Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bukh dv10 moeilijk starten

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 02 okt 2014 17:40 #556420

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Wij hebben al jaren een oud bukh dv10 sme saildrive motortje. Dat loopt als een zonnetje en start ook bij lagere temperaturen eigenlijk bijna altijd meteen (2, 3 slagen rond en dan loopt hij). Koude motor geeft een klein beetje witte rook maar dat lost zich snel op.

Het niet reageren op de gashandle dat klinkt bekend. Dat heeft zo'n beetje ons hele seizoen 2013 naar de klote geholpen. Naast de gashandle wordt in de motor het maximale toerental begrenst door een soort wieltje met centrifugaalgewichtjes en veertjes. Zo'n veertje was bij ons afgebroken waardoor de gewichtjes in de uiterste stand bleven staan (hoe het precies er uit zag weet ik niet want mijn monteur Peter Nieuwland van BN-jachtservice in Dintelmond heeft het gerepareerd). Om er bij te kunnen moest onze motor die gedraaid gemonteerd is (vliegwiel boven in plaats van aan voorzijde) uitgebouwd worden om er bij te kunnen. Ik hoop niet dat dit jullie probleem is. Was best een kostbare reparatie want de boot moest er ook voor uit het water om de motor los te koppelen van de saildrive.

Volgens mij zitten er in de DV-10 geen gloeipluggen omdat bij voldoende compressie de motor ook koud goed start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 02 okt 2014 20:01 #556459

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
at m.a....goed dat hij weer start...pas wel op !!!bij te lang doorstarten met een motor die niet aanslaat, krijg je water in de motor, het zgn waterlock..buitenkraan dicht houden totdat hij start...
oliepieper..bij mijn dv 20 loste de bevestigingslijm gewoon op, na 30 jaar, en verbrak de verbinding. Een nieuw piepertje kost een stuiver bij de electronica winkel en moet aangesloten worden tussen de contactplus van het motorcontact en de min van de oliesensor
grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 08:00 #556569

xkipper schreef :
Wij hebben al jaren een oud bukh dv10 sme saildrive motortje. Dat loopt als een zonnetje en start ook bij lagere temperaturen eigenlijk bijna altijd meteen (2, 3 slagen rond en dan loopt hij). Koude motor geeft een klein beetje witte rook maar dat lost zich snel op.

Het niet reageren op de gashandle dat klinkt bekend. Dat heeft zo'n beetje ons hele seizoen 2013 naar de klote geholpen. Naast de gashandle wordt in de motor het maximale toerental begrenst door een soort wieltje met centrifugaalgewichtjes en veertjes. Zo'n veertje was bij ons afgebroken waardoor de gewichtjes in de uiterste stand bleven staan (hoe het precies er uit zag weet ik niet want mijn monteur Peter Nieuwland van BN-jachtservice in Dintelmond heeft het gerepareerd). Om er bij te kunnen moest onze motor die gedraaid gemonteerd is (vliegwiel boven in plaats van aan voorzijde) uitgebouwd worden om er bij te kunnen. Ik hoop niet dat dit jullie probleem is. Was best een kostbare reparatie want de boot moest er ook voor uit het water om de motor los te koppelen van de saildrive.

Volgens mij zitten er in de DV-10 geen gloeipluggen omdat bij voldoende compressie de motor ook koud goed start.

Beetje off-topic maar toch even een kleine toelichting.
Dat "wieltje met centrifugaalgewichtjes" heet een regulateur (Engels governor) .
Die begrenst niet zozeer het maximum toerental maar regelt het toerental op de waarde die je met de "gashandle" instelt.
Je regelt dus niet de hoeveelheid diesel met de gashandle (dat doet de regulateur) maar het toerental.
Zou dat ding er niet in zitten zou het toerental of steets hoger worden of steeds laag blijven zoals in jouw geval.
Dat ding regelt in feite de hoeveelheid diesel die met de hogedruk pomp wordt toegevoerd aan de vertuivers.Zou je met de gashandle de hogedrukpomp direct instellen dan zou bij belasting van de motor het toerental afnemen en bij ontlasting weer toenemen.
De regulateur is al een heel oude uitvinding en werd/wordt ook gebruikt om het toerental avn stoommachines te regelen.
Google er maar eens op.
Alle (kleinere) scheepsdiesels hebben een regulateur.
Moderne diesels hebben geen regulateur meer nodig maar worden electronisch geregeld.
Maar (gelukkig maar) de meeste jachtdiesels zijn ook niet modern :ohmy:
Hieronder een plaatje waar het hele regelsysteem op staat (komt uit een ander topic)
Ad
Laatst bewerkt: 03 okt 2014 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 08:02 #556570

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
douwe schreef :
m.a schreef :
Even een update.

Ik heb er een andere accu in gezet. en voor dat ik ging starten het handmatige dieselpompje gebruikt. En toen liep hij ineens weer (duurt nog wel lang met starten). Hij rookt een klein beetje ik heb een filmpje gemaakt. Is deze rook acceptabel of wijst dit op problemen met compressie? wat me wel opviel is dat hij wel wat olie verbruikt.


Loopt prima. Dat roken is vrij normaal voor een direct ingespoten motor.
Dat deed mijn helemaal gereviseerd Farymann ook
Zal wel minder roken als je de motor belast.
Dat olie verbruik kun je pas meten als je een tijd gedraaid hebt en je het peil van het carter kunt vergelijke met voor en na de draaiperiode.
Vraag: Piepte het alarm weer nadat je er een andere accu op gezet had?

Het alarm piepte inderdaad wel. maar na het uitzetten duurde het zeker 10 seconden voor hij piepte. Komt dit omdat de oliedruk dan nog moet zakken?
Wij hebben al jaren een oud bukh dv10 sme saildrive motortje. Dat loopt als een zonnetje en start ook bij lagere temperaturen eigenlijk bijna altijd meteen (2, 3 slagen rond en dan loopt hij). Koude motor geeft een klein beetje witte rook maar dat lost zich snel op.

Het niet reageren op de gashandle dat klinkt bekend. Dat heeft zo'n beetje ons hele seizoen 2013 naar de klote geholpen. Naast de gashandle wordt in de motor het maximale toerental begrenst door een soort wieltje met centrifugaalgewichtjes en veertjes. Zo'n veertje was bij ons afgebroken waardoor de gewichtjes in de uiterste stand bleven staan (hoe het precies er uit zag weet ik niet want mijn monteur Peter Nieuwland van BN-jachtservice in Dintelmond heeft het gerepareerd). Om er bij te kunnen moest onze motor die gedraaid gemonteerd is (vliegwiel boven in plaats van aan voorzijde) uitgebouwd worden om er bij te kunnen. Ik hoop niet dat dit jullie probleem is. Was best een kostbare reparatie want de boot moest er ook voor uit het water om de motor los te koppelen van de saildrive.

Volgens mij zitten er in de DV-10 geen gloeipluggen omdat bij voldoende compressie de motor ook koud goed start.

Het probleem met het gasgeven was gister ineens verdwenen. Dus ga ik er vanuit dat er niks kapot aan is.

Ik denk uit eindelijk dat het toch een brandstof probleem is. Is het normaal dat je voor het starten even handmatig het pompje gebruikt? Of zit er dan lucht in het systeem. Ik zal van het weekend is kijken. Alvast super bedankt voor de antwoorden ik hou jullie op de hoogte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 08:27 #556577

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Als je aan lucht in het brandstofsysteem denkt is dat wel iets om even verder te onderzoeken. Het is niet normaal dat je daar telkens weer last van zou hebben.
Bekijk alle aansluitingen eens kritisch, maar ook alle slangen. Als die ouderdomsscheurtjes hebben is het echt tijd voor vervanging. Het wil wel eens helpen ze bij de slangtules iets in te korten en zo de aansluiting te "verversen".
Verder kan een pakkinkje bij de filters lekken, de diverse ontluchtingsnippels wellicht te los aangedraaid of pakkinkjes verrot, extern filter scheef zitten enz enz.
Kijk ook eens naar vervuiling van je filters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 09:15 #556592

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Heel mooi.
Ik denk dat er verder weinig loos is met de motor.
Start hij ook zonder eerst met de hand brandstof te pompen?
Zo ja, dan is er ook niets loos met de brandstof voorziening.
Dat het alarm iets na het stoppen begint te piepen is ook een een goed teken.
Idd langzaam teruglopen van de smeerolie druk. Teken dat er weinig lagerspeling is. Dus dat de lagers niet versleten zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 okt 2014 09:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 10:55 #556619

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik ga het van het weekend even verder onderzoeken. allemaal bedankt voor de antwoorden.

Wat voor olie moet er in deze motor. Ik lees dat er SAE20 in moet. is dat hetzelfde als 20w20?

Voor de liefhebbers hier nog een foto van mn nieuwe boot. :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 12:22 #556646

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
m.a schreef :
Ik ga het van het weekend even verder onderzoeken. allemaal bedankt voor de antwoorden.

Wat voor olie moet er in deze motor. Ik lees dat er SAE20 in moet. is dat hetzelfde als 20w20?

Voor de liefhebbers hier nog een foto van mn nieuwe boot. :)

20 w 20 altijd goed
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 14:49 #556689

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Waar kan je hedendaags nog 20w20 halen? die man van de automaterialen zaak stond een beetje achter zijn oor te krabben haha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 15:30 #556707

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
m.a schreef :
Waar kan je hedendaags nog 20w20 halen? die man van de automaterialen zaak stond een beetje achter zijn oor te krabben haha.

Ik weet niet of 20 W 20 nog bestaat, maar 15 W 40 zeker en dat is ook prima
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 18:05 #556763

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
In ieder geval is de goedkoopste olie die je kunt krijgen waarschijnlijk al van hogere kwaliteit dan een topmerk olie in de tijd dat jouw motor gebouwd is.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 03 okt 2014 21:39 #556856

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
SAE 20? Die olie was in 1970 al uit het jaar kruik. (Ik werkte na schooltijd bij een garage). :)

Wat leesvoer:

boothobby.nl/index.php/olie
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl