Waarschijnlijk komt PUMA begin van de avond aan in Kaapstad.
UPDATE 1: PUMA is om 17:44:50 GMT door de finish gevaren en neemt dus 7 punten in ontvangst. Ook de crew van deze boot kan dus aan een welverdiend feestje beginnen en eindelijk weer hamburgers eten. Ericsson 3 en Green Dragon worden morgenochtend vroeg verwacht, de rest van de vloot volgt dan binnen 24 uur. Telefonica Blue heeft de StealthPlay kaart gespeeld, waarschijnlijk om het gevecht om de vierde plaats spannend te houden.
UPDATE 3-11-2008:
Ericsson 3 is om 04:08 GMT als derde boot binnengelopen, maar zal niet op het podium staan. Door een onreglementaire kiel krijgt de boot 2 punten aftrek voor elke leg en 1 punt voor elke in-port race en scoring gate. Er staat inmiddels een nieuwe kiel voor ze klaar in de dokken.
Green Dragon is er toch niet in geslaagd om E3 voorbij te zeilen maar zal desondanks de derde podiumplaats bezetten. Iets meer dan 3 uur later binnen dan E3, mag Green Dragon zich nu gaan wijden op het repareren van de schade na de aanvaring met... ja met wat eigenlijk? Een walvis die niet op zat te letten?
Halverwege de middag wordt Telefonica Blue verwacht, op de hielen gezeten door Team Russia. Daarna volgen nog Delta Lloyd en Telefonica Black maar die verwacht ik allebei morgen pas. De voorspelling voor Delta Lloyd is wat onzeker, in het Race Data Centre zijn bijna geen gegevens van de boot te vinden. Wellicht een technisch probleem waardoor ze hun data niet kunnen versturen.
UPDATE: Om 11:20 GMT is Telefonica Blue over de finishlijn gevaren. Dat was een paar uur eerder dan de voorspelde aankomsttijd. Bouwe Bekking was tevreden over deze leg, zeker als je bedenkt dat ze al heel vroeg 12 uur lang de race moesten verlaten vanwege een roerprobleem.
UPDATE 4-11-2008: Eindelijk, om iets over 23:00 is Delta Lloyd ook binnen. Het laatste stuk viel de wind totaal weg waardoor de finish kruipend is bereikt (het adjectief 'strompelend' reserveren we nog even voor T-Black die nog 200 mijl te gaan heeft)... leverde wel mooie plaatjes op:
Om 16:43 GMT mocht dan ook de laatste boot officieel de finish bereiken: Telefonica Black, met een gapend gat in de romp waar eens de boegspriet zat en een geïmproviseerd roer.
Zowel de blauwe als de zwarte versie van deze boot heeft last van een duikende neus bij voordewindse koersen en meer dan 15 knopen wind. Bij Black heeft deze eigenschap tot forse schade geleid, Blue heeft de spullen heel kunnen houden maar moest daarvoor de voet van het gas halen.