Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rolfok loopt vast

Rolfok loopt vast 27 sept 2016 21:10 #771270

  • JJA
  • JJA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Een heel invoudige oplossing (die de echte zeiler wellicht verafschuwd) is om een kunststof stukje pijp boven over de fokkenval te plaatsen. Ik heb hier een stukje dunne grijze waterpijp voor genomen, valt niet op en werkt perfect.

JJA

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 28 sept 2016 05:04 #771290

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
En werkt dat ook bij kortere voorlijken? Ben bang van niet.
Echt, voor een zeer te overzien bedrag laat je je zeilmaker het even aanpassen en je probleem is degelijk opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 28 sept 2016 05:28 #771291

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
waarom niet op zoek naar een fok die er op hoort ? staat het ook mooier
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 28 sept 2016 06:46 #771296

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
JJA schreef :
Een heel invoudige oplossing (die de echte zeiler wellicht verafschuwd) is om een kunststof stukje pijp boven over de fokkenval te plaatsen. Ik heb hier een stukje dunne grijze waterpijp voor genomen, valt niet op en werkt perfect.

JJA

Als machine ontwerper vind ik dit een hele leuke: Voor een bepaalde lengte maak je de val onbuigbaar.

Bij strijken komt t mee naar beneden, dus je kunt makkelijk een andere lengte plaatsen als je een ander zeil plaatst.

De schijf van plastimo, ook daarvoor moet je de mast in. Groot nadeel vind ik het risico op sluitage van je val!

Het beugeltje aan de mast heeft dat niet, maar ook daarvoor moet je naar boven.

Ook moet je weer naar boven als je een ander zeil te pakken hebt.

Dit buisje heeft die drie nadelen niet. Erg leuk idee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 28 sept 2016 20:26 #771508

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Heb ook een rolfok gehad, liep ook wel eens vast en ja, ook heeft me ook een gebroken voorstag opgeleverd.

Rolfok eraf laten halen en gewoon weer met leuvers op de voorstag, is ook beter te trimmen. Overigens vaar ik ook veel alleen maar zie het probleem van het voordek opmoeten verder niet zo, het grootzeil strijken is meer werk en daar moet je ook de kuip voor uit en moet de stuurautomaat het werk doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 29 sept 2016 07:51 #771553

Dirkie schreef :
Heb ook een rolfok gehad, liep ook wel eens vast en ja, ook heeft me ook een gebroken voorstag opgeleverd.

Rolfok eraf laten halen en gewoon weer met leuvers op de voorstag, is ook beter te trimmen. Overigens vaar ik ook veel alleen maar zie het probleem van het voordek opmoeten verder niet zo, het grootzeil strijken is meer werk en daar moet je ook de kuip voor uit en moet de stuurautomaat het werk doen.

Een gebroken voorstag door het hier beschreven probleem is natuurlijk geen goede reden om terug de gaan naar een leuverzeil. Het wordt vrijwel altijd veroorzaakt door het onvoldoende lezen van de installatieinstructies.
Dat beter kunnen trimmen is een ander verhaal maar dat heeft niks met dit topic te maken.

Er bestaat overigens wel mogelijk nog een andere oorzaak voor het uitrafelen en breken van een voorstag door een rolreef.
Sommige fabrikanten waarschuwen ervoor dat de oprolrichting in de richting van de tieren van het stag moet zijn , dus in de "draairichting" van de draden in het staaldraad.
Welke precies weet ik zo gauw niet maar dat is uiteraard ook een kwestie van lezen van de handleiding die bij je eigen rolreef hoort.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 29 sept 2016 13:40 #771679

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Yellow Boat schreef :

Er bestaat overigens wel mogelijk nog een andere oorzaak voor het uitrafelen en breken van een voorstag door een rolreef.
Sommige fabrikanten waarschuwen ervoor dat de oprolrichting in de richting van de tieren van het stag moet zijn , dus in de "draairichting" van de draden in het staaldraad.
Welke precies weet ik zo gauw niet maar dat is uiteraard ook een kwestie van lezen van de handleiding die bij je eigen rolreef hoort.
Ad
Dat heb ik ook wel eens gehoord maar ik vraag me af of dat geen broodje aap verhaal is.
Immers, als je een staaldraad die aan beide kanten vast zit, in het midden zou vastpakken en rond draaien zullen de draden t.o.v. de ene terminal in elkaar gedraaid worden en t.o.v. de andere uit elkaar.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 29 sept 2016 14:01 #771683

FirstPrins schreef :
Lijntje tussen je tophoek en je topwartel. Zorg inderdaad dat de lijn van topwartel naar de mast onder een hoek loopt


Dit is dé oplossing die je als eerste moet proberen en 9/10 x werkt.

Gebruik ook verschillende lengte voorloop lijntjes bij net niet helemaal de goede lengte voorlijk van delivery Genua+´s.
Laatst bewerkt: 29 sept 2016 14:06 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 29 sept 2016 15:02 #771691

Waarom gebruik je geen voorloopje tussen tophoek en wartel zodat de wartel op de juiste positie komt? Werkt bij mij probleemloos (bij een voorloop van plm 80 cm).

Die lagers in de topwartel hebben echt geen idee of er een zeil of stukje touw onder hangt ;)

Laatst bewerkt: 29 sept 2016 15:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 29 sept 2016 15:29 #771699

deze tips zijn vanaf post 2 al voorbij gekomen idd...
ook alternatieven .. lijntje is 5 minuten werk en je kan testen of het werk. Alle alternatieven zijn meer werk (behalve de plastic pijp om de fokkeval van de juiste lengte... vergelijkbare oplossing
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 30 sept 2016 07:43 #771822

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :

Er bestaat overigens wel mogelijk nog een andere oorzaak voor het uitrafelen en breken van een voorstag door een rolreef.
Sommige fabrikanten waarschuwen ervoor dat de oprolrichting in de richting van de tieren van het stag moet zijn , dus in de "draairichting" van de draden in het staaldraad.
Welke precies weet ik zo gauw niet maar dat is uiteraard ook een kwestie van lezen van de handleiding die bij je eigen rolreef hoort.
Ad
Dat heb ik ook wel eens gehoord maar ik vraag me af of dat geen broodje aap verhaal is.
Immers, als je een staaldraad die aan beide kanten vast zit, in het midden zou vastpakken en rond draaien zullen de draden t.o.v. de ene terminal in elkaar gedraaid worden en t.o.v. de andere uit elkaar.

Ben dat laatste wel met je eens maar het is echt geen "broodje aap" want ik heb het in een of twee manuals van rolreven zien staan .
Tenzij natuurlijk de fabrikanten zelf "broodjes aap" verzinnen :ohmy:
Zal eens kijken of ik de betreffende manual nog ergens heb staan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 30 sept 2016 09:33 #771868

Halyard wrap, en daaruit voortvloeiend de "gebroken voorstag" komen vaker voor..
Maar wat ik zou controleren als ik jou was, is of het probleem van het slecht op en afrollen niet eigenlijk een symptoom is van het gebroken voorstag probleem.
Als je de fokkeval altijd al op de huidige manier hebt aangesloten, denk ik dat je altijd al halyard wrap hebt gehad, en dat daardoor je voorstag is versleten.
Nu dat je voorstag versleten is en er 1 of meerder tieren van je voorstag de furler moeilijker laten lopen merk je het pas goed.

Dus: Controleer die voorstag, of beter nog vervang de voorstag hoe dan ook. Als je stag volledig breekt gaat je mast er immers achteraan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 30 sept 2016 10:24 #771892

msneijders schreef :
Halyard wrap, en daaruit voortvloeiend de "gebroken voorstag" komen vaker voor..
Maar wat ik zou controleren als ik jou was, is of het probleem van het slecht op en afrollen niet eigenlijk een symptoom is van het gebroken voorstag probleem.
Als je de fokkeval altijd al op de huidige manier hebt aangesloten, denk ik dat je altijd al halyard wrap hebt gehad, en dat daardoor je voorstag is versleten.
Nu dat je voorstag versleten is en er 1 of meerder tieren van je voorstag de furler moeilijker laten lopen merk je het pas goed.

Dus: Controleer die voorstag, of beter nog vervang de voorstag hoe dan ook. Als je stag volledig breekt gaat je mast er immers achteraan.
Dat laatste kun je wel voorkomen door tussen de onderste bevestiging van de rolreef en bijv. de putting een extra verbindinkje te maken.
Aan de bovenzijde zit de boel immers al vast met de val.
Lijkt me sowieso verstandig omdat je immers nooit de toestand van de voorstag kunt controleren als je een rolreef hebt.
In mijn situatie zit die er sowieso al door de vast geinstalleerde maststrijkinrichting.
Ad
Laatst bewerkt: 30 sept 2016 10:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 02 okt 2016 20:04 #772460

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :

Er bestaat overigens wel mogelijk nog een andere oorzaak voor het uitrafelen en breken van een voorstag door een rolreef.
Sommige fabrikanten waarschuwen ervoor dat de oprolrichting in de richting van de tieren van het stag moet zijn , dus in de "draairichting" van de draden in het staaldraad.
Welke precies weet ik zo gauw niet maar dat is uiteraard ook een kwestie van lezen van de handleiding die bij je eigen rolreef hoort.
Ad
Dat heb ik ook wel eens gehoord maar ik vraag me af of dat geen broodje aap verhaal is.
Immers, als je een staaldraad die aan beide kanten vast zit, in het midden zou vastpakken en rond draaien zullen de draden t.o.v. de ene terminal in elkaar gedraaid worden en t.o.v. de andere uit elkaar.

Gebroken voorstag door meedraaien met de rolfokinstallatie is zeker geen broodje aap. Heb het zelf meegemaakt met mijn vorige boot. De stag hing nog op enkele tieren. Ik was dus net op tijd. Had al een paar dagen de onrustgevoelens genegeerd, maar toen we afmeerden naast een tuiger toch de boel maar laten zakken. En niet voor niks dus........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 03 okt 2016 07:43 #772507

koko schreef :
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :

Er bestaat overigens wel mogelijk nog een andere oorzaak voor het uitrafelen en breken van een voorstag door een rolreef.
Sommige fabrikanten waarschuwen ervoor dat de oprolrichting in de richting van de tieren van het stag moet zijn , dus in de "draairichting" van de draden in het staaldraad.
Welke precies weet ik zo gauw niet maar dat is uiteraard ook een kwestie van lezen van de handleiding die bij je eigen rolreef hoort.
Ad
Dat heb ik ook wel eens gehoord maar ik vraag me af of dat geen broodje aap verhaal is.
Immers, als je een staaldraad die aan beide kanten vast zit, in het midden zou vastpakken en rond draaien zullen de draden t.o.v. de ene terminal in elkaar gedraaid worden en t.o.v. de andere uit elkaar.

Gebroken voorstag door meedraaien met de rolfokinstallatie is zeker geen broodje aap. Heb het zelf meegemaakt met mijn vorige boot. De stag hing nog op enkele tieren. Ik was dus net op tijd. Had al een paar dagen de onrustgevoelens genegeerd, maar toen we afmeerden naast een tuiger toch de boel maar laten zakken. En niet voor niks dus........

Even ter correctie;
Dat broodje aap slaat niet op een gebroken voorstag door meedraaien van het voorstag maar op de invloed daarop van de draairichting tijdens het inrollen t.o.v. de slagrichting van het voorstag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 03 okt 2016 08:00 #772516

Yellow Boat schreef :
Dat broodje aap slaat niet op een gebroken voorstag door meedraaien van het voorstag maar op de invloed daarop van de draairichting tijdens het inrollen t.o.v. de slagrichting van het voorstag.

volgens mij rollen de meeste rolfokken evenveel op als af.... dus die draairichting bij oprollen, ach, niet druk over maken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 03 okt 2016 17:49 #772698

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
koko schreef :
Gebroken voorstag door meedraaien met de rolfokinstallatie is zeker geen broodje aap. Heb het zelf meegemaakt met mijn vorige boot. De stag hing nog op enkele tieren. Ik was dus net op tijd. Had al een paar dagen de onrustgevoelens genegeerd, maar toen we afmeerden naast een tuiger toch de boel maar laten zakken. En niet voor niks dus........
Ik blijf het raar vinden. Feit is, dat nog nooit iemand een tier heeft zien breken op het moment dat het inrollen wat zwaarder ging (durf ik mijn pensioen om te verwedden ;)
Toch neemt iedereen aan, na constateren daarvan, dat dat het gevolg is van het meedraaien van het stag. Dat dit mee draaien wordt veroorzaakt door het meenemen van de val rond het stag/profiel lijkt me ook nogal sterk. Als dit verschijnsel (halyard wrap in goed Nederlands) zich voordoet, zit na een paar slagen de zaak vast. Niemand zal dan zo dom zijn de lijn op de lier te zetten om nog meer kracht te zetten.
Als je ziet hoe rolfokken soms heen en weer slaan bij wat wind, denk ik dat metaalmoeheid waarschijnlijker is. Als gebroken tieren dan voor extra wrijving zorgen, mwah, maar nog maar niet oorzaak en gevolg verwisselen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 03 okt 2016 22:15 #772783

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
zeekraal schreef :
Ik blijf het raar vinden. Feit is, dat nog nooit iemand een tier heeft zien breken op het moment dat het inrollen wat zwaarder ging (durf ik mijn pensioen om te verwedden ;)
Hoe hoog is je pensioen en zal ik je mijn rekeningnummer sturen?
Ik heb de tieren niet zien breken, wel horen breken bij het met veel kracht (daarover zo meer) uitrollen van de genua vorig jaar. Bij de vijfde knal was het over en uit, de boel kwam naar beneden.

Je kunt de 5 tieren die toen gesloopt zijn prima op deze foto herkennen.


zeekraal schreef :
Toch neemt iedereen aan, na constateren daarvan, dat dat het gevolg is van het meedraaien van het stag. Dat dit mee draaien wordt veroorzaakt door het meenemen van de val rond het stag/profiel lijkt me ook nogal sterk. Als dit verschijnsel (halyard wrap in goed Nederlands) zich voordoet, zit na een paar slagen de zaak vast. Niemand zal dan zo dom zijn de lijn op de lier te zetten om nog meer kracht te zetten.
Dat laatste gebeurde dus wel (wedstrijdsetting dus we hadden haast, zeg maar): het uitrollen ging niet snel genoeg en er werd dus veel kracht op de schoot gezet. Dom? Mja, misschien. Het is gebeurd, laten we het daarop houden. Maar de boel gaat echt gewoon stuk door het in/uitdraaien zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 04 okt 2016 06:43 #772803

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
@Zeekraal

In technische zin is puur het in of uitrollen niet de oorzaak van een breuk. In dat geval zou een rolfokinstallatie natuurlijk niet verkocht worden.
Bij mij aan boord bleek er een spanner in te zitten die meegepakt werd door de roller. Ik wist dat niet (roller niet door mij geplaatst) en zo ging het van kwaad tot erger. Maar zonder rollen was er ook geen schade geweest. De nieuwe stag uiteraard zonder spanner en het liep weer als een zonnetje.

Het uitrollen met wat meer wind (pakt zeil) gaat met flinke krachten, als daar een val tussen zit is het niet te voorspellen. Een knikje zit er zo maar in je stag.

Daarom is het altijd raadzaam om ook je stag te checken als er iets niet lekker gaat bij het rollen. Eerst natuurlijk de logische of gebruikelijke dingen checken, maar dan toch ook je stag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 04 okt 2016 07:27 #772828

Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat broodje aap slaat niet op een gebroken voorstag door meedraaien van het voorstag maar op de invloed daarop van de draairichting tijdens het inrollen t.o.v. de slagrichting van het voorstag.

volgens mij rollen de meeste rolfokken evenveel op als af.... dus die draairichting bij oprollen, ach, niet druk over maken.

Uiteraard , maar de kracht op de reeflijn is bij inrollen uiteraard meestal groter dan bij uitrollen.
Maar dat verhaal komt ook niet van mij hoor maar van een van de fabrikanten van die dingen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok loopt vast 04 okt 2016 08:05 #772848

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
bij mijn facnor roller had iemand het boutje van de zeilinvoer gezellig een paar mm te lang gehouden.
Hierdoor waren de buitenste tieren van de stag voor meer dan de helft door.

Gelukkig bijtijds ontdekt toen de rolreef installatie door een Harken werd vervangen.

Wat een verademing overigens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl