Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aangroei Grevelingen

Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 14:01 #645629

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Ik weet niet of het werkt voor die slakken, maar wij liggen op zoet en na een tochtje zout is de alg groei weer flink weg...

Je zou het eens kunnen testen met bijv. een emmer onder water laten hangen, als je weer in de haven bent en als je een weekje later weer gaat zeilen de emmer met die beestjes erin geplakt eens afspoelen en volzetten met zoetwater en kijken wat er gebeurd?
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 14:01 door Ameesing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 14:02 #645630

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Bram6 schreef :
Zo iets


Nope, wel die grote, maar echt van structuur een slakachtig jelly ding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 15:37 #645663

Escar-Go??

Geniaal! Net zoiets als Helaes pindakaas van de Lidl...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 16:12 #645675

Bestaat dat??? :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 17:21 #645687

Ja, dat bestaat maar is van de Aldi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 17:34 #645689

Die pokkentest met die emmer staat me wel aan maar om dat nou met een auto te gaan doen :S

www.omroepzeeland.nl/nieuws/20...t-water#.Va_T3PntluA
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 18:40 #645696

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aangroei Grevelingen 22 juli 2015 22:03 #645740

Ameesing schreef :
Haha
De lidl heeft kruidkoekrepen die ipv "Snelle Jelle" heten die "vlugge Japie".
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 22:04 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 07:12 #653419

Mijn zeilmaatje heeft gisteren mijn schroef eens onder handen genomen, zag er echt niet uit zeg, ding was amper nog herkenbaar als schroef. De schroefas anode viel er hierbij ook in stukken af, is dat normaal na 16 maanden? Ik weet niet wat voor materiaal het was, destijds wel specifiek gevraagd om eentje voor zout water.

De aangroei op de romp vond ik eigenlijk nog meevallen, hoewel inderdaad aan de schaduwzijde van de vaste ligplek verreweg het meest. Heb er een hoop af kunnen borstelen. Vooral in Antwerpen Willemdok ging dat goed, heb nog geen sluitend antwoord kunnen vinden op de vraag of het daar nou zoet is of niet.
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 07:14 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 07:25 #653427

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
De aangroeiende zijn gewone zakpijpen, de slingerzakpijp is een andere soort.
Onder water best mooi om naar te zien ,maar dan niet op je romp ;-)
Antifouling zeker zelfslijpende moet VAREN ,en langer dan 2 jaar gaat die echt niet meegaan met 2 laagjes dun gesmeerd.
De Willemdok is brak water en pas op met borstelen onder water dat mag niet in Belgie wegens de vrijkomende antifouling :whistle:
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 07:27 door Happydart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 08:03 #653445

Het is geen koperhoudende gelukkig B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 08:46 #653464

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Evaluationcopy schreef :
Het is geen koperhoudende gelukkig B)

Dan moet het met de aangroei op de Grevelingen überbhaupt erg meevallen. AF zonder koper op zout water lijkt me een moeizame kwestie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 08:48 #653465

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Happydart schreef :
De Willemdok is brak water en pas op met borstelen onder water dat mag niet in Belgie wegens de vrijkomende antifouling :whistle:

Ook als er harde AF onder zit? Dat heb ik namelijk zelf en ik kan garanderen dat er bij stevig borstelen niks loskomt. Ik doe het regelmatig als ik droogval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 09:03 #653468

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Happydart schreef :
De aangroeiende zijn gewone zakpijpen, de slingerzakpijp is een andere soort.
Onder water best mooi om naar te zien ,maar dan niet op je romp ;-)
Antifouling zeker zelfslijpende moet VAREN ,en langer dan 2 jaar gaat die echt niet meegaan met 2 laagjes dun gesmeerd.
De Willemdok is brak water en pas op met borstelen onder water dat mag niet in Belgie wegens de vrijkomende antifouling :whistle:

In Blankenberge wel hoor daar heb je nog een bankstelling in werking, vaak genoeg gezien dat daar een jacht of visboot van de Vona afgespoten werd en weer in de verse AF gezet wordt voordat het weer HW werd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 11:00 #653506

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Zelfs zeiljachten gaan erop. Gaat bijna altijd goed :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 13:00 #653539

lodewijk stegman schreef :
Evaluationcopy schreef :
Het is geen koperhoudende gelukkig B)

Dan moet het met de aangroei op de Grevelingen überbhaupt erg meevallen. AF zonder koper op zout water lijkt me een moeizame kwestie..

Zou kunnen. De romp was het probleem ook niet, de schroef des te meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 13:12 #653541

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Op de haven (oranjeplaat) mag ik het ook niet meer, gewoonlijk voor een wedstrijd deed ik er enkele borstelen van de vrienden, kan even goed een fles volledig vullen als half meeslepen ...maar dat is nu ook over. :sick:
Maar indien je niet veel vaart kan je misschien beter harde antifouling zetten, en op zout zeker koperhoudend.
Dan moet ge die onderwaterbeestjes niet vermoorden,ze zoeken dan de buurman wel op ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 14:06 #653556

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Happydart schreef :
Maar indien je niet veel vaart kan je misschien beter harde antifouling zetten, en op zout zeker koperhoudend.

Ik heb mijn bootje vorig jaar gekocht en van zoet naar zout gebracht (grevelingen).
Heb ze deze winter in het water laten liggen en tot de zon begon te schijnen, ging dat goed.
Nu lijkt ze onderwater net een dierentuin en ik denk dat er wat beestjes in de afvoer van de keuken zitten want dat water loopt nog maar moeizaam weg.

Na deze winter komt er een laagje koper op dus !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 14:48 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 15:02 #653573

En de schroef, is daarvoor iets tegen de aangroei te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 15:03 #653574

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Evaluationcopy schreef :
En de schroef, is daarvoor iets tegen de aangroei te doen?
Kreeg laatst de tip er Brasso op te smeren en vooral niet uit te wrijven.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 15:27 #653579

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Ja goeie vraag, ik heb nu een outboard in en bun dus die blijft in het water hangen.
Die zit ook al vol met fauna en flora ...

Kan ik gewoon AF op het stuk BBM dat onderwater zit smeren ?

Grf
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 16:15 #653590

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
iGrf schreef :
Ja goeie vraag, ik heb nu een outboard in en bun dus die blijft in het water hangen.
Die zit ook al vol met fauna en flora ...

Kan ik gewoon AF op het stuk BBM dat onderwater zit smeren ?

Grf

Mijn schroef zit mee in de AF, maar indien je een aluminium staartje hebt zet er dan aub speciale AF op die is in de handel ook in kleine verpakkingen speciaal voor alu.
Zeker geen koperhoudende dat vreet aan in de alu, je ziet het dikwijls op de wal volledig ingepikeerde staarten ...zonde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 20 aug 2015 19:47 #653646

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Ik heb het probleem ook en inderdaad een paar dagen op zoet water rondvaren helpt echet. Het moet iets meer zijn dan 1 nachtje oude tonge maar een lang weekend en dan wel varen (Hellevoetsluis/Strijenas ofzo)en het meeste is weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei Grevelingen 21 aug 2015 05:42 #653695

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Het lijkt of het een plaag is die niet ieder jaar even sterk is. een paar jaar geleden heb ik mijn hele boot vol gehad. Daarna een paar jaar niet. Ondertussen ben ik wel van harde VC naar zelfslijpende AF gegaan. daarna jaren geen last gehad.

Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet na een maand stilliggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl