Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Verder is het erg zinvol om eens bij je verzekering te informeren hoeveel bliksemschade gevallen op schepen ze hebben per jaar. Ik heb geen idee van getallen, maar wel regelmatig de schade gezien, ook door de gelcoat heen.
Ik denk dat je hier onderscheid moet maken tussen een directe inslag en het zogenaamde 'surge effect' (ik weet niet of er een Nederlandswoord voor is).
Ik denk dat er maar zeer weinig boten zijn die een directe inslag gehad hebben. In landen als bijvoorbeeld de zuidelijke VS en het Cape Cod gebied zijn die aantallen aanzienlijk groter.
Surge effect kan ook schade aan verf en instrumenten leveren, en dat kan wel 200 tot 500m bij de bliskem inslag vandaan zijn.
Zoals eerder omschreven komt de positieve energie met zeer hoge snelheid uit de lucht, de negatieve tegenpool komt opzetten uit de aarde, in ons geval het water. De bliksem maakt soms 'koerswijzigingen' van wel 120 graden als het denkt een makkelijkere weg gevonden te hebben. Dat kan bijvoorbeeld door verschil in luchtvochtigheid onder een wolkje zijn om maar iets te noemen.
Theoretisch kun je dergelijke koers veranderingen dus zien als schijnbewegingen van de bliksem waar het naar de aarde dreigt te gaan op een bepaald punt, en op dat bepaalde punt komt de negatieve energie als een soort van op knappen staan de geyser. Dit kan al genoeg energie concentreren om schade te berokkenen.
Tijdens 'mijn' inslag was ik de boot die direct geraakt was, ik lag in een marina met nog 200 andere boten waarvan de helft zeilboten. Aan de andere kant van de haven waren boten die meer schade hadden dan ik door de surge die in de omgeving heeft plaats gevonden.
Het "Surge" effect heet gewoon inductie. Door de enorme stroom ontstaat een gigantisch magnetisch veld in de wijde omgeving. Door de zeer sterke magnetische impuls wordt er in de wijde omgeving weer een spanning opgewekt (geïnduceerd), ook in de elektronika intern als dit niet in een stalen kast zit. Die interne inductie spanningen zijn vaak veel hoger dan de elektronica kan verdragen, daarna kan dus alles in een straal van honderden meters rondom defect zijn.
Inderdaad is verreweg de meeste schade door inductie. Ik heb maar enkele echte inslagen gezien, maar dat geeft echt mechanische zichtbare schade.
Ik heb nog een marifoon stekker liggen waar bliksem (of inductie) doorheen gelopen is, ik zal foto's plaatsten. ik denk dat wij 10-20 keer perjaar met dit5 soort schades te maken hebben.
Verder is bliksem slechts de afronding van de ladings opbouw. Door het enorme spannings verschil treedt er wat lekstroom op waardoor de lucht ioniseert. ge-ioniseert gas geleid erg goed en de weg is open naar het aardoppervlak. Als je dus die lading opbouw vooraf kan wegnemen door een bliksem afleider, zal de bliksem aanzienlijk minder "doorslaan" naar aarde.
Maar draden aan je wanten in het water blijft een prima idee. Het "trekt" beslist niet eerder bliksem aan, en kan er juist voor zorgen dat een werkelijke bliksem ontlading minder is doordat er al een stuk lading opbouw beheerst weggevloeid is.