Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 02:45 #1539394

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
La Mavare schreef :
De truc is wat langer in de wind blijven liggen totdat de snelheid minder dan 1 knoop is, ondertussen je grootzeil snaarstrak in het midden en dan door de wind gaan.

Mocht daarna de boot weer snelheid oppakken, stuur hoog aan de wind.
...
De truc bij een MOB manoeuvre is om bij de MOB te komen met lage snelheid.
Daarvoor kies je een methode die eenvoudig beheersbaar is. Een MOB wordt gebruikt om je schip te leren kennen, maar dat wil niet zeggen dat een methode voor alle schepen onder alle omstandigheden de beste is.

Doordat je moet oploeven om de snelheid uit je schip te krijgen heb je bij de variants veel kans dat je je MOB bovenwinds op ruime afstand passeert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 04:38 #1539396

Reuver2 schreef :
Bij de Zeezeilers werkt bijgedraaid liggen prima met de Centurions. Niet met de Variantas.

Als je het grootzeil aantrekt varen deze gewoon weg. Volgens mij ligt dat aan de combinatie fractioneel voorzeil en een lange giek (dus in verhouding een groot grootzeil en kleine genua).

Dat kan ik mij voorstellen. Reven dan, voor zover je dat al niet gedaan had?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 06:55 #1539398

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 238


Een mooi voorbeeld van Skip Novak. Je "regelt" de hoek t.o.v. de wind met het grootzeil. Voorzeil volledig back doorgezet. Zo pas ik het ook toe en werkt perfect.

En hier een héél goeie uitleg.

en.wikipedia.org/wiki/Heaving_to

Ik ga altijd even bijliggen wanneer ik met veel wind (op zee) wil reven. Altijd grootzeil over bakboord omdat de stowaway linksom in de mast draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 08:35 #1539420

“ stowaway “ ?????

Is dat gewoon een rol grootzeil ?
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 08:40 #1539423

Ja, da's de Engelse term; een stukje verder wordt dit ook beschreven...
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 09:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 08:46 #1539426

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3155
Jeroen-Pion schreef :
“ stowaway “ ?????

Is dat gewoon een rol grootzeil ?
Ook een "verstekeling" of een "blinde passagier"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 08:50 #1539427

Ik ben jarenlang vrijwilliger geweest bij Sailwise, een organisatie die zeilvakanties organiseert voor mensen met een beperking. Op hun watersporteiland Robinson Crusoe in Loosdrecht ga je als zeilende vrijwilliger vaak in je eentje op stap met 3 of 4 deelnemers in een open boot (zoals een Randmeer) zonder motor. Ik was ook betrokken bij de selectie van nieuwe vrijwilligers en de opleiding ervan.

Kunnen bijliggen was daarbij een basisvaardigheid, onontbeerlijk om even je handen vrij te hebben (om een deelnemer weer overeind te helpen bijvoorbeeld), om rust aan boord te creëren en helling te beperken en om (varend) te kunnen reven indien noodzakelijk. Er wordt daar gevaren zolang de omstandigheden het toelaten, in ieder geval tot en met windkracht vijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 09:09 #1539441

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27277
Jeroen-Pion schreef :
“ stowaway “ ?????

Is dat gewoon een rol grootzeil ?

"Verstekeling"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 09:10 #1539442

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27277
Madoc was me voor

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 09:12 #1539443

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27277
Nachtvlinder schreef :
Ja, da's de Engelse term; een stukje verder wordt dit ook beschreven...

Heb jij nou last van beperkte taalvaardigheden of taal armoede?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 09:20 #1539450

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
DavidS schreef :
Als ik goed geluisterd heb naar Cunliff spreekt hij niet alleen over staysail maar ook over gereefd grootzeil. Daar heb ik hier minder in de reacties over horenspreken?

Dat ligt vlgs mij aan de windkracht ? Bijliggen doe je in het algemeen gewoon met hetzelfde zeiloppervlak waarmee je AW vaart, dus bij meer wind met rif en fok (of ingerolde genua) en bij storm evt met try-sail en stormfok.

Eigenlijk is het enorm simpel: je vaart AW en gaat overstag terwijl je de voorzeilschoot vast laat. Lukte bij alle boten waar ik mee gevaren heb, beetje spelen met stand helmstok of schootspanning en de vaart is er grotendeels uit, terwijl je je handen ff vrij hebt voor wat anders (koffie, broodje, WC, klusje)
Werkt ook als "noodstop" bij MOB vlgs mij ? (geen ervaring mee) of om de vaart eruit te halen als je op zeil een mooring aan loopt of voor anker wil gaan (wel vaak gedaan).

Fokkeschoot los en zeil zakken/oprollen als je voor anker of ad mooring ligt (of op de motor de MOB ophaalt) Fokkeschoot aan over de goede boeg en je maakt weer vaart om verder te varen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 09:46 #1539459

Nog een handige manier om de "heave to" te gebruiken bij MOB:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 10:07 #1539468

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27277
Last van de Engelse ziekte?

Deinen - driften
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 10:09 #1539469

DavidS schreef :
Als ik goed geluisterd heb naar Cunliff spreekt hij niet alleen over staysail maar ook over gereefd grootzeil. Daar heb ik hier minder in de reacties over horenspreken?

Cunliff vertelt het twee keer op een wat verschillende manier, eerst met staysail en reefed mainsail, later met double-reefed staysail en trysail...

Maar hoe het ook is, je doet het met de zeilvoering die je op dat moment hebt.

Bij onze boot, met staysail en jib (fok en kluiver?) lukt het niet als het voorste zeil nog staat dus de jib/kluiver moet er niet zijn, dus eventueel strijken/wegrollen. Maar dan gaat het prima, gewoon overstag zonder de schoten te verstellen, dan met de grootschoot regelen dat de boot niet meer oploeft of afvalt. Met gereefd grootzeil gaat het precies het zelfde alleen is de uiteindelijke stand van de grootschoot net iets anders.
Door met beide schoten te spelen lukt het zelf om de hoek van je boot ten opzicht van de wind/golven in te stellen. Verder is het gewoon en kwestie van je boot leren kennen, dus veel oefenen bij verschillende omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 11:09 #1539488

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Calidris schreef :
Last van de Engelse ziekte?

Deinen - driften

Deinzen - driften vlgs mij (als we toch aan het muggeziften zijn ;) )
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 13:47 #1539533

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1707
Met onze winner 1010 (diepe kiel) kun je wel bijliggen, ik oefen dat regelmatig maar de snelheid moet er echt uit worden gehaald (< 1kn) voordat je het roer vast kunt zetten. Daarna verlijert / deinst de boot netjes opzij maar doen we nog steeds iets meer dan een knoop, met de wind mee. De boeg ligt dan net iets hoger dan ½ wind dus (laten we zeggen 70gr) en helaas krijg je golfslag dan nog behoorlijk dwars in. Mogelijk gaat dat met een kleinere fok not iets gunstiger worden.

Ik heb het nog nooit in stormomstandigheden op zee en met golfslag geprobeerd. Maar ik kan me met zo'n boot de zorg wel voorstellen dat als je bijna dwars op wind en golven) ligt, de boot niet geheel ideaal de golven gaat nemen, sterker nog, dat rollers jejuist een flinke klap kunnen geven. Of, dat wanneer het voorschip uit het water komt, de wind de kop juist nog verder verder omduwt.

Zou het helpen om in die omstandigheden ook nog een drijfankertje (vanaf de boeg) uit te brengen?
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 13:53 #1539535

Mischief schreef :
Met onze winner 1010 (diepe kiel) kun je wel bijliggen, ik oefen dat regelmatig maar de snelheid moet er echt uit worden gehaald (< 1kn) voordat je het roer vast kunt zetten. Daarna verlijert / deinst de boot netjes opzij maar doen we nog steeds iets meer dan een knoop, met de wind mee. De boeg ligt dan net iets hoger dan ½ wind dus (laten we zeggen 70gr) en helaas krijg je golfslag dan nog behoorlijk dwars in. Mogelijk gaat dat met een kleinere fok not iets gunstiger worden.

Ik heb het nog nooit in stormomstandigheden op zee en met golfslag geprobeerd. Maar ik kan me met zo'n boot de zorg wel voorstellen dat als je bijna dwars op wind en golven) ligt, de boot niet geheel ideaal de golven gaat nemen, sterker nog, dat rollers jejuist een flinke klap kunnen geven. Of, dat wanneer het voorschip uit het water komt, de wind de kop juist nog verder verder omduwt.

Zou het helpen om in die omstandigheden ook nog een drijfankertje (vanaf de boeg) uit te brengen?

Iedere boot is anders. maar meestal kun je met de stand van de zeilen en je roer de hoek t.o.v. de wind nog wel enigszins bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 15:54 #1539556

Dat denk ik ook .

Op de pion gaat het met de kotterfok heel makkelijk, grootzeil strak aan trekken kotter fok bak en dat lijkt het er al behoorlijk op .

Met de genua moet het roer wel in de hoek en vraagt het om iets meer inspanning om de balans goed te krijgen .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 16:47 #1539573

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27277
Watermaat schreef :
Calidris schreef :Last van de Engelse ziekte?

Deinen - driften
Deinzen - driften vlgs mij (als we toch aan het muggeziften zijn  )

Prima!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 17:03 #1539575

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Reuver2 schreef :
La Mavare schreef :
De truc is wat langer in de wind blijven liggen totdat de snelheid minder dan 1 knoop is, ondertussen je grootzeil snaarstrak in het midden en dan door de wind gaan.

Mocht daarna de boot weer snelheid oppakken, stuur hoog aan de wind.

Op precies die manier lukt het ook met mijn Winner 11.20.
De truc bij een MOB manoeuvre is om bij de MOB te komen met lage snelheid.
Daarvoor kies je een methode die eenvoudig beheersbaar is. Een MOB wordt gebruikt om je schip te leren kennen, maar dat wil niet zeggen dat een methode voor alle schepen onder alle omstandigheden de beste is.

Doordat je moet oploeven om de snelheid uit je schip te krijgen heb je bij de variants veel kans dat je je MOB bovenwinds op ruime afstand passeert.

Bij MOB als eerste de motor aan, is mijn devies, om de boot bij de drenkeling stil te kunnen leggen
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 17:03 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 17:44 #1539587

De bijdraai manoeuvre die als het goed is tot de bijlig toestand te geraken kan dus best lastig zijn ;)
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 17:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 17:51 #1539588

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8647
Nachtvlinder schreef :
De bijdraai manoeuvre die als het goed is tot de bijlig toestand te geraken kan dus best lastig zijn ;)

Leve de verwarring.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 17:54 #1539590

Ook niet dus!? Vond het wel een aannemelijke structuur... /offtopic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijliggen, uitgelegd door Tom Cunliffe. 05 feb 2024 18:17 #1539604

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Arcadia schreef :
Reuver2 schreef :
La Mavare schreef :
De truc is wat langer in de wind blijven liggen totdat de snelheid minder dan 1 knoop is, ondertussen je grootzeil snaarstrak in het midden en dan door de wind gaan.

Mocht daarna de boot weer snelheid oppakken, stuur hoog aan de wind.

Op precies die manier lukt het ook met mijn Winner 11.20.
De truc bij een MOB manoeuvre is om bij de MOB te komen met lage snelheid.
Daarvoor kies je een methode die eenvoudig beheersbaar is. Een MOB wordt gebruikt om je schip te leren kennen, maar dat wil niet zeggen dat een methode voor alle schepen onder alle omstandigheden de beste is.

Doordat je moet oploeven om de snelheid uit je schip te krijgen heb je bij de variants veel kans dat je je MOB bovenwinds op ruime afstand passeert.

Bij MOB als eerste de motor aan, is mijn devies, om de boot bij de drenkeling stil te kunnen leggen

Ik ken de Winner niet. De centurion kan bijna alles bijgedraaid, wat het een probleemloze maneuvre maakt voor dat schip. Als je daarentegen uit moet mikken "ik moet exact op dat punt stilliggen", "ik mag absoluut niet X doen" en dan drift je net anders dan je gehoopt had...

Ik stel me dan voor dat als er echt iemand overboord gaat er ook paniek meespeelt.

Dan denk ik "ik doe alles wat mij de MOB maneuvre makkelijker maakt" dus als methode A bij mijn boot niet werkt kijk ik of methode B wel werkt. En hoe simpeler hoe beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.351 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl