Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ontwikkelingen Schuitengat

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 02:34 #792773

Dat is geen doorgang volgens mij: dat is een stukje (geschat, onnauwkeurig) iets minder ondiep dan heel ondiep ;) Achtergrond van een (ook deze) kaart wordt maar heel af en toe bijgewerkt bovendien. Heb je daar, voor deze plaats, meer data van? Ik zou daar zelf niet durven varen zolang het niet betond is. Vindt het er ook nogal grillig uitzien voor een echte doorgang.

Wel leuk dat jij het wel durft! Zijn er al AIS tracks door die "doorgang"? Bij heel rustig weer en vlak voor de kentering zou je het kunnen proberen. Wordt het al te ondiep dan vaar je je GPS track terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 06:32 #792778

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Waar denk je te lezen "dat ik het wel durf"?

Het screenshot is van een recentelijk geupdate kaart van Navionics.
Voor de update stond zelfs het Schuitegat er niet op waardoor ik denk aan te mogen nemen dat dit ook geldt dat dit gedeelte nu redelijk up-to-date is.

De kaart geeft een minimale diepte van 2 tot 2,5 meter aan.
Hierbij opgeteld de waterstanden van het tij tot wel 1,7m, vraag ik mij af of deze "opening" bij niet al te hoge golven bevaarbaar is.

Als jij aanneemt dat dat onbetrouwbaar is dan zal ik in eerste instantie op jouw ervaring af moeten gaan totdat dit tegengesproken word door een (andere) ervarings deskundige.
Van dat laatste hebben we hier op het forum gelukkig geen te kort en volg ik de ervaringen hieromtrent met interesse.

Vooralsnog lijkt 3,7m diepte met hoogtij mij voldoende, maar durf ik het niet aan om überhaupt welk wantij dan ook te bevaren.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 06:33 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 07:09 #792780

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Onderstaand een ingezoomde screenshot van hetzelfde gedeelte incl. betonning.

May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 08:14 #792785

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6474
Het screenshot is van een recentelijk geupdate kaart van Navionics.
Voor de update stond zelfs het Schuitegat er niet op waardoor ik denk aan te mogen nemen dat dit ook geldt dat dit gedeelte nu redelijk up-to-date is.
Zou wel eens willen weten waar Navionics zijn data vandaan haalt. Komt niet van de nederlandse hydrografische dienst. Even een vergelijk met het plaatje van "S-G" en die van de meest recenten Nederlandse uitgave.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 08:33 #792790

Dat zijn ook geen gegevens van Navionics of de HD maar komen uit de Navionics community.
Daar kan iedereen met een account zelf info invoeren.
Zie je aan dat groene rondje met wit kruis.
Klik je daarop ( kan alleen in de "echte" app en niet in de webapp) zie je dat die gele staken op 23 juli 2016 door iemand met de "naam" novurania" zijn aangebracht.Zie plaatje.
Overigens kan ieder community lid ze ook weer deleten , dan verdwijnen ze na check door Navionics.
Met gegevens uit de community moet je uiteraard een beetje oppassen omdat er i.h.a. bijv. geen dieptes bij staan kan trouwens wel , heb ik zelf al eens gedaan).Vergelijk het maar een beetje met Wikipedia, daar kun je ook vanalles in zetten als je een account hebt.
Je kunt trouwens die gele staken ook uit zetten door de community uit te zetten.( niet in de webapp)
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 08:58 #792795

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7590
leuk! dan kan je met een verkeerd gekalibreerde dieptemeter allemaal nieuwe weggetjes intekenen op navionics! Of zou Jacco hier achter zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 09:06 #792797

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Ik denk dat het toch iets complexer is. Want ik kan me toch niet voorstellen dat die complete sonarchart projectie (zo noemt Navionics het) door de community wordt samengesteld. Daarvoor moet je namelijk een plotter/tablet/telefoon met Navionics-software aan boord hebben én een daaraan gekoppelde dieptemeter én lid zijn van de Navionics community. En dan nog staan er ook dieptelijnen waar helemaal nooit een bootje komt. Dus ik vraag me serieus af wat voor data-input er nog meer is naast de (volgens mij) spaarzame cummunity-input. Omdat ik dat niet weet gebruik ik ook nooit de sonar chart, maar altijd de normale Navionics chart. Ik lever overigens zelf wel sonardata aan, maar dat terzijde.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 09:29 #792801

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik ben daar 2,5 week geleden langsgeweest toen ik solo van Vlieland naar Lauwersoog ging met mijn Ovni28: eerst door het Schuitengat en toen over de Gronden er weer uit. Daarna de bouvaan erop, hoewel die nog best moeite had met de van achter oplopende golven.

Ben met hw vertrokken uit Vlieland, dus zal zo'n uur na hw bij de gronden geweest zijn. Het zwaard was niet helemaal naar beneden, voor het geval dat, dus ik stak zo'n 1,5m. Ik heb geen dieptemeter, dus exacte dieptes weet ik niet. Ik heb echter nergens de grond geraakt. Volgens Windfinder was de golfhoogte op zee zo'n 0,6m en gevoelsmatig klopte dat wel. Wind was zuidwest 4 (fijn om naar lauwersoog te komen), na een paar dagen gemene noorderwind.

Route over de gronden gaf toen geen enkel probleem. Rechts van me boven de platen stond een gemene grondzee, maar op de route zelf geen enkele breker. Bij de rand van de Gronden, waar het weer dieper werd, waren de golven wel steil en hoog en sommige golven braken. Op dat stuk een paar keer een flinke klapper gemaakt voordat ik echt op zee was. Dat was best even spannend.

Kortom, met niet te hoge golven op zee en rond hw is het zeker goed te doen. Ik heb wel een track die ik straks even zal plaatsen.
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 10:52 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 09:43 #792803

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hier de track. Zoals je ziet op het laatst nog iets naar west afgebogen, omdat de golven daar minder braken. Datum was 29 Nov 2016.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 09:51 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 09:44 #792805

Ah, die community edits (die gele dingen) bleken niet uit SG's eerste screendump. Dit geeft in iedergeval aan dat er mensen deze route geprobeerd hebben. Met of zonder dieptemeter.

Nav deze "Yellow special purpose" boeien en Burg024 zijn of haar ervaring zou je het (bij rustig weer, aflandige wind en net voor de kentering naar laag) kunnen proberen. Als je durft.

Mijn punt nav SG's eerste screendump is dat ik dit nooit zou proberen op basis van een "stukje wit" op de achtergrond van de kaart.
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 09:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 09:44 #792806

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15559
@Burg024: zou je een track of lijn kunnen tekenen van je route?
Ik begrijp je tekst niet voldoende om te volgen waar je gevaren hebt. Op mijn kaart heet het stukje bevaarbaar water om Terschelling heen het Boomkensdiep en laat de SloeGin de doorgang zien van Boomkensdiep naar open zee.
Wat ik er van weet is het een gemeen stukje water, waar de dieptes, en vooral de ondieptes, zich nogal verplaatsen. Ik zou er niet doorheen durven.

We hebben eerder al eens het resultaat gezien van de community data. Een mooi stukje ondiepte op het markermeer, waar echt niks van klopte.

Wat zegt de Brandaris eigenlijk over de actuele diepgang bij het Schuitengat? Electronische, laat staan papieren kaarten, zijn zelden echt actueel.......

Edit: Burg024 was sneller dan ik typte :laugh:
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 09:46 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 10:06 #792817

Nachtvlinder schreef :
Ah, die community edits (die gele dingen) bleken niet uit SG's eerste screendump. Dit geeft in iedergeval aan dat er mensen deze route geprobeerd hebben. Met of zonder dieptemeter.

Nav deze "Yellow special purpose" boeien en Burg024 zijn of haar ervaring zou je het (bij rustig weer, aflandige wind en net voor de kentering naar laag) kunnen proberen. Als je durft.

Mijn punt nav SG's eerste screendump is dat ik dit nooit zou proberen op basis van een "stukje wit" op de achtergrond van de kaart.

Die gele boeien vond "Novurania"kennelijk goed passen maar hij had er alle soorten boeien en ook andere etkens neer kunnen zetten. Punt is dat die groene punten met kruisje altijd aangeven dat het uit de community layer komt .Staat er een rode punt betekent dat dat er iets is verwijdert. Vaak gaat dat samen met het plaatsen van dezelfde boei op een andere plaats vanwege verplaatsing. Aangezien je info over verplaatste boeien veel eerder kunt weten dan Navionics dat op zijn kaarten zet kun je daarmee voor sommige belangrijke geulen zeer recente updates geven.Heb ikmzelf ook al een paar keer gedaan bij een nieuw bebakende geul die nog niet op de kaart stond.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 10:55 #792837

Lekker veilig navigeren op die navionics kaarten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 11:31 #792848

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
Aha, revieval van het Boomkersdiep en Thomas Smit gat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 11:43 #792850

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4463
Bijgaand de meest recent bijgewerkte Stentec kaart van het Schuitengat, en een overzicht van de oude zeegaten Thomas Smitgat en Noordgat. Die beide gaten zijn al jaren niet meer betond. Als je lokaal bekend bent, kun je het wagen via het Thomas Smitgat naar het noorden te varen, maar de diepte is wisselend, en bij harde wind af te raden.

Bij de lokale zeelui wordt met respect over de gaten rond Terschelling gesproken, het kan daar met harde wind enorm spoken met zware grondzeeën. Mijn oud-oom Jan Doeksen heeft op 22 december 1954 als kapitein van de zeesleper Holland in het Stortemelk ooit een aantal grondzeeën aan boord gehad waardoor de voormast overboord ging, een aantal ruiten uit de stuurhut verbrijzelden, en de radiohut vol water sloeg. Beschreven in het boek 'Jan Doeksen' van Age Scheffer.
Ook uit latere jaren zijn de nodige horrorverhalen bekend, kijk eens hier : www.guusjen.nl/historie/weer-en-grondzee%C3%ABn/




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 11:50 #792852

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
johannesw schreef :
Lekker veilig navigeren op die navionics kaarten!

Verklaar je nader...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 12:18 #792866

Eclips schreef :
johannesw schreef :
Lekker veilig navigeren op die navionics kaarten!

Verklaar je nader...

Tja , gebruikers die de handleidingen en Navionics hulpvideos niet bekijken doen dit soort uitspraken. :whistle:
Ook hier geldt weer eens RTFM , nietwaar. Dan weet je waar je wel of niet op kunt vertrouwen.

Misschien nog een puntje waar je bij de Navionics kaarten op moet letten; hoe verder je inzoomt hoe meer details je te zien krijgt. Dat doet men zo om bij minder zoomen niet de kaart bomvol vaak onleesbare zaken te zetten . Zoiets zie je bij de meeste vector kaarten.In feite bestaan die kaarten uit lagen die bij verschillende zoomlevels worden in of uitgeschakeld.
Bij rasterkaarten zie je altijd alles wat ze soms in ongezoomde stand bijna onleesbaar maakt.
Dat soort zaken moet je wel weten natuurlijk .

Grappig voorbeeld waren bijv. de Beltbruggen in Denemarken die je pas bij een bepaalde zoomfactor te zien kreeg. Dat hebben ze trouwens aangepast zie ik zojuist.

Vergelijk e.e.a. maar met zeekaarten met een kleine schaal waar alles op staat en overzeilers met een grote schaal waar lang niet alles op staat.
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 12:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 12:53 #792877

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Twee jaar geleden zeilde ik in de vroege ochtend met een ZW5 de Stortemelk uit, daarna richting het oosten, naar de Elbe. Ik had het laatste stukje van de ebstroom meegenomen, dus het was tegen LW. Zag toen tot mijn verbazing een zeil door het Boomkes Diep schuiven. Zag er door de kijker een beetje uit als een Koopmans type, zeer waarschijnlijk met een midzwaard. Hij verdween later richting Ameland, maar was dus duidelijk binnendoor gegaan. Er is dus een route mogelijk.
Dat was overigens de keer dat mijn (toenmalige) SPX5 zelfstuur de achteroplopende deining niet meer aankon en volledig in de moer draaide. Moest daardoor Lauwersoog binnenlopen, waar de tonnen van het Westgat minstens een mijl naast de plek op mijn kaart bleken te zijn gepositioneerd.
Godzijdank heb ik op mijn huidige boot een onderdekse automaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 15:09 #792906

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Tilikum schreef :
Dat was overigens de keer dat mijn (toenmalige) SPX5 zelfstuur de achteroplopende deining niet meer aankon en volledig in de moer draaide.

Godzijdank heb ik op mijn huidige boot een onderdekse automaat.

Even off topic. Dit is interessant voor de topic "metingen aan autopilots". Zijn daar nog data van ?
Verder on topic.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 15:32 #792910

Heb nog wel ergens een trackje van een betonningsschi (Waddenzee of Schuitengat) die er door voer. Wordt wel vaker door hen gebruikt....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 16:13 #792924

Eclips schreef :
johannesw schreef :
Lekker veilig navigeren op die navionics kaarten!

Verklaar je nader...

Mijn vaargebied beperkt zich over het algemeen tot het gebied wat gedekt word door de 1800 kaarten van de hydrografische dienst.
Met een simpel navigatie programma op de lab-top kan ik elke maand updates laden voor mijn 1800 kaarten.
Dus mijn kaarten zijn altijd bijgewerkt met de laatste gegevens van het BAZ.
Bij navionics kan ik deze update informatie niet vinden. Wel een algemene kreet dat ze duizenden updates verwerken en dat je altijd een papieren kaart van het vaargebied naast de navionics kaarten moet gebruiken. Ook de terugkerende opmerkingen op ZF over afwijkingen van de Navionics kaarten geeft mij geen vertrouwd gevoel. Heb zelf ook de navionics app op mijn tablet maar zie dit toch meer als een speeltje.
Misschien zie ik het helemaal verkeerd en kan iemand mij uitleggen waarom je een bak geld moet uitgeven voor een plotter met een navionics kaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 16:54 #792943

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Hoe het zat met de kaartupdates van Navionics vroeg ik me ook af, tot afgelopen zomer het Schuitengat betond werd. Binnen 10 dagen stond het in de Navionics kaart! Ik heb er nog een filmpje van gemaakt.
Het is best mogelijk dat een ton wel eens niet precies ligt waar hij op de kaart staat, maar de afwijking is dan zo klein dat de veiligheid er niet door in het geding is.
Al je 1800 kaarten samen zijn duurder dan een jaarabonnement op Navionics+ en zijn ook maar een jaar geldig. Ik heb de digitale 1812 ook aan boord, maar alleen als referentiemiddel voor als ik niet zeker ben van mijn zaak. In de praktijk kan ik alles met Navionics.
Het grootste voordeel van de Navionics kaart is nog wel dat het een vectorkaart is, waardoor je probleemloos kunt inzoomen. Bij de kaarten van Stentec kan dat niet zo ver als ik wel eens zou willen.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 16:56 door Eclips. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 18 dec 2016 17:02 #792948

It Paradyske schreef :
Heb nog wel ergens een trackje van een betonningsschi (Waddenzee of Schuitengat) die er door voer. Wordt wel vaker door hen gebruikt....

Dergelijke info kun je soms uit de AIS data halen.
Gewoon af en toe kijken op MT of VF of er een schip door vaart en dan de specificaties van dat schip opzoeken naast uiteraard het getij op dat moment.

Ikzelf gebruik die mogelijkheid nog wel eens om de route naar Norderney te checken over Eemswad en Memmertwad.
Daar en over het gehele Duitse wad tot de Jade vaart regelmatig een Duits betonningsvaartuig ( de Lütjeoog de.wikipedia.org/wiki/L%C3%BCtjeoog_(Schiff)) wat ook nog eens met 1,05 meter bijna mijn diepgang heeft.
Ook heel handig om te checken of de tonnen niet verlegd zijn .
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 17:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 21 dec 2016 09:04 #793529

Sunday schreef :
leuk! dan kan je met een verkeerd gekalibreerde dieptemeter allemaal nieuwe weggetjes intekenen op navionics! Of zou Jacco hier achter zitten?

Ik ben geheel onschuldig in deze :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontwikkelingen Schuitengat 21 dec 2016 09:14 #793533

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Jacco1972 schreef :
Sunday schreef :
leuk! dan kan je met een verkeerd gekalibreerde dieptemeter allemaal nieuwe weggetjes intekenen op navionics! Of zou Jacco hier achter zitten?

Ik ben geheel onschuldig in deze :pinch:

Maar misschien kun jij wel uitleggen hoe die Sonar Chart tot stand komt. Ik zie heel duidelijk hoe op mijn kaart tijdens het varen een soort "sonarspoor" getrokken wordt en dat zal wel bijdragen aan de vorming van die kaarten, maar er zijn ook heel veel plaatsen waar überhaupt geen boot kan komen. Dus hoe kom je dan aan je data-input?
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 dec 2016 18:17 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl