Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Opknappen Maxi77 "Sloe Gin"

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 15:33 #791693

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12513
Dat meer gewicht voorin de boot van invloed is op o.a. het gedrag in zeegang, staat voor mij als een paal bovenwater.
Ook mijn boot, met zijn volle kop, ontkwam niet aan gedragsverandering toen er voorin een tunneltje - tig ltr/kg verlies draagvermogen - en een boegschroef - x kg. ballast - kwam.
Toen ik ook nog eens de ankerketting verlengde met 20 meter 8 mm. ketting, kon zelfs Jules de Korte, zonder ook maar met één vinger aan de helmstok te komen, je vertellen dat de boot nu wreder reageerde en liever haar neus in de golven stak dan er soepel overheen te glijden.

Maar ja, dat komt ervan wanneer je te lui bent om het hele grondtakel in de salonbank te parkeren.
Laatst bewerkt: 13 dec 2016 15:41 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 16:45 #791717

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3405
captain koek schreef :
Er is namelijk ook wat voor te zeggen dat meer massa in de punt de opgaande beweging nav golf dempt........
Nee maar....... ik dacht de enige te zijn die dat denkt.
Wat voor te zeggen??? Veronderstellen??? Niks daar van. Gewoon een formule op loslaten.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 16:47 #791719

Ik voel een ZF test aankomen...
video met en zonder anker voorop in dezelfde omstandigheden.
En dan een met en eentje zonder golfslag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 16:53 #791723

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26395
zeekraal schreef :
captain koek schreef :
Er is namelijk ook wat voor te zeggen dat meer massa in de punt de opgaande beweging nav golf dempt........
Nee maar....... ik dacht de enige te zijn die dat denkt.
Wat voor te zeggen??? Veronderstellen??? Niks daar van. Gewoon een formule op loslaten.

Kijk. Je zou bijna zeggen dat er meer mensen zijn die zien dat er meerdere kanten aan deze zaak zitten. Zie bijvoorbeeld deze pots:
www.zeilersforum.nl/index.php/...-gin?start=75#791573

En dan de middelste alinea van mijn reactie op Baasklus.
Baasklus liet hem wijselijk liggen, maar jullie gaan erop door.

Kijk; Bert's boot gaat niet harder met dat gewicht op de boeg. En als het echt teveel wordt, komt er ook teveel groen water over het dek. Maar als het binnen de perken blijft, zou het best wat kunnen doen voor het comfort in de zin van rustig bewegen..
Laatst bewerkt: 13 dec 2016 16:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 17:38 #791750

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26395
Albert 45 schreef :
Maar ja, dat komt ervan wanneer je te lui bent om het hele grondtakel in de salonbank te parkeren.

Ik denk eerlijk gezegd dat je te lui bent om het in vliegende vaart onder die kajuitbank vandaan te halen als het ineens tòch nodig is.

Het wordt zo'n gestress, hè.. En gestress; daar wordt je pas ècht moe van..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 18:01 #791760

Ik snap TS wel. Diecwil vooral comfort. Los van de handige opstap zijn er nog meer voordelen. "Gentlemen never sails to wheather" dus dat wip verhaal van BK slaat nergens op. TS zit met zijn whisky lekker in de kuip en is er bij het meestal lichte weer bij gebaat dat de spiegel lekker omhoog komt om nog een beetje vooruit te komen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 18:04 #791761

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik denk dat je nu een beetje een verkeerde voorstelling schetst.
Met een whisky in de kuip zal je me hooguit in de haven tegen kunnen komen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 19:26 #791790

roozeboos schreef :
Ik voel een ZF test aankomen...
video met en zonder anker voorop in dezelfde omstandigheden.
En dan een met en eentje zonder golfslag.

Is niet nodig, het is allemaal al duidelijk ;-)

- een boeg met meer gewicht gaat, bij het gegeven volume van de boeg, moeilijker omhoog, en dus dieper de golf in.
- eenmaal bovenop en weer uit de golf gaat hij trager weer naar beneden, blijft dus langer boven water
- en klapt weer harder en dieper de volgende golf in.
- enzovoorts.

Elke zwaardbootzeiler hier, speciaal de snellere, 470 of FD, zal je vertellen dat stuurman en fokkenist aan de wind zo dicht mogelijk bij elkaar gaan zitten/staan, in het midden, om de boot lekker te laten 'huppelen'.

De enige situatie waarin gewicht voorop nuttig is dat is met heel weinig wind (2 kts) op ruime koersen. Dan moet de kont uit het water, want het remt teveel als de spiegel in het water komt met de hele bemanning in de kuip. Op de rail aan loef zijn ze dan ook niet nodig, dus naar voren!



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 dec 2016 19:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 19:35 #791791

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6073
Baasklusje schreef :
dus naar voren!

inderdaad, heel gebruikelijk bij lichte bootjes in licht weer wedstrijden ook zoals bij kolibries. Mannetje op de punt, kont uit het water alles tegen de drag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 19:43 #791793

of het nodig is is niet relevant. Ik zeg alleen dat ik het voel aankomen.

Vooral omdat er twee kampen zijn die beide overtuigd van het gelijk zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 19:48 #791794

roozeboos schreef :
of het nodig is is niet relevant. Ik zeg alleen dat ik het voel aankomen.

Vooral omdat er twee kampen zijn die beide overtuigd van het gelijk zijn.

En er heeft er maar een van de twee gelijk. Het andere kamp snapt het niet :woohoo: Dat zijn feitenontkenners. Ofwel naïeve gelovigen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 20:11 #791803

Maar jouw verklaring klopt niet helemaal, baasklusje, want je vergeet een aspect ;)
Minder hoog betekent minder tijd om snelheid op te bouwen en daardoor minder kinetische energie en minder diep wegzakken in golf....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 20:16 #791804

Heb laatst in een lezing van Koopmans begrepen dat het niet alleen over het in de golf duiken gaat, maar ook over middelpunt vliegende kracht. Teveel gewicht in de einden veroorzaakt het moeilijk op koers kunnen houden van je boot, en het trager reageren op stuurcorrectie's.

Denk niet dat hier 2 kampen zijn, en dat de meeste het natuurkundig wel begrijpen.
Alleen of een anker wel of niet voorop, voelbaar is bij de meeste (te) zware kajuitboten...
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 13 dec 2016 20:17 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 20:22 #791806

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26395
roozeboos schreef :
of het nodig is is niet relevant. Ik zeg alleen dat ik het voel aankomen.

Vooral omdat er twee kampen zijn die beide overtuigd van het gelijk zijn.

Jij schept nogal graag een beeld waarin twee partijen elkaar op leven en dood bestrijden, geloof ik.

Ik ben niet zozeer van mijn gelijk overtuigd alswel dat ik denk dat de werkelijkheid genuanceerder is dan Baasklus en vele anderen hier die presenteren. Ik heb er inmiddels het mijne over gezegd en ben niet van plan hier ad infinitum over door te blijven oh-en.
Ieder moet voor zich èn voor zijn specifieke boot uitmaken waar het optimum ligt tussen comfort en pure zeilkwaliteiten.

En ik stel eigenlijk niet zo'n prijs op de olie die jij op het vuur gooit..
Laatst bewerkt: 13 dec 2016 20:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 13 dec 2016 21:32 #791820

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3405
Baasklusje schreef :
- eenmaal bovenop en weer uit de golf gaat hij trager weer naar beneden, blijft dus langer boven water
Trager naar beneden?
Kun jij je de natuurkundeles niet meer herinneren waarbij dat veertje en die loden kogel in een luchtledige buis net zo snel naar beneden vallen?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 06:16 #791844

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Bk heeft wel degelijk een punt. Dat zal ik ook niet ontkennen. Maar als eerder gezegd, hoe iemand zijn boot gebruikt is ook belangrijk.
Sloe heeft veel spullen aan boord (en zeker achter in zijn bakskisten). Zijn anker ligt al in de ankerbak en komt nu 30cm naar voren. Theoretisch heb je een punt, maar het gaat erbij mij niet in dat TS verschil gaat ervaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 08:10 #791855

Voor wie wat meer wil weten van de theorie:

www.shipmotions.nl/DUT/Lecture...omechanics_Intro.pdf
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 08:30 #791857

captain koek schreef :
Voor wie wat meer wil weten van de theorie:

www.shipmotions.nl/DUT/Lecture...omechanics_Intro.pdf

Dat staat vol met waarheden en feiten, daar hebben we niks aan :evil: :woohoo:

(toch dank ;-) )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 dec 2016 08:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 10:27 #791884

Aardig stukje bovenaan pag 81, wat meer gericht op de zeilmaker.

www.sname.org/HigherLogic/Syst...5e-9b93-ce71b20fda5e

Denk dat ik maar een bijlsteven ga ontwerpen voor mijn bootje :silly:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 10:46 #791888

even eruit geknipt:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 10:50 #791891

dat kon ik al zien op het markermeer met de eerste sofware in mn wind display. Dat reageerde veel te snel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 10:50 #791892

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26395
Baasklusje schreef :
even eruit geknipt:

Mja. En wat zegt dat over gewicht op de boeg of de kont (of allebei)?

Een boot die alle gewicht in de midscheeps heeft geconcentreerd vliegt toch niet over die golven heen, ofzo? Die heeft ook een pitching motion, toch?
Laatst bewerkt: 14 dec 2016 10:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 10:57 #791895

lodewijk stegman schreef :
Een boot die alle gewicht in de midscheeps heeft geconcentreerd vliegt toch niet over die golven heen, ofzo? Die heeft ook een pitching motion, toch?

Hoe minder pitching (stampen) hoe beter. Niet voor niets tegenwoordig in de VOR, AC, VG etc steeds meer rechte- tot zelfs bijlboegen. Elke vermindering van beweging op de golven vermindert niet alleen de weerstand in het water, maar verbetert ook de werking van de kiel cq het zwaard (minder drift door nettere en snellere langsstroom van water) en vooral: zorgt voor een langere duur van de optimale zeilstand (AoA).
En dat moet je niet onderschatten. Elke tijd (seconden) dat je niet precies in de groove zeilt (een paar graden breed) heb je minder dan de maximale voortstuwing. Als je de helft van de tijd uit de groove bent (door stampen en/of langzaam sturen) ga je zomaar 10 tot 25% langzamer. (getest met de performancemeter in meerdere trimclinics).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 dec 2016 10:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 10:58 #791896

Eens met Stegman.
Het gaat in deze discussie om het verschil met alle gewicht in het midden, of achterop en voorop ook gewicht.

dat minder pitchen beter is is niet het punt hier. Daar zijn we het wel over eens.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 dec 2016 10:59 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Maxi77 "Sloe Gin" 14 dec 2016 11:04 #791903

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26395
Baasklusje schreef :
Hoe minder pitching (stampen) hoe beter. Niet voor niets tegenwoordig in de VOR, AC, VG etc steeds meer rechte- tot zelfs bijlboegen. Elke vermindering van beweging op de golven vermindert niet alleen de weerstand in het water, maar verbetert ook de werking van de kiel cq het zwaard (minder drift door nettere en snellere langsstroom van water) en vooral: zorgt voor een langere duur van de optimale zeilstand (AoA).
En dat moet je niet onderschatten. Elke tijd (seconden) dat je niet precies in de groove zeilt (een paar graden breed) heb je minder dan de maximale voortstuwing. Als je de helft van de tijd uit de groove bent (door stampen en/of langzaam sturen) ga je zomaar 10 tot 25% langzamer. (getest met de performancemeter in meerdere trimclinics).

Ja, maar nou heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt of gewicht in de boeg die beweging vermeerderd of verminderd. We hebben geloof ik al geconstateerd dat een boot met gewicht in de boeg meer door de golven zal gaan dan een boot die dat niet heeft. Bij welke boot heeft de boeg dan meer verticale beweging?
En die bijlboegen; is dat ook niet bedoeld om meer door de geloven heen te snijden dan er overheen te hobbelen?
Laatst bewerkt: 14 dec 2016 11:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.792 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl