Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Barbarossa 42.2 lieren

Barbarossa 42.2 lieren 28 feb 2020 21:26 #1130917

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 604
De kern van een M6 bout is 4,8mm als ik het goed heb. Kleiner boren laat rest materiaal achter van de oude bout. In de praktijk kan je prima uit met een 5 mm boor. Kleiner is niet wenselijk. Even goed centreren met een center punt zoals hiervoor beschreven. Succes! Het is goed te doen maar geduld is een schone zaak. Evenals snij olie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 28 feb 2020 21:39 #1130919

Skyhi schreef :
Dank jullie wel! ik ga kijken wat er ligt aan boren, en anders koop ik er morgen een paar. kan ik ook kleiner boren? 4mm? Of krijg ik dan alsnog die bout er niet uit? Er blijft dan natuurlijk een 'schilletje' zitten..

edit: het begin van die bout zit in een ongetapte buis, de draad begint pas in de drum van de lier, dus het eerste stukje zou ik met 6mm kunnen boren, weet ik tenminste zeker dat de boor gecentreerd is. Daarna door met 4, 4,5 of 5 mm, is dat werkbaar?

Lijkt me een goed idee. Maar ga echt even bij de ijzerhandel langs voor een goed 5mm kobalt-boortje
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 feb 2020 21:40 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 29 feb 2020 01:34 #1130940

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
nee 4,5 die .3 boor je wel scheef en de rest kun je er dan uitpeuteren. Eventueel ff nasnijden met een tap.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 29 feb 2020 07:12 #1130952

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18845
Je bent een held als je het midden gaat vinden met een drevel en een boortje. Hopelijk boor kun je dan ook onder een boorkolom en niet uit de hand!
Doe wat T zegt en boor eerst met kleine boortjes. Groter en de draad slopen kan altijd nog.
blijf Imal toevoegen en de bout schrikken, dagenlang!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 01 mrt 2020 07:04 #1131135

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Als je de kop van de bout er af haalt. Kun je dan het bovenste stuk van de trommel weghalen?

Als dat zo is zou ik voorlopig niet gaan boren want dan heb je toch snel een centimeterje om een griptang op te zetten.

Ik heb mijn barbarossa 40st gedemonteerd. De boutjes zitten nogal vast idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 01 mrt 2020 08:03 #1131150

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 203
zeehond schreef :
Als je de kop van de bout er af haalt. Kun je dan het bovenste stuk van de trommel weghalen

Dat is nou net het probleem: die selftailing ringen zitten op de gecorrodeerde bout nog steeds onbeweeglijk vast, dus dat lukt niet.
Als die ringen eraf zijn, lukt het vast met een griptang, maar ik moet het eerste deel van die bout weg boren om die dingen eraf te krijgen. Ik wil ook niet met koevoeten op aluminium gaan drukken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 01 mrt 2020 09:52 #1131192

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344



In de bijlage een tekening van de 41.2 wellicht dat je er iets aan hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 01 mrt 2020 09:52 #1131193

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344



In de bijlage een tekening van de 41.2 wellicht dat je er iets aan hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 01 mrt 2020 14:34 #1131303

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 203
zeehond schreef :
In de bijlage een tekening van de 41.2 wellicht dat je er iets aan hebt.

Dank je!! Die zocht ik al heel lang! Bij de lieren die ik heb, ontbreekt dat rondje waar de geleider in valt, dus die zijn ooit vervangen denk ik. Heb je toevallig ook een tekening van de rest van de lieren? Misschien zitten er nog meer dingen ‘anders’..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 03 mrt 2020 16:51 #1132023

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 203
Vandaag uitgeboord met de kolomboor met 6mm door het gat in de ring, de moer zelf kon ik er met de hand uitdraaien uiteindelijk. Probleem opgelost en de draad is onbeschadigd! Dank voor de tips!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 03 mrt 2020 16:59 #1132029

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 604
Top! Goed bezig:-))

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 03 mrt 2020 18:36 #1132074

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
goed man!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 03 mrt 2020 18:38 #1132076

Top!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Barbarossa 42.2 lieren 03 mrt 2020 18:49 #1132081

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18845
Mooi, met dit soort dingen altijd eerst nadenken dan doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl