Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: boemerang

Re: boemerang 01 okt 2007 10:36 #21798

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 10:39 #21799

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846


de nieuwe kuip...



het nieuwe dek



van voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 10:42 #21800

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846


ijndelijk te water!! maar nog lang niet af!



erin!



in de box
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 10:48 #21801

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846


fok gehesen, vlak voor de eerste reis...



grootzeil! (aan vervanging toe! erg smerig, en het materiaal bevalt me niet...)



tjeukemeer! 6bft



tjeukemeer...



gooimeer, harde wind!



tjeukemeer... wat een weer!! nu zie je pas hoe smerig het grootzeil is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 11:01 #21802

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zo, volgens mij staan de foto's er nu goed op...

Ik ben opzoek naar nieuwe zeilen, zoals eerder vermeld heb ik een fokje van 10m2, en een grootzeil van +- 12m2...
Ik weet dat er origineel een grootzeil van 16m2 opzit, en een genua van 14m2... (die heb ik ook, maar deze is vergaan)

Nu heb ik op i-net een zelfde boot gezien, met een grootzeil van 17,5 m2.
Het varieerd dus nogal behoorlijk...
Ik vind zoiezo dat mijn boot veel te weinig zeil voert (vooral onder 2/3 bft)
en ben opzoek naar een grootzeil die minsten 16m2 is...
Ik kan de giek lager monteren, en zal deze ook wat moeten verlengen, maar wat er nu opzit is veel te klein...

Kan iemand mij zeggen wat een setje zeilen laten maken ongeveer kost?
moet ik aan 1000, 2000 of 5000 denken?? en dan bedoel ik dus een rol genua van minstens 14m2. En een grootzeil van minstens 16m2. En dan niet van dat goedkope doek, maar zwaar kwaliteits materiaal... Heeft iemand ervaring met het laten maken van zeilen?
Een adres van een zeilmaker waar iemand goede ervaring mee heeft is ook welkom...

Het gaat wel over hele simpele zeilen. Dus geen high aspect enzo...
Met in de genua een pees voor het rolsysteem. En in het grootzeil een pees voor in de giek.. en verder wat gaten waaraan de sleetjes die in de mast zitten bevestigd worden (sleetjes heb ik zelf.)

Kan iemand mij een idee geven van wat ik kwijt zou zijn?? het komt een beetje overeen met het zeilplan van een waarschip 730...

gr, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 11:06 #21803

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
In het zeiltuigage-gedeelte staat een heel topic over ervaringen met zeilmakerijen. Daar kan je genoeg adresjes vandaan halen, variƫrend van onze eigen Lammerts & Van Buren via poolse naaimachines naar Singaporese internetsites.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kostprijs 01 okt 2007 15:46 #21825

Beste Marius,

van harte gefeliciteerd met je mooie boot!!!

Veel werk aan gehad maar dan heb je ook wat. Zo te zien zeilt 'ie ook goed.

Maatvoering van de zeilen is een ander verhaal. Gezien het feit dat de boot van tekening komt moeten de maten van fok en grootzeil ook vastliggen, hoewel er altijd naar specificatie van de eigenaar gewerkt kan worden natuurlijk.
Wij hebben voor onze vorige boot (een houten semi-klassieke knikspant)een nieuwe set laten maken bij Dijkstra in Grouw. Een kleine zeilmaker maar in onze ogen goed en servicegericht. We hadden enkele aanvullende eisen. Zo wilden we smalle banen en een creme-kleur om dichter bij het katoen te blijven in plaats van spierwit en brede banen, uiterlijk wil ook wat.
Grootzeil was 20 m2 en fok was iets van 10 m2. We hebben de zeilmaker aan boord laten meten om zo ook een maximum uitbouw in het achterlijk te kunnen meten, het oorspronkelijke grootzeil vond ik te hol in het achterlijk.
Uiteindelijk waren we totaal 3500,- kwijt (in guldens want 1996) en hadden daarbij een toerkwaliteit doek in cremekleur (+10%) en smalle banen (+10%) en een nieuwe huik. In onze ogen niet duur voor datgene wat we er voor kregen.
Ook het feit dat je met de maker zelf kunt overleggen wat je wilt en daarbij gebruik kunt maken van datgene wat hij weet en wat wel en niet kan vonden we erg prettig.
Prijs was toen iets van 100 gulden per m2, zal nu wel ergens in de buurt van de 60/70 euri per m2 zijn.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 19:14 #21827

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Is weer een pracht scheepje geworden. Altijd mooi om te zien op het water zulke scheepjes.

Over je zeilen: ben zelf bezig met het rondkijken naar een nieuw grootzeil voor mijn Waarschip Halfton. Dit zeil is ongeveer 13.5 m2 (beetje afhankelijk van hoe je het snijdt) en kom op prijzen uit voorlopig van 900 tot 1300 euro. Wel cruiserkwaliteit (is een stapje hoger). Ook goed uitkijken wat er wel bij het zeil inbegrepen is en wat niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 19:23 #21829

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Wat heb je er een geweldig mooie boot van gemaakt, zeg!
Hij ziet er erg mooi uit!
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 14 nov 2007 16:13 #23546

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zo, hier maar weer eens een update!

Ik heb de boot nu weer 2 weken op de kant, en heb weer een hele lijst met klussen die me te doen staan. Daar zo meer over, maar eerst mijn avontuurtje bij Makkum:

Ik ben stom genoeg afgelopen herfstvakantie op de zandbanken van Makkum gelopen (windkracht 4/5 bft)
We zijn toen "gered" door de KNRM (Nog bedankt!) want de zandbanken lagen lagerwal, waardoor de golven de boot steeds naar ondieper water stuwde, totdat deze op 1 oor lag.
Ik dacht dat de klappen en smakken die de boot maakte op de harde zandgrond fataal voor mn bootje zouden zijn maar de boot gaf geen krimp!!
Dus zijn we met zn alle overboord gegaan, en hebben met veel moeite de spiegel in de golven gedraaid, en het anker 40 m verderop uitgezet. Waardoor we niet meer dwars op de golven lagen te beuken.
Toen maar in de kajuit wachten op de KNRM (met de kachel op zn max!) En die waren er binnen 30 minuten vanuit Hindelopen.
Het van de zandbank slepen van de boot was mischien wel het ergste.... we helde zo'n 45 graden stuurboord (als het niet meer was..) en kwamen telkens in de daling van de golven keihard op de grond, waarna we weer n ruk van de sleepboot kregen...
Gelukkig was de klamp op de boeg zeer goed bevestigd (onderdeks, met stalen platen aan de kielbalk)
Maar omdat we ons roer kwijt waren (die lag voor de helft in de kuip) moesten we toen we eindelijk los waren ook een sleper achter ons, zodat we in 1 lijn bleven... Dit koste mij helaas wel mn achterstag, de lijn was niet via de geleider gedaan...

We waren net niet de 75.000e redding van het KNRM.
Ik was wel net de 50.000ste Zeemijl op het originele analoge log gepasseerd!! Dit was dus ook tevens bijna de laatste...

Nadat we 1 dag in Makkum zijn blijven liggen om repartaties uit te voeren, maar vooral ook omdat het erg hard waaide (windkracht 6 bft constant westewind) Zijn we weer vertrokken naar Almere.
Dus opweg naar Almere hebben we het met het halve roer gedaan, en een met koord gerepareerde achterstag...
Gellukig hadden we toen noorderwind 4/5/6 bft. en zijn we eerst op de stromfok van Makkum naar enkhuizen gezeild. Dit omdat de stromfok het minste druk gaf op het roer, om deze te sparen.
Met de stormfok liepen we alsnog 5 knopen (mede door de golven in de rug) Dit is gellukig allemaal goed afgelopen,
we hebben dus ook nog geluk gehad dat we noorderwind op de terug weg hadden, op de heenweg, was deze zuid.

Nu dus een lijstje met met wat ik verwacht te doen komende winter (en waarschijnlijk voorjaar)

-nieuw roer maken van tripplex/epoxy
-motor uitbouwen en goed schoonmaken/filters e.d.
-een pomp inrichting voor de bilge maken (handpomp+elec.) met filters en al.

De motor die ik heb (een yanmar NTS 70 r) word extern gesmeerd...
Dit houdt in dat de smeerolie die in de smeerpotjes gaat na het te smeren onderdeel gesmeerd te hebben in de bilge beland...
Dit gaat om de waterpomp smering, en schroefas lager na de keerkoppeling, en nog wat kleine dingetjes.

Het oude systeem was simpel, namelijk: het bilge water incl de vieze olie word in 1 keer overboord gezet.
Ik wil dit aanpassen... Door de motor uit te bouwen en een lekbak eronder te instaleren, die de olie daarna naar een lager gelegen (gesloten) bak voert, die geleegd kan worden...
Ook wil ik dat de troep van het gewone bilge water gescheiden word, doormiddel van filters. En dat die troep in een putje beland, die ik om de zoveel tijd kan legen.

Terwijl de motor uitgebouwd is kan ik dus die lekbak plaatsen (opmaat gemaakt van houtepoxy) en zal ik ervoor zorgen dat het water wat evt. achterin kan komen te staan beter kan doorstromen naar het diepste punt in de boot. Nu stroomd het water alleen door bij een bepaald peil.
Wat erg hinderlijk is gezien het feit dat het bilge water met olie dan lange tijd stilstaat onderin de boot, wat gaat stinken, en een vette boel geeft.

-Ook word de electrische inrichting gereviseerd.
Dus de dynastart die nog in goede staat verkeerd word opnieuw bedraad, met een nieuw schakel relais.
Ook komt er een nieuwe start schakelaar, en zal ik wat universeel meters van faria instaleren.
Waaronder: temperatuurmeter, brandstofpeilmeter, ampere meter, en urenteller voor de motor.

Naast de electronica voor de motor zal ik ook hele nieuwe bedrading in het interieur aanbrengen. O.a. voor de verlichting binnen, maar ook navigatie verlichting.

-Verder word het hele interieur vervangen. Ik zal alles met plaatmateriaal doen, en met epoxy afwerken... Zo krijg ik binnen witte schotten, met mahonie blank gelakte delen erin.
De keuken die ik afgelopen winter geplaats heb, moet er weer uit...
Ik wil deze in de hoek aan bakboord plaatsen, waar nu een hondenkooi is.
Aan stuurboord komt een navigatie hoek, met apperatuur (ik houd het simpel met een gps, en marifoon) en een nieuw contset compas.
Er komt ook een nieuw jabsco toilet in met handpomp. En in het nieuwe keuken blokje een nieuw kooktoestel, verzonken in het blad met knopen bovenop.
Ik zit nog te twijfelen aan een elec. drinkwaterpomp, of voetpomp. Iemand suggesties? Want de handpomp is niet prakties.
Ook zal ik nieuwe matrassen en kussen zelf opmaat maken. Ik weet nog niet watvoor materiaal. Waarschijnlijk van binnen schuim, en van buiten een waterafstotende ademende stof. Suggesties?

Verder zal ik alles voor het interieur opnieuw moeten aanschaffen (lampjes, e.d.)
Ik vind het mooi om het sober te houden van binnen, niet teveel poespas.
De indeling word dus als volgd:
In de punt 1 tweepersoonsbed, met aan stuurboord het toilet (onder het hoofdeinde)
Dan meteen de 2 langsbanken van +- 190cm met inklap tafel in het midden aan de maststeun.
Aan stuurboord dus de navigatie/apperatuur hoek (waarschijnlijk ook een radio/cd speler) En bakboord de combuis met opberg ruimte wasbak, en kooktoestel. Ik heb nu een gas toestel, met nieuwe beveiling e.d. en degelijk materiaal, maar hoe verstandig is het om over te stappen naar petroleum?

Ook wil ik perse een kachel aanboord... Ik zit nu te denken aan een petroleum kachel die ik bij Kniest kan kopen voor 49 euro, of heeft iemand nog een ander handig klein kacheltje die goed bevalt?

Stroom aanboord wil ik flink beperkt houden, alleen wat verlichting, wat apperatuur, radio, die allemaal op de startaccu gaan (de dynamo kan maar een 50 A accu laden) en verder een service accu om op over te schakelen bij walstroom... Dit is het verstandigste toch?

Verder heb ik nog 1000 en 1 klussen te doen, waaronder alles weer opnieuw in de lak zetten om de conditie van de verf goed te houden, alle doorvoeren, en kranen vervangen, en de hele romp van binnen reinigen, en spantjes repareren. En verder nog veel benoemings waardige dingen, maar daar kom ik later op terug, want anders word het verhaal, wat al aan de lange kant is veels te lang.

Ik lees graag jullie reacties!!!
gr, marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 14 nov 2007 18:05 #23550

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Hallo Marius,

Een heel verhaal dus weer... troost je bioj de gedachte dat je dit jaar neit de enige was die bij MAkkum gruwelijk heeft vastgelegen. Nee, niet ik hoor, maar ik heb er heel wat dit jaar daar vast zien zitten....

Op jouw vragen een paar reacties:
Matrassen: idd zorg dat het ademend is en dat de buitenkant waterafstotend is. Zo hou je een behaaglijk klimaat onder dek. Er zijn ook mensen die zweren bij skai bekleding, maar ik ben daar zelf niet zo kapot van. Is mij te zweterig om op te slapen...Kijk ook of je de matrassen goed kan ventileren op de bedbodem!
Gas vs Petroleum/spiritus: Als je gasinstallatie goed is aangelegd hoeft gas zeker neit onveilig te zijn. Maar als je twijfels hebt is het overschakelen op petroleum of spiritus kooktoestellen zeker te overwegen. Kies dan wel voor reukloze brandstoffen! Spiritus of petroleum zijn iets minder warm dan gas en de kooktijd zal iets toenemen, maar dit is in vakantietijd toch geen probleem :wink:
Petroleumkacheltje: Ik ben er niet kapot van van dat ding. Heb hem vaak gezien, maar ik vraag me af of dit nu wel zo lekker aan boord is. Het ding wordt lokaal knap heet, met alle gevaar van verbranden en brand aan boord. Ik heb zelf voor een dieselkachel (hete lucht) gekozen voor aan boord vanwege de betere veiligheid (in mijn ogen dan...). Heb zelf ook nog aan een Zibro Karmin gedacht, die vind ik beter geschikt voor aan boord, ze worden wel op Marktplaats aangeboden voor redelijke bedragen.
Start en service accu: Ik zou de startaccu alleen als startaccu gebruiken, niet voor meer! Je hebt dan altijd stroom om te starten. De service accu moet je echt reserveren voor alle andere toepassingen. Je kan naturlijk hiertussen een schakelknop zetten zodat je kan regelen welke accu gebruikt of geladen wordt. Of gebruik een diodebrug of vergelijkbare accuscheider, je kan dan ook beide accu's laden. Ik heb zelf een diodebrug aan boord tussen mijn startaccu en service accu met volle tevredenheid.

Het zijn maar overwegingen van mijn kant, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 14 nov 2007 20:15 #23555

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Over de kussen:

Voor de kussen van de voor en achterkooien heb ik gewoon badstof overtrekken genomen. Is goedkoop, slaapt lekker en is makelijk te wassen. Als ze niet mooi meer zijn laat je een paar nieuwe maken. Wel een donkere kleur nemen.
Voor de kajuit kussen heb ik echt leer genomen. Duur maar elke cent waard. Makelijk schoon te houden, zit lekker, ademend etc. 1 van de beste investeringen die ik in de boot gedaan heb. Zeker ideaal met kleine kinderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 21 nov 2007 12:28 #23832

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt voor de reacties!

Ik heb nu de diesel motor uitgebouwd (dat was zo gebeurt!)
en deze ligt nu in de kajuit.
De motor loopt gewoon goed, ik ben zoieso van plan de filters te reinigen, de olie te verversen, evenals de waterpomp te controleren, en de afdichting daarvan te vervangen.
Maar zijn er nog dingen die ik het best aan de motor kan doen nu deze los in de kajuit staat?
Er staat in de manual dat de kleppen om de zoveel draaiuur moeten worden bijgesteld... heeft iemand daar ervaring mee?

Verder wil ik de dynastart opnieuw laten bedraden. Er lopen van en naar de startmotor draden, die dan weer van en naar een aluminium schakelkastje lopen. Dit kastje is stuk, want ik zag dat deze begon te roken, en stonk zodra de motor draaide... Weet iemand een adres waar ik dit kan laten maken/vervangen? De dynastart heb ik al los van de motor, evenals de "kabelboom" met het alu. kastje...
Ik hoor het graag!
gr Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 21 nov 2007 18:30 #23837

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoi Marius

Het aluminium kastje staat hier.
Ook de bedradinsschema,s staan op deze site.
Ik weet niet hoe je talen zijn, maar het wijst eigenlijk vanzelf.
Het kastje kun je ook gewoon in nederland kopen bij de meeste acculeveranciers, merk is cargo.

Kleppen stellen is voor de monteur een fluitje van een cent, altijd even (laten) doen.

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 dec 2007 15:51 #24731

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bedankt weer voor de reacties!

Ik moet dus een nieuw roer inelkaar flansen komende tijd...
Het oorspronkelijk was uit massief grenen, maar ik ben van plan om het helemaal uit multiplex te maken....Ik zat te denken om het blad uit 2 platen van 12mm opelkaar te maken....En boven de waterlijn komt er nogeens 2keer 12mm bij. En dan het geheel in de epxoy met glasmatten te zetten.... (eerst goed injecteren enz enz.)
Ook wil ik nieuwe RVS ophangpunten maken... Het zijn er in het totaal 4. Het gaat om het pen/gat systeem. De ogen zitten aan de boot (kielbalk, en spiegel) en de pennen wil ik dus op het hout van het roer schroeven, en die met het roer mee in de epoxy met glasmatten zetten...
kan iemand bevestigen of dit een juiste manier is, of dat ik de RVS ophang delen los op het roer moet schroeven, nadat deze al in de epoxy staat.
Heeft iemand suggesties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 dec 2007 18:02 #24733

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Ik zou inderdaad de RVS delen meteen meenemen in de epoxy. Als je dit goed doet heb je de boel mooi aaneengesloten zitten en daarmee minder kans op inwateren. Neem wel goed watervast verlijmde platen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 dec 2007 19:03 #24736

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
ik zou het anders doen, als de beugels met de pennen aan beide kanten van het roer vastzitten, deze niet schroeven, maar met lange bouten door het roer vast maken, zo heb je een veel solider constructie.

Als je hem dan met b.v. m6 bouten vast zet, het gat 10 of 12 mm boren, vullen met epoxy en dan met 6 mm boren, zo heb je een waterdichte en hele stevige constructie.

De krachten op een roer zijn heel groot, als je de beugel alleen schroeft en lamineert in epoxy gaat het toch werken en inwateren, of nog erger loskomen.

Door en door bouten is altijd het beste, en wie wil zijn roer verliezen :wink: (staat ook nog eens mooier)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl