Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie '61 Draak - Børresen

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 07 nov 2010 22:21 #159183

Beste Maarten,

Leuk dat er bij jullie weer vordering in zit.
Ik zal rond december/januari klaar zijn met de draak.

Wat betreft de spanten. Daar jullie de zandstroken al hebben geplaatst, zou ik de slechte spantjes verwijderen. Echter om en om, dus steeds wel een er tussen laten zitten. Ook moet je niet meer als een stuk of 6 per kant doen. Je kunt wel beide kanten tegelijk doen.
Je moet de spantjes eerst op maat maken. Dus latten essen of eiken op dikte maken. Eiken scheurt wel snel. Essen(nat) niet.
Dan vervolgens snel naar de boot en op z'n plaats erin zetten en dan vervolgens de schoenen erop zetten, alsware omhoog lopen en dan moet degene die het spantje heeft aangegeven aan de buitenzijde het spant tijdelijk vastschroeven. Dit zodat hij zijn vorm behoudt.

Succes ermee.
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

groeten

Robbert


P.S. Die spanbanden over de kuiprand zou ik niet aantrekken, dan trek je je kuiprand zo plat. Gewoon de romp eens op de kielbalk op de kiel een tijd laten hangen, dan komt hij wel weer op vorm misschien. Echter had de romp de tussentijd gestut moeten zijn om hem op vorm te houden. Eenmaal eruit is een hoop gedoe om de vorm terug te krijgen als dat al lukt. De romp zakt namelijk alsware uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 08 nov 2010 22:23 #159375

Ha Robbert, leuk wat van je te horen en bedankt voor de spantentip! Nu willen we graag, voor een goede hechting tussen oude en nieuwe spant, een 1 staat tot x las aanbrengen. Ik zag dat Heerlien dat bij jou ook heeft gedaan, enig idee hoe of met welke tool?

Wat betreft de rompvorm; deze was inderdaad, ondanks het ondersteunen van de kielbalk, iets uit vorm geraakt. Zodoende de boot eerst op z'n kiel laten rusten waardoor deze alweer voor 95% in orde was. Het laatste beetje middels spanbanden aangetrokken (deze geleiden middels vuren balken over het dek, zie ook de tweede foto). Nadat alle spanten terug in de zaatbalk kwamen is de romp middels mallen gecontroleerd. Vervolgens de spanten geborgd en later pas de zandstroken geplaatst. Al met al een hele klus!

Ps, heb hier nog wat documentatie voor je liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 09 nov 2010 20:44 #159548

Beste Maarten,

Ik kom graag weer een keertje langs en kom de documentatie dan graag ophalen!

Wat betreft de spanten. Ik heb de spanten buitenaf doorgeboord op de hoogte tot waar deze moest worden verwijderd. Vervolgens met een feinmachine deze in reepjes gezaagd en vervolgens met een beitel en hamer weggehakt. Ongeveer 10min werk max per spant.
Wat betreft de lassen van de spanten: Heerlien heeft een vrij lange las gemaakt. Zo heb je genoeg vlees figuurlijk gezegd. Lassen zijn gelijmd met epoxy. Dit ertussen smeren en vervolgens een klein latje erop lijmen en hier een schroefje door. Deze verwijder je later weer. Dit latje zorgt ervoor dat het goed is aangedrukt.

Waar hebben jullie de boot nu precies staan?
Hebben jullie al besloten hoe de romp te behandelen? Latjes inlijmen en impregneren en matten erop of traditioneel of??

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 08 dec 2010 12:23 #164936

Het doel is inderdaad om de boot op korte termijn om te draaien, de gangnaden open te frezen en deze te vullen met mahonielatten. Dit ivm stijfheid van de romp en voor een mooiere afwerking. Het doel is namelijk de boot onder de waterlijn wit te maken en boven de waterlijn het mahonie te behoduen. Hoe we dit precies gaan doen met de matten (transparantie) is voor ons nog een raadsel ...

Even een snelle update:

Freesmal gemaakt voor het frezen van de spanten in de verhouding van 1 op 4,5. De tegenovergestelde spant wordt met dezelfde mal gefreesd waardoor oud en nieuw goed op elkaar aansluiten.



Stoomcabine geregeld. Heel simpel systeem van een open geslepen gasbun waarin twee verwarmingselementen van een wasmachine zijn geplaatst. Deze produceert flink stoom wat wordt opgevangen in een betonplex "cabine".



Spanten gestoomd (vuistregel hiervoor is 20 minuten stomen voor elke 10mm dik hout) en later heel voorzichtig zonder forceren (het hout moet het zelf doen)de spant gebogen (van onder naar boven).

Laatst bewerkt: 08 dec 2010 12:32 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 09 dec 2010 15:41 #165126

Beste Maarten,

Misschien moet je eens contact opnemen over de manier van de verstijving van de romp. Dit aangezien, indien je latten gaan inlijmen je moet opletten dat deze door de krachten die op de romp werken, de latten er niet worden uitgedrukt. Dit gaat namelijk heel makkelijk. Een voorbeeld hiervan staat naast mijn draak, een 10mtr klasse. Zonde...
bel heerlien eens, die kan je vast wel een en ander vertellen.
www.heerlienkls.nl

gr

Ziet er btw mooi uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 09 dec 2010 21:28 #165185

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
zoo wat een werk zeg,daar heb ik wel respect voor.En wat een lijn ,das gewoon om verlieft op te worden zo n romp.Succes met de verdere restauratie,ik blijf dit topic wel volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 20 dec 2010 20:06 #166691

Update:

Kielbalk voorbereid:


Spanten, na zo'n 2 weken in vorm te hebben gedroogd, losgeschroefd. Deze blijven na demontage keurig in vorm:


Afgelopen zaterdag de nieuwe spanten voorzien van een lasvlak en een proefpassing gedaan. Na wat tweaken sluiten deze perfect aan. De volgende klus is het inlijmen van de spanten met epoxy.
Laatst bewerkt: 20 dec 2010 22:35 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 20 dec 2010 21:13 #166701

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Mooi project is dit. Ik heb er veel respect voor, nu er steeds meer vervangen gaat worden. Ik zou zelf allang aan een hele nieuwe boot begonnen zijn, denk ik... :)
Laatst bewerkt: 20 dec 2010 21:14 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 22 dec 2010 11:55 #166856

Beste Maarten,

Wat jij 'kielbalk' noemt is je mastplank en is van eiken Let op de afmetingen e.d. invbm je meetbrief. Bij mij is die ook vernieuwd. Check m'n picasa maar eens. Foto van de spiegel krijg je deze week :)

gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 11 jan 2011 19:06 #169983

  • Wilde
  • Wilde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste mensen,

Mooi, Mooi, allemaal. We hebben een draak NED 185 gerestaueerd en daar een webside met foto's van gemaakt. adres is: www.ned185.nl Veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 11 jan 2011 23:28 #170088

Wat heerlijk om constant bouw verslagen tegen te komen van dit soort fantastische projecten. Kijk er ook erg naar uit om deze Børresen draak weer in haar oude glorie te zien! Succes met het project de komende tijd en ik zal de verslagen blijven volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 27 jan 2011 22:59 #173412

  • Wilde
  • Wilde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Een mooie draak restauratie uit Amerika. usa312.com Handig hoe deze de boot keren.
Groet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 05 feb 2011 20:35 #175206

Ik vindt de volgende nog leuker, die vond ik tussen mijn bladwijzers :laugh:

forum.fotofanforum.nl/fff/index.php?topic=1797.0
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 06 feb 2011 15:26 #175349

Maarten, ik zie dat één of meer van jouw wrangen uit meerdere lagen bestaat. Is dit een oude of nieuwe? Ze horen uit 1 stuk eiken te zijn waardoor de nerf krom doorheen loopt,voor de stijfheid. Er komen namelijk giga krachten op door de mast via mastplank. Zijn ze verlijmd met epoxy of?

Wel knap trouwens die spanten. Ze nemen ook wel zo'n kist en gieten die vol water en zetten daar een gigantische brander onder op. Zo worden ze ook gestoomd.. Ik wil ook nog een 12vtsjol bouwen. Dan ga ik je zeker lastig vallen voor de techniek ervan!

Hoe staat het eigenlijk met de Draak. Is er nog vordering met het project? Ik ben benieuwd!:laugh:

Gr
Robbert
Laatst bewerkt: 06 feb 2011 15:28 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 15 feb 2011 11:40 #177163

Bovenstaande fotofan link is voor ons een bekende. Zie ook de stoomcabine ;).

Wat betreft de wrangen, goed gezien, deze zijn inderdaad niet uit één stuk. Ivm stijfheid en beschikbaar hout is gekozen om dunner eikenhout te gebruiken en deze middels epoxy met elkaar te verlijmen.

Wat betreft de voortgang, we werken er samen nog steeds zo'n 1,5 dag in de week aan. Dit zijn voornamelijk kleine dingen die veel tijd kosten maar weinig zichtwerk geven.

De volgende zichtbare update wordt wederom gepost.

Wat betreft de jol, laat maar iets horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie '61 Draak - Børresen 15 feb 2011 12:12 #177167

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6747
@Vrijheidzeiler: als je een overnaadse jol wilt gaan bouwen, kijk dan alvast op www.sunshine.johan-mulder.nl Daar wordt de bouw van een sloep/jol bij de Bootbouwschool van Bert van Baar beschreven en getoond. Heel leerzaam. Ook aan te bevelen is het boek van Greg Rossel: Building small Boats. Te koop bij Amazon.com . Maar nu eerst de Raak afmaken :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 07 mrt 2011 22:04 #181379

Update!

Alle spanten, wrangen en andere constructieve delen in de romp zijn vervangen. Zodoende na 2,5jaar en naar schatting 2000uur hobby-en een mijlpaal behaald en de afgelopen zaterdag de boot gedraaid. Onderstaand een aantal pic's van afgelopen tijd.

Nieuwe gelamineerde spanten gemaakt. Eiken latten gezaagd en middels epoxy en bout/ moer bevestigd in de boot. Zo kregen we de exacte rompvorm welke er later volledig in is gelijmd. Vanwege de scherpe hoek hebben we er een extra lat op geplaatst welke als opofferingslat fungeerde.





Voorbereiding getroffen om het draaien in gang te zetten.


De boot van de kiel gelicht en de kielboutgaten in de wrangen opgeboord, deze zaten door het inlijmen van de wrang vol met epoxy. Direct mooi de kans gehad om alle boutverbindingen met RVS draadeinden te vervangen.


Ff een kiekje vanaf de achterkant in de banden. Tevens ook een tweetal borgingsbanden geplaatst om te voorkomen dat de banden over de lengte van de boot wegglijden. Beetje zonde :D.


Nu met z'n tweeën de boot in de banden kunnen draaien, hierbij de volgende foto's voor zich spreken.




Om te voorkomen dat de boot door zou klappen, een zekeringslijn geplaatst aan de achterkant. Enkel bleek dit door de frictie in de banden niet nodig.




Frame gemaakt om de boot op te laten rusten.


Voorlopig kunnen we weer aan de bak ;)
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 22:42 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 08 mrt 2011 07:17 #181407

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6747
Wat een prachtig schip is die Draak toch! Ik volg het verslag met veel plezier, ook al omdat ik zelf met een O-jol bezig ben. Slimme manier van omdraaien hebben jullie bedacht. Ik heb mijn bootje met 4 man moeten optillen en draaien omdat ik geen plafond heb dat sterk genoeg is. Veel succes gewenst.
Gr Jerry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 06 dec 2011 19:23 #246170

Sinds de vorige update zijn we zo’n 600 houtproppen, 120 meter veren, 5kg epoxy, bergen schuurpapier en 300 uur ervaring verder, tijd voor een update vanuit de loods.

Eerste sleuven voor de veren zijn gefreesd. Afmetingen zo'n 10mm diep en 6mm breed.


Veren op dikte gemaakt middels vandiktebank en ingelijmd met epoxy.


Indruk van de huidige spiegel, slecht te zien op de foto maar voorheen volledig dichtgekit.
Tijd voor vervanging hiervan.


Spiegel zo'n 6mm diep weg gefreesd middels een bovenfrees.


Romp geschuurd en nieuwe spiegel geplaatst.


De romp zo'n 10x in warm opgeloste kristalvorm van oxaalzuur gezet. Resultaat is waarneembaar maar helaas blijven er plaatsen zichtbaar. Dit is voornamelijk rond de proppen, we verdenken dan ook dat dit koperoxide is dat in het hout is getrokken.


Het doodhout waarin het roer valt is door ouderdom/ droogte krom getrokken, hierdoor staat het roer niet meer in lijn met de kiel.


Zodoende een groot deel van het doodhout weggehaald en een nieuw roerhuis geplaatst.


Nieuwe bies gefreesd in de romp, de huidige was namelijk niet overal even diep en op sommige plaatsen zelfs bijna niet zichtbaar.


Uitdaging hierbij was het taps toe lopende deel aan de uiteinden van de bies. Dit is opgelost middels een scherp gezaagde spie, deze fungeerde als geleiding voor de bovenfrees.


Nu volgas met de schuurlatten … vrijwilligers zijn van harte welkom :woohoo: .
Laatst bewerkt: 06 dec 2011 19:33 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 06 dec 2011 21:30 #246213

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6747
Goed werk! Wel wat meer dan ik aan mijn jol moest doen, maar de Draak is ook een veel grotere en mooiere boot. Heb je de romp ook geschraapt na het met oxaalzuur bestrijken? Dan pas gaan de verkleuringen weg. Veel sterkte gewenst bij het schuren. Ga je nog met glasvlies bekleden of is dat niet nodig? Met al die ingelijmde latjes zou je haast zonder kunnen als de boot een tijdje in het water ligt. Ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 09 dec 2011 18:12 #247215

Thnx, schrapen is inderdaad een goede tip. Wilde morgen even checken bij de bouwmarkt of daar zoiets te koop is.

Wat betreft de huid, dat is inderdaad te bezien of een weefsel nodig is. Zou er een goede reden zijn om het niet te doen? Epoxy gaat er sowieso op en het weefsel ligt al bij de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 09 dec 2011 19:53 #247254

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6747
Als het hout nog nat is, is schrapen is echt essentieel bij het gebruik van ontweringswater. Om te schrapen gebruik ik vrijwel altijd een scherpe (!) verfkrabber. Driehoekig of recht, maakt niet uit. Ik haal wel het scherp van de punten af om geen diepe krassen te krijgen. Je kunt ook een schraapstaal kopen in de ijzerwinkel, maar het scherpen daarvan en het gebruik vind ik nogal lastig.
Als je toch van plan bent om de boot met epoxy af te werken (binnen en buiten?) is een laag glasvlies een extra versterking. Op dit forum wordt nogal eens afgeraden om een boot af te werken met epoxy. Ik heb mijn jol met epoxy en glasvlies afgewerkt omdat ik dacht de boot op de wal te bewaren. Dat pakt anders uit: nu ligt de boot alleen 's winters in een loods en kan drogen. Kijk eens wat Vrijheidzeiler heeft gedaan met zijn Borressen Draak.
Laatst bewerkt: 09 dec 2011 19:57 door jerry. Reden: aanvulling tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 09 dec 2011 20:24 #247259

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Sodeju wat een klus, mooi hoor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 10 dec 2011 04:59 #247332

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Als je de binnenkant ook compleet in de epoxy kan zetten, dan zou ik het zeker doen. Je kan overwegen om de romp alleen aan de buitenkant, onder water in een glasweefsel te zetten. Richting kiel desnoods een laagje extra.

Aan de binnenkant wacht nog een vervelende klus: Een keer compleet in de epoxy rollen. vervolgens compleet schuren (daar ben je al snel een uur of 40 mee zoet, tenzij je een slaaf kan vinden die het voor je doet).
Daarna 2x nat in nat rollen. met een beetje planning is dat goed te doen, en het scheelt je een keer schuren. Experimenteer even met een paar verkrijgbare rollertjes, om te kijken welke een laagdikte geven die niet wegloopt. Zakkers etc zijn niet helemaal te voorkomen, maar je wilt ze zo veel mogelijk vermijden.

Vervolgens kan je het zichtbare deel nog wat extra aandacht geven, maar dat is wat makkelijker toegankelijk. De bilge zou ik ook weer een extra laagje geven.
En vergeet de waterloopgaten niet goed schoon te krabben en in de epoxy te zetten, ook 3x minimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie '61 Draak - Børresen 10 dec 2011 17:13 #247428

1. Het in een epoxy zetten van een niet nieuwe boot is erg moeilijk. Indien men binnen en buitenzijde doet moet men er eigenlijk het dek voor lichten aangezien je anders niet bij alle plekjes kan komen.
Epoxy is natuurlijk wel top, lekker een stijve boot. Anderen noemen het weer een doodskleed..

2. Het is moeilijk, binnen en buitenzijde in de epoxy of alleen de buitenzijde. Alleen de buitenzijde zou je zeggen aangezien de boot dan nog kan ademen en eventueel water weg kan verdampen. Echter kan dit ook blijven zitten en voor blaasjes zorgen en rotting.. Mijn 2de vrijheid de V866 stond binnen en buiten in de epoxy en dat ging prima. Echter was dat wel lattenbouw en geen gangenbouw en daarnaast een stuk kleiner.
Weten jullie al wat jullie gaan doen Maarten?


3. Glasweefsel zou ik inderdaad toepassen aangezien het nu ook mag volgens de reglementen. Hoeveel gram per m2? Zie even wel de voorschriften en leef die goed na anders ben je je meetbrief kwijt en bij de IDA met ISAF zijn ze niet de makkelijksten.

4. Een probleem met de epoxy en het glasweefsel is de aanhechting bij de gietijzeren kiel. Je moet met de matten tot de kiel gaan. Je kan er niet overheen aangezien dit los zal gaan scheuren. Hoe los je dat dus op? Misschien is het een idee de kiel weer even los te halen, de boot in de epoxy en matten te zetten en dan de kiel weer monteren en ervoor zorgen dat de schroefgaten goed dik in de epoxy staan.. Misschien een idee? Maarja hoe zorg je dan dat de boot niet uit vorm gaat...

5. Ik zal binnenkort nog even kijken wat het merk van de beits is. Ik ben tot heden nog niet in Friesland geweest bij mijn draak.

6. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat met de latten tussen de gangen. Ik heb al gezien dat er door de krachten op de romp(bij en 10MTR) de latten door de epoxy en glasweefsel heen te zien zijn...

Mijn draak is helaas nog niet verkocht. Veel geinteresseerden gehad maar allemaal geen geld. Als hij verkocht is zal het waarschijnlijk wel weer een draak worden, alleen dan een polyester draak met houten dek en opbouw. Ziet er klassiek uit maar schilt een hoop gedoe met rotten, dichttrekken, stijfheid etc...

Ik mail jullie binnenkort even over de beits.
Succes en meer foto's!! ;)

gr

Robbert
Draak NED240 Falk
Laatst bewerkt: 10 dec 2011 17:19 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl