Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot in de (wax) was

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 18:06 #1546044

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7656
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou je de romp willen ontvetten eigenlijk?

Misschien een reactie op een vraag die ik stelde waarop doorgeboord werd.
Ik quote mezelf:
.Je hebt al gewaxt. Als je opnieuw aan de slag wil om geel weg te halen, zal dit er misschien eerst afgehaald moeten worden. Ontvetter?

Afhankelijk van de soort waslaag (niet alle wassen zijn natuurlijke oliën).
Net zoals niet elke ontvetter meteen een chemisch goedje moet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 18:15 #1546047

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Voor die gele baard kun je ook antigelb gebruiken. spectaculair resultaat binnen een paar seconden.
Maar ik heb ook wel eens iemand met een mandje citroenen in de weer gezien. Doorsnijden en uitwrijven over het gele deel, dat ging ook heel goed. Dat gele lijkt vaak kalkaanslag te zijn.
Hoe beter in de wax, hoe minder aanslag is mijn ervaring, dat dan weer wel.
Oxaalzuur gebruik ik om roestsporen te verwijderen.
Toch vind ik geen eenduidige duidelijke conclusie op mijn vraag. Waar de een enthousiaste over een bepaald middel is, gaat de ander er juist mee stoppen. Dit jaar geen wax maar shampoo, ik ben benieuwd of dat gaat bevallen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 18:17 #1546048

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Nachtvlinder schreef :
Mijn vraag was eigenlijk serieus bedoeld :) Ik ben alleen gewend te ontvetten voor ik ga schilderen. Of hebben we het hier over aan baard rond de waterlijn van drabberig oliehoudend water oid?

Ik maak mijn romp meestal met Ammonia-water schoon voordat ik hem in de was (Seapower) zet. Dat haalt vieze of vette aanslag al grotendeels weg, zodat je met Seapower (nog) sneller klaar bent. Kan waarschijnlijk ook met iets anders.

Overigens blijft die hoogglans bij mij ook maar kort aanwezig als het seizoen weer op gang is.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 19:01 #1546055

Dank heren, helder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 19:07 #1546058

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5020
Ik gebruik Quick Clean om aanslag op de waterlijn te verwijderen. (wel uitkijken waar je het koopt)
In voorjaar doe ik hele vrijboord er mee en dan in poets en was en was (die met PTEF)

Door het seizoen alleen borstel met water, soms beetje sop, in het seizoen zeil ik.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 19:08 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 19:13 #1546060

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 305
Ik gebruik wc eend ontkalker, omdat het gel is blijft het lekker aan de romp hangen. In laten werken en afspoelen. Daarna tot nog toe was, misschien ooit weer wat anders proberen.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 19:43 #1546067

Zeehaen schreef :
Dasty ontvet inderdaad ls een malle en is op een gelcoat goed te gebruiken. Op lak daarentegen moet je goed naspoelen en het vooral niet te lang laten zitten want dan beschadigt het oppervlak.

Nachtvlinder schreef :
Waarom zou je de romp willen ontvetten eigenlijk?

Ik gebruik ook veel dasty (de zwarte pro-versie) voor algemeen schoonmaken. Net bijv. mijn hele dek gedaan, mijn boot staat buiten op de kant zonder cover, dus je ontkomt niet aan winter groen. Al het wintergroen vliegt er vanaf met dasty, ook heel makkelijk van de antislipdelen door even schrobben. Ook tijdens het vaarseizoen gebruik het af en toe voor hardnekkig vuil/vlekken op de romp, bijv. vlekken van stootkussens gaan er heel makkelijk af met dasty.

Goed naspoelen doe ik daarentegen dan weer niet :ohmy: Overigens geen rare effecten/schade gezien. Dank voor de tip, zal er voortaan aan denken....

Dan heb je verder nog dus de andere (paarse) Dasty variant, de ontkalker, goed voor weghalen van gele kalkrand bij de waterlijn. Heb het deze winter geprobeerd, er zat echt hardnekkig geel op de waterlijn. Je ziet wel effect na een poos erop laten zitten, maar bij mij kostte het echter vele lagen dasty ontkalker eer het er een beetje fatsoenlijk af was. Verder is deze ontkalker in sproeier echt rotspul, de druppeltjes NIET inademen. Als ik dit al sproei doe ik dit nu alleen nog maar met gelaatsmasker op en bril, maar liever in doekje doen en dat direct op de romp zonder te sproeien.

Ik heb nog ontweringswater (oxaalzuur) dus ga dat ook nog maar eens proberen, is minder schadelijk begrijp ik nu.

Jeroen-Pion schreef :
Gebruik al tijden een was in een spuit fles op basis van SiO2 werkt beter dan welke boot wax dan ook . Makkelijker aan te brengen makkelijker te verwerken .

Romp blijft het ongeveer een maand of 4 tot 6 opzitten , dan mag je weer aan de bak , nou ja valt mee dus .Even met een goede shampoo wassen en binnen een uur zit het er weer op .

Ook op zout water is het prima spul , het stoot water enorm af , in de automatie wereld gebruikt elke autopoetser dit nog en staat de oude was in de kast en blijft daar :P

Bedankt voor de tip, dit lijkt mij dus heel interessant om te gebruiken i.p.v. was. In de handel zie ik verschillende SiO2 (siloxaanpolymeer) middelen. Vaak wordt het ook SiO2 Ceramic of nano-coating genoemd zie ik. Ook "speciaal voor boten" i.p.v. voor auto's en dan is het gelijk 2 of 3x zo duur.

Maar mijn grote vraag is: krijg je dit spul ooit van je romp af?
Ik heb ooit eens (na wat tips) de vooruit van mijn vorige auto in de Nano-coating gezet. Hier had ik eeuwig spijt van. De regendruppels zouden eraf vliegen tijdens het rijden waardoor je je ruitenwissers nooit meer hoeft te gebruiken! Nou, dat was inderdaad zo... Vanaf ong. 100 km/h vliegen de druppels eraf en heb je inderdaad GEEN ruitenwissers meer nodig, maar bij ALLE snelheden daaronder was het één groot drama in de regen! De wissers lieten dan telkens een gek laagje (soort minuscule druppels) achter waardoor ze niet meer effectief werkten. Ook nieuwe wisserbladen niet. Ik heb toen héél veel middeltjes geprobeerd om het er weer van die voorruit af te krijgen, maar niets werkte. Uiteindelijk moest het er gewoon met de tijd afslijten (heeft echt maanden geduurd).
Op internet las je zelfs verhalen van mensen die er ZO klaar mee waren dat ze maar een steen door hun voorruit gooiden, omdat ze het er niet vanaf kregen en op deze manier een nieuwe voorruit claimden....

M.a.w. krijg je die nano-coating nog wel van je boot af mocht dat om wat voor reden dan ook nodig zijn? (bijv. als je wil schilderen oid)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 20:45 #1546075

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
jvanakker schreef :
Maar mijn grote vraag is: krijg je dit spul ooit van je romp af?

Ik ken het goedje niet. Dus vandaar dat ik vanavond eens wat in ben gaan verdiepen. Ik vond o.a. dit:

Youtube CleanRiders

In het kort: Ook niet (snel) en/of gemakkelijk.

Perry
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 20:46 door perry2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 21:55 #1546091

Er zijn 2 soorten en dat wordt wat door elkaar gehaald ;

Een spray met een bestanddeel SIO2 , dat blijft maar een maand of 3 - 4 zitten , dan mag je weer .Geeft een mooie diepe glans en een "wetlook" wat veel mensen mooi vinden .

Dat is wat anders dan een glascoating die men op auto's aanbrengt ! daar zit ook SIO2 in , maar dat is echt specialistisch werk, en alleen het materiaal is stukken duurder dan een spray , ook het aanbrengen is veel meer werk en voorbereiding .

Ik ga volgend jaar een experiment doen , er is nog nooit een glas coating op een (zeil) boot aangebracht (zover de jachtspuiter hier in Spanje en mijn glas coater in NL weten )

De boot wordt eerst gespoten, daarna is de glas coater ongeveer 3 dagen bezig met alleen het aanbrengen van de coating. Bij een auto blijft het ongeveer 5 - 7 jaar goed zitten (afhankelijk of je veel door de wasstraat gaat , door de borstels slijt het) hoeveel coating gaat erop , nog geen 250 ml op de hele romp .

Omdat niemand het weet , is het dus een experiment , kan goed gaan kan op niks uitdraaien er is bv nog nooit getest wat langdurig zout water aan invloed heeft, logisch het is automotive waar dit voornamelijk gebruikt wordt, en een auto kent als het goed is weinig zout water .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 21:57 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 11 mrt 2024 22:00 #1546092

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Al 25 jaar geen was op de boot gedaan.
Als de boot op de kant gaat , meestal eens in de drie seizoenen, dan ontkalken met dasty ontkalker gel, cleaneren en daarna in de sealguard coating. Blijft zeker twee seizoenen zitten en geeft een eiglans oppervlak en voorkomt langdurig gele aanslag. Gele aanslag gewoon met dasty ontkalker en met een spons op de pikhaak getyrapped verwijderen.
Heb de boot nu voor t eerst deze eeuw gematteerd en gepolijst.
Wellicht een andere sealer gebruiken maar zeker geen was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 12 mrt 2024 10:09 #1546136

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
bredezeiler schreef :

Oxaalzuur moet je wel afspoelen na behandeling, dus komt dat afvalwater in de rioolput of in de grond.
en het corrosief teken staat er niet voor niks op.

En eenmaal in die put reageert het alsnog en als het uitgereageerd is is er niets meer aan de hand. Ja, er staat een corrosief-teken op, want het is een zuur. Maar erg veel stelt het niet voor, zolang je niet een te sterke oplossing gebruikt.
Ik kon op korte termijn niet meer aan oxaalzuur komen, dus ik heb van het weekend de boot behandeld met ontweringswater. Dat is oxaalzuur in opgeloste vorm. Ook als je dat nog eens voor de helft mengt met water is het sterk genoeg om gele aanslag te verwijderen. Ondanks veiligheidsmaatregelen heb ik een heel klein beetje in een oog gekregen en iets in mijn mond. Stelt helemaal niets voor.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 12 mrt 2024 11:16 #1546158

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3123
Kalk hecht ook niet aan groene zeep ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 12 mrt 2024 11:42 #1546167

Eenmaal glimmend gepoetst blijft ie makkelijker schoon met vaak alleen beetje putwater
Prachtig toch, een glimmer in het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 12 mrt 2024 14:07 #1546182

bredezeiler schreef :
Eenmaal glimmend gepoetst blijft ie makkelijker schoon met vaak alleen beetje putwater
Prachtig toch, een glimmer in het water?

Ja hoor, maar als ik vaar zie ik (de buitenkant) van mijn eigen romp niet. En dat doe ik toch het allerliefst (varen dus).

Wat betreft kalkaanslag: voor het oplossen heb je een zuur nodig. Ik heb op zoet water goede ervaringen met simple plain schoonmaakazijn (kalksporen op een donkere romp). Ik weet niet of dat ook werkt op de aanslag van zout water, maar het is het proberen waard. Is in ieder geval veul goedkoper dan het spul van de watersportjuwelier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 12 mrt 2024 14:34 #1546184

Smooth Operator schreef :
bredezeiler schreef :
Eenmaal glimmend gepoetst blijft ie makkelijker schoon met vaak alleen beetje putwater
Prachtig toch, een glimmer in het water?

Ja hoor, maar als ik vaar zie ik (de buitenkant) van mijn eigen romp niet. En dat doe ik toch het allerliefst (varen dus).

Wat betreft kalkaanslag: voor het oplossen heb je een zuur nodig. Ik heb op zoet water goede ervaringen met simple plain schoonmaakazijn (kalksporen op een donkere romp). Ik weet niet of dat ook werkt op de aanslag van zout water, maar het is het proberen waard. Is in ieder geval veul goedkoper dan het spul van de watersportjuwelier.

Volgens mij zegt deze groep dat ook van de vieze onderbroek " er gaat toch weer een broek overheen zie je niks van ........."
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 14 mrt 2024 07:13 #1546484

Smooth Operator schreef :
bredezeiler schreef :
Eenmaal glimmend gepoetst blijft ie makkelijker schoon met vaak alleen beetje putwater
Prachtig toch, een glimmer in het water?

Ja hoor, maar als ik vaar zie ik (de buitenkant) van mijn eigen romp niet. En dat doe ik toch het allerliefst (varen dus).

Wat betreft kalkaanslag: voor het oplossen heb je een zuur nodig. Ik heb op zoet water goede ervaringen met simple plain schoonmaakazijn (kalksporen op een donkere romp). Ik weet niet of dat ook werkt op de aanslag van zout water, maar het is het proberen waard. Is in ieder geval veul goedkoper dan het spul van de watersportjuwelier.

Poetsen voor het seizoen en veel varen in het seizoen sluiten elkaar niet uit.
IK merk dat als de boot goed in de was zit je lekstrepen e.d. makkelijker wegpoetst.
Met gewoon water en een microvezeldoek
Als je lang wacht moet je aan de dasty e.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in de (wax) was 14 mrt 2024 08:20 #1546497

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4341
wij hebben het bootje 14-16 maanden geleden laten schuren (600-800 grit) toen polijsten (tot 1200 grit) polijsten met 3M polish en toen in de was gezet (3M wax , paarse fles) wat ik nu doe, als het niet te warm is, is alle gladde oppervlakken weer even in de was zetten iedere 5-6 maanden en dan glimt het weer en is weer glad (blijven geen water druppels op liggen)

gele kalk aanslag en/of roest plekjes halen we weg met oxaal zuur (ook het eerder genoemde poeder) en dan weer in de was zetten waar de oxaal zuur via de romp naar beneden loopt

ook de douche , wc potten, teak (als het schoon is) en anti-slip oppervlakken (gelcoat met een diamant oppervlak), dinghy bodem even met oxaalzuur er op spuiten , weg spoelen en alles is weer fris, fruitig en spierwit

voor mij werkt de paarse 3M wax prima als het niet te warm is of in de directe hete zon gebruikt wordt , als je het te lang laat zitten in de volle zon is het weg halen van de opgedroogde was een ellende zonder machine
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 08:21 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl