Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: GRIEND

GRIEND 18 dec 2023 15:06 #1529162

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1421
Wanneer het mijn boot was geweest had ik het denk ik toch iets anders aangepakt.
Wel degelijk het buitenlager vervangen, nu heb je alles open liggen en het zijn de kosten niet.
Het feit dat je bij de motor de as zo ver kan bewegen betekend dat er behoorlijk wat ruimte op het lager zit.
Vervolgens zou ik een Volvo afdichting op de schroefaskoker monteren, geen lekkage en geen kans op milieu rampen met lekkende olie naar buiten. Daarnaast zou ik overwegen om (indien voldoende ruimte beschikbaar) een flexibele koppeling tussen de schroefas en de keerkoppeling te monteren (bv Bullflex' ik denk dat wanneer je dit op deze wijze zou aanpakken dat je jezelf een heel groot plezier doe.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 15:28 #1529167

Reed schreef :
Wel degelijk het buitenlager vervangen, nu heb je alles open liggen en het zijn de kosten niet. Het feit dat je bij de motor de as zo ver kan bewegen betekend dat er behoorlijk wat ruimte op het lager zit.

Het buitenlager vervangen is een geheel separate klus zonder overlap met wat nu los ligt: binnen hoeft er dan helemaal níets te gebeuren, juist de schroef moet eraf en met een speciaalgereedschap het lager tussen as en uithouder uitgeduwd worden.
Maar los daarvan merk ik geen verschil in speling of draaiweerstand met het glimmende deel van de as in het rubber vs. een 10 cm verschoven stukje "verse" as. De as verschuift ook niet heel makkelijk: alleen met trekken én wat heen en weer draaien lukt het deze te verschuiven. En zoals gezegd in beide sitiuties géén speling; ook tijdens het motoren nooit iets gehoord (uit een vorige boot weet ik hoe speling in een buitenlager klinkt). Er valt ook geen tiende millimeter inlopen te meten; het deel glimt meer en heeft wat "krassen". Het lijkt mij écht niet nodig nu.

Reed schreef :
...een Volvo afdichting op de schroefaskoker monteren, geen lekkage en geen kans op milieu rampen met lekkende olie naar buiten.

Deze discussie hebben we eerder gevoerd hier. Dit systeem heeft tot afgelopen seizoen geen druppel gelekt én geen olie (SAE-90, een hele dikke olie) verbruikt. Onderhoudsvrij verder, ook geen periodiek "knijpen om te ontluchten" of silliconenvet tussen de seals persen. In de grote vaart zie ik alleen maar olie gesmeerde seals eigenlijk. Ik ben er heel enthousiast over eigenlijk, behalve deze "human error". Oók een Volvo/Allpa seal had in deze situatie gelekt waarschijnlijk.

Reed schreef :
...(indien voldoende ruimte beschikbaar) een flexibele koppeling tussen de schroefas en de keerkoppeling te monteren

Het gaat hier over een 10 PK hulpmotor. Maar er is sowiezo te weinig ruimte daarvoor:

Laatst bewerkt: 18 dec 2023 16:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 15:43 #1529169

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
Reed schreef :
Wanneer het mijn boot was geweest had ik het denk ik toch iets anders aangepakt.
Wel degelijk het buitenlager vervangen, nu heb je alles open liggen en het zijn de kosten niet.
Het feit dat je bij de motor de as zo ver kan bewegen betekend dat er behoorlijk wat ruimte op het lager zit.

Dat je de as aan de motorzijde een eind kan bewegen, hoeft nog niet te betekenen dat er veel speling op het lager bij de schroef zit, als dit een gegroefd rubberlager is.
Maar het lager vervangen is om een andere reden ook een goed idee; misschien kan dat nieuwe lager zodanig worden gemonteerd dat de schroefas aan de motorzijde wèl in het midden van de schroefaskoker terechtkomt, terwijl de as in het buitenlager toch tamelijk wrijvingloos draait.
Het argument dat beschadiging zou kunnen optreden als de schroef verwijderd wordt, vind ik in dat licht een slecht argument.
Als de boot toch de hele winter op de wal blijft is er tijd genoeg om rustig te proberen de schroef zonder schade van de as te krijgen.
Vervolgens zou ik een Volvo afdichting op de schroefaskoker monteren, geen lekkage en geen kans op milieu rampen met lekkende olie naar buiten. Daarnaast zou ik overwegen om (indien voldoende ruimte beschikbaar) een flexibele koppeling tussen de schroefas en de keerkoppeling te monteren (bv Bullflex' ik denk dat wanneer je dit op deze wijze zou aanpakken dat je jezelf een heel groot plezier doe.

Daar ben ik het wel mee eens.
Geef gewoon het het voortstuwingssyteem een grondige update. Zo'n oliegesmeerde schroefasafdichting is zo langzamerhand toch wel tamelijk ouderwets. Dat watergesmeerde schroefas-systemen, indien goed geïnstalleerd, probleemloos functioneren is ondertussen wel duidelijk.
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 15:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 15:59 #1529175

Ik verwacht niet dat er enige vrijheid is in de richting waarmee je een nieuwe lagerbus in de uithouder perst! Uithouder lijkt ook niet verbogen; denk dat dit al 42 jaar zo "verschoven" heeft gezeten eigenlijk.

Deze zou naadloos passen (ik meet 38 mm):



Moet ik wel het koelwater wat omleiden. Wilde hier eigenlijk alleen "1:1 repareren" (dit is niet de enige walklus voor deze winter), maar zal er eens over nadenken. In de Grinde WhatsApp groep alleen positieve ervaringen met deze oliegesmeerde afdichting. Wat niet hoeft te betekenen dat dat met watergesmeerd niet zo zou zijn natuurlijk.

Als ik eur 128 uitgeef ben ik morgen (bijna) klaar. Als ik drie nieuwe lipseals (kan vinden en) bestel óók...
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 16:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 16:33 #1529184

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
Nachtvlinder schreef :
Deze zou naadloos passen (ik meet 38 mm):

Als je het slim installeert is met dit type handmatig de lucht uit de seal knijpen ook niet meer nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 16:35 #1529185

Eens. Ik zie eigenlijk geen reden dit níet te doen. Klopt het dat die achterste nippel (met die tule erop) niet persé een wateraanvoer hoeft te zijn, maar dat je deze ook tot boven de waterlijn kunt brengen (slang ademend houden) zodat dit een ontluchting wordt? Ik herinner mij een discussie daar over, eerder hier.

Laatst bewerkt: 18 dec 2023 16:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 16:42 #1529189

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16369
Dat klopt, maar wel de slang oplopend monteren dat er geen bochtje met water in zit want dat is voldoende om te blokkeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 16:45 #1529190

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
Nachtvlinder schreef :
Eens. Ik zie eigenlijk geen reden dit níet te doen. Klopt het dat die achterste nippel (met die tule erop) niet persé een wateraanvoer hoeft te zijn, maar dat je deze ook tot boven de waterlijn kunt brengen (slang ademend houden) zodat dit een ontluchting wordt? Ik herinner mij een discussie daar over, eerder hier.

Er vanuit gaande dat water van de schroefzijde vrij in de schroefaskoker kan lopen, hoef je inderdaad niet persé water aan te voeren door de slangtule. De nippel met het dopje is bedoeld voor periodiek smeren met siliconen-vet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 16:55 #1529194

Dan ga ik die Radice bestellen :) Dank voor de inzichten.

Tule ga ik een ontluchtingsfunctie geven; daar waar nu het olietankje hangt (kuipbankhoogte) blijft, ook onder helling, een mooi stuk boven de waterlijn.

Uitlijnen moet opnieuw, zodanig dat as in het midden uit de koker komt. Denk dat ik de as in de koker centreer met wat wiggen en de motor daarop "droog" uitlijn, pas daarna de nieuwe seal monteren. Want die is net zo stug als de slang was, waarschijnlijk...
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 17:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 18:03 #1529211

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
De monteur gebruikte een dikwandige buis:
-binnenzijde: asdiameter+
-buitenzijde taps gedraaid in een flauwe hoek
En dan zet je de motor voor de as: uitlijnen tot alles vrij zit.

Watertoevoer bij de Radice als de snelheid tot aanzuiging leidt. Dat risico is er bij een Grinde/zeilboot niet. Dan slang op de huid.
Echte slang nemen zoals voor je koelwateraanzuig: er is uit de aard van de functie geen afsluiter en het is wel buitenwater.
Doorzichtig is wel handig: staat er na twl water dan werkt het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 18:16 #1529215

Dat klinkt als een erg precieze uitlijn-tool. Zat zelf easn wat gehalveerde wasklemmen te denken. Om de 120 gr er even ver tussen duwen?

Ik wil geen extra huiddoorvoer maken. Zo hoog mogelijk en in het midden van de boot moet de open slang eindigen dan (dus). Jij had in plonzig water ervaring dat de slang overklotst af en toe? Zou een CV ontluchtsventiel lang goed gaan, in af en toe ziltig milieu? Die sluiten zichzelf af, als er van onderen water komt, als het goed is?

Ik zou wel een kleine doorvoer kunnen maken zijkant kuipbank, of óp een kuipbank onzichtbaar onder teak rooster. Wel boel extra werk weer…
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 18:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 18:27 #1529219

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16369
Doorzichtige slang was wel een goede tip, dan zie je wat die doet.
Je kunt later nog altijd vervangen door iets heel degelijks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 18:39 #1529222

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Bij mij ontlucht de slang ook binnen in de bakskist. Moet onder helling boven blijven.
Slang klotst niet over. Daar zijn lager, seal en slang voldoende demping voor, denk ik, maar ik heb er onder het varen ook nog nooit naar gekeken. Als niet dan een dopje met een gaatje, maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.

Geen buitenbooraansluiting. Ik heb ook geen 40kn+ (moto)rboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 20:47 #1529247

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Je zou de slang ook met een kogelkraantje en t-stuk op je bestaande koelwater leiding kunnen aansluiten, dan heb je geen extra huiddoorvoer nodig.

Die cv ontluchters zijn erg gevoelig voor wat vuil en bedoeld om te werken met enige druk. Ik denk niet dat die veel toegevoegde waarde hebben in deze opstelling. Als je hem wel toepast zou ik wel voor de doorzichtige slang gaan en zorgen dat de ontluchter enigszins bereikbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 20:58 #1529250

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1344
Geen zorgen, komt nooit water uit die leiding.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 21:02 #1529254

Na lang twijfelen en twee onafhankelijke PB’s die de originele Volvo seal sterk aanraadden boven deze Radice ivm ervaren falen, heb ik de order geannuleerd en blijf toch bij de originele oliegesmeerde seal.

Redenen:
-Seal is bij mij slecht bereikbaar (ik moet schotten losschroeven)
-Alternatieve Volvo seal heeft geen ontluchting, regelmatig “knijpen” gaat niet ivm onbereikbaarheid
-Tenminste eens per jaar smeren is ook extra werk ivm onbereikbaarheid smeernippel
-Een continue onderwaterstaande open slang zonder afsluiter vs. dubbele seal aan de waterkant
-Lipseals vervangen (hoeft wss niet eens) is normaal onderhoud en gaan (3x oliegesmeerd ipv 2x watergesmeerd) langer mee dan water/silliconenvet gesmeerd
-Ik zou een onderhoudsvrij systeem dat prima bevallen is gaan vervangen door een onderhoudsgevoelig systeem

Wél goed uitlijnen nu (dat is het enige probleem geweest!) en voor de zekerheid ga ik de huidige slang vervangen door een soepele silliconenslang met dubbele inleg.

Dank voor de inzichten!
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 21:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 22:28 #1529268

Type “CC” lijkt er nu in te zitten; 25 x 35 x 7 mm.



Wel die max. omtreksnelheid controleren; die extra lip die wat wijder lijkt te zijn snap ik ook nog niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 22:44 #1529270

CC is met stof lip......waterstof ;-)
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 22:45 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 22:47 #1529271

Kan dat kwaad hier; wil eigenlijk wel dat de olie tussen de achterste 2 seals kan komen… Lijkt er nu ook in te zitten. Beter CB type kiezen?

Laatst bewerkt: 18 dec 2023 22:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 22:49 #1529272

Ik had zo’n zwevend olielager op mijn vorige boot. Met een olietankje hogerop in de bakskist. Helaas wel veel ellende mee gehad in de zin van onderhoudsgevoelig. 1 keerringlipseal aan de binnenkant, twee ruggelings aan de buitenkant. Veerring aan de buitenkant roest snel weg. Het is bij mij nooit op langere termijn dicht gebleven. Olie moest regelmatig worden bijgevuld. Veerringen Lipseals om de paar jaar vervangen. Had altijd reserve setje mee. Want als het ging lekken ging dat al snel heel hard lekken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 23:06 door Noballast. Reden: Correctie benaming
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 22:53 #1529274

Hier en bij de andere Grindes andere ervaringen! Geen rvs veerring!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 22:58 #1529278

Nachtvlinder schreef :
Hier en bij de andere Grindes andere ervaringen! Geen rvs veerring!?

De buitenste ring heb ik ook geprobeerd met rubber ring ipv rvs. Geen succes (bij mij) ik vermoedde te weinig compressie kracht danwel verslapping ervan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 06:44 #1529284

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
Nachtvlinder schreef :
-Lipseals vervangen (hoeft wss niet eens) is normaal onderhoud en gaan (3x oliegesmeerd ipv 2x watergesmeerd) langer mee dan water/silliconenvet gesmeerd
-Ik zou een onderhoudsvrij systeem dat prima bevallen is gaan vervangen door een onderhoudsgevoelig systeem

Naast de Volvo-achtige schroefas-afdichtingen (de Radice is daar duidelijk van afgeleid en verder ontwikkeld; de ontluchtingsnippel) is er natuurlijk ook ook de Vetus-versie:

webshop.vetus.com/nl/product/25mm-zwevend-binnenlager

Die heb ik zelf en ik ben er buitengewoon tevreden over. Is vanaf 2004 in gebruik (vorige eigenaar) in gebruik en de seals zijn nog nooit vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 06:46 #1529285

Nachtvlinder schreef :
Kan dat kwaad hier; wil eigenlijk wel dat de olie tussen de achterste 2 seals kan komen… Lijkt er nu ook in te zitten. Beter CB type kiezen?


een stoflip is geen afdichting, is enkel om vaste delen buiten te houden. Afdichtingen werken met een veervoorspanning of door druk (hydraulische manchetten)
In het water kan een stoflip wel vetragend werken naar aangroei op het afdichtvlak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 06:55 #1529288

De veerringen zijn alle 3 naar de waterkant gericht. Alleen de voorste seal zou baat hebben bij een stoflip dan lijkt mij? Om stof in het motorhok buiten de seal te houden.

De achterste twee, na elkaar geplaatste seals zien aan de voorkant olie. Dan kan daar het vertragend effect van stoflippen wel nadelig zijn toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl