Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stekkertjes??

Stekkertjes?? 18 mrt 2022 11:30 #1376800

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1395
Freon-skipper,

Wellicht al helemaal opgelost, maar toch … hoeveel Ampére geeft je lader en kun je hem dicht bij de accu hangen?

De electriciteitsboer of watersportjuwelier kan je vertellen welke kabel je nodig hebt, neem ze niet te dun.
Rood = + gaat naar + van de accu. zwart = - gaat naar - van de accu. Als het dikkere kabel is kun je in de winkel vragen aan de accukant er een paar degelijke kabelschoenen (let op diameter accupool) aan te knijpen / persen. Zelf werk ik die altijd nog even af met een stukje krimpkous.

Wil je er één of twee accu’s mee laden? Hoe groot zijn die?

Ik ben geen fan van aansluitingen direct op de accu en zou hem bijv. Aan de gebruikerskant van de hoofdzekering zetten vlakbij de + kant van de accu (als je die hebt).
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 18 mrt 2022 14:04 #1376861

Ik vind de reacties hier zeer triest. In andere draadjes hebben we het over gelijkwaardig behandelen... Een forum lid stelt een normale vraag en wordt op een zeer onbeschofte manier bejegend. Daarna is er ook geen fatsoen hiervoor excuses aan te bieden.

Ik hoop dat het mensen niet afschrikt toch hun vragen hier te stellen. Want ik ervaar dit forum als een zeer fijn hulpmiddel op mijn vraagstukken. Het zou wel fijn zijn als de mensen die geen inhoudelijk antwoord kunnen of willen geven dan daadwerkelijk ook niet reageren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 19 mrt 2022 13:49 #1377148

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Freon, de verhaaltje gaan helaas door de war. Maak is een foto van de lader aan de voorzijde. En zet de foto ook hier in. Dan kunnen wij lezen welke type lader het is van Vikton. Dan kan je op de Website van Vikton de handleiding vinding. Het is belangrijk dat je dat heb. Gaat het ook op papier printen. En leg het ook op jou boot. Dit is het eerste stapje.
De volgende vraag. Welke type accu’s heb je en hoe veel? Startaccu/huishoud accu?
Als je de vaag niet begrijp maak er dan ook maar een foto er van aan de bovenkant en de voorkant van de accu’s.
De volgende stapje. Zet of monteert de lader nooit boven de accu’s.
Ik ga je proberen te helpen. Groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 18:47 #1378106

Beste Cornelius en andere Forumleden,
Fijn dat ik in ieder geval het juiste antwoord heb gekregen. Dat van dat klepje was echt niet te vinden dus ik had al vrij snel, schouderophalend, in de gaten welke leden de handleiding in ieder geval niet gelezen hadden.

Verder ben ik niet zo snel beledigd en voel me vrij om de volgende keer als ik iets te weten wil komen hier een vraag te stellen.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, het gaat nu zeker lukken. Oh ja voor de geïnteresseerden: Het is een Victron IP 22 / 30 (3) (30A voor drie accu's (3xplus en 1 min) Ik ga er mijn startaccu en één verbruiksaccu op aan sluiten. De derde aansluiting blijft ongebruikt en de lader komt niet boven de accu's te hangen maar er ongeveer een meter naast. Uit mijn natuurkundelessen op de middelbare school weet ik ook nog. wel wat AC en DC is en dat rood voor + en zwart voor - wordt gebruikt (en dat staat trouwens ook op de lader en bij de accu-polen. dus ik heb er wel vertrouwen in.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2022 18:48 door Freon-Skipper. Reden: typfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 18:56 #1378109

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
let je wel even op voldoende diameter van die rode en zwarte draadjes?
zijn wel tabelletjes van te vinden
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 19:08 #1378110

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Gewoon lekker dik en zo kort mogelijk houden. Gewoon maximale dikte aanhouden die je in de klemmen kunt krijgen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 19:17 #1378112

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
Een domme vraag, waarom mag een lader niet boven de accu's?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 20:06 #1378122

Ton Mitz schreef :
Een domme vraag, waarom mag een lader niet boven de accu's?

Doordat bij loodaccu’s gasvorming kan ontstaan die brandbaar is en door een vonkje elektronica/aansluitpunten in de lader mogelijk tot ontsteking wordt gebracht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 20:29 #1378124

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi de de Freon. De dikte moet 4mm (4 kwadraat zijn) . Groetjes.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2022 20:33 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 20:58 #1378130

En de lengte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 21:07 #1378131

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Orange Sunset schreef :
Ton Mitz schreef :
Een domme vraag, waarom mag een lader niet boven de accu's?

Doordat bij loodaccu’s gasvorming kan ontstaan die brandbaar is en door een vonkje elektronica/aansluitpunten in de lader mogelijk tot ontsteking wordt gebracht.
Zou niet weten waarom de lader niet boven de accu's geplaatst mag worden.
Op veel zeeschepen waarop ik heb gewerkt, hangt de lader juist boven de accu's.
Dat is nu eenmaal veel praktischer dan andersom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 21:17 #1378133

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
wel een tip, had eerst een lader in een te vochtige ruimte (motorhok), ging niet goed..

>kom er maar in Cornelus :whistle:

4mm2 zou kunnen, maar past 10mm2 zou ik dat nemen
hangt idd wel wat van de lengte af, maar zal geen meters zijn toch?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 21:18 #1378135

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18841
Heeft dat niet met de mogelijkheid van corrosieve dampen van de accu te maken?
Accu gaat kapot dan is je lader ook verrot :)
Laatst bewerkt: 22 mrt 2022 21:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 22 mrt 2022 21:44 #1378142

PvO schreef :
Orange Sunset schreef :
Ton Mitz schreef :
Een domme vraag, waarom mag een lader niet boven de accu's?

Doordat bij loodaccu’s gasvorming kan ontstaan die brandbaar is en door een vonkje elektronica/aansluitpunten in de lader mogelijk tot ontsteking wordt gebracht.
Zou niet weten waarom de lader niet boven de accu's geplaatst mag worden.
Op veel zeeschepen waarop ik heb gewerkt, hangt de lader juist boven de accu's.
Dat is nu eenmaal veel praktischer dan andersom.

Even een willekeurige victron lader handleiding gepakt:



Toch een iets andere reden dan ik zei, maar toch niet de bedoeling om de lader boven de accu’s te plaatsen. Zeeschepen zijn trouwens een iets andere categorie dan privé jachtjes met kleine motorruimtes etc.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 23 mrt 2022 16:26 #1378321

Cornelus schreef :
Hoi de de Freon. De dikte moet 4mm (4 kwadraat zijn) . Groetjes.
Ik kreeg van de winkel waar ik de Victronlader gekocht heb het advies dat ze 1,5 mm moesten zijn maar ik heb zelf de gedachte hoe dikker, hoe minder weerstand dus hoe minder de kabels verwarmen. Ik heb DC kabels (rood en zwart met een doorsnede van 4,5 mm2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 23 mrt 2022 17:08 #1378335

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
prima winkel wel :sick:

4,5 zal wel 4 zijn
is ok
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 23 mrt 2022 17:50 #1378344

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Freon-Skipper schreef :
Cornelus schreef :
Hoi de de Freon. De dikte moet 4mm (4 kwadraat zijn) . Groetjes.
Ik kreeg van de winkel waar ik de Victronlader gekocht heb het advies dat ze 1,5 mm moesten zijn maar ik heb zelf de gedachte hoe dikker, hoe minder weerstand dus hoe minder de kabels verwarmen. Ik heb DC kabels (rood en zwart met een doorsnede van 4,5 mm2

Winkels en elektrisch advies............zucht.
Je had zelf in ieder geval de goede gedachte.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 23 mrt 2022 21:16 #1378400

1,5 mm2 is prima voor de AC kant ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 23 mrt 2022 21:54 #1378408

ReinierZeilt schreef :
1,5 mm2 is prima voor de AC kant ;)

Dat dacht ik ook :) Maar zeker twijfelachtig voor de DC kant, of het moet een <10A lader zijn?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 24 mrt 2022 07:56 #1378442

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Orange Sunset schreef :
ReinierZeilt schreef :
1,5 mm2 is prima voor de AC kant ;)

Dat dacht ik ook :) Maar zeker twijfelachtig voor de DC kant, of het moet een <10A lader zijn?

Maar het komt vo0or mij niet uit de verf of het over primaire of secundaire kant gaat...?
Als iemand het op een jacht heeft over 4mm2, ga ik er van uit dat het altijd de DC zijde betreft.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 24 mrt 2022 08:05 #1378447

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
en IK neem aan dat een lader al een vaste kabel, met stekker voor voeding 230V heeft...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 24 mrt 2022 10:40 #1378486

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
holtere schreef :
Heeft dat niet met de mogelijkheid van corrosieve dampen van de accu te maken?
Accu gaat kapot dan is je lader ook verrot :)
Lood batterijen (ook gesloten bv AGM) hebben een opening waar je ontluchtingsslangetje op kan aansluiten om de eventuele dampen te evacueren naar buiten. Een batterij die gaat koken binnen in de kajuit zonder of met weinig verluchting kan er voor zorgen dat alle elektrische apparatuur en de complete bekabeling moet vervangen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 24 mrt 2022 10:45 #1378489

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Calidris schreef :
Orange Sunset schreef :
ReinierZeilt schreef :
1,5 mm2 is prima voor de AC kant ;)

Dat dacht ik ook :) Maar zeker twijfelachtig voor de DC kant, of het moet een <10A lader zijn?

Maar het komt vo0or mij niet uit de verf of het over primaire of secundaire kant gaat...?
Als iemand het op een jacht heeft over 4mm2, ga ik er van uit dat het altijd de DC zijde betreft.
Deze laders hebben een vast snoer. Voor bedrading in de boot (naar stekker voor de lader) is idd 1,5mm^2 prima. Secudaire kant (lader - accu) minimaal 4mm^2 liefst dikker. Ik heb 16mm^2 gebruikt volgens mij. Dat is wat er volgens Victron max in kan.
www.victronenergy.nl/upload/do...arger-230-VAC-NL.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 24 mrt 2022 17:47 #1378597

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Freon en ook andere mensen die mee lezen en antwoord geven is leuk. M.a.w we gaan de goede kant op.
Toch ga ik proberen het eenvoudig te vertellen. Alle laders geven de stroom/ampère en dat is DC gelijkstroom van de lader naar de accu. En als je weet is hoe groot de accu is in A/h ( dat staat op je accu) dan wordt het ook bekend hoe groot acculader je moet gebruiken.
De acculader van Freon geeft maximaal 30 Ampère en dat is 12 volt.
Ik heb effe een snel antwoord geven van 4mm2 dat mag 10 meter zijn. Groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stekkertjes?? 24 mrt 2022 17:59 #1378600

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
top Cornelus !
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl