Aangezien al de foto's verdwenen waren het eerste bericht van dit topic maar even opnieuw geplaatst.
Na 1 maal polijsten in 2014 en 1 maal matteren en polijsten, zie topic weer-doffe-gelcoat-advies.
was de romp wederom dof geworden.
Het verschil, waar het glimt zat de waterlijn sticker.
Wat nu, zo laten vond ik geen optie. Opnieuw matteren-polijsten had ik weinig zin in daar het resultaat maar van korte duur blijkt te zijn.
Naar mijn idee is na het polijsten het "dof" worden alleen maar sneller gegaan.
Dus had ik besloten om de romp te (laten) spuiten/schilderen.
Nu zijn er verschillende opties;
1. de romp (laten) spuiten.
2. de romp (laten) schilderen
Na her en der informatie te hebben ingewonnen kwam ik tot de conclusie dat laten doen te kostbaar zou worden.
Het laten spuiten zou rond de 12000 tot 15000,- Euro moeten gaan kosten.
Het laten schilderen rond de 8000,- Euro.
Dat gaat ruim boven het budget wat ik in m'n hoofd had.
Dat werd dus zelf doen.
In eerste instantie de mogelijkheden onderzocht om de romp te spuiten. Maar het vinden van een spuitcabine valt niet mee en de huur kost al gauw zo'n 75,- euro per uur. Spuiten viel af.
Zelf schilderen zou het worden met Double Coat van De IJssel.
Volgende stap een schilders loods vinden, het liefst bij mij in de buurt. Ik woon in Gouda en de boot ligt in Friesland. Op en neer pendelen naar Friesland cq. overnachten zou teveel reistijd (files) en kosten met zich brengen.
Na enig speurwerk op het forum kwam ik deze jachtwerf Van den Berg tegen in Zuidland.
De jachtwerf opgebeld en langs geweest om de schilderhal te bekijken en alles door te spreken.
Grote voordeel hier;
Relatief korte, 45 min, reistijd.
Huur van de schilders loods is per dag en alleszins redelijk geprijsd.
Alle producten van De IJssel zijn daar van de plank voorradig of de volgende dag aanwezig evenals schuurpapier, ontvetter, afplakband, kwasten, rollers etc.
Schuurmachine (Festool) is ook te huur per dag.
Je kan er van 7.00 uur tot 22.00 uur terecht.
De zeer gemoedelijke sfeer, het is er erg prettig werken.
Dinsdag 11 juni was het zover, de boot ging uit het water.
Boot afgespoten en romp schoongemaakt met International Super Cleaner.
Forumlid Roan en m'n broer aan het werk...
De schuurlijst was her en der niet meer in de beste staat dus die ging er ook af, daar komt een nieuwe voor in de plaats. Dit heeft ook als voordeel dat er minder afgeplakt moest worden.
De volgende dag de schuurlijst en de bestickering verwijderd en de romp afgenomen met De IJssel ontvetter.
Daarna de de romp geschuurd met korrel 320.
De gaatjes van de oude schuurlijst en andere kleine beschadigingen geplamuurd met IJmofix.
Deze plekken wederom geschuurd met korrel 320.
De romp weer ontvet met De IJssel ontvetter en alle ramen ed. afgeplakt met Goldband van 3M.
In eerste instantie was ik van plan om als eerste laag een base coat primer te gebruiken. Maar de gelcoat was nog in goede conditie, er was geen craquelé aanwezig en de gelcoat was niet poreus.
Dus gelijk begonnen met DD lak (Ral 5011).
Nu had ik al eens meer met DD lak gewerkt, zo'n 15 jaar geleden... heb ik mijn toenmalige open zeilboot ook opgeknapt/geschilderd. (Ik had toen nog geen weet van ZF dus dat topic bestaat niet
)
Voor het schilderen weer afgenomen met ontvetter van De IJssel en kleefdoek.
De vloer goed nat gemaakt.
Het opbrengen het ik met een brede roller gedaan, eerst horizontaal aanbrengen en dan verticaal narollen en afblijven.
Wat vooral belangrijk is om na elk geschilderd "vak" terug te kijken tegen het licht om te zien of alles goed geraakt is....
De eerste laag vertoonde wat hiaten wat dat betreft
Na de eerste laag.
Ondanks kleefdoek en de natte vloer zijn er toch wel stofjes zichtbaar.
Na 36 uur drogen bij een gemiddelde temp. van 22 gr. de romp wederom geschuurd nu met korrel 600.
Om de temp te "monitoren" had ik een temp. sensor aangeschaft.
Na de tweede laag.
Dit keer 48 uur laten drogen bij een gemiddelde temp van 24 graden.
Nu geschuurd met korrel 800, afgenomen met ontvetter en kleefdoek.
Inmiddels is het zaterdag 22 juni het is die dag al aardig warm 28+ graden buiten maar binnen rond de 24 graden, nog net niet te warm om te schilderen.
De derde laag aangebracht. Deze laag bestaat uit 66% DD lak Ral 5011 en 33% DD Lak transparant.
Dit om een diepere glans te verkrijgen.
Overigens heb ik de lak alle drie de keren in 1 batch aangemaakt.
De daaropvolgende dagen (4) is het zeer warm en kan de lak mooi door harden.
Na de derde laag.
Onder de waterlijn harde antifouling aangebracht, 5 liter Epifanes off white gemengd met 1 liter zwart.
De nieuwe schuurlijst heb ik bij Stootlijst.nl besteld en zelf gemonteerd.
Deze lijsten worden voorgeboord geleverd met schroeven en hout proppen.
De RVS lijst heb ik hergebruikt van de oude schuurlijst.
De schuurlijst van Iroko.
De schuurlijst gemonteerd. De houtproppen zijn erin getikt voorzien van Bison watervaste houtlijm.
De proppen zijn daarna met een scherpe beitel op maat gemaakt en licht opgeschuurd.
De nieuwe striping, waterlijnen en belettering heb ik bij LBdesign.nl besteld en aan laten brengen.
Zelf de waterlijn aanbrengen en de naamsticker Solution vertrouwde ik mezelf niet toe, het hoeft maar iets scheef te zitten...
Bovendien kon ik nu precies vertellen hoe ik het wou hebben...
Voorheen waren de waterlijn en belettering in zilvergrijs, ik vind wit toch mooier. De waterlijn was een brede streep maar is nu opgedeeld in 2 delen.
De naam Solution is lettertype Ink Free, dit was voorheen mistral maar vond dit nieuwe lettertype toch iets mooier.
De naam Beneteau en Oceanis 40 zijn het orginele beneteau lettertype.
Het eind resultaat;
Ik ben er heel tevreden mee