Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Van de Stadt Spirit 24

Van de Stadt Spirit 24 14 dec 2023 22:44 #1528527

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Je hebt helemaal vooraan die mooie rondlopende beugel aan de topbox zitten. Daar zet je een blok voor de spinnaker aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 15 dec 2023 08:32 #1528547

Zoals gemeld het blok voor de spinaker kan op het voorste oog. Wel een blok met een wartel gebruiken zodat ie vrij alle kanten op kan draaien en de lijn volgt.
Voor de ophouder van de spinakerboom zit op veel schepen haverweg de mast een sleuf met een blok of een oog waarop je nog een blok moet aanbrengen als ze het simpel hebben gehouden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 15 dec 2023 10:02 #1528571

  • bdr
  • bdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13


Als ik een blok vastmaak aan die bovenste beugel voor de spinnakerval, hoe zorg ik er dan voor dat de neergaande lijn niet permanent tegen de voorstag en/of het blok voor de fokkeval zit te schuren? Of leid ik de neergaande lijn ook naar de boeg?

(Ik weet dat het blok voor de fokkeval 90º gedraaid moet worden.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 18 dec 2023 10:14 #1529129

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Lijntje op de preekstoel beleggen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 18 dec 2023 20:52 #1529248

  • bdr
  • bdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
bdr schreef :
Of leid ik de neergaande lijn ook naar de boeg?
daan1508 schreef :
Lijntje op de preekstoel beleggen.

Dat komt op hetzelfde neer, niet?

In ieder geval, ik denk niet dat ik iets fundamenteel over het hoofd zie als ik zeg dat die topbox niet echt gemaakt is voor een spinnaker maar dat er met wat kunst en vliegwerk wel iets van te maken valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 18 dec 2023 20:57 #1529249

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Jep, komt op hetzelfde neer, ik mag beter lezen, sorry! :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 21 dec 2023 19:56 #1529864

daan1508 schreef :
Lijkt me niet makkelijk om een voertuig op naam te hebben zonder woonadres in Nederland.

Hoe bedoel je 'op naam te hebben'? Er is geen registratieplicht in NL. Volgens mij kan je in Belg gewoon je bootje in een Nederlandse jachthaven hebben liggen zolang je maar betaalt (en verzekerd bent). Er hoeft niks 'op naam' gezet te worden.

Hoogstens als je een marifoon hebt, dacht dat agentschap telecom wel een 'binding' met Nederland vraagt tegenwoordig.
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 19:57 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 21 dec 2023 20:26 #1529872

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Die opmerking ging niet over de boot, maar over de trailer die erbij hoort.
En op het moment dat dat een trailer is met een TMM boven de 750 kg is het in Nederland een kentekenplichtig voertuig dat op iemands naam moet staan. Wat waarschijnlijk, zoals Daan stelt, lastig is voor iemand die niet in Nederland woont.
Of je moet het ding als pure stallingstrailer gebruiken en er niet mee op de openbare weg komen.
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 20:27 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 21 dec 2023 21:26 #1529896

  • bdr
  • bdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Apae schreef :
Of je moet het ding als pure stallingstrailer gebruiken en er niet mee op de openbare weg komen.

En dat is waarschijnlijk wat er mee gaat gebeuren. Ik heb de originele papieren van RDW gezien, daar staat overal een grote export stempel op, en vooral, de trailer staat daar beschreven als een enkelassige trailer. Aangezien er nu 2 assen onder staan, en ik dat wel veel betrouwbaarder vind voor 2 ton brutto, kan ik dus niet simpelweg de originele papieren opsnorren om zo de trailer terug proberen te legitimeren. De ALKO-assen hebben spijtig genoeg geen enkel teken van keuring of certificatie wegens te oud (1977).

Wij hebben de boot nu incl. trailer vervoerd bovenop een autotrailer. Ik schat dat we dit 40 keer kunnen doen voor de prijs van 1 nieuwe boottrailer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 21 dec 2023 22:15 #1529908

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
bdr schreef :
Apae schreef :
Of je moet het ding als pure stallingstrailer gebruiken en er niet mee op de openbare weg komen.

En dat is waarschijnlijk wat er mee gaat gebeuren. Ik heb de originele papieren van RDW gezien, daar staat overal een grote export stempel op, en vooral, de trailer staat daar beschreven als een enkelassige trailer. Aangezien er nu 2 assen onder staan, en ik dat wel veel betrouwbaarder vind voor 2 ton brutto, kan ik dus niet simpelweg de originele papieren opsnorren om zo de trailer terug proberen te legitimeren. De ALKO-assen hebben spijtig genoeg geen enkel teken van keuring of certificatie wegens te oud (1977).

Wij hebben de boot nu incl. trailer vervoerd bovenop een autotrailer. Ik schat dat we dit 40 keer kunnen doen voor de prijs van 1 nieuwe boottrailer.

Een enkelassige trailer kan wel 2 wielen achter elkaar hebben, dat is ook genaamd tandemasser, die heeft 1 draaipunt. Een dubbelasser heeft een as die ook kan sturen, en dat zal niet het geval zijn.
Met de papieren die weliswaar door ruw gestempeld zijn als export zou deze trailer eventueel weer in Nederland op kenteken gezet kunnen worden.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 22 dec 2023 22:59 #1530172

blommie schreef :
bdr schreef :
Apae schreef :
Of je moet het ding als pure stallingstrailer gebruiken en er niet mee op de openbare weg komen.

En dat is waarschijnlijk wat er mee gaat gebeuren. Ik heb de originele papieren van RDW gezien, daar staat overal een grote export stempel op, en vooral, de trailer staat daar beschreven als een enkelassige trailer. Aangezien er nu 2 assen onder staan, en ik dat wel veel betrouwbaarder vind voor 2 ton brutto, kan ik dus niet simpelweg de originele papieren opsnorren om zo de trailer terug proberen te legitimeren. De ALKO-assen hebben spijtig genoeg geen enkel teken van keuring of certificatie wegens te oud (1977).

Wij hebben de boot nu incl. trailer vervoerd bovenop een autotrailer. Ik schat dat we dit 40 keer kunnen doen voor de prijs van 1 nieuwe boottrailer.

Een enkelassige trailer kan wel 2 wielen achter elkaar hebben, dat is ook genaamd tandemasser, die heeft 1 draaipunt. Een dubbelasser heeft een as die ook kan sturen, en dat zal niet het geval zijn.
Met de papieren die weliswaar door ruw gestempeld zijn als export zou deze trailer eventueel weer in Nederland op kenteken gezet kunnen worden.


Dat klopt bijna.

Een enkel assige trailer kan twee assen hebben mits de hart afstand van de assen minder of gelijk aan 1 meter is blijft het voor de wet een enkel assige aanhanger.
Is deze afstand groter dan is het een twee assige anhanger ongeacht of 1 van de assen stuurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 24 dec 2023 12:19 #1530509

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Hey Ben, ik zie nu pas dat jullie een Spirit 24 gaan restaureren. Heel plezant - als je graag aan bootjes werkt. Ik heb een paar jaar geleden ons onderwaterschip ook onderhanden genomen. Gelukkig is een 24 een beetje kleiner a een 32. Ik heb nog wat restjes, een half blik ZF primer, enkele bussen epoxy en ook nog wat mat , weefsel en polyester. Gratis.
Veel werkgenot !
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 18 feb 2024 19:41 #1541868

Hallo. Ik ben nieuw op dit forum en ook ik ben samen met mijn dochter in het bezit van een Spirit 24.
Ook een projectje. Er zat geen originele mast bij maar die van een Waarschip 570 past met aanpassingen er prima op. Waar wij nu tegenaan lopen is het feit dat er inmiddels 3 kielbouten zijn afgebroken. Waarschijnlijk door vorst in het verleden aangetast. Ik ben een practische denker dus volgens mij is de oplossing eenvoudig door extra draadeinden in te tappen en vervolgens nieuwe bouten erop zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoor het graag.
Zeilmaker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 18 feb 2024 21:03 #1541905

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7651
Ik zou even een apart topic starten met jouw project.

Kielbouten breken niet af door vorst...
Hier is meer aan de hand!
Kiel er af en checken zou mijn aanpak zijn...

Een mastje van een 570 lijkt me erg klein, niet?
Heb geen gegevens bij de hand...
Laatst bewerkt: 18 feb 2024 21:06 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van de Stadt Spirit 24 21 feb 2024 16:55 #1542387

Hoi Ben!

Het lijkt erop dat we soortgelijke uitdagingen tegenkomen tijden het opknappen van een spirit 24. Samen met mijn vriend ben ik al anderhalf jaar bezig met het restaureren van onze boot. Het lijkt mij leuk om wat ervaringen te wisselen en van elkaar te leren.
Mijn achtergrond zit een beetje in het zeilen, dankzij mijn vader die een ervaren zeilmaker is. Daarnaast heeft mijn vriend enige ervaring met klussen, maar hebben we beide nog nooit aan zo’n uitgebreid project als een zeilboot gewerkt.

Onze boot komt uit 1969 en heeft al heel wat meegemaakt. Een paar jaar geleden is ze zelfs gezonken, wellicht ergens tegen aan gevaren, waardoor er een flink gat aan de zijkant van de boot ontstond. Gelukkig heeft de vorige eigenaar het exterieur volledig hersteld en teruggebracht naar zijn oorspronkelijke staat. Aan de binnenkant van de boot is er nog wel veel werk te doen. Het houtwerk was verwaarloosd en er ontbrak elektra en een keukentje.
Na ongeveer vijf jaar in een loods te hebben gestaan, leek het kitwerk in goede staat. Toen we de boot ter water lieten, bleek het kitwerk verouderd/uitgedroogd te zijn, waardoor het kitwerk langs de opbouw begon te scheuren. Hierdoor ontstond er lekkage binnen. Dit was even flink balen, na een hele winter hard werken. Gelukkig konden we het kitwerk herstellen en hebben we daarna nog een paar mooie dagen gezeild op de Friese meren. De boot steekt vrij diep (1,5 meter), dus je moet goed opletten waar je zeilt haha.
In de herfst hebben we haar in een verwarmde loods geplaatst, zodat we het kitwerk goed kunnen herstellen. Er zat namelijk nog wat vocht onder het kitwerk.
Twee weken geleden kwamen we erachter dat enkele kielbouten afgebroken waren, waarschijnlijk als gevolg van bevriezing nadat er langere tijd water in de bilg stond. Momenteel zijn we druk bezig met het zoeken naar een oplossing. We gaan eerst proberen om nieuw moerdraad in het oude draadeind te tappen en als dat niet werk gaan we proberen om het oude draadeind volledig uit te boren/verwijderen.
Het is een flinke uitdaging, maar erg leuk om elke weer het resultaat van het harde werk terug te zien.

Wat we tot nu toe hebben gedaan:
  • Het teakdek opgeschuurd.
  • De houten mahonie rand aan de buitenkant geschuurd en zes keer gelakt met tweecomponenten lak. Dit zou eigenlijk vaker moeten, maar we denken dat het voor de eerste 2/3 jaar wel prima is, aangezien er ongeveer één laag per jaar afgaat.
  • Alle oude kastjes en wandbekleding zijn eruit gesloopt.
  • We hebben alle houten zitplaten vervangen en gelakt met drie lagen vloerlak.
  • Nieuwe wandkastjes zijn geplaatst.
  • Een keukenblok is gemaakt. We wilden dit op een rail plaatsen zodat we het naar achteren konden verplaatsen, maar uiteindelijk hebben we daarvan afgezien vanwege de uitdagingen met de afvoer en aanvoer.
  • Een waterzak is geplaatst, inclusief aanvoer en afvoer, met een pompje.
  • Er is een extra doorvoer naar buiten gemaakt voor het keukentje.
  • Elektra is aangesloten. De accu is in de punt gemonteerd om het gewicht gelijkmatig te verdelen. Het paneeltje i bij het keukentje is geplaatst. We hebben een stopcontact bij het paneeltje en één bij de accu, waar ook de acculader zich bevindt. Ook hebben we walstroom aan de achterkant aangelegd.
  • De verlichting is aangesloten. LED-strips zijn achter de kastjes geplaatst, plus een lampje in de keuken en één in de slaapcabine.
  • Gordijntjes zijn gemaakt met drukknopen.
  • Een matras op maat is gemaakt van schuimrubber, inclusief hoes.
  • Een trappetje is geplaatst.
  • Verankering en puttingen voor de mast zijn geplaatst.
  • Het plafond en de wanden zijn gelakt met tweecomponenten witte lak.
  • Skyleer wandbekleding is in de punt gemonteerd.
    • De naam van de boot is er afgelopen weekend op geplaatst.

    Wat er nog moet gebeuren:
    • Een nieuw ventilatierooster voor in de slaapcabine plaatsen, aangezien het huidige rooster bij veel regen lekt.
    • Een teakhouten handgreep plaatsen. We hebben overwogen om een zeereling te plaatsen, maar vinden dit eigenlijk wat schijnveiligheid geeft en niet mooi staan bij deze boot. Met een rolfoksysteem hoeven we niet helemaal naar de punt om de fok te hijsen.
    • Zitkussens voor binnen maken.
    • Het teakdek herstellen.
    • Een dekdoorvoer voor het toplicht installeren.
    • Een valstopper plaatsen, zodat we niet naar de mast hoeven te lopen om het grootzeil omhoog te hijsen, i.v.m. veiligheid.
    • Het nog open stuk aan de binnenkant dubbelwandig maken met polyester, met hulp van een familielid dat expertise heeft op dit gebied. Tips hiervoor zijn welkom!
    Laatst bewerkt: 21 feb 2024 16:58 door Bukewiifke.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    • Pagina:
    • 1
    • 2
    Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl