Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welk winterdekzeil

Welk winterdekzeil 20 feb 2022 13:26 #1370490

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
AndreAzuree schreef :
De vraag is wel waarom je polyester zou moeten beschermen? Het is gewoon gemaakt om tegen weer en wind te kunnen.

Polyester veroudert ook onder invloed van UV. En natuurlijk ook de lijnen die je in de winter nog aan boord hebt hangen en het eventuele hout. Die bescherm je met een winterdektent toch maar mooi 5 maanden per jaar.
En dan nog een praktisch voordeel: als je de boot schoon in gepakt hebt in het najaar hoef je in het voorjaar niets meer schoon te maken. Geen zand, bladeren, viezigheid of alg.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 20 feb 2022 14:10 #1370501

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Zojuist op de haven geweest en geconstateerd dat de waanzinnig mooie en gloednieuwe op maat gemaakte dektent van mijn buurman het heeft uitgehouden in de storm van de afgelopen dagen. Wel alle scepters aan de windkant 30 graden krom door de enorme druk. Dat dan weer wel…

Ik haal zelf wel een hogedrukspuit over de boot, minder gedoe!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 20 feb 2022 17:04 #1370583

taan schreef :
AndreAzuree schreef :
De vraag is wel waarom je polyester zou moeten beschermen? Het is gewoon gemaakt om tegen weer en wind te kunnen.

Polyester veroudert ook onder invloed van UV. En natuurlijk ook de lijnen die je in de winter nog aan boord hebt hangen en het eventuele hout. Die bescherm je met een winterdektent toch maar mooi 5 maanden per jaar.
En dan nog een praktisch voordeel: als je de boot schoon in gepakt hebt in het najaar hoef je in het voorjaar niets meer schoon te maken. Geen zand, bladeren, viezigheid of alg.

ja, je gelcoat verouderd iets door UV, maar met wat poetsen kun je dat prima weer mooi krijgen. Hout is een ander verhaal, dat gaat veel sneller achteruit. Bij mijn boot gaat het poetsen in het voorjaar sneller dan gedoe met een zeil. Maar misschien is dit voor iedereen weer anders. Hoe dan ook, ik heb alleen een heel klein zeiltje om het teakhout te beschermen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 20 feb 2022 17:44 #1370603

taan schreef :
AndreAzuree schreef :
De vraag is wel waarom je polyester zou moeten beschermen? Het is gewoon gemaakt om tegen weer en wind te kunnen.

Polyester veroudert ook onder invloed van UV. En natuurlijk ook de lijnen die je in de winter nog aan boord hebt hangen en het eventuele hout. Die bescherm je met een winterdektent toch maar mooi 5 maanden per jaar.
En dan nog een praktisch voordeel: als je de boot schoon in gepakt hebt in het najaar hoef je in het voorjaar niets meer schoon te maken. Geen zand, bladeren, viezigheid of alg.

Wanneer hang je de stethoscoop aan de wilgen? En kan ik dan zo'n dekzeil bij jou bestellen? Titaantje lag er keurig bij vanochtend! Bij mij was een al bestaande scheur wat verder gescheurd.
Nee, je moet een dekzeil dus niet over de reling hangen, maar met de juiste inhammen om de scepters, over de voetrail.

Kan je anders een korte handleiding voor ons maken, welke stof en verstevigingsbanden en zo?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 20 feb 2022 19:40 #1370645

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Haha, nog een jaartje werken en dan is het klaar, dus wie weet...

Ik heb mijn dektent gemaakt volgens deze handleiding.
Het is niet heel moeilijk, alleen tering veel werk.
Het doek is premium bootacryl van escocampingshop.com.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 20 feb 2022 20:41 #1370663

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Ik ben geen voorstander van bouwzeiltjes over boten in de winterstalling. Veel te vaak wapperen ze eerst uit de ogen en niet veel later scheurt ook de lijn in de rand er uit. Elastiek ipv touw helpt zeker. Toch een tip:

Jaren geleden had ik een aanhanger en heb daar van een bouwzeiltje van de Gamma een dekzeil voor gemaakt. Toen is gebleken dat je het uitstekend kan verstevigen door er een extra lapje of twee op de te naaien.
Ik heb op de hoeken en langs de randen extra driehoeken er in genaaid met lusjes gemaakt van een spanband. Dat zeil heeft het een paar jaar uitgehouden, ook op de snelweg. Elastiek door de lusjes getrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 20 feb 2022 21:48 #1370676

AndreAzuree schreef :
[…]

ja, je gelcoat verouderd iets door UV, maar met wat poetsen kun je dat prima weer mooi krijgen. Hout is een ander verhaal, dat gaat veel sneller achteruit. Bij mijn boot gaat het poetsen in het voorjaar sneller dan gedoe met een zeil. Maar misschien is dit voor iedereen weer anders. Hoe dan ook, ik heb alleen een heel klein zeiltje om het teakhout te beschermen.

Iets is wel een understatement. Onze huidige boot is heeft bij de vorige eigenaar 30 jaar lang in dezelfde ligplaats gelegen zonder afdekzeil en om het jaar op de kant. De boot is van 1991, maar ik kan je zeggen dat het verschil in UV schade aan noord- en zuid-zijde van de boot aanzienlijk is. De gelcoat is duidelijk een stuk brosser geworden en hierdoor zijn hier en daar barsten ontstaan, vooral bij waar dekbeslag geschroefd is. Ook was de romp erg verkrijt.

Kuip is wel altijd afgedekt geweest met een kuiptent. De kuip is bekleed met teak, vandaar, en dat ziet er nog prima uit. Vorige eigenaar gebruikte hiervoor de oude sprayhood en kuiptent, maar die benodigen momenteel reparatie. Dus ook zo’n 6x8 talamex zeiltje dubbel over de kuip (had ik nog liggen).

Voor de winter is de boot wel flink goed gewassen en stevig in de was gezet. Eens kijken hoe dat komend seizoen uitspeelt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 23 feb 2022 20:20 #1371480

  • JAmes
  • JAmes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Om mijn verhaal nog even af te maken. Wij hadden dus dat gewapende stevige zeil om de boot gespannen en dat was aan flarden. Toen ik op de boot klom via de watertrap had ik het idee dat de boot meer veerde dan eerst. Dat bleek te kloppen. De boot staat op een grote passende trailer. De wind heeft zoveel kracht op het zeil uit ge oefenen dat de boot zeker vijf centimeter is verschoven naar achter TOV de trailer. Als ik nu achter aan de boot hang komt t neus wiel los van de grond. Bizar gewoon maar voor mij dus geen ingepakte boot meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 23 feb 2022 20:55 #1371483

JAmes schreef :
Om mijn verhaal nog even af te maken. Wij hadden dus dat gewapende stevige zeil om de boot gespannen en dat was aan flarden. Toen ik op de boot klom via de watertrap had ik het idee dat de boot meer veerde dan eerst. Dat bleek te kloppen. De boot staat op een grote passende trailer. De wind heeft zoveel kracht op het zeil uit ge oefenen dat de boot zeker vijf centimeter is verschoven naar achter TOV de trailer. Als ik nu achter aan de boot hang komt t neus wiel los van de grond. Bizar gewoon maar voor mij dus geen ingepakte boot meer.

Volgens mij staat je boot daar in de stalling ook vol in de wind bij westenwind (wat volgens mij heerste tijdens de storm?).

Maar om dat schuiven te minimaliseren, zou ik de spanbanden als ze nat zijn nog eens aantrekken. Bij mij op de oprit schoof de boot ook wel wat naar achter. De boot stond dan wel los op te trailer zonder spanbanden ivm klussen, maar op de eigen oprit is het gemakkelijker in de gaten te houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 23 feb 2022 21:02 #1371484

Orange Sunset schreef :
Volgens mij staat je boot daar in de stalling ook vol in de wind bij westenwind (wat volgens mij heerste tijdens de storm?).

Hier was de wind voor het grootste deel zuid en pas later zuidwest. Toen was het kwaad al geschied. Zondag even west.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk winterdekzeil 24 feb 2022 07:57 #1371514

JAmes schreef :
Om mijn verhaal nog even af te maken. Wij hadden dus dat gewapende stevige zeil om de boot gespannen en dat was aan flarden. Toen ik op de boot klom via de watertrap had ik het idee dat de boot meer veerde dan eerst. Dat bleek te kloppen. De boot staat op een grote passende trailer. De wind heeft zoveel kracht op het zeil uit ge oefenen dat de boot zeker vijf centimeter is verschoven naar achter TOV de trailer. Als ik nu achter aan de boot hang komt t neus wiel los van de grond. Bizar gewoon maar voor mij dus geen ingepakte boot meer.

Misschien niet op jou van toepassing (je staat vast niet met je mast omhoog op een trailer)- maar ik heb voor mijn eigen bootje een vlug sommetje gedaan, en een staande mast doe veel meer kwaad dan een dekzeil over een gestreken mast. Hoeveel meer hangt af van de vorm / hoogte van je mast, maar met mijn 11 meter paaltje al een aanzienlijk verschil.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 24 feb 2022 08:15 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl