AndreAzuree schreef :
[…]
ja, je gelcoat verouderd iets door UV, maar met wat poetsen kun je dat prima weer mooi krijgen. Hout is een ander verhaal, dat gaat veel sneller achteruit. Bij mijn boot gaat het poetsen in het voorjaar sneller dan gedoe met een zeil. Maar misschien is dit voor iedereen weer anders. Hoe dan ook, ik heb alleen een heel klein zeiltje om het teakhout te beschermen.
Iets is wel een understatement. Onze huidige boot is heeft bij de vorige eigenaar 30 jaar lang in dezelfde ligplaats gelegen zonder afdekzeil en om het jaar op de kant. De boot is van 1991, maar ik kan je zeggen dat het verschil in UV schade aan noord- en zuid-zijde van de boot aanzienlijk is. De gelcoat is duidelijk een stuk brosser geworden en hierdoor zijn hier en daar barsten ontstaan, vooral bij waar dekbeslag geschroefd is. Ook was de romp erg verkrijt.
Kuip is wel altijd afgedekt geweest met een kuiptent. De kuip is bekleed met teak, vandaar, en dat ziet er nog prima uit. Vorige eigenaar gebruikte hiervoor de oude sprayhood en kuiptent, maar die benodigen momenteel reparatie. Dus ook zo’n 6x8 talamex zeiltje dubbel over de kuip (had ik nog liggen).
Voor de winter is de boot wel flink goed gewassen en stevig in de was gezet. Eens kijken hoe dat komend seizoen uitspeelt.