xkipper schreef :
Wij hebben al jaren een oud bukh dv10 sme saildrive motortje. Dat loopt als een zonnetje en start ook bij lagere temperaturen eigenlijk bijna altijd meteen (2, 3 slagen rond en dan loopt hij). Koude motor geeft een klein beetje witte rook maar dat lost zich snel op.
Het niet reageren op de gashandle dat klinkt bekend. Dat heeft zo'n beetje ons hele seizoen 2013 naar de klote geholpen. Naast de gashandle wordt in de motor het maximale toerental begrenst door een soort wieltje met centrifugaalgewichtjes en veertjes. Zo'n veertje was bij ons afgebroken waardoor de gewichtjes in de uiterste stand bleven staan (hoe het precies er uit zag weet ik niet want mijn monteur Peter Nieuwland van BN-jachtservice in Dintelmond heeft het gerepareerd). Om er bij te kunnen moest onze motor die gedraaid gemonteerd is (vliegwiel boven in plaats van aan voorzijde) uitgebouwd worden om er bij te kunnen. Ik hoop niet dat dit jullie probleem is. Was best een kostbare reparatie want de boot moest er ook voor uit het water om de motor los te koppelen van de saildrive.
Volgens mij zitten er in de DV-10 geen gloeipluggen omdat bij voldoende compressie de motor ook koud goed start.
Beetje off-topic maar toch even een kleine toelichting.
Dat "wieltje met centrifugaalgewichtjes" heet een regulateur (Engels governor) .
Die begrenst niet zozeer het maximum toerental maar regelt het toerental op de waarde die je met de "gashandle" instelt.
Je regelt dus niet de hoeveelheid diesel met de gashandle (dat doet de regulateur) maar het toerental.
Zou dat ding er niet in zitten zou het toerental of steets hoger worden of steeds laag blijven zoals in jouw geval.
Dat ding regelt in feite de hoeveelheid diesel die met de hogedruk pomp wordt toegevoerd aan de vertuivers.Zou je met de gashandle de hogedrukpomp direct instellen dan zou bij belasting van de motor het toerental afnemen en bij ontlasting weer toenemen.
De regulateur is al een heel oude uitvinding en werd/wordt ook gebruikt om het toerental avn stoommachines te regelen.
Google er maar eens op.
Alle (kleinere) scheepsdiesels hebben een regulateur.
Moderne diesels hebben geen regulateur meer nodig maar worden electronisch geregeld.
Maar (gelukkig maar) de meeste jachtdiesels zijn ook niet modern

Hieronder een plaatje waar het hele regelsysteem op staat (komt uit een ander topic)
Ad