Bert65 schreef :
welke is een geschikte onderlaag voor Coppercoat?
Coppercoat zelf schrijft dat de ondergrond ‘hard and durable’ moet zijn. Omdat Cc zelf niet als waterdichte laag beschouwd mag worden lijkt in jouw geval een epoxy barrier coating toch wel verstandig. Zelf heb ik alleen ervaring met Pantsercoat maar er zijn meer alternatieven uiteraard.
@Il Cigno, ik was hetzelfde als jij van plan om het laatste stukje waterlijn er af te krijgen, maar hoe geef je daarna weer je waterlijn aan?
Er blijft voldoende kleurverschil om het tape te kunnen plakken. Als je daar te weinig vertrouwen in hebt kan je van te voren met stukjes tape op de romp een vaste maat (b.v. 20 cm) boven je waterlijn een streepje zetten. Bedenk dat de waterlijn vooral optisch redelijk moet zijn. Een paar centimeter hoger of lager merkt niemand. Een waterlijn die niet 100% strak getaped is zie je ook niet zodra de boot in het water ligt.
Op de video van Coppercoat zag ik dat zij ook de schroefas hadden afgeplakt, heb jij dat ook gedaan?
Ik heb een saildrive maar ook daarvoor geldt dat je niet het risico wil lopen dat er tussen het koper van de Cc en andere metalen een galvanisch potentiaalverschil optreedt. Dus ja, de Cc vrijhouden van schroefas en saildrive is verstandig. Echter Coppercoat zegt dat Cc in uitgeharde toestand niet geleidend is. Dus het risico is wel gering.
Jij gaf aan bij 15 graden buiten gewerkt te hebben, zou dat ook voor een 32 voets boot met drie man om te schilderen (twee schilderen en één heeft roerdienst) een voldoende temperatuur zijn?
Dat werkt perfect. 8 graden is het minimum voor Cc, maar dan moet je erg lang wachten tot je aan de volgende laag kunt beginnen. Bij hoge (zomer)temperaturen is de potlife weer te kort en moet je je een slag in de rondte werken. Met drie man/vrouw kan je lekker doorwerken en ook af en toe rouleren qua taak. Het blijft een beetje een workout dat Cc rollen dus af en toe even mogen mengen en roeren is best fijn!
Succes met je klus en wel wat foto’s maken en hier posten graag!