Capolavoro schreef :
haveningang ameland.... we waren het er al over eens toch dat dat de naam "mariná" niet waard is?
'Marina'? Geen idee of de haven van Ameland zich zo noemt. Ik hoop van niet, want ik mijd marina's. Jachthavens kan nog nèt, maar marina's..
maar alle gekheid op een stokje, zand, blubber en modder gaan gewoon door het wierfilter heen, dus daarvoor is het niet nodig.
Fijn zand wel. Maar kleine schelpjes houdt het bijvoorbeeld wèl tegen.
Blijft over planten (wier!). Daar weet de impeller wel raad mee.
Dat weet je nogal zeker. Als je op het Wad wel eens wat in wier hebt gegraaid, dan weet je dat er verbazingwekkend taai spul tussen zit.
En misschien nog een enkel schelpdiertje? Die passen weer niet door het rooster van de waterinlaat. Die plantjes trouwens ook niet.
Ik heb een gewone huiddoorvoer als inlaat. Zonder rooster. Een enorme fout, natuurlijk, maar het is zo. Die met die sleuven houden overigens nog minder tegen dan een wierfilter.
Heeft iemand van alle wierpotters hier ooit wel eens iets serieus gevangen in dat filter van die overbodige wierpot?
.
Ik heb er wel eens wat wier uitgehaald, ja.
Ik ken 2 gevallen van gezonken schepen door kapotgevroren wierpotten. Da's de andere kant van het verhaal.
Onzin. De wierpot is juist enorm handig bij het winterklaar maken van de motor. Deksel eraf (niet te vast schroeven, inderdaad) met draaiende (en warmgedraaide) motor antivries erin gieten tot het er bij de uitlaat weer uitkomt en klaar. Motor èn wierpot vorstvrij. Niks geen slangen losmaken of andere ongein.
--
stegman