Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 10:32 #1299988

Versie 1.9.3 staat online.

Belangrijkste wijzigingen:

- $destlat en $destlon (uit een RMB) zijn nu fixed-length. Dat moet van de NMEA-standaard. Je kunt ermee (in een eigengemaakte RMB) een ST60 Rolling Road-scherm aan de praat krijgen.

- lege inkomende RMB-records (sommige GPSen sturen die altijd als er geen waypoint aktief is) worden nu genegeerd. Dat voorkomt verwarring als je navigeert met OpenCPN of WinGPS (die dan een gevulde RMB sturen); de lege RMB wordt niets mee gedaan.

- heel soms wordt er bij het lezen van NMEA-records in een cycle om wind en een RMC te vangen geen heading-record meegenomen (er wordt niet op gewacht, want niet iedereen heeft een heading-device als Ev1 of fluxgate). Voor die situaties werd al de vorige Heading onthouden, maar nog meer heel soms is dat ook niet voldoende en ontbreekt heading; die staat dan op nul. In die zeldzame gevallen wordt HDG dan even gelijk gemaakt aan COG. (anders berekent SPD een forse stroom!)

- SPD kan nu goed omgaan met Tag Blocks die soms (vanuit een mux) voor de echte records staan. Die Tag Blocks worden nu geskipt. Je kunt dus nu Tag Blocks aanzetten in een mux zonder dat SPD er last van heeft. Zo kun je beter meekijken in de mux terwijl SPD gewoon doorgaat.

- Yaw zoals dat uit de EV1 komt is +90 als je Oost vaart en -90 als je West vaart (dus 0-180, met eventueel een min ervoor). Heading daarentegen is van 0 tot 360 graden.
Yaw wordt nu weergegeven (en gelogt) als het verschil tussen HDG en Yaw, dus kleine waarden rond de heading.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 10:34 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 18:25 #1300189

Weer even over VSPE....

Hoe het hier aan boord nu werkt:
1 echte COM poort 3
met VSPE een Splitter daarop gemaakt: COM2 (toevallig 2)
Op die COM2 kunnen tegelijk (!!) meerdere toepassingen werken (bi-directioneel).
Dus WinGPS leest en schrijft naar COM2, en SPD doet dat ook naar COM2.

Daar kan ook MPXConfig (voor de miniplex-besturing) nog naast!
Maar dan komen er Tag Blocks voor de NMEA-berichten, en daar kan WinGPS niet tegen. (SPD wel, en OpenCPN weet ik niet).

Zonder MPXConfig erbij werkt het dus prima met 1 enkele virtuele COM.

Een RMB uit Voyager (navigatie-info) komt binnen in SPD (via de Mux, niet doorgestuurd door VSPE)
En de berichten uit SPD gaan keurig via VSPE naar de mux en de instrumenten.

Gelukkig geen configuratie met 7 Virtuele COMs nodig, zoals het eerder leek....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 19:09 #1300204

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik heb altijd begrepen dat een compoort maar met 1 apparaat, virtueel danwel echt, kan communiceren. Is dat niet zo of is VSPE daar niet kritisch in?

MPXconfig daar nog naast kan is helemaal top. Dan kan je echt goed zien wat er gebeurt/wat je doet.
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 19:10 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 19:40 #1300222

Voor mij was het nieuw; normaal maakt een splitter (GPSGate, NavmonPC) meerdere virtuele COM's.
VSPE kennelijk niet; die ene kan je met veel apps tegelijk openen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 19:45 #1300226

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Opzichzelf heb ik er nooit last van gehad met meerdere virtuele compoorten te werken, maar 7 lijkt mij ook te veel ;)

Toch nog eens proberen of MPXconfig niet ook bidirectioneel kan communiceren via een virtuele poort in Franson. Ik meen dat dat niet werkt, maar of ik dat nou echt eens goed geprobeerd heb?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 19:50 #1300230

Ah, dus SPD kan naar dezelfde poort schrijven als waar ie van leest? Dan kan het veel eenvoudiger inderdaad dan ik eerder heb voorgesteld.
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 20:24 #1300244

Nachtvlinder schreef :
Ah, dus SPD kan naar dezelfde poort schrijven als waar ie van leest? Dan kan het veel eenvoudiger inderdaad dan ik eerder heb voorgesteld.

Ja, dat is de default in SPD. De 2e COM is voor als het niet anders kan....

@koko: Franson is ook bi, maar ik heb gratis Franson met max 2 virtuele. (Voyager en SPD)
Jij hebt er meer!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 20:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 juni 2021 20:35 #1300249

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ja, dat klopt. De betaalde versie biedt ook wifi verbinding.
Het kost iets van 35,— voor 1 pc onbeperkt geldig. Met een paar muisklikken geregeld. Dat is te overzien. Maar als VSPE het ook allemaal kan….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 18:23 #1300895

Ben lekker aan het knutselen.
Overdag eindje zeilen, 's avonds weer wat kleine wijzigingen.

- klein filtertje (5 records middelen) voor de stroming (richting en kts). Het is erg grappig om op een ST60 Graphic de actuele stroom (richting en snelheid) te zien! Dus niet alleen het verschil tussen STW en SOG, nee, de pure stroming. In een STW-bericht gestopte $curang en $curkts. Nu dus ietsje gemiddeld, minder ruizig.

- de knop wifi & files had al de mogelijkheid om onderweg een andere polarfile in te lezen (terwijl SPD gewoon doorwerkt). Nu kan je met die knop ook opnieuw (dezelfde) boatspecifics file inlezen en/of de NMEAtemplates file.

- het nut daarvan? Je kan bijvoorbeeld in de boatspecifics de uit te sturen NMEA-types wijzigen, of de K-waarde voor drift, of de COMpoort, etc. Na dat editen laat je de file opnieuw inlezen en dan zal SPD de wijzigingen meteen gebruiken.

- het wijzigen van de NMEAtemplates kan handig zijn als je onderweg een andere variabele in een record wil meenemen, of de voice-output wil wijzigen (van $sogperf naar $shiftmsg, bijvoorbeeld, zodat de PC naar je roept als de wind shift). Klik op wifi & files, lees de NMEAtemplates opnieuw, en voila, andere variabelen in de output.

- kleine toevoeging: er zijn nu ook $-variabelen voor de 4 performance-waarden beschikbaar in het formaat x.xx Die kunnen dus in een veld op een schermpje waar dat soort getallen in horen, zoals Speed.
98% performance ziet er dan uit als 0.98

Binnenkort allemaal in versie 1.9.4 ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 18:26 #1300897

Maar is het ook sneller en eenvoudiger, en werkt het prima? 1.9.4 , lijkt wel linux... :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 18:35 #1300899

roozeboos schreef :
Maar is het ook sneller en eenvoudiger, en werkt het prima? 1.9.4 , lijkt wel linux... :blink:

Het staat zo'n uur of 14 per dag te draaien op een 10 jaar oude W10-PC met 3Gbyte geheugen en een ouderwetse HDD. Nog geen probleem gehad. 3% CPU op een Core i5 2.200 GHz.

Het lijkt niet op Linux maar werkt wél onder Linux... met wat beperkingen: geen geluid, geen voice-output (de Python Voice library voor Linux is het probleem).
Gewoon te downloaden op www.capolavoro.nl
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 19:40 #1300917

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Baasklusje schreef :
Ben lekker aan het knutselen.
Overdag eindje zeilen, 's avonds weer wat kleine wijzigingen.

- kleine toevoeging: er zijn nu ook $-variabelen voor de 4 performance-waarden beschikbaar in het formaat x.xx Die kunnen dus in een veld op een schermpje waar dat soort getallen in horen, zoals Speed.
98% performance ziet er dan uit als 0.98

Binnenkort allemaal in versie 1.9.4 ;-)

Dat ga ik eens proberen met de Multiview. Kijken wat hij dan laat zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 19:43 #1300919

Baasklusje schreef :
Ben lekker aan het knutselen.
Overdag eindje zeilen, 's avonds weer wat kleine wijzigingen.

- kleine toevoeging: er zijn nu ook $-variabelen voor de 4 performance-waarden beschikbaar in het formaat x.xx Die kunnen dus in een veld op een schermpje waar dat soort getallen in horen, zoals Speed.
98% performance ziet er dan uit als 0.98

Binnenkort allemaal in versie 1.9.4 ;-)
Beetje varen, beetje knutselen is altijd een goede combo.

Die kleine toevoeging klinkt interessant, ik zal eens opnieuw de n2k pgns bekijken hoe dat te misbruiken is.

En komend weekend eens kijken naar de upgrade. Loop nog een beetje achter :blush:

Begrijp de drive voor de extra ingebouwde flexibiliteit, maar als ik naar mijn eigen gebruik kijk, dan zou ik met zo min mogelijk klikkerdieklak SPD aanzetten (in de perfecte wereld net als t aanzetten van het navigatie netwerk of plotter) -> dan gebruik ik het t meest. En hoe vaker het aan staat, hoe vaker je gekietelt wordt om eea te verbeteren, zodat het in slijt.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 19:48 #1300922

Leuk, wordt steeds beter zo!

Op jumpingjack inhakend (klikkerdeklik...); zou het een idee zijn om met een cmdline optie de applicatie minimized en in de laatst gebruikte configuratie te kunnen starten? Shortcut met cmdline kan dan in startupfolder en PC kan zonder scherm gestart worden.
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 19:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 20:08 #1300935

De snelle start in de laatste configuratie kan al door in de processlist file een Y voor quickstart te zetten.
De enige vraag die er dan nog komt is om te juiste directory (met alle SPD-mapjes) aan te wijzen.
Die directory wordt tegenwoordig ook al automatisch gevonden, iig in Windows, de current working directory, met os.getcwd(). Werkt dat ook in Linux?

Dus de vraag naar de directory zou eruit kunnen, maar als het dan om een of andere reden toch een andere current working dir is (als je met meerdere applicaties tegelijk bezig bent) dan is er niets meer aan te doen. Dan werkt het niet.
Een hard-coded directory zou ook kunnen, maar dat is niet netjes....

De te starten file (sailingpd.exe) is gewoon een windows exe, dus die zou in een automatische start moeten kunnen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 20:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 20:11 #1300937

Zou dus mooi zijn die laatste, enige klik, af te vangen. Dan: spanning op pc, klaar. Net als een “hardware” instrument
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 20:20 #1300941

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik denk dat alle opties en mogelijkheden uiteindelijk leiden tot een persoonlijk profiel waar je op een gegeven moment bijna niet meer aan sleutelt. In die zin is het in mijn ogen juist fijn dat er zo veel te kiezen valt , zodat je ook echt kan optimaliseren naar jouw wensen.
Het dwingt je ook de manual goed te lezen :whistle: om de opties te ontdekken.
Een volautomatische opstart is wel mooi, maar dan moet je alles wat nodig is mee kunnen pakken in die automatische opstart. Voor mij is dat Franson dat dan eerst moet werken ivm met de compoort. Die doet dat al. Kan VSPE dat ook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 20:24 #1300943

Nachtvlinder schreef :
Zou dus mooi zijn die laatste, enige klik, af te vangen. Dan: spanning op pc, klaar. Net als een “hardware” instrument

Heb net even Python.exe (de interpreter) als test toegevoegd aan de opstart-programma's.
Dat werkt, zowel na 'afsluiten' en weer aan zetten als na 'opnieuw opstarten'.
Dat kan dus ook voor sailingpd.exe.

Voor die os.cwd() (de directory bevestigen) kan ik een tweede Y toevoegen aan de processlist-file.

Edit: nee dat kan niet.... de processfile wordt pas gevonden als de directory aangewezen is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 20:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 20:27 #1300947

koko schreef :
Voor mij is dat Franson dat dan eerst moet werken ivm met de compoort. Die doet dat al. Kan VSPE dat ook?

Franson heef een vinkje voor automatisch opstarten.
Gek genoeg werkt dat hier op 1 W10 pc wel en op de andere W10 PC niet...

VSPE kan (op een ingewikkelde manier) ook automatisch opstarten. Zie de Helpers in het menu van VSPE.
Ik ga dat niet doen, te complex en ingrijpend.

Dus nee, niet alles zal automatisch altijd goed gaan.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 juli 2021 20:35 #1300952

Dankje Thomas!

Baasklusje schreef :
VSPE kan (op een ingewikkelde manier) ook automatisch opstarten. Zie de Helpers in het menu van VSPE. Ik ga dat niet doen, te complex en ingrijpend.

Het kan ook eenvoudiger (niet laten registreren als service maar door shortcut in startup folder te zetten)! Als optie voeg je dan aan de cmdline in die shortcut de naam van de configuratiefile en een optie om minimized te starten toe. Dan draait ie in de systemtray.

Werkt goed en overzichtelijk hier.
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 20:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 juli 2021 18:41 #1301105

SailingPD 1.9.4 (nog niet te downloaden) kan nu met een klik (of geheel automatisch) opstarten.

Hij kijkt vanuit welke directory hij wordt opgestart en zoekt daarin dan naar /systemfiles/ en daarin naar de foto-gif. Als die gevonden wordt loopt alles vanzelf door.
Als de foto er niet is wordt alsnog gevraagd om de juiste directory.

Automatisch starten van SPD kan ook (zoals NV beschreef).
Maar de waarschuwingen van koko zijn ook belangrijk:
als SPD automatisch opstart maar de COM is niet beschikbaar (GPSgate, VSPE nog niet draaiend) dan loopt het alsnog fout op een afwezige COM en stopt SPD wegens een afwezige COM....

Zelf zou ik alleen tot volautomatisch starten kiezen als ik altijd een en dezelfde fysieke COM zou gebruiken (geen GPSGate, geen VSPE)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juli 2021 18:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 juli 2021 19:02 #1301112

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17601
while( access( param.nmeapoort[0] , F_OK ) == -1 ){
   	 printf("virtuele multiplexer niet gestart\r\n");
    	sleep(30);
	}
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 juli 2021 19:40 #1301118

Dank voor de suggestie.
Printen in een GUI-applicatie is niet de bedoeling. Dat gaat naar de log en die ziet niemand.
Dat zou dan met een showinfo-scherm moeten, die mededeling.
En die hebben een OK-knop om weer verder te gaan.
Moet de gebruiker toch iets doen, (op OK klikken) en dat was nou net niet de bedoeling.
Die While blijft eindeloos doorgaan? Tot er een COM gemaakt is?

De huidige test of de gewenste COM er is in SPD geeft een info-schermpje als de COM er niet is, plus een lijstje van wel aanwezige COMs (of zelfs TTY's, Teletypes! :woohoo: )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juli 2021 19:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 juli 2021 20:18 #1301125

Baasklusje schreef :
SailingPD 1.9.4 (nog niet te downloaden) kan nu met een klik (of geheel automatisch) opstarten
Trappel trappel. B) B)
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 03 juli 2021 03:11 #1301155

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17601
Baasklusje schreef :
Dank voor de suggestie.
Printen in een GUI-applicatie is niet de bedoeling. Dat gaat naar de log en die ziet niemand.
Dat zou dan met een showinfo-scherm moeten, die mededeling.
En die hebben een OK-knop om weer verder te gaan.
Moet de gebruiker toch iets doen, (op OK klikken) en dat was nou net niet de bedoeling.
Die While blijft eindeloos doorgaan? Tot er een COM gemaakt is?

De huidige test of de gewenste COM er is in SPD geeft een info-schermpje als de COM er niet is, plus een lijstje van wel aanwezige COMs (of zelfs TTY's, Teletypes! :woohoo: )

Het is jou programma je kunt doen wat jij wilt. Maar mijn opmerking was een reactie op;

VSPE nog niet draaiend) dan loopt het alsnog fout op een afwezige COM en stopt SPD wegens een afwezige COM....
Fake it till you make it
Laatst bewerkt: 03 juli 2021 03:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.976 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl