Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Werkvolgorde epoxy

Werkvolgorde epoxy 23 aug 2018 18:58 #971517

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Ik heb tijdens de bijeenkomst van Zuid een palaver gehad met Friendly sailor. Hij heeft een min of meer geschikte ruimte en wil die graag ter beschikking stellen. De lokatie is in de buurt van Breda.
Zou het een voorstel zijn om een workshop daar te organiseren?
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 19:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 23 aug 2018 19:19 #971523

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Noballast schreef :

Hetzelfde spul als waarmee je de fillet gemaakt heb. Flensje 5 cm breed. Ga je er hout op verlijmen dan beter katoenvezels genomen.

En de katoenvezels bij hout omdat... euh?

Omdat er toch wel veel inkruipt van die poly-pox 700 lijm die ik tot nu gebruikt heb, heb ik een pot katoenvezels in huis gehaald. Alleen niet speciaal met hout in het achterhoofd :blush:
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 23 aug 2018 21:20 #971574

Het mooie van het werken met epoxy is dat je mbv een paar verschillende poeders de eigenschappen van de mix helemaal naar je hand kunt zetten. Het kopen van aparte lijm of plamuur is daarom ook helemaal niet nodig. Er zijn diverse vulmiddelen om de epoxy te verdikken, elk met specifieke eigenschappen, grofweg te onderscheiden in low density (bijv. microballoons) en high density (bijv. Aerosill) Als het om verlijmen gaat zal het duidelijk zijn dat HD sterkere verbindingen geeft dan LD. Keuze is ook afhankelijk van de dichtheid van de te verlijmen materialen. LD is licht en verbruikt weinig epoxy, HD is zwaar. LD vulmiddelen zijn (veel) duurder dan HD vulmiddelen. LD is goed schuurbaar (plamuur) Elk verdikkingsmiddel verkort de potlife, HD weer veel meer dan LD. HD en LD zijn ook te combineren naar eigen inzicht. Zo zal een ieder zijn eigen favoriete recept hebben. Het gedrag van zowel LD als HD vulmiddelen is ook weer afhankelijk van het merk epoxy. Overschakelen naar een ander merk epoxy vergt telkens weer enige gewenning, althans bij mij. Mixen gaat op gevoel en leidt afhankelijk van de toepassing tot siroop, ,mayonaise, pindakaas of zelfs stopverf, kwa viscositeit tenminste.

Katoenvezels is ook een HD verdikkingsmiddel en is ideaal voor houtverbindingen. Dit omdat het katoen de epoxy absorbeert, waarmee dus de viscositeit heel snel toeneemt, maar onder enige druk de epoxy weer afgeeft. Dit komt de hechting zeer ten goede. Zou overigens niet weten waar je het meer voor zou willen gebruiken. Dan komt aerosill veel eerder in beeld als het om HD toepassingen gaat. Dat verwerkt veel fijner.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 23 aug 2018 21:30 #971581

Hoewel ik een voorkeur heb voor iets meer centraal is Breda geen probleem voor mij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 04:54 #971601

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Top idee! Omgeving Breda is geen probleem, daar rij ik langs als ik naar de haven ga :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 07:07 #971628

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
@ Noballast en Friendlysailor,
Doen we de rest even per PM en dan maken we wel een nieuw draadje met concrete voorstellen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 10:34 #971703

De flensjes die ik gisteren gemaakt heb zijn vanochtend gelost. Dan ziet het er zo uit.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 10:46 #971708

Overigens, als je een beetje slim omgaat met de verbindingen kun je bespaŕen op het aantal fillets. Hier mijn sandwichpanelen met de potentiele hoeken deels ingezaagd. Met multiplex lukt dat ook wel. De fotos vertellen verder.




Zo'n mooie strakke hoek scheelt een hoop plamuurwerk.


Het betreft hier overigens een zijwand van de koelbox. De sprong is nodig vanwege de zwaardkast.
Zoiets dus.



Voor de kritische kijker, de "naad" in de zijpanelen is geen foutje. Het mooie van werken met schuim sandwich panelen is dat je alle afvalstukken van het oorspronkelijke schuim weer kunt verwerken in nieuwe panelen. Dat kan overigens ook met de afvalstukken van de sanwichpanelen zelf, alleen wordt het daar dan wel wat zwaarder van.

En nou weer gauw verder met de vragen van TS.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 11:29 door Noballast. Reden: Foto koelbox toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 11:29 #971724

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Polypox 700 vind ik altijd veel prettiger verwerken dan zelf met aerosil ingedikte hars. Blijft ook beter staan terwijl het nog wel vervormbaar is. Zou dat komen doordat het voor een gedeelte met katoenvezel ingedikt is?

En wat heeft jullie voorkeur? Eerst de hars indikken zoals bij de kant en klare producten? Of liever eerst hars en harder mengen en dan indikken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 11:41 #971727

Ik ken polypox700 niet. Nooit mee gewerkt. Maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Voor het plamuren van mijn boot heb ik ook gekozen voor een kant en klaar produkt. Puur voor het gemak. Kost wel het dubbele van het DIY spul.

Voor verlijmingen zou ik niet gauw uitwijken naar een kant en klaar produkt, behalve in die gevallen waar er meer extreme eisen aan de verbinding worden gesteld, bijvoorbeeld het opplakken van carbon delen aan andere carbon delen zonder dat daarbij nog extra laminaat aan te pas komt. H

Het al dan niet blijven staan kun je met een DIY mix ook goed onder controle houden maar vergt wel wat oefening.

Wat betreft het indikken, eerst harder en hars mengen en daarna pas indikken. Niet omdat dat mijn voorkeur is maar omdat dat het verwerkingsvoorschrift van de hars leverancier is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 11:46 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 12:17 #971738

Noballast schreef :
Wat betreft het indikken, eerst harder en hars mengen en daarna pas indikken. Niet omdat dat mijn voorkeur is maar omdat dat het verwerkingsvoorschrift van de hars leverancier is.

Het lijkt me eerder dat die dat voorschrijft omdat immers de verhouding hars-harder exact juist moet blijven. En dat is lastig als je eerst vulmiddel in de hars gaat mengen . Dan moet je immers gaan rekenen( :ohmy: ) en bovendien veranderd de consistentie weer als je de harder bij ingedikte hars doet. Ook gaat dat mengen na vooraf indikken alleen nog maar op gewichtsbasis omdat je de verandering van de benodigde volumes door het vulmiddel maar heel moeilijk kunt voorspellen.Leveranciers die alleen de volumeverhouding opgeven kunnen dus niet anders als voorschrijven dat je eerst moet mengen.
Overigens gaat het mengen met de harder bij ingedikte hars wel wat lastiger dan vóór het indikken.
Op de chemie en het eindresultaat zal het verder echt geen invloed hebben anders zou dat ook niet goed gaan bij bijv. de Polypox700 .Die is immers ook logischerwijze al ingedikt vóór het mengen met de harder.
Verder indikken kan trouwens altijd wel als je microballoons of airosil gebruikt omdat dat vrijwel niks weegt en daarom de gewichtsverhouding niet noemenswaardig verandert.
Dat verwerkingsvoorschrift van de leverancier is er meer om fouten door "amateurs" zoveel mogelijk te voorkomen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 12:35 #971741

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Bij zelfgemaakte plamuur gooi ik altijd wel al wat microbaloons in de hars voor ik de harder er bij mik. Dit omdat het best wel wat tijd kost en dat nu niet van de potlife af gaat. Ik hou het dan wel vloeibaar. Er moet sowieso altijd nog wat baloons bij omdat de viscositeit veranderd.

Hoeveelheid harder is helemaal geen probleem als je gewoon de hoeveelheid hars die je hebt gebruikt even onthoudt of opschrijft...

Qua voorgemixte producten: Variobond van De IJssel is ook zo'n mooi product met perfecte viscositeit dat erg mooi blijft staan. Het is dat het zo duur is, anders gebruikte ik dat wel ipv zelf te mengen. Dat zijn twee pasta's die je met een plamuurmes door elkaar heen mengt. Dat gebruiken 'we' op de werf ook, tijdbesparing iv zelf mengen speelt daar ook een rol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 12:50 #971746

Daarom een trage harder gebruiken. Niets is vervelender dan een mooi opgezette fillet die aanvankelijk goed blijft staan doch later in elkaar stort door verlaging van de viscositeit als gevolg van het verhardings proces.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 14:55 #971794

XanderB schreef :
Voor mij zou het echt de basis zijn, bv een gat van een voormalige huiddoorvoer, of groter na iets dat afbrak, of iets groters, bv een omhulsel maken voor instrumenten, en dat vanaf het allereerste begin.

Top, dit lijkt me een ideale case om leren.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 15:18 #971806

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Er komt een apart draadje voor de workshop als er meer bekend is over wanneer hoe en waar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 24 aug 2018 18:50 #971865

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
holtere schreef :
Er komt een apart draadje voor de workshop als er meer bekend is over wanneer hoe en waar!
ik wil ook graag meedoen aan zo'n workshop !! :)
groet Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 07:42 #971979

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Zou er ook belangstelling zijn voor een demonstratie “Stitch-and-Glue” ? Dat is mijn wijze van bouwen bij Optimisten e.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 07:55 #971985

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Hoi Jerry,

Heel mooi, stuur me even een pb om een en ander door te nemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 08:00 #971987

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Sailingcamelot schreef :
XanderB schreef :
Voor mij zou het echt de basis zijn, bv een gat van een voormalige huiddoorvoer, of groter na iets dat afbrak, of iets groters, bv een omhulsel maken voor instrumenten, en dat vanaf het allereerste begin.

Top, dit lijkt me een ideale case om leren.

Ook ik heb interesse en dan vooral in de bases zoals XanderB en Sailingcamelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 08:09 #971993

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Allemaal mooie initiatieven!
Draadje misscchien opsplitsen en opzuiveren, mods? Dit houdt het overzichtelijker.
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 08:34 #972003

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
FMJ schreef :
Polypox 700 vind ik altijd veel prettiger verwerken dan zelf met aerosil ingedikte hars. Blijft ook beter staan terwijl het nog wel vervormbaar is. Zou dat komen doordat het voor een gedeelte met katoenvezel ingedikt is?

En wat heeft jullie voorkeur? Eerst de hars indikken zoals bij de kant en klare producten? Of liever eerst hars en harder mengen en dan indikken?

Zelf ben ik ook een fervent liefhebber van Lijm 700 van Polyservice.
Werkt in de meeste omstandigheden perfect. Met losse indikkingsmiddelen werken vergt tijd; je bent vaak even aan het prutsen voor je de de gewenste consistentie hebt bereikt. Dat zal wel beter worden als je binnen een paar jaar een hele boot bouwt; je weet dan op een gegeven moment wel hoeveel indikkeingsmiddel je bij een bepaald gewicht aan hars nodig hebt voor je ideale mengsel. Maar daarvoor doe ik het net te weinig, denk ik.
Ik maak ook vaak kleine hoeveelheden aan van 20 gram of zelfs minder. Ook dan is die Lijm 700 ideaal, wat mij betreft.

Ik werk eigenlijk alleen met een apart indikkingsmiddel als ik een goed schuurbare plamuur wil maken. Dan gebruik ik glassbubbles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 08:41 #972007

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Noballast schreef :
Wat betreft het indikken, eerst harder en hars mengen en daarna pas indikken. Niet omdat dat mijn voorkeur is maar omdat dat het verwerkingsvoorschrift van de hars leverancier is.

Die volgorde is nu juist het vervelende.
Zoals ik hierboven beschrijf, kost het bereiken van de goede consistentie mij altijd wel even. Dat gaat dan dus van je potlife af.

Waarschijnlijk is die volgorde door de leveranciers bedacht omdat bij eerst mengen van hars en indikking de consistentie na toevoegen van de harder toch nog te dun blijkt. Dan moet er alsnog indikking bij.
Dat is overigens weer te voorkomen door bij het eerst mengen van hars en indikking het mengsel iets te 'lijvig' te maken. Met een beetje geluk zit je dan na toevoegen van de harder precies goed.

Maar goed. Eén en ander geeft wel aardig weer waarom ik voor gewoon constructief werk liever met lijm 700 werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 08:46 #972009

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
Wat betreft het indikken, eerst harder en hars mengen en daarna pas indikken. Niet omdat dat mijn voorkeur is maar omdat dat het verwerkingsvoorschrift van de hars leverancier is.

Het lijkt me eerder dat die dat voorschrijft omdat immers de verhouding hars-harder exact juist moet blijven. En dat is lastig als je eerst vulmiddel in de hars gaat mengen . Dan moet je immers gaan rekenen( :ohmy: ) en bovendien veranderd de consistentie weer als je de harder bij ingedikte hars doet.

Dat laatste klopt.
Het eerste is in werkelijkheid geen enkel probleem. Als je bij het afwegen onthoudt hoeveel hars er in de pot zit, kun je ook na het bijmengen van indikking, de daarop afgestemde hoeveelheid harder toevoegen. Verrekenen omdat er een derde ingrediënt is toegevoegd, is niet nodig.

Edit: ik zie dat Philip al dezelfde constatering had gedaan..
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 08:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 09:02 #972014

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
we kregen toen van akzo het advies om éérst de epoxy goed te mengen en dan pas de verdikking toe te voegen. Ik weet de reden niet meer precies, had iets te maken met de aanvang van de reactie tussen de twee componenten die op gang moet komen.

Holtere, jij gaat voor de workshop?

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkvolgorde epoxy 25 aug 2018 09:03 #972017

Noballast attendeerde me op dit draadje. In Lelystad hebben we wel een locatie die al wat gewend is aan epoxy:).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl