Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren'

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 09 juni 2014 12:29 #522446

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Als een ankerlier niet gebouwd is om flinke kracht op te kunnen nemen is het een slechte ankerlier. Als de boot is niet sterk genoeg is, moet je dat aanpassen. Beleggen of ketting met een -stop zekeren na het ankeren is iets wat je wel moet doen om de lier te ontlasten, zelfs als je een ankerlier rem gebruikt. Naar je anker toe varen doe je eigenlijk nooit. Onder zeer zware omstandigheden misschien als steuntje voor de lier maar dan nog. Stel je voor dat je verkeerd weggezet wordt, uit de richting van het anker en je gaat scheren omdat de wind flink vat op de boot krijgt?. Nee, gewoon de ankerlier zoveel mogelijk het werk laten doen en recht naar het anker toe. Daar is de lier voor.

Kobra 2 ben ik ook erg te spreken over.

Ketting die belegd is geeft meer geluid door dan een ankerontlastlijntje wat op een bolder vastgezet wordt. Hoor je ook veel eerder het anker krabben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 09 juni 2014 16:21 #522505

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27231
Proost schreef :
Als een ankerlier niet gebouwd is om flinke kracht op te kunnen nemen is het een slechte ankerlier. Als de boot is niet sterk genoeg is, moet je dat aanpassen. Beleggen of ketting met een -stop zekeren na het ankeren is iets wat je wel moet doen om de lier te ontlasten, zelfs als je een ankerlier rem gebruikt. Naar je anker toe varen doe je eigenlijk nooit. Onder zeer zware omstandigheden misschien als steuntje voor de lier maar dan nog. Stel je voor dat je verkeerd weggezet wordt, uit de richting van het anker en je gaat scheren omdat de wind flink vat op de boot krijgt?. Nee, gewoon de ankerlier zoveel mogelijk het werk laten doen en recht naar het anker toe. Daar is de lier voor.

Kobra 2 ben ik ook erg te spreken over.

Ketting die belegd is geeft meer geluid door dan een ankerontlastlijntje wat op een bolder vastgezet wordt. Hoor je ook veel eerder het anker krabben.

Ik ben het met een hoop dingen met je eens, maar bij het anker op vaar ja altijd naar je ketting toe. Ik doe dat bij schepen van 45 meter en bij schepen van 7 meter. Het vermogen dat de lier nodig heeft om de massa van het schip tegen wind en stroom in te moeten trekken is enorm. Dat kan je enorm reduceren door een beetje kracht richting je anker te varen. tenslotte moet je hem ook uitbreken, dat doe je ook door er overheen te varen.

Toe Rocna nog niet bestond en de NL directeur ik nog in de klas had, waren we tevreden met een 50Kg bruce. zelfs op steile vulcaan hellingen met gravel. gewoon; altijd alle ketting er uit.

Ik heb als ketting stopper een duivelsklauw (zo heet dat dus) aan een lij met zo'n rubber trosdemper. werkt perfect en stil.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 juni 2014 16:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 09 juni 2014 17:11 #522519

WADnWIND schreef :
Ik ben het met een hoop dingen met je eens, maar bij het anker op vaar ja altijd naar je ketting toe. Ik doe dat bij schepen van 45 meter en bij schepen van 7 meter. Het vermogen dat de lier nodig heeft om de massa van het schip tegen wind en stroom in te moeten trekken is enorm. Dat kan je enorm reduceren door een beetje kracht richting je anker te varen. tenslotte moet je hem ook uitbreken, dat doe je ook door er overheen te varen.

Toe Rocna nog niet bestond en de NL directeur ik nog in de klas had, waren we tevreden met een 50Kg bruce. zelfs op steile vulcaan hellingen met gravel. gewoon; altijd alle ketting er uit.

Ik heb als ketting stopper een duivelsklauw (zo heet dat dus) aan een lij met zo'n rubber trosdemper. werkt perfect en stil.
Bij licht weer trek ik mijn bootje (3000kg) op de lier naar het anker toe, maar met wind (altijd tegen!) dus niet. Zo'n duivelsklauw heb ik proberen te vermijden door 15m ketting aan 60m lijn te gebruiken. Wel beleggen want een elektrische lier is niet goedkoop-....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 09 juni 2014 17:31 #522526

Is er ook ergens een tabelletje met aanbevolen kettingdiktes ten opzichte van scheepsgewicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 09 juni 2014 18:03 #522537

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
In de downloads staat een spreadsheet met de Lloyd's adviezen, gepost door Erik de Jong.
Aangezien je moet weten dat het er is en het niet gewoon te vinden is via de pagina's, is hier een directe link: www.zeilersforum.nl/index.php/...view.download&cid=60
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 09 juni 2014 20:29 #522593

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 11 jan 2016 20:03 #696660

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Een Amerikaan maakt erg interessante YouTube opnames van ankeren. Hij filmt een reeks van ankers met een GoPro
dit is z'n kanaal: www.youtube.com/user/flygoodwin
Voor de aardigheid plaats ik een aantal van de bijna 30(!) filmpjes die hij al gemaakt heeft:

Spade anker:


Fortress:


CQR copy:
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 20:06 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 11 jan 2016 20:18 #696666

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Overigens; ik kwam de filmpjes tegen op sailing anarchy. Daar Kan je commentaar lezen van de maker: forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=169269
Dit is een inleiding van de auteur, Steve:
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 20:20 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 11 jan 2016 20:19 #696668

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Heerlijk rustgevend :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 11 jan 2016 22:18 #696700

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Ja leuk om zo eens te zien. En ook leerzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 11 jan 2016 23:39 #696712

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Inderdaad leuk om te zien, zeker als je op zoek bent naar een nieuw anker, het huidige anker is te licht. Na het zien van de verschillende filmpjes, ook op Youtube, word het waarschijnlijk een Bruce anker. Alleen welk gewicht, 7,5 of 10kg? Bootje weegt leeg 1500kg..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 11 jan 2016 23:52 #696714

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Gevonden, 10kg! Nu nog even kijken of het in m´n ankerbak past..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 23:53 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 12 jan 2016 03:27 #696717

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ben nu ineens erg blij met m'n Bruce anker.
Alleen gaat er wel een RVS ketting op want die verzinkte PBS ketting maakt dat alles spontaan gaat roesten. Zelfs m'n polyester en hout.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 04 feb 2016 06:42 #702702

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Ik ga m'n eigen anker ook maar eens onder de loep nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 04 feb 2016 10:34 #702745

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Als de beste man een Kobra2 er bij had gezet, was dit een goedkoop en goed
alternatief geweest. Jammer genoeg lees je daar niet veel meer over.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 09:37 #772083

Proost schreef :
Als de beste man een Kobra2 er bij had gezet, was dit een goedkoop en goed
alternatief geweest. Jammer genoeg lees je daar niet veel meer over.

Bij deze test zit ook de Kobra.
www.manson-marine.co.nz/Anchor...r%20Test%20Nov09.pdf

Ad
Laatst bewerkt: 01 okt 2016 09:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 10:38 #772089

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26274
Yellow Boat schreef :
Proost schreef :
Als de beste man een Kobra2 er bij had gezet, was dit een goedkoop en goed
alternatief geweest. Jammer genoeg lees je daar niet veel meer over.

Bij deze test zit ook de Kobra.
www.manson-marine.co.nz/Anchor...r%20Test%20Nov09.pdf

Is ook bekend waarom bepaalde gedeelten van de tekst met geel onleesbaar zijn gemaakt?

Opvallend is dat het Delta-anker, dat eigenlijk in concept maar weinig afwijkt van de Kobra 2, zoveel minder goed scoort dan de Kobra 2.
Nu is deze test alweer tamelijk oud (november 2009). Het anker dat nu als de top wordt beschouwd, de Rocna, komt er niet in voor.

En ja; laat ik nu zo'n Kobra 2 hebben..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 10:58 #772091

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17727
Er is niets onleesbaar, moet iets locaals zijn bij jou.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 11:00 #772092

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Top, de Kobra 2! Al jaren plezier er van en vol vertrouwen er aan te liggen met flink wat wind.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 12:02 #772100

ilCigno schreef :
Er is niets onleesbaar, moet iets locaals zijn bij jou.

Ik zie wel aangegeelde gedeeltes maar die zijn normaal leesbaar hoor.
Misschien de instelling van je afbeeldingen programma?
Als je dat bijv. op zwart/wit zet krijg je ook zoiets.
Als het niet lukt kun je deze ook nemen:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...zM5/view?usp=sharing
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 12:05 #772102

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Proost schreef :
Als de beste man een Kobra2 er bij had gezet, was dit een goedkoop en goed
alternatief geweest. Jammer genoeg lees je daar niet veel meer over.

Bij deze test zit ook de Kobra.
www.manson-marine.co.nz/Anchor...r%20Test%20Nov09.pdf

Is ook bekend waarom bepaalde gedeelten van de tekst met geel onleesbaar zijn gemaakt?

Opvallend is dat het Delta-anker, dat eigenlijk in concept maar weinig afwijkt van de Kobra 2, zoveel minder goed scoort dan de Kobra 2.
Nu is deze test alweer tamelijk oud (november 2009). Het anker dat nu als de top wordt beschouwd, de Rocna, komt er niet in voor.

En ja; laat ik nu zo'n Kobra 2 hebben..

Ik ook , naar aanleiding van die test.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 13:19 #772109

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26274
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
Er is niets onleesbaar, moet iets locaals zijn bij jou.

Ik zie wel aangegeelde gedeeltes maar die zijn normaal leesbaar hoor.
Misschien de instelling van je afbeeldingen programma?
Als je dat bijv. op zwart/wit zet krijg je ook zoiets.
Als het niet lukt kun je deze ook nemen:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...zM5/view?usp=sharing
Ad

De aangegeelde stukken zie ik ook en die zijn bij mij volledig geel. Geen tekst leesbaar. Het programma is gewoon Firefox, dat ook pdf's kan openen. Dat zal het dan wel weer op een rare manier doen, of zo. Ik weet het ook niet.
Met de bovenstaande link zie ik geen gele stukken en alles leesbaar.

Nou ja; zo belangrijk is het nu ook weer niet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 16:32 #772146

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
goede discussie, en ik mis het element van schavielen van de ankerlijn met ketting voorloop bij rotsachtige omgeving. Als je in rotsachtige omgeving ankert, of bij koraalrif, dan is het risico op doorschavielen van de ankerlijn vrij groot en dat kun je voorkomen door een volledige ketting te gebruiken. als de wind wegvalt/draait kan de ankerlijn op de bodem komen en kan zich om een rotspunt draaien.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 17:35 #772165

Naar aanleiding van deze test én de positieve reviews van Proost die al sinds 2011 enthousiast is over dit anker hebben wij een Kobra 2 gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Handleiding 'Hoe correct en veilig ankeren' 01 okt 2016 21:32 #772193

  • Younn
  • Younn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Achter een anker met slechts 6 meter ketting + lijn (hoe lang die ook mag zijn) hang ik mijn boot niet achter, daar moet minimum 10 meter ketting bij komen, tenzij je enkel vaart op een ondiep meer(tje). Aan een eiland of dicht bij kust aan de Atlantische oceaan (Bretagne waar ik vaar) zal het met 6 meter ketting wel eens fout lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl