Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Winterklaar maken?

Winterklaar maken? 14 dec 2021 07:00 #1349817

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32560
Beetje afwasmiddel omdat het mengsel anders zo schraal is voor de afsluiters en wc pomp.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 14 dec 2021 08:48 #1349868

  • robinC30
  • robinC30's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 161
Ton Mitz schreef :
Baasklusje schreef :
En vergeet niemand de boiler af te tappen?

Boiler aftappen. Done
Ik koppel de waterslang af, voor en na de waterpomp en drukvat
En zet alle kranen open
Ik laat de boiler leeglopen via het nippeltje, nippel laat ik open staan
Ik zorg dat het water koud is, anders brand ik mijn vingers
Die boiler kan ik heerlijk bij, not :angry:
Ik verbaas mij regelmatig over een ontwerp
Er is geen mogelijkheid om er een afvoerslangetje op aan te sluiten
Er loopt dus 10 liter water via de bakskist en motorruimte naar de vloer in de kajuit
Hij is fijn :angry:
Mijn idee van een bilge is dat het er stoffig is
Daarna pomp met een fietspomp de leiding door, vergeet het stukje pomp en drukvat niet
Vergeet niet je buiten douche kraan open te zetten,en pomp de leiding leeg. anders bevriest hij
Hoe ik dit weet? Ik zeg niets :S
Vergeet het nippeltje van de boiler niet terug te zetten

ik pak een bouwstofzuiger, zet hem op de boiler en zuig in 1x alle leidingen er bij leeg :lol:
(wel ff de kranen/ douche open zetten)

Het winterklaar maken doe ik toch altijd maar op voorhand, zul je net zien als het gaat vriezen dat het dan net niet uit komt die dag..
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 08:49 door robinC30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 18 dec 2021 19:27 #1351092

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1003
Komende week -1 a -3 voorspeld. Toch maar ff motor doen morgen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 18 dec 2021 20:52 #1351115

Dat is nog niet zo er g hoor.
Water is nog warm.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 08:36 #1351520

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Maken jullie alles winterklaar voor de komende dagen?
Ik vaar de winter door en twijfel een beetje… :unsure:
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 08:38 #1351521

Corazon schreef :
Maken jullie alles winterklaar voor de komende dagen?
Ik vaar de winter door en twijfel een beetje… :unsure:

We zitten nu toch in Lockdown, dus ik ga zo dadelijk de boot vorstvrij maken.
Toch maar wel.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 08:44 #1351524

Corazon schreef :
Maken jullie alles winterklaar voor de komende dagen?
Ik vaar de winter door en twijfel een beetje… :unsure:

Afsluiters, water tanks en alles zit tegen de romp. Enige waar ik over twijfel is de motor, die heb ik gespoeld met zoet water. Of zou de watermassa onder de boot dat beetje vorst wel dempen zodat ook de motor boven nul blijft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 09:16 #1351532

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
In het water doe ik niets heb jaren geleden bij strenge vorstperiode toen ik naast de boot op het ijs kon lopen in de boot was het toen een graad boven nul alleen de eerste 10 a 20 cm is ijs daar onder is het water en die warmte gaat naar boven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 09:48 #1351546

Corazon schreef :
Maken jullie alles winterklaar voor de komende dagen?
Ik vaar de winter door en twijfel een beetje… :unsure:

Waar ligt de boot?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 09:56 #1351550

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1349
TonDini schreef :
In het water doe ik niets heb jaren geleden bij strenge vorstperiode toen ik naast de boot op het ijs kon lopen in de boot was het toen een graad boven nul alleen de eerste 10 a 20 cm is ijs daar onder is het water en die warmte gaat naar boven

Hm, nee hoor dan is het water op de bodem 4oC vlak onder het ijs is het dan 0oC, zie de anomalie van water
Memme's wetterwille is silerswet!
home.deds.nl/~5a3
www.platbodemforum.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 09:57 #1351552

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Boot ligt in Stellendam.
Misschien toch maar ff doen dan… :cheer:
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 10:25 #1351564

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2517
Vorige winter een thermometer in de motorkast gezet. Het werd er ongeveer even koud als de voorspelde minimumtemperatuur. De maximumtemperatuur was dan weer hoger dan de voorspelde.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 10:35 #1351569

Corazon schreef :
Boot ligt in Stellendam.
Misschien toch maar ff doen dan… :cheer:

Niet nodig. 1 nachtje -3, en dan is het weer over.
Met boot in het water geen risico.
Is de afsluiter van de motorkoeling dicht?
Zit er een plastic wierfilter op of onder de waterlijn? Als die stukvriest met open afsluiter dan kan het mis gaan. Maar met 1 nacht -3 is dat erg onwaarschijnlijk ;-)

Knmi Expertpluim Vlissingen.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 10:36 #1351570

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3091
Mi Dushi schreef :
Vorige winter een thermometer in de motorkast gezet. Het werd er ongeveer even koud als de voorspelde minimumtemperatuur. De maximumtemperatuur was dan weer hoger dan de voorspelde.

Het maakt wel verschil of de boot op de kant staat of in het water ligt. Ik gok dat jouw boot op de kant stond. Klopt dat?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 20 dec 2021 10:42 #1351573

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2517
Nee, hij lag in het water. De vraag is of een paar uur een graadje of wat onder nul genoeg is om de boel te laten bevriezen. Maar ik zou toch kromme tenen hebben als er geen antivries in zou zitten.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 09:47 #1351951

de nacht naar woensdag nog even-3 in Vlissingen, dan is het klaar.

Wat heb je gedaan, Corazon? Gegokt (gaat goed) of AV?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 11:54 #1352000

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30068
Mijn boot ligt deze winter op 5 minuten lopen van mijn huis, dus vanmorgen ben ik er even heen gelopen om te kijken hoe warm het op de cruciale plekken was.

Bij ons achter op het balkon was het net voor vertrek - 1,5 graad (in de schaduw).
Ik was er om 10.30 u. De zon was net boven de huizen aan de overkant van de haven gerezen.
De metingen in de boot deed ik met een temperatuurmeter die de temperatuur van oppervlakken meet. In de hut van de boot bleek de achterwand 1 graad boven 0. Het motorblok en de wierpot, daarentegen waren tussen de 4 en 5 graden. onder de luiken in de vloer was de romp ook rond de 4 graden. Op tafel stond nog een fles met bronwater waar geen ijs in zat.

De watertemperatuur in de haven was nog zo'n 7 graden (gemeten met de DST-800)

Vooralsnog geen reden om antivries in het buitenwater-circuit van de motor te pompen. Nog één nachtje met vorst en dan is het voorlopig weer over. In het weekend gaat de wind weer even naar het oosten, maar serieuze nachtvorst wordt dan niet verwacht.
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 11:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 12:04 #1352002

Als het overdag niet meer boven nul komt, moet je je pas zorgen gaan maken.
Van 1 nachtje -3 bevriest de boel echt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 12:09 #1352005

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2517
Wadloper schreef :
Mijn boot ligt deze winter op 5 minuten lopen van mijn huis, dus vanmorgen ben ik er even heen gelopen om te kijken hoe warm het op de cruciale plekken was.
Jaloers! Ik op 110 km of anderhalf uur rijden. En weer terug. Zou beter gaan tuinieren en fietsen, net als iedereen hier. Maar ja, het bloed kroop ...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 14:18 #1352037

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
FriendlySailor schreef :

We zitten nu toch in Lockdown, dus ik ga zo dadelijk de boot vorstvrij maken.
Toch maar wel.

Hoe doe je dat? Dan ga ik het ook zo doen scheelt een hoop gedoe met aftappen en zo. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 14:49 #1352041

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3091
Waterblok schreef :
FriendlySailor schreef :

We zitten nu toch in Lockdown, dus ik ga zo dadelijk de boot vorstvrij maken.
Toch maar wel.

Hoe doe je dat? Dan ga ik het ook zo doen scheelt een hoop gedoe met aftappen en zo. ;)

Kacheltje B)
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 15:30 #1352046

Antivries in het buitenwaterkoelsysteem gedaan,
Alle afsluiters van zonnebloemolie voorzien,
Watertanks leeg gezogen en schoon gemaakt,
Alle waterleidingen doorgeblazen,
De boiler en expansievat afgetapt.
Douchekop buitendouche verwijderd en binnen neergelegd.

Toilet en vuilwatertank van antivries voorzien.
En één afsluiter, waar ik onmogelijk zonnebloemolie in krijg in isolatiedeken gewikkeld.
Gistermiddag de temp van het vlak gemeten 7,8 gr, watertemp 6,8 gr. Motorblok 12 gr.
Ruimtethermometer vergeten te kijken. :sick:
Moet maar ff kunnen zo.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 15:49 #1352048

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
O zo... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 15:58 #1352051

Waterblok schreef :
O zo... :P

Wat dacht jij dan??? :lol: :lol:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklaar maken? 21 dec 2021 16:22 #1352055

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Corazon schreef :
Maken jullie alles winterklaar voor de komende dagen?
Ik vaar de winter door en twijfel een beetje… :unsure:

ik doe helemaal nog niks zolang er geen dagen met matige vorst komen.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl