Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Saildrive

Saildrive 23 mrt 2016 18:09 #718316

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
Als er een afsluiter (met een slang naar je wierpot) bovenop je saildrive zit is dat inderdaad de koelwater inlaat voor je motor.

Heb je de impeller van je waterpomp gecontroleerd? Als die versleten is pomp je minder koelwater en loop je ook kans dat er een schoepje afbreekt en ergens in een koelkanaal een vlotte doorstroming van het koelwater belemmert.

Het kan natuurlijk ook dat er aangroei op/in je koelwater inlaat van de saildrive zit.

Raakt je motor bij belasting niet oververhit?
Laatst bewerkt: 23 mrt 2016 18:14 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 23 mrt 2016 18:42 #718327

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
wel het zit zo als ik in de wierpot water inspuit er dan wel voldoende water uit de uitlaat komt.


Er kwam veel rook uit de laatste keer maar raakte niet overhit op stationair toerental komt er beetje water uit maar bij volle gas bijna niets.


Ik had geprobeerd dit eens door te blazen maar zonder succes.

Waarvoor dienen dan de inlet scoops ik dacht dat er via daar water opgezogen werd als die kleine gaatjes het moeten doen in de saildrive dan zit dit volgens mij continu dicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 23 mrt 2016 18:59 #718332

Komt wel vaker voor dat de inlaat op de saildrive door mosseltjes oid dicht zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 23 mrt 2016 19:04 #718333

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
gaat er nu toch uit voor onderhoud maar zoals ik al zei als dat iedere 5 maand dicht zit :(

enig idee waarvoor de inlet scoop zou dienen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 23 mrt 2016 19:11 #718335

Als je de slang losneemt aan inlaat pomp, dan is aan de hoeveelheid water die er uitkomt goed in te schatten of de inlaat verstopt zit.

de impeller kontroleren en zonodig vervangen, het verdringer schoepje kan ook te ver afgesleten zijn.

het kan ook zijn dat de uitlaatbocht dicht gegroeid is met koolafzetting.

Bij interkoeling de warmte wisselaar verstopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 14:22 #718527

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Dan vraag ik mij af of het niet mogelijk is om een tweede opzuigpunt te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 14:54 #718536

Als je de saildrive aansluiting goed afdopt en bereid bent een extra gat in je romp te boren,..ja dan kan het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 14:58 #718538

Dat zit er bij mij, pal voor de motor, de aanzuig voor een buitenboord waterpomp.
Twee T stukjes en een afsluitertje en ik kan door beide of naar keuze aanzuigen.
Of terug blazen door de saildrive wanneer ik dat zou willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 15:07 #718539

dan is je probleem opgelost als je je saildrive doorvoer niet meer vertrouwd. zo kun je dus wel testen of dat het aan de doorvoer van je saildrive ligt,....waterpomp of iets anders.
Let je er ook op dat je wierpot goed dicht zit, als de wierpot niet goed afsluit krijg je dat de waterpomp valse lucht aanzuigt waardoor de vacuum in je wierpot te laag is om het buitenwater door je saildrive naar boven te zuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 15:27 #718546

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Heb dit probleem ook gehad. Zoek op het forum maar eens naar waterpomp en md2020. na lang zoeken kwamen we erachter dat de bodemplaat van de waterpomp was ingesleten en daardoor er valse lucht werd aangezogen. De eerste oplossing was een terugslagklep in de aanzuigleiding zodat de pomp altijd met water gevuld bleef. De structurele oplossing was het uitdraaien van de bodemplaat waardoor de impeller netjes afsloot. Om de inhoud van de pomp gelijk te houden is eenzelfde dikte ook van de drager van de deksel afgedraaid.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 15:37 #718549

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Zou zoals eerder gezegd eerst het filter checken, beetje valse lucht en dan heb je dit gemier.

Heb je soms een Volvo filter zoals deze?


Die zijn erg slecht dicht te krijgen.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2016 15:37 door RoGre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 16:54 #718564

Wierpot kan ook een bron van (lucht) lekkage zijn, ik heb geen wierpot ken dus het probleem niet en heb nooit last gehad van vuil of wier in het koelwater.

Bij mijn pompje Volvo 2020, zit tegen de achterwand een uitwisselbaar slijtplaatje.

Alle slijtende delen zijn dus te vervangen.
Op de foto een pompje wat ooit bij een klant is vervangen.
Een nieuw slijtplaatje, verdringer, dekseltje en impeller zou hem weer als nieuw maken.
Daar waar het verdringertje voor zit is nog net het pennetje te zien dat meedraaien verhindert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 17:28 #718571

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Gloobox schreef :
Hallo

Mijn vraag is het volgende: sinds een tijd komt er niet meer zoveel water uit de uitlaat dan een jaar geleden.

Nu vroeg ik mij het volgende af op de saildrive zit een bolkraan wordt daar het water opgezogen naar de pomp of niet.
Wat voor een motor en belangrijker, wat voor een merk/type saildrive en waterpomp zijn het?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 17:35 #718572

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Gloobox schreef :
...
Er kwam veel rook uit de laatste keer maar raakte niet overhit op stationair toerental komt er beetje water uit maar bij volle gas bijna niets....

Dit komt niet omdat je aanvoer van water verstopt zit, dit komt door een luchtlek ergens.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 23:00 #718678

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
De motor is een lombardini. Recent aangekocht alsook de saildrive. De pomp is van jabsco. Nu zoals ik al zij als ik water met de slang rechtstreeks in de sierpot spuit dan komt er voldoende uit. Dus het moet zijn tussen de wierpot en de saildrive

Nu als die gaatjes het in de saildrive het moeten doen dan heb ik toch liever er nog een tweede aanzuigpunt bij.

Wij zijn deze zomer vertrokken zonder problemen in november terug geweest en het was al prijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 24 mrt 2016 23:03 #718680

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Dus de wierpot of de slang lekt, komt niet door de aanzuig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 25 mrt 2016 08:49 #718754

Zet eens een stukje dorozichtige slang direct voor de pomp.
Van dat hele simpele ongewapende slang.
Dan kun je direct zien of daarvoor ergens lucht vandaan komt.
En als je ziet dat dat stuk slang (gedeeltelijk) dicht wordt gezogen weet je dat er ergens rommel in de saildrive zit.
Maar ik denk inderdaad ook dat het rommel/mosseltjes in de saildrive zijn.
Had ik vorig jaar ook nog.
Meestal helpt het om de saildrive van binnenuit terug te spoelen met een waterslang.
Die geeft i.h.a. ook meer hoeveelheid dan de pomp normaliter doet.
Wat ook kan is terugblazen met perslucht of , heel simpel, met een (hand)pomp om opblaasboten op te blazen.
Het beste als de boot in het water ligt omdat dan na het doroblazen het water versneld door de saildrive weer omhoog komt.

Overigens , geen wierpot is zeer onverstandig want er komt gegarandeerd een moment waarop je wel rommel in pomp en motor krijgt. Ook kapotte mosselschelpen die ik ook af en toe vind in mijn wierfilter.
Ad
Laatst bewerkt: 25 mrt 2016 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 25 mrt 2016 10:00 #718786

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Is het een VP saildrive met zo'n nylon afsluiter die in de saildrive is gedraaid ? Ik heb hier in het recente verleden ook problemen mee gehad en heb deze vervangen voor een goede kogelkraan. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 25 mrt 2016 17:15 #718921

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Ik heb dat geprobeerd om door te blazen met voetpomp maar dat sloeg enorm tegen :laugh: :laugh:

Ik,kreeg er niets door

Heb ook geprobeerd om met waterslang door te blazen maar dat lukte ook niet zo denderend

Nu tweede gat maken of niet om te kunnen afwisselen

Wat een VP saildrive is weet ik niet maar wat ik wel weet is dat er binnen aan de saildrive een kogelkraan staat :)
Laatst bewerkt: 25 mrt 2016 17:17 door Gloobox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 26 mrt 2016 09:57 #719073

Gloobox schreef :
Ik heb dat geprobeerd om door te blazen met voetpomp maar dat sloeg enorm tegen :laugh: :laugh:

Ik,kreeg er niets door

Heb ook geprobeerd om met waterslang door te blazen maar dat lukte ook niet zo denderend

Nu tweede gat maken of niet om te kunnen afwisselen

Wat een VP saildrive is weet ik niet maar wat ik wel weet is dat er binnen aan de saildrive een kogelkraan staat :)

Dan zit de boel duidelijk verstopt.
Ik zou trouwens toch maar eens uitzoeken wat voor saildrive je hebt en daar de nodige handleidingen c.q. workshop manuals bij verzamelen.
Er komt (heelaas) ooit een dag dat je die nodig hebt :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 26 mrt 2016 11:44 #719092

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Zal ik zeker eens uitzoeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 26 mrt 2016 15:06 #719112

Helemaal onder in de saildrive zit een gaatje waardoor het water weg kan bij vorst.
Hierdoor zou je met een stuk staf of draad de binnenkant kunnen schoonsteken van schelpjes en andere aangroei, dit terwijl je water terug laat stromen om de rommel gelijk af te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 26 mrt 2016 15:23 #719114

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Nu is de vraag zet ik er nog een tweede aanzuigpunt bij of niet

Heb toch niet zo een groot vertrouwen in die kleine gaatjes als ik al zie dat deze op korte tijd al verstop zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 26 mrt 2016 17:28 #719141

Mogelijk kun je een bestaande huid doorvoer gebruiken die een beetje in de buurt zit, dan ben je klaar met een T stukje en een afsluitertje.

Lukt dat niet dan kun je altijd nog een nieuwe huid doorvoer maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive 26 mrt 2016 20:38 #719184

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Met een tuitenrager de saildrive van binnen schoonmaken. Moet dan wel op droge staan. Zou, als Saeftinghe al opmerkt, een T-stuk monteren op bestaande invoer.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl