Beste Hoijos, dit is al een wat ouder bericht.
In z´n algemeenheid kun je zeggen dat dit een Hurley 22 / 700 kwaal is.
Er zijn diverse oplossingen voor, kijk eens op Hurley Owners Association.
Dit gaat altijd over de Hurley 22 of 700 met
balken en een enkel dak. Er zijn ook Hurley´s met een dubbel dak, een zg sandwich dek.
Mijn Hurley 700 heeft dit dek maar ook een natte voet.
De 1980 versie waarvan het kajuitdak 6mm dik is, dan hoort als ¨beleg¨ daar Airex foam te zitten en dan weer 6mm onderdak. Een zeer stevige contructie, echter...ik heb geen foam maar lucht!
Die holle ruimte is 10mm.
Zo heurt het:
Ws een maandagochtendmodel en de Engelsman van dienst met een huge hangover die de Airex vergeten is???
Door lekke kabel dekdoorvoeren kon het water de voet bereiken en is er enige rot in de mastvoet en dat ga ik fixen. Ik heb geen andere gaten in het dak bv voor lijnen naar de kuip.
In 1984 heeft Holland Yachting een terugroepactie gehouden, ws vanwege deze fout.
Mogelijk hebben enkele van de Hurley 22 SCM die in NL de 700 werden deze constructie, de meesten hebben een enkel dak met ingelamineerde balkjes.
Ik heb al een RVS paal die de mastvoet steunt.
Het doorzakken is ws obv het ontbreken van Airex!
Het is niet complex; of je balken hebt of een dubbel dak:
- Mast er af
- Mastvoet er af bouten
- Vermolmde mastvoet weghalen
- nieuwe mastvoet op maat maken en monteren (watervast multiplex in epoxy)
laat je niet gek maken, de huidige mastvoet is multiplex en zit er al 44 jaar, zonder epoxy coating
- gaten weer opnieuw boren voor de mastvoet en het geheel monteren
- butylrubber om de draad van de bout, alle naden met Sika afkitten oa rand van de voet
- daaronder een 6mm dikke RVS plaat met boutgaten gelast op de paal, de RVS plaat drukt tegen de nieuwe mastvoet aan, gesteund door de paal die rust op de kiel. Deze laat ik gewoon staan voor nu.
- In mijn geval de holle ruimte vullen met epoxyschuim.
- zwanenhalsje met kraag voor de kabels
- bestaand spanplafond weer monteren