Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rot hout in het dek

Rot hout in het dek 27 mrt 2024 09:42 #1549012

3Noreen schreef :
Rinus schreef :
Noballast schreef :
Nou tevreden :sick:
Haha, ja, de keren dat het moest bij mij kon ik er goed bij. Met de boot op de kant aan het onderwaterschip (gat saildrive) en binnen in de kajuit. Als je ergens achter onder een kastje moet liggen met je armen in de knoop is het natuurlijk wel anders.

Ik heb bij de bouw van Noreen wel eens opgevouwen in ruimtes klem gezeten op een zodanige wijze dat ik wel eens bang was dat ik er niet meer uit zou kunnen komen. Gelukkig werden de nat gemaakte lapjes dan met een stokje door mijn betere helft aangegeven. Een badmuts is een onmisbaar hulpmiddel om te voorkomen dat je later epoxy uit je haar moet knippen. Het mooie is dat je hoe erg het was allemaal weer vergeet.

Ja, je kunt er alleen nog leuke anekdotes aan over houden. Maar ja, bij mij niemand om de lapjes aan te geven of de hulpdiensten te bellen als je klem zit.

“Geen paniek, geen paniek, rustig blijven anders lig ik hier nog tot maandagochtend.” :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 27 mrt 2024 10:00 #1549015

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
boarderbas schreef :
Andere optie: om de 3 cm een 5mm gat boren. De boor verteld je of je nog in nat kermateriaal boort. In ieder gat een los pluisje keukenrol steken.

Dan een luchtdroger op standje "onmeunig" in de boot.

De keukenrol trek capillair het vocht uit het dek. (De lekkage moet wel weggenomen zijn!)

Daarna, als het droog is, met een inbussleutel in de boormachine de kern tot gruzelementen maken en met de stofzuiger er uit zuigen.

Dan met een injectiespuit de gaten volspuiten met ingedikt epoxy.

Zou epoxyschuim dan niet beter zijn? Dat zet uit en vult de ruimte goed. En is ook veel lichter dan ingedikte epoxy. Voor een kleine reparatie zal dat niet uitmaken, maar een dek dat massief is van de epoxy lijkt me niet goed voor het zwaartepunt van de boot.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 27 mrt 2024 12:00 #1549031

Nee. Schuim moetvrij uit kunnen zetten. Als er opgesloten lucht in de holte zit krijg je een bel in het schuim.

De in te spuiten epoxy vul je met microballoons tot slagroomdikte. Je kan goed zien hoe het de ruimte vult omdat het uit de nabije gaatjes gaat puilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 27 mrt 2024 12:36 #1549033

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
boarderbas schreef :
Nee. Schuim moetvrij uit kunnen zetten. Als er opgesloten lucht in de holte zit krijg je een bel in het schuim.

De in te spuiten epoxy vul je met microballoons tot slagroomdikte. Je kan goed zien hoe het de ruimte vult omdat het uit de nabije gaatjes gaat puilen

Dat laatste doet vers schuim ook. Je hebt het zelf over om de 3 cm een gaatje boren, dus een bel zal niet zo gauw gevormd worden. De lucht en ook een teveel aan schuim kunnen dan meestal wel ontwijken (wel een beetje goed doseren natuurlijk en niet alle schuim door één opening inbrengen). Overigens hoeft hier en daar een belletje geen ramp te zijn, want dat schuim is heel sterk. Omdat het een gesloten celstructuur heeft blijft het ook binnen zo'n bel droog. En mócht er om een of andere reden op een later moment vocht in komen, dan kan dat zich niet verder verspreiden.
Als je het hier niet voor zou willen gebruiken, wat is dan überhaupt het nut van epoxyschuim?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 27 mrt 2024 21:07 #1549179

Bedankt voor alle reacties, ondanks de meerdere adviezen om het vanaf bovenaf te gaan doen heb ik het toch open gemaakt vanaf onder. Zoals al aangegeven werd denk ik dat het herstellen van het dek erg lastig zal gaan worden en ik wil inderdaad niet de antislip kwijtraken. Daarnaast ga je ook een hoop kleurverschil krijgen als je er een stuk uitzaagt en dat gaat lakken. Behalve als je inderdaad het hele dek doet, maar dan komt er nog even 3x zoveel werk bij.

Ik heb hem opengemaakt en ik heb op bijna alle randen hard (balsa) hout gevonden vanuit waar ik verder kan gaan werken. Bedankt voor de alle tips en ook dat voor de tip over de glasvezelmatten, ik heb nu inderdaad de verkeerde besteld maar ik ga de goede nog bestellen.

Edit: ik kan dus beter rovingsweefsel bestellen?

polyestershoppen.nl/glasvezel/...el-300-gr-m2-56.html
Laatst bewerkt: 27 mrt 2024 21:26 door Matthijs2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 28 mrt 2024 00:17 #1549206

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Voordat je met glasvezel gaat stoeien, moet nadat de binnenschaal en rot balsa eruit is gehaald er ook weer een core materiaal tegenaan.

Dat, Balsa, schuim, honeycomb plaat etc. moet er strak en zonder lucht met verdikte epoxy (aerosil)(draag Masker!), anders dondert het meteen naar beneden ook weer op.

Omdat het de binnenzijde is van de oorspronkelijk mal waar de dekschaal in gemaakt is is deze waarschijnlijk niet mooi glad maar ruw en ongelijk.
Dat verwacht veel flink schuren( geheel of halfgelaatsmasker +bril, tyvek pak,handschoenen etc. om hoge delen weg te halen, omdat die een nieuw vlakke plaat in de weg zitten.
Ow en doe jezelf een plezier en koop bij Etos een scrubhandschoentje voor onder de douche. daarmee haal je al die prikdingen zo weg.

Neem goed de diepte verschillen onderzijde dek op, want dit zul je straks met epoxy moeten opvullen want er moet een goede verbinding gemaakt worden tussen dek, nieuwe core en laminaat binnenzijde.

Voor de core: papieren mallen maken, overzetten op core materiaal, passen en op maat maken, evt voorbereiden en plakken,

Dat kan op gymnastische wijze:))





Of zorg voor ruim voldoende voorbereidde ondersteuning om de plaat overal tegen het laminaat te duwen. Zeker omdat het laminaat van het dek waarschijnlijk niet overal vlak (ronding) is.

Zorg dat bij eventuele meerdere delen ook aan zijkanten goed voorzien is van epoxy.
Vul eventuele naadjes ook met verdikte expoxy.


Epoxy wordt net voor het uitharden net wat vloeibaarder. En daardoor neemt de natte "plakkracht" wat af.

Er is een verschil met vanaf buiten werken, want dan kan je na het leggen van de core op de binnenschaal meteen, doorwerken en het nieuwe laminaat er opleggen.

Lees de instructie van je epoxy, na hoeveel uur de epoxy aan gaat zetten (gellen) en de uitharding begint. en maak een proefje om te zien hoeveel uur het duurt voor het echt harder wordt (dus ook beter plakt) maar nog steeds een beetje plakkerig is.

Je zou als je de tijd hebt dan kunnen wachten tot de epoxy echt harder en dus nog een beetje plakt. Als dat dat zo is zou je zonder schuren kunnen beginnen met laminaat leggen.

Heb je die tijd niet, zal de epoxy helemaal uitharden en een chemische binding niet meer mogelijk zijn. Dan moet je alles schuren. als voorbereiding voor het leggen van glasvezel. bv 600 grams biax.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 28 mrt 2024 08:54 #1549238

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13469
Matthijs2 schreef :
ik heb op bijna alle randen hard (balsa) hout gevonden

Een sleutelbegrip bij het werken met epoxy is hechting.

Epoxy hecht zich niet aan iets wat nat is van water. En ook niet aan iets wat hard glad en glimmend is of aan vuil. Waarbij het of hecht of helemaal niet. Er is geen tussenweg van een beetje hechten ;)

Dus als het balsa ergens nat is gaat het daar gewoon helemaal niet hechten. Verder moet je alle oppervlakken die glad hard en glimmend of wel vuil zijn heel goed schuren.

Waar epoxy wel ook goed aan hecht is epoxy wat nog niet volledig is uitgehard. Dat is te constateren door er met je nagel in te drukken. Kun je er met de nagel een groef/deuk in drukken kun je zonder te schuren er op verder met epoxy.

Een ander sleutel begrip is het bijmengen van vulmiddelen. Hier heb je keuzet tussen vulmiddelen met een hoog gewicht en vulmiddelen met een laag gewicht.
Aerosil wordt beschouwd als een vulmiddel met een hoog gewicht.
Voor het vervangen van de balsa kern heb je uiteraard geen vulmiddel met een hoog gewicht nodig. Bij voorkeur niet. Bij vulmiddelen met een hoog gewicht heb je namelijk ook nog het nadeel dat de warmte ontwikkeling tijdens het uitharden niet onder controle blijft en de zaak verstiert.
Kortom je hebt dus ook een low density vulmiddel nodig.

In principe is de werk volgorde zoals ik het zou doen.
Alles inclusief een rand van minstens 5 cm om de plek waar je aan het werk moet schuren met korrel 80. En zorgen dat er nergens nog balsa aanwezig is waarvan je vermoed dat het nog water bevat.
Het werken met de epoxy zo veel mogelijk doen terwijl de vorig arbeidsgang nog niet volledig is uitgehard maar wel voldoende is verstijft dat het de volgende laag kan dragen.
Eerst het hele gebied inkwasten met pure epoxy als hechtlaag. Pure epoxy dringt het diepst in de ondergrond. Dat laat je een paar uur aansterken. Vervolgens breng je heel ruim epoxy aan met Low Density vulmiddel. Deze prut moet je met vulmiddel verzadigen totdat het niet meer terug zakt. Stevige pindakaas ! In deze dikke laag druk je je nieuwe core materiaal. Dat kan pvc schuim, westeren red ceder of multiplex zijn. De stukken moeten niet te strak aansluiten. ruimte van enige millimeters tussen de stukken is wenselijk. Die ruimtes worden gevult met de epoxy prut waar je ze in drukt.
Vervolgens strijk je het glad met een plastic spatel. Het is cruciaal dat je vul prut voldoende dik is dat niet de hele zaak er weer van af dondert ! :evil: Eventueel met iets ondersteunen.
Dan wacht je weer tot dit is aangesterkt. Maar niet zodanig dat je kleine oneffenheden niet meer weg kan drukken.
Nu maak je op een stuk plastic folie op een tafel de matten nat die je wilt gaan aanbrengen. Dus niet de matten nat maken op de plek des onheils zelf. Maar gewoon lekker met de zwaarte kracht mee op een tafel/werkbank. Met dat pakketje op die plasticfolie ga je de boot in op het aan te brengen. Als je het op zijn plek hebt haal je pas de folie weg en werk je met een kwast je een mogelijk wat extra epoxy het geheel aan totdat er nergens meer luchtbellen zitten.

Ik vermoed dat je minstens 600 tot 1000 gram per vierkante meter aan glasweefsel nodig hebt.

Om het afwerken straks makkelijker te maken zou je als buitenste laag een laag peel ply (scheurwefsel) kunnen nemen. Na het hard worden van de epoxy trek je het scheurweefsel er van vanaf om een fijn oppervlak te krijgen waar geen hard geworden glas draadjes ed uit steken en waar je zonder te schuren op verder kunt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 09:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 28 mrt 2024 09:48 #1549249

Niet mijn klus, maar leuk om de leerzame bijdragen te lezen! Ik lees dingen die ik de volgende epoxy weer kan toepassen:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 16 apr 2024 11:38 #1553523

Hallo allemaal,

Inmiddels een paar weken verder en ik heb de reparatie klaar. Nu hoeft alleen het kastje er nog terug in. Inmiddels is het dek weer helemaal goed en zakt die niet door wanneer je erop loopt.

Ik heb wat foto’s toegevoegd van de voortgang.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rot hout in het dek 16 apr 2024 11:40 #1553525

Nu de andere kant:

Deze zakt niet door maar kraakt over een lengte van ongeveer een halve meter wel redelijk.
Nu heb ik niet heel veel zin om dit gelijk ook te moeten vervangen omdat het wel een flinke klus is.

Kan dit, op korte termijn (dit seizoen/ jaar) kwaad of kan het prima wachten tot volgend seizoen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl