BopperHarley schreef :
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ook mijn Jaguar 27 heeft lekkende ramen. Ze zullen er uit moeten en opnieuw gekit en erin gemonteerd moeten.
De boutjes met hulsmoertjes breken snel af. Ik zal deze dus ook moeten gaan vervangen. Ik denk dat ik dat met reguliere boutjes en moertjes (RVS) ga aanpakken.
Wat ik echter mis (of ik heb er overheen gelezen) in dit onderwerp is de rubbers die tussen de ramen en het aluminium frame in zitten. Hebben jullie deze hergebruikt? Zijn deze enigzins universeel te krijgen? Of kun je deze juist vervangen door butyl tape / afdichtband?
Ik ben bang dat als de rubbers eruit komen de conclusie is dat ze vergaan zijn...
1: Als je ook RVS hulsmoeren koopt, zijn die bijna net zo sterk als de bouten. Dus zeskantmoeren zouden niet nodig moeten zijn.
2: Waarschijnlijk is het rubber idd vergaan.
3: Maar waarschijnlijk is het plexiglas ook niet zo fris meer.
4: Voor de afdichting zijn er verschillende opties: Lijmen met goede MS-polymeer, Boutjes en butylkit/tape, buoutjes en Sikaflex, boutjes en gesloten-cel rubbertape. Daar zijn hele stammenstrijden over uitgevochten hier. Voorlopig is mijn voorkeur butytape. Sikaflex is niet goed UV-vast, het lijmt te veel om t weer lekker los te krijgen, maar niet genoeg om er op te kunnen vertrouwen. Voor boven dek rotzooi eigenlijk.
Butyl vertrouwt niet op hechting de afdichting, en het blijft taai.