zeekraal schreef :
Ik blijf het raar vinden. Feit is, dat nog nooit iemand een tier heeft zien breken op het moment dat het inrollen wat zwaarder ging (durf ik mijn pensioen om te verwedden

Hoe hoog is je pensioen en zal ik je mijn rekeningnummer sturen?
Ik heb de tieren niet zien breken, wel horen breken bij het met veel kracht (daarover zo meer) uitrollen van de genua vorig jaar. Bij de vijfde knal was het over en uit, de boel kwam naar beneden.
Je kunt de 5 tieren die toen gesloopt zijn prima op deze foto herkennen.
zeekraal schreef :
Toch neemt iedereen aan, na constateren daarvan, dat dat het gevolg is van het meedraaien van het stag. Dat dit mee draaien wordt veroorzaakt door het meenemen van de val rond het stag/profiel lijkt me ook nogal sterk. Als dit verschijnsel (halyard wrap in goed Nederlands) zich voordoet, zit na een paar slagen de zaak vast. Niemand zal dan zo dom zijn de lijn op de lier te zetten om nog meer kracht te zetten.
Dat laatste gebeurde dus wel (wedstrijdsetting dus we hadden haast, zeg maar): het uitrollen ging niet snel genoeg en er werd dus veel kracht op de schoot gezet. Dom? Mja, misschien. Het is gebeurd, laten we het daarop houden. Maar de boel gaat echt gewoon stuk door het in/uitdraaien zelf.