Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: start "problemen" YANMAR 1GM10

start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:04 #143446

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Collega zeilers,

Het volgende: voor ons vertrek naar Frankrijk met de vouwwagen met toppertje, drie weken geleden, nog even een dagje zeilen. drukte ik op het de startknop van onze 1GM10 en ik hoorde in tik bij de startmotor maar hij sloeg niet aan. Eerste reactie de accu.
Deze was na aanschaf van onze boot 3 jaar geleden nog niet vervangen. Dus nieuwe Vetus Accu vol geladen aan boord gesleept.
Maar ook daarmee hetzelfde effect. Vlak voor de vakantie de lekstoom van de accu gecontroleerd. Was 0,2 micro Amprere. En derhalve verwaarloosbaar.
Toch maar de accu pool voor vertrek naar Frankrijk los gekoppeld.

Vandaag na de vakantie weer lekker varen......
En waarempel .... Weer de tik...
Na vijf keer indrukken starten en lopen zoals hij altijd de afgelopen 3 jaar heeft gedaan. We waren wat dat betreft verwend. Je hoeft maar naar het knopje te kijken en de motor loopt.

Voordat ik de startmotor ga demonteren en reinigen zou ik van jullie graag willen weten wat volgens jullie een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
De accu is echt uitgesloten. Hij blijft volle spanning geven ook bij de startpoging.

Omschrijving van de situatie:
Bij het indrukken van de startknop start hij niet en hoor ik slechts een tik bij de startmotor. Druk ik nog drie vier keer
dan start hij bij de vierde/vijfde keer "direct"**.
** met direct bedoel ik dat hij wanneer de startmotor pakt de motor direct aanslaat.
In de haven voor vertrek vandaag vijf keer geprobeerd. Waarbij hij drie keer bovenstaand eufel vertoonde en twee keer direct starte.

Alvast bedankt voor jullie inbreng,


Met zeilse groet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:12 #143450

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
klinkt alsof de startmotor (de bendix) wel beweegt en in de krans van het vliegwiel komt (kan je zien, wellicht, of voelen) maar de startmotor gaat daarna niet draaien....
Ergens dus een slecht contact naar de startmotor zelf, misschien de koolborstels.
Al geprobeerd de motor een beetje rond te draaien aan het vliegwiel terwijl je start (en ie niet aan gaat)?

pas op voor je vingers...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:15 #143451

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Het klinkt als te weinig startstroom. Gewoon de ++ en -- schoonmaken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:17 #143452

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Al geprobeerd de motor een beetje rond te draaien aan het vliegwiel terwijl je start (en ie niet aan gaat)?

Niet tijdens het starten. Heb wel de posite verdraaid en opnieuw proberen te starten. Had niet het gevoel dat dit hielp.
Maar heb het nog niet geprobeerd tijdens het "starten" (indrukken van de startknop).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:22 #143453

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Gewoon de ++ en -- schoonmaken.

Mijn start circuit is redelijk eenvoudig:

+ accu -> hoofdschakelaar(battery switch) -> Startaccu -> - van de accu.
Paralel na de hoofdschakelaar -> Startknop (key swtich) -> startmotor.

Welke ++ en -- zou je dan schoon maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:23 #143454

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dan draai je de startmotor niet, want het bendix tandwiel zit dan niet op de krans op het vliegwiel....
Als ie meteen start als je ietsje draait dan verdenk ik de koolborstels.....
Het wachten is op Fer, die weet hier alles van!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:31 #143457

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
He, klinkt eigenlijk een beetje als het probleempje dat ik nu heb(Yanmar YSE8). Bij gewoon het contactslot naar rechts en dan de startknop ook idd een tik en verder niks. Wat bij mij helpt is echt de sleutel helemaal met kracht naar rechts draaien, dan doet ie het wel. Ik verdenk bij mij het contactslot als de veroorzaker, maar heb nog geen tijd gehad dit helemaal uit te zoeken. Onlangs nog wat contactspray ingespoten, maar dit hielp ook niet. Als de startmotor eenmaal loopt start de motor ook direct.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:33 #143458

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De solenoid op de start motor heeft 2 functies

De eerste is het naar buiten drukken van de bendix ( het tandwiel op de as )

De tweede functie is het voeden van de motor zelf middels zware contacten.


In dit geval wordt de bendix naar buitengedrukt ( de klik ) alleen maakt het contact in de solenoid geen ( goede) verbinding om de startmotor rond te laten gaan.

of de koolborstels van de startmotor zijn nagenoeg op.



Advies startmotor demonteren en laten reviseren.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 17:42 #143459

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Zat zelf ook te denken aan een vuile Commutator (Collector) of aan de koolborstels. Maar ik wacht jullie input nog verder af. Alvast bedankt voor de snelle reacties.

Zeilsegroet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 18:27 #143464

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Meestal als je dan een tik met een hamer op de startmotor geeft gaat hij wel draaien.
Ik zou hem lekker laten reviseren, heb ik bij mijn vorige boot ook laten doen, was 50 euro kwijt en dan weet je zeker dat iets het doet waar je van op aan moet kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 18:33 #143466

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Beste groom ik las jou probleem en ik zo zelf beginnen om de accu polen en de aansluitingen van de kabels schoon te maken zowel de plus als de min dus alle polen en alle aansluitingen op de start motor dit is inclusief de draad die op het startralies zit.

Als er tussen de accu pool en de aansluiting van de startmotor een switch zit deze ook los nemen en de contacten schoonmaken (licht schuren)


Verder zo je dit ook bij het contact slot moeten doen.

Diesel contactslot.








Contact aan: 30-15 doorverbonden
Gloeien 30-15-19 doorverbonden
Starten 30-17-50a doorverbonden

Het contact slot even inspuiten met WD40 niet te veel een toefje is genoeg.


Verder heb ik een beschrijving gemaakt hoe je onderhoud aan en startmotor moet uitvoeren deze is op het forum te downloaden (ik heb dit zelf geprobeerd maar is niet gelukt)

Dus als je de beschrijving wilt hebben kan ik hem ook wel mailen.

Ik zal dan allen de bendix in spuiten met WD40 en de achter kant even uit elkaar halen.
Let op de achterkant bedoel ik mee waar dus niet het tandwiel zit. (een benix uit elkaar halen is een lastig en vervelend klusje dat vaak niet nodig is)

De kans is groot dat de koolborstels opzijn en dat de collector vervuilt is dit is niet zo moeilijk om schoon te maken


Hou oud zijn je accu kabels? En welke diameter hebben deze? Deze verouderen en worden daar door weerstanden in plaats van geleiders.

Succes met de klus

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 aug 2010 18:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 19:13 #143472

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Het door TS omschreven probleem komt regelmatig voor bij de Yanmar 1,2 en 3 GM motoren. Heb het zelf ook gehad. Het gaat om vuile of door vonken veroorzaakte oxydatie van de kontakten in het startrelais. Bij sommige bedrijven lossen ze het op door een "los" startrelais over het bestaande te zetten. Klacht is daarmee verholpen.
Probleem bij de startrelais van Yanmar is dat je ze niet zonder vernielen uit elkaar kunt halen om die contacten schoon te maken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 20:22 #143483

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
@fer, bedankt voor je zeer heldere uitleg. De bekabeling is net zo oud als de boot.10 jaar dus daar verwacht ik geen problemen mee.

@zeekraal, ook dank voor je inbreng zal het startrelay meenemen in de verdere speurtocht.

Zeilsegroet, geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 18 aug 2010 20:39 #143488

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De bekabeling zal wel in orden zijn maar de contacten kunnen slecht zijn ook al is de boot nog maar tien jaar oud.

Dus ik zou deze even los halen en goed nakijken.

Manual is op de mail gezet

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start "problemen" YANMAR 1GM10 19 aug 2010 07:16 #143528

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Los van de goede adviezen van fer is er nog een botte manier om het contactslot als oorzaak uit te sluiten: je kan met een grote, goed geisoleerde schroevendraaier meestal de startmotor wel kortsluiten, zodat hij start zonder dat je daarvoor het contactslot nodig hebt.
Let op: op die schroevendraaier komt wel een heel forse stroom te staan, dus je kan zelf ook een flinke schok krijgen als je het fout doet!
Koolborstels die net iets te ver versleten zijn kan je met een ferme tik met een hamer tegen de startmotor detecteren: meestal maken ze na zo'n tik weer voldoende contact voor een startpoging.
Zijn het de koolborstels, dan is bij veel startmotoren een complete revisie verstandig: bij sommige is het nuttig alleen die koolborstels te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 19 aug 2010 08:19 #143554

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Apae schrijft:
Los van de goede adviezen van fer is er nog een botte manier om het contactslot als oorzaak uit te sluiten: je kan met een grote, goed geisoleerde schroevendraaier meestal de startmotor wel kortsluiten, zodat hij start zonder dat je daarvoor het contactslot nodig hebt.
Let op: op die schroevendraaier komt wel een heel forse stroom te staan, dus je kan zelf ook een flinke schok krijgen als je het fout doet!
Koolborstels die net iets te ver versleten zijn kan je met een ferme tik met een hamer tegen de startmotor detecteren: meestal maken ze na zo'n tik weer voldoende contact voor een startpoging.
Zijn het de koolborstels, dan is bij veel startmotoren een complete revisie verstandig: bij sommige is het nuttig alleen die koolborstels te vervangen.


Ik zou het iets anders verwoorden:

Het contact slot kan je uitsluiten door de dunne aansluiting op het start relais door te verbinden met met de dikke aansluiting op het startrelais die van de accu afkomt.
Door de dikke aansluitingen kort te sluiten test je het startrelais zelf.


Of het aan te raden is om met een schroevendraaier aan de gang te gaan is een heel ander verhaal, zonder ervaring en vaste hand niet doen Bij per ongeluk aantikken van enig massa vlak ontstaat een enorme kort sluiting, doorgaans is hier geen zekering aanwezig. De schroevendraaier dient dan tijdelijk als een soort las electrode wat nog als minst erg kan worden aangemerkt.
Bij een juiste handeling met de schroevendraaier vormt zich al een pittige vonk waar je wel op bedacht moet zijn.


Veiliger is om eerst met een voltmeter te meten op het dunne contact van het startrelais, werkwijze een persoon bedient het contactslot de ander meet tussen de min en het dunne contact op het startrelais de spanning moet hier ruim 12 volt zijn bij een volle accu.

Vervolgens meten we tussen massa en het dikke contact van het startrelais welke naar de startmotor zelf gaat ( de ander komt van de accu) hier moet ca 10 volt of meer staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 19 aug 2010 10:49 #143588

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Hier problemen met hetzelfde type motor in hetzelfde type schip :silly: Ook wij hebben soms start problemen.

Als we de sleutel omdraaien horen we niet altijd die piep, een beetje spelen met de hoofdschakelaar en die is er vaak wel weer.
Ook wij hebben soms hetzelfde probleem wat jij beschrijft Geert. Als het goed is is er nu een mannetje op onze boot bezig met het nalopen van het circuit van de motor, en nog wat andere elektra klusjes doen...

Ik kan hem wel zo snel mogelijk vragen waar uiteindelijk het probleem zit, misschien heb je er wat aan ;)
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 19 aug 2010 17:18 #143649

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Vorig jaar hetzelfde met mijn 2gm20. (25 jaar oud 850 uur)

Eerst het circuit nagelopen, alle contacten los- en weer vastgemaakt gecontroleerd en schoongemaakt. een oud uitziend draadje vervangen.

Alles weer ok. :)

Mijn advies is dus om eerst dit te doen voordat je allerlei revisies gaat uitvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 19 aug 2010 17:41 #143653

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
@jeroen, een zelfde soort schip? Dat moet wel een heel bijzonder scheepje zijn.
Heb vandaag met een vriend van me gezeild. Eerst nog even alle contacten naar de startmotor schoingemaakt. Een keer dezelfde situatie en verder starten en lopen. Fer nogmaals bedankt voor de moeite. Goed dat je je kennis aangaande motoren met ons allen allen wil delen.
Jeroen ik ben benieuwd wat ze bij jullie vinden.

Zeilsegroet geert

@zeehond: vandaag gedaan en we wachten af.
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 17:42 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 20 aug 2010 06:46 #143742

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Jaja, erg zeldzaam :p

En omdat er vandaag weer met de boot gevaren gaat worden (niet door mij deze keer) is het onderhoud even verplaatst naar volgende week, omdat als er iets tegen zat de boot niet klaar zou kunnen zijn.
Ik laat je dus nog even zo snel mogelijk weten wat ze hebben gevonden ;)
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 20 aug 2010 09:37 #143777

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Deze thread heeft me met frisse blik naar mijn eigen motortje doen kijken. Heb een download gevonden voor het werkplaatshandboek:

www.yanmarcenter.nl/webwinkel/...main_page=page&id=16

Fijn om er bij te hebben!
Edit: hoofdstuk 12 gaat over de startmotor.
Laatst bewerkt: 20 aug 2010 09:50 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 20 aug 2010 13:44 #143812

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Service boek van de 1gm10 had ik al bij aanschaf van de boot geregeld. Maar daarmee ben je nog geen alround service monteur. Enig inzicht verschaft het zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 20 aug 2010 20:40 #143858

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Daar heb je gelijk in maar met een beetje hulp van forum leden en je komt een heel eind

Moet wel even opmerken dat je moet oppassen om storingen met elkaar te velgelijken helemaal de oplossing er voor


Als ik Treamos zijn keur lees is dit een contact probleem in de hoofdschakelaar of accu schakelaar beide kunnen corroderen ook omdat niet alle accu schakelaren gebruikt kunnen worden om te kunnen kiezen met welke accu je wilt starten omdat de start motor te veel stroom door de accuschakelaar jaagt en de contactpunten corroderen.

Dit geld ook voor laadstroomschakelaar’s deze zal steeds weer een beetje inbranden tot dat hij problemen geeft en er te veel weerstand is opgebouwd om te starten dan helpt het om te rommelen met de schakelaar.

Vetus heeft hier voor een schakelaar die dit wel kan (het kiezen welke accu je wilt laden of mee wilt starten).

Ben wel benieuwen wat jullie problemen waren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 29 aug 2010 15:29 #145560

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Vandaag twee keer gestart. Eerste keer liep hij direct. Heeft toch het nalopen van de bekabeling effect gehad. Tweede keer drie keer drukken de eerste twee keer alleen de bendix eruit. De derde keer sloeg hij aan. Dus daarna toch maar de startmotor gedemonteerd. Moest hiervoor wel de gehele trap demonteren anders kon ik geen kracht zetten op mijn imbussleutel. Nu nog open maken en of zelf reviseren of laten reviseren. Hou jullie op de hoogte,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 29 aug 2010 15:46 #145565

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bendix er uit zonder dat de startmotor draaide uhmm tja je weet denk ik niet of dat de bendix echt helemaal uit ging, als dit wel het geval was dan kreeg de startmotor geen stroom en het rails wel (vervuiling)

Lastig maar schoonmaken zal zeker helpen

Succes

Mvg FEr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl