Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Project Jet Thruster installatie

Project Jet Thruster installatie 25 apr 2024 07:39 #1555354

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5030
Op een Lemmeraak ook de Jettruster gezien.

Op mijn Oceanië 390 zit er bijna niks onder water voor.
Daar zou de Jettruster wel kunnen of een intrekbare boegschroef.

Maar vaar al 35 jaar zonder zoiets, dat blijft zo.

Complimenten voor het vakwerk!
Laatst bewerkt: 25 apr 2024 07:40 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 25 apr 2024 07:46 #1555356

Waterblok schreef :
Maar vaar al 35 jaar zonder zoiets, dat blijft zo.

Complimenten voor het vakwerk!

Wat niet hoeft dat hoeft niet. Mijn vorige boot kon ik onder alle omstandigheden op de cm2 manoeuvreren. Alleen recht achteruit blijven varen ging niet (s-spant lange kiel) maar daar is goed mee te leven.

Dank voor alle complimenten. Ben er blij mee, de praktijk moet gaan uitwijzen of dat zo blijft.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 25 apr 2024 16:40 #1555468

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Een stuk hout in de slang?! Bizar. Dat verzin je niet inderdaad, dan zoek je je mottog.

Mooi om het systeem in werking te zien. Wat een power!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 25 apr 2024 22:34 #1555522

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3232
Dat gewicht ga je vermoedelijk niet merken, Henny.

Het zal aan mij liggen, maar ik heb afgelopen herfst het experiment gedaan en (met vakantiebepakking) de boot aan het einde leeggeladen in de auto, die bijna door zijn hoefjes ging. Daarna leeg teruggevaren. Dat moet minstens 100 kg verschil zijn geweest, mogelijk meer.

Ik heb het verschil niet kunnen merken. Het is er vast, en ik probeer 'm nog steeds licht te houden, maar ik ben wel opgehouden me er druk over te maken. Als ik 100 kg verschil nog steeds niet kan merken dan ga je in de praktijk niet weten (zonder te meten) of het helpt.

Lekker varen straks, snel wordt ie toch wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 26 apr 2024 00:00 #1555526

Gewicht van een installatie is 1 ding. Maar wat velen vergeten is buizenstelsels als deze vol met water staan, dat is mogelijk al zwaarder dan de pijpenbrei zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 26 apr 2024 08:19 #1555598

Erikdejong schreef :
Gewicht van een installatie is 1 ding. Maar wat velen vergeten is buizenstelsels als deze vol met water staan, dat is mogelijk al zwaarder dan de pijpenbrei zelf.

Dat klopt, is een kleine 60 liter. Ter compensatie heb ik maar een klein drinkwatertankje (met watermaker)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 28 apr 2024 14:11 #1556099

De vloertjes in de boot zijn allemaal nog tijdelijk underlayment, als werkvloer. Die worden allemaal nog vervangen door sandwich panelen van Corecell schuim en epoxy laminaat. Voor het waterdicht zijn van de verhoogde vloer boven de Jet Thruster moet ik nog een oplossing bedenken. Of beter gezegd, water moet een zodanige richting gaan afvloeien zodat het niet in het Jet Thruster compartiment komt. Tegelijkertijd moeten de twee voerdelen makkelijk wegneembaar zijn.

Voor een luik in bijvoorbeeld een kuipbank doe je dat met een rondlopend gootje. Maar dat gaat hem hier niet worden. Een eventuele calamiteit kan wel weggepomt worden door een automatisch werkende bilgepomp. Omdat te kunnen herkennen gaat de afvoer daarvan over de kajuitvloer.

De vloer zit onderaan de kajuittrap. Kan dus behoorlijk nat worden en zou zelfs nog overspoeld kunnen worden als er een golfje naar binnen piept.

Gisteravond schetsje gemaakt:



De ruimte waar de Jet Thruster in staat is aan de onderzijde waterdicht. De ruimte voor de boiler staat door middel van een onderdoorgang met de bilge in verbinding. Ik heb nu een oplossing bedacht met een druiprandje onder de naad tussen beide vloerdelen. Zodanig dat water dat door de kier komt via de boilerruimte wordt afgevoerd. Aan de kajuitvloerkant zit een overstekje (dus waterdicht) en de zijkanten krijgen een opstaand randje. De twee vloerdelen vormen zo als het ware een kuipje, waarbij lekkage door de naad in het midden geen kwaad meer kan.

Vanochtend ben ik er dan maar mee begonnen. Glas knippen, peelply knippen, bleedermat knippen en de rol vaccuumfolie opzoeken. Ik raak een beetje door mijn CoreCell schuim heen. Bij wijze van test heb ik het vloertje boven de accu vorige week gemaakt met 3D Core. Dat pakte niet goed uit. De 3D Core neemt ontzettend veel epoxy op waardoor het paneel veel te zwaar wordt. Verder prima paneeltje geworden maar niet meer voor mij :(



Dus toch maar mijn slinkende voorraad verder uitgehold. Wat heet, het CoreCell is vrijwel op dus moet eerdaags toch nog één of twee platen bij bestellen. Geperforeerd schuim heb ik zowiezo niet meer, dus dat moet dan maar ff met een boortje. Voorheen maakte ik panelen van 122x244 met vacuum infusie waar ik dat uitzaagde wat ik nodig had. De ruimte heb ik niet meer en moet het doen met de voller en voller wordende garage. Dus ook geen ruime vacuum tafel meer. Bij de Gamma haal ik een 80x250 geplastificeerd spaanplaat paneel en zaag er een stuk van 150cm. vanaf. Dat moet wel voldoende groot zijn voor de panelen die nog in het verschiet liggen (tafel, motorkast en kaartentafel)

Ik zou het met vacuum infusie kunnen uitvoeren maar ben daar momenteel niet meer zo voor ingericht. Dus het wordt een eenvoudige “vacuumbag” maar wel dubbelzijdig, dus beide kanten van het sandwichpaneel in één gang. Daar is ook de perforatie in het schuim voor. Voor een gelijkmatige druk en om het teveel aan epoxy vanaf de onderzijde ook naar de bleedermat te laten komen.



Meestal plak ik het vacuum folie op de vacuum tafel. Dit keer maak ik een ruimere vacuumzak die ik nog meerdere keren kan hergebruiken. (ook het vacuumfolie wordt schaars) Het hele paneel past erin, dit keer voorzien van lossings wax. Met wat extra stukjes bleederdoek om de randen van het paneel bescherm ik de vacuumzak tegen de scherpe kantjes. Eerste laag weer peelply, tweede laag bidirectioneel 600gram glaslegsel 0/90 en dat volledig verzadigen met epoxy.




Dan het schuim erop die ik eerst nog een dun laagje epoxy heb gegeven om de open celletjes te vullen. Voor het geplande sponningkje van de druiprand gaat er een met bruin verpakkingstape bedekte houten lat mee in de zak.



Daarbovenop vervolgens weer 600 gram glaslegsel, peelply, release folie, bleedermat en vervolgens de vaccumzak dichtmaken. Ik zet er meteen al een beetje vacuum op, niet meer dan 200mbar. Als de epoxy dan wat stroperiger begint te worden verhoog ik de druk pas naar maximaal.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 apr 2024 15:50 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 28 apr 2024 15:01 #1556105

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5014
Ik gebruik steeds vaker industrieel kurk, heel fijn materiaal om mee te werken en wat makkelijker aan te komen dan corecell. Tot ongeveer 10 mm ook niet zwaarder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Jet Thruster installatie 28 apr 2024 15:06 #1556108

Goede tip :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl