Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 07 dec 2021 22:27 #1348189

Dat ziet er goed uit, lekker bezig. Ik zie dat jij dat heel snel kunt, kan ik je inhuren? Wat er nu blijft aan zwart materiaal is dat antifouling of primer?
Laatst bewerkt: 07 dec 2021 22:28 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 10 dec 2021 13:31 #1348929

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Het zijn leuke en goede boten, heb er ook naar gekeken maar kon geen goed exemplaar vinden.

Wat mij opvalt is de buitenboordmotor;
Alle hulde voor je technische kennis en de onderhoudsbeurt. Dit zijn hele goede motoren maar is het de juiste voor je schip?

Op de foto is niet goed te zien of het een langstaart is. Als ik naar een foto van de bbm kijk aan je spiegel dan steekt de schroef mogelijk niet diep genoeg, zeker als je gaat deinen bij stevig weer. De schroef komt dan (deels) boven water.
Ook weegt deze motor dik 45kg wat wel aan je gat hangt...

Heb je ooit een Tohatsu of Mercury sailpower/drive overwogen?
5 pk en simpel om te (laten) bouwen naar 6pk, is er ook in ultra-langstaart.
Weegt 23kg en er op en er af tillen is simpeler, verbruik is laag.
Zie ZF onderwerp over deze motor.
Een motorplaat te maken die kan scharnieren is met dit type simpeler en goedkoper.
Nadeel is meer trillen en geluid ivm 1 pitter, maar je hebt een zeilboot.
Volgens mij levert de Yamaha best wat op als inruiler of particulier!
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 12 dec 2021 17:57 #1349474

Thijsnoort schreef :
Dat ziet er goed uit, lekker bezig. Ik zie dat jij dat heel snel kunt, kan ik je inhuren? Wat er nu blijft aan zwart materiaal is dat antifouling of primer?

Há, nou, eerst maar eens V2 van dit project, en dan compleet na schuren met m'n dewalt schuurmachine op accu!

H700 schreef :
Wat mij opvalt is de buitenboordmotor;

Dank voor je bericht, leuk dat je wat verder hebt gekeken naar de BBM en zeilboot.
Qua motor: Ik was mij niet bewust van de verschillen, dit klinkt als een mooi plan, maar ik weet wel dat het niet mijn prio is.

Qua positie: Ik heb nog niet echt lucht 'geschept', een enkele keer met heel onstuimig weer op 't gooimeer vlak bij Forteiland Pampus. Het kan daar echt spoken met harde wind. Verder nog nooit echt gehad, sterker nog, op volle kracht en 10km/h, trekt hij de gehele 'spiegel > lees: zeilboot" naar achteren het water in, dat de afwateringgaten juist vollopen bij de voetjes in 't zitgedeelte buiten.
Kortom, zo vaak vaar ik niet 10km/h, en als iemand voorop gaat staan dan is 'r geen probleem.

Waar ik wel vanaf wil, is de 'vaste' motorhouder, die wil ik vervangen voor een met veer die 'omhoog' kan. Want nu maakt de motor continu water tijdens het zeilen. Zelfs in de 2e stand omhoog. Daardoor moet ik altijd tegensturen. Dus die verbetering wil ik wel graag doorvoeren.

Wat betreft de waarde; ja je hebt gelijk, het is een mooi motortje, die straks ook weer volledig er tegenaan kan. Maar het is een erg fijn motortje, dus ik laat het voorlopig zo, het blijft een 'budget project'.

:lol: :lol:

Wel bedankt voor je reactie, want ik weet nu dat de optie er is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 13 dec 2021 09:52 #1349574

Leuk te zien dat je nog steeds zo blij bent met de boot! Zoals eerder gezegd zou een inboard dieseltje het helemaal afmaken. Dan heb je geen last meer van luchthappen en wordt de Sturge een stuk zeewaardiger. Het past ook gewoon bij dit type schip (vind ik dan). Met jouw kennis en voortvarende aanpak zou dat makkelijk te realiseren moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 13 dec 2021 21:24 #1349790

JeromeWhitehorse schreef :
Leuk te zien dat je nog steeds zo blij bent met de boot! Zoals eerder gezegd zou een inboard dieseltje het helemaal afmaken. Dan heb je geen last meer van luchthappen en wordt de Sturge een stuk zeewaardiger. Het past ook gewoon bij dit type schip (vind ik dan). Met jouw kennis en voortvarende aanpak zou dat makkelijk te realiseren moeten zijn.


Yes dat is leuk, maar in steek aardig wat uur in de huidige buitenboordmotor. Dus die gaat erachter!



Wel ben ik aan een stap begonnen die ik best spannend vindt, Sinds vandaag ben ik een YouTube kanaal begonnen met een gekoppelde Instagram pagina, om de verschillende aspecten op video vast te leggen.

Ik ben van plan veel meer filmpjes van mijn processen te maken, en zien waar het uitkomt. Ik houdt van kennis delen, en dat is iets waar ik nu mee in 't diepe stap.

Insta:
www.instagram.com/sailingsilverwind/


Laatst bewerkt: 13 dec 2021 22:13 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 14 dec 2021 09:04 #1349874

  • Rogertje
  • Rogertje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Interessant, ik heb dezelfde motor en wil deze in het voorjaar ook zelf een beurt geven. Heb me al geabonneerd op jou YouTube kanaal! Succes, mooie boot! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 14 dec 2021 12:07 #1349945

Rogertje schreef :
Interessant, ik heb dezelfde motor en wil deze in het voorjaar ook zelf een beurt geven. Heb me al geabonneerd op jou YouTube kanaal! Succes, mooie boot! :)

:laugh: Hé, dat is leuk om te horen. Zulke reacties motiveren mij enorm, dank. :lol:

Misschien doe ik vanavond wel even een 'How To/ DIY" impeller vervangen op dit type.
Het ligt nu toch allemaal nog netjes los.
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 12:08 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 14 dec 2021 13:22 #1349966

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2911
Rogertje schreef :
Interessant, ik heb dezelfde motor en wil deze in het voorjaar ook zelf een beurt geven. Heb me al geabonneerd op jou YouTube kanaal! Succes, mooie boot! :)

Ik zou niet wachten tot t voorjaar.
Nu gelijk doen, impellor eruit, en zo nodig vervangen en pas in maart weer in elkaar zetten
Carb lekker leeg halen, eventueel reinigen en doorblazen. Krijg je ook geen last van oude benzine..

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 14 dec 2021 15:46 #1350009

Magnetron schreef :
Rogertje schreef :
Interessant, ik heb dezelfde motor en wil deze in het voorjaar ook zelf een beurt geven. Heb me al geabonneerd op jou YouTube kanaal! Succes, mooie boot! :)

Misschien doe ik vanavond wel even een 'How To/ DIY" impeller vervangen op dit type.
Het ligt nu toch allemaal nog netjes los.

There you go! :laugh:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 15 dec 2021 14:57 #1350268

  • Rogertje
  • Rogertje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
JB-NL schreef :
Rogertje schreef :
Interessant, ik heb dezelfde motor en wil deze in het voorjaar ook zelf een beurt geven. Heb me al geabonneerd op jou YouTube kanaal! Succes, mooie boot! :)

Ik zou niet wachten tot t voorjaar.
Nu gelijk doen, impellor eruit, en zo nodig vervangen en pas in maart weer in elkaar zetten
Carb lekker leeg halen, eventueel reinigen en doorblazen. Krijg je ook geen last van oude benzine..

JB

Idd mss goed plan, ik zag dat Magnetron inmiddel ook al een filmpje over het vervangen van de impellor heeft gepost, waarvoor hulde!

Ik heb de carburateur op het einde van het seizoen zonder tank leeg laten draaien, daarna de tank leeg gemaakt, en toen met Aspen4 nog een hele poos gedraaid en weer de carburateur leeg laten lopen, dit schijnt het vergommen en vastlopen van de carburateur tegen te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 15 dec 2021 16:21 #1350308

Rogertje schreef :
JB-NL schreef :
Rogertje schreef :
Interessant, ik heb dezelfde motor en wil deze in het voorjaar ook zelf een beurt geven. Heb me al geabonneerd op jou YouTube kanaal! Succes, mooie boot! :)

Ik zou niet wachten tot t voorjaar.
Nu gelijk doen, impellor eruit, en zo nodig vervangen en pas in maart weer in elkaar zetten
Carb lekker leeg halen, eventueel reinigen en doorblazen. Krijg je ook geen last van oude benzine..

JB

Idd mss goed plan, ik zag dat Magnetron inmiddel ook al een filmpje over het vervangen van de impellor heeft gepost, waarvoor hulde!

Ik heb de carburateur op het einde van het seizoen zonder tank leeg laten draaien, daarna de tank leeg gemaakt, en toen met Aspen4 nog een hele poos gedraaid en weer de carburateur leeg laten lopen, dit schijnt het vergommen en vastlopen van de carburateur tegen te gaan.


Graag gedaan, ik ga de komende tijd de video's uitbreiden, dus altijd goed om ergens mee te starten!
Wat betreft de stappen met je carburateur > Super netjes, je kunt ook altidj nog even het vlotterbak aftapschroefje opendraaien aan de zijkant, want als je de motor laat 'uitlopen" met de benzine in de carburateur (of aspen) dan maakt 't nooit je vlotterbak helemaal leeg. Dit komt omdat je vlotter op een gegevenmoment niet meer open gaat om door te stromen, maar het kan niet 'leeg raken". Dus door de aftapschroef even open te draaien, loopt het onderste van de carb. leeg.

Welldone, je doet al meer dan de gemiddelde (boot eigenaar/motorrijder)!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 08 jan 2022 19:11 #1357421

Hallo Allemaal, :laugh:

Vandaag weer eens even doorgepakt met het onderhoud. De rechterkant van het onderwaterschip afgeschraapt, opeens lieten er enorme stukken primer/ coating los op het houten roer, dus ik heb 't roer maar meteen gedemonteerd. Thuis direct met de krabber, en verfpistool aan de slag gegaan, en een kort filmpje gemaakt. Ook samen met een vriend bepaald waar de diepte & snelheidsmeter gaat komen, de snelheidsmeter gaat in het gat waar de 'originele toilet afvoer' zat. Dit scheelt weer een extra gat in de bodem. :lol:






"Schat, ik leen even je auto!". Ha, :lol: er past meer in een twingo dan een moderne Audi A1.











Morgen maar weer wat meters maken met krabber en het verfpistool.
Laatst bewerkt: 08 jan 2022 19:21 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 09 jan 2022 17:33 #1357681

Beide kanten kaal gemaakt, het onderwater gedeelte van het roer was niet behandeld met polyester matjes, daardoor viel de primer en verf er gewoon af! (+Antifouling).


Dus even voorbewerken om opnieuw te polyesteren denk ik. Nog niet zeker hoe ik dit ga afwerken.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 09 jan 2022 17:47 #1357689

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1221
Het hout ziet er nog gaaf uit. Polyester is poreus, ik zou epoxy gebruiken.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 09 jan 2022 18:10 #1357703

Pylk schreef :
Het hout ziet er nog gaaf uit. Polyester is poreus, ik zou epoxy gebruiken.


Yes, viel mij alles mee! Erg fijn. Heb ook een forum post gevonden waar er gesproken wordt over de behandeling (onderwaterschip houten roer).

zeilersforum.nl/index.php/foru...t-epoxy-roer#1357701
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 12 jan 2022 20:52 #1358911

Het roer project valt niet mee, na heel wat schuren met korrel 120 ben ik eindelijk zo ver. Het slechte deel is volledig kaal.

Doordat ik de antifouling aan het afkrabben was kwamen er hele plakaten verf en onderlaag los. Dit zorgde ervoor dat ik zo'n 30 cm onbewerkt hout had. Dit kan ik natuurlijk niet simpelweg gewoon dichtsmeren met antifouling, dus heb ik 't roer gedemonteerd en het 'onderwater gedeelte' kaal geschuurd:


Hier is duidelijk te zien dat 'boven de waterlijn' WEL polyester matjes zijn gebruikt, dus dat hoeft niet 'verder kaal', dit ga ik simpelweg opnieuw witten. Wat trouwens bijzonder is, en ik nog niet eerder tegen ben gekomen; is die grijzige laag, dat is eigenlijk een soort FLINTER DUNNE aluminium coating ofzo, heel gek, het is niet rubber achtig, en valt bijna niet weg te schuren. Tot dat het op een bepaalde 'hitte' komt en dan smeult 't weg op je schuurschijf (verbranden), maarja, dacht meld het even, want ik ben er nog steeds niet achter wat voor 'n materiaal dit zilvere is:


Na onderzoek op het forum en overleg met de support afdeling van polyestershoppen.nl ben ik tot het volgende advies gekomen:

Hallo,
Het hout kun je behandelen met epoxy, breng eerst een aantal laag universele epoxy aan om het hout af te sluiten. Epoxy: polyestershoppen.nl/epoxy/univ...poxyhars-snel-4.html

Daarna kan je HB coating aanbrengen in 2 -3 lagen en vervolgens primer en de gewenste antifouling.
HB Coating: polyestershoppen.nl/lakken/de-...l-hb-coating-91.html

Kortom, deze stappen ga ik volgen, meer updates volgen later. Polyester shoppen heeft de klantervaring en product uitleg meer dan goed op orde. Zo krijg je voorafgaand een video over het product wat je besteld hebt, met een videohandleiding van het eigen personeel, in je eigen taal. Dit is naar mijn inziens een perfecte mix hoe ik 'geholpen wil worden'.
Laatst bewerkt: 13 jan 2022 08:57 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 jan 2022 20:37 #1362010

Zojuist de epoxy hars en de verharder gemengd (100/50) en de eerste laag van de 2 aangebracht.

Prachtig hoe dit spul zo ontzettend mooi 'vloeid'.






Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 jan 2022 22:06 #1362035

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Ik heb net je verhaal doorgelezen: mooie "klassieker" !
Leuk dat je het op je eigen manier aanpakt. Laat je inderdaad geen dure complexe inboord diesel installatie aanpraten, zo'n 4tact Yamaha op goede klapsteun doet het altijd en is eenvoudig in onderhoud en evt makkelijk te vervangen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 23 jan 2022 13:05 #1362152

Wat een leuk en een herkenbaar verhaal, zelfde bootje motor alleen is die van mij iets jonger 1978 , mijn bootje was ook een klus schip, waar ik zelf ook veel aan doe.. ik ben een stapje verder want ik heb toch maar een nieuw roer gemaakt, samen met een handige Harry en timmerman hoor.. maar het is zo herkenbaar allemaal.

heel veel plezier met je Steur, ik heb er nog steeds een hoop schik in.

zeilersgroet
Danny
Janneau Fantasia 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 27 jan 2022 20:49 #1363545

Sturgeon221978 schreef :
Wat een leuk en een herkenbaar verhaal, zelfde bootje motor alleen is die van mij iets jonger 1978. Heel veel plezier met je Steur, ik heb er nog steeds een hoop schik in.
zeilersgroet
Danny

Dag Danny,
Ontzettend leuk om te lezen, heb je wat foto's online staan van jouw Stur? Erg leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 27 jan 2022 20:50 #1363548

Watermaat schreef :
Ik heb net je verhaal doorgelezen: mooie "klassieker" !
Leuk dat je het op je eigen manier aanpakt. Laat je inderdaad geen dure complexe inboord diesel installatie aanpraten, zo'n 4tact Yamaha op goede klapsteun doet het altijd en is eenvoudig in onderhoud en evt makkelijk te vervangen.

Dank! Leuke reactie, die diesel gaat 'm inderdaad niet worden, ik ga opzoek naar een mooie klapsteun.
Ik vraag mij alleen af wat mijn 8PK weegt?! veel van die steunen (betaalbaar) gaan tot 35KG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 27 jan 2022 20:58 #1363552

Zo, ik ben weer een stap verder met het roer. De eerste epoxylaag is te 'slordig' aangebracht, veel druipers aan de zijkant, plekken waar het helemaal ingetrokken was (in het hout). Kortom, ik heb 't weer flink geschuurd en nieuwe spullen besteld.

Hieronder wat foto's om een goed beeld te scheppen bij het proces.




Om te beginnen, ik heb toch maar het 'scharnier' gedemonteerd omdat ik het daaronder ook goed 'water dicht' wil maken.


Dit is het resultaat na het opschuren, nette 'gladde' basis om epoxy laag 2 aan te gaan brengen.


De epoxy met verharder, de maatbekers geven aan wel gedeelte van A en welk gedeelte van B je moet toevoegen, daarna belangrijk, 3 minuten roeren. Deze samenstelling zorgt ervoor dat je 30 minuten de tijd hebt voordat het uithard.


Gieten maar, en goed uitrollen


Zo, de tweede laag zit erop, en online via de product video van polyestershoppen.nl zag ik dat als je last hebt van 'luchtbellen' je direct na het aanbrengen met een gasbrander eroverheen moet gaan. Dit maal ook gedaan en het verschil is MEGA ten opzichte van de eerste laag. Heel benieuwd hoe deze 2e laag opdroogt. :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 28 jan 2022 08:14 #1363592

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Magnetron schreef :
Watermaat schreef :
Ik heb net je verhaal doorgelezen: mooie "klassieker" !
Leuk dat je het op je eigen manier aanpakt. Laat je inderdaad geen dure complexe inboord diesel installatie aanpraten, zo'n 4tact Yamaha op goede klapsteun doet het altijd en is eenvoudig in onderhoud en evt makkelijk te vervangen.

Dank! Leuke reactie, die diesel gaat 'm inderdaad niet worden, ik ga opzoek naar een mooie klapsteun.
Ik vraag mij alleen af wat mijn 8PK weegt?! veel van die steunen (betaalbaar) gaan tot 35KG.

Mijn 9.9pk weegt boven 40kg en dat is hetzelfde blok.
Je zou misschien eens aan een dhz rails systeem kunnen denken waarmee je hem langs de spiegel kunt hijsen? Mijn vader had lang geleden 2 stukken x-rails op de spiegel ( zeilsloep) met overloopwagens en daarop hijsbare motorsteun. Trok met takeltje zijn motor rechtstandig omhoog. Zou misschien ook met wat goedkopere genua-rails en glijders kunnen ( Pfeiffer ?)
Ik heb een negatieve spiegel en bij mij komt ie hoog genoeg met opkantelen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 28 jan 2022 11:25 #1363627

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1781
Wat een gaaf project, dat ik dit 'draadje' nu pas ontdek, en we zijn nog wel buren op dezelfde haven!

Je schiet hard op, vind ik, met een prachtig, zeewaardig, minder groot en droogvallend schip: the way I like them! We komen elkaar vast wel tegen, tot ziens alvast.

Thijs vd Raccoon, achterin rechts op de grote parkeerplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 28 jan 2022 11:27 #1363628

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1781
Magnetron schreef :
O, shoot, we zijn echt met een paardensprong buren, wat grappig! Wat een werk heb je aan je roer, ik zeg: goed bezig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl