Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VHF vragen

VHF vragen 23 jan 2024 08:41 #1536580

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Ik haak met mijn vraag over het nut van een vaste marifoon in op de op de opmerking van 3Noreen, dat je 99% van de tijd jezelf red met een HH.
Ik heb zelf het meest op zee gevaren in de periode 1990-2010 met alleen een (toen nog illegale) handheld. Die gebruikte ik zelden en hooguit om eens een portcontrol in de UK aan te roepen. Ervaring met paar rondjes Eastcoast en Kanaal-eilanden, veel singlehanded.
Op mijn voorlaatste boot zat de hele DSC-marifoon/AIS transponder rimram, omdat "iedereen" dat nodig acht, maar gebruikte ik in de praktijk de marifoon alleen om uit te luisteren of eens een sluis op te roepen.
Mijn "nood-oproep" praktijkervaring is 0, meestal red ik me wel zonder te zinken of stranden ;) (zoals de meesten hier)

Aanvullend op de Marcom B cursus probeer ik mezelf vooral bezig te houden met "what-if" vragen inzake noodsituaties.
Bv: als ik zink (total out of control) en dus te water dreig te gaan binnen korte tijd: wat heeft >5M marifoonbereik van een vaste marifoon dan voor een zin boven druk-op-de-knop Epirb voor lange afstand alarmering ? Goed argument is inderdaad dat je kunt vertellen wat er aan de hand is......maar wordt je daardoor sneller gered?
Ik ga er dan vanuit dat ik wel een goede HH bij me heb (en houd) voor communicatie <5M.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 09:05 #1536587

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16394
Idd, naast de eyepat bijvoorbeeld :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 09:05 #1536588

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16394
Idd, naast de aaipat bijvoorbeeld :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 09:19 #1536589

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Het is net als de discussie over vuurwerk en papieren kaarten. Er heeft nogal wat innovatie de afgelopen 30 jaar plaats gevonden. Meegaan met je tijd is voor conservatief ingestelden lastig.
Altijd komt het argument boven dat veiligheid geen prijs heeft. Het risico verlagen van 1:100.000 naar 1:1.000.000 moet ongeacht de kosten.
Alleen is het vreemd dat van alle mensen die komen te overlijden door een dodelijk ongeval 60-75% dat wordt veroorzaakt door een val. Zeer vaak vaan een trap. Maar desondanks worden er niet in alle huizen liften geïnstalleerd. Terwijl dit enkele honderden doden per jaar zou schelen.

Het denkraam is beperkt.

De HH en een KNRM app en PLB zijn here to stay en ze zijn absoluut niet nutteloos. In de zin dat ze het aantal ongevallen verminderen. Dus hoe ver wil je gaan. Of wordt het toch een lift in je huis.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 09:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 09:22 #1536590

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
Ik hier al eerder eens verhaal geschreven dat wij onderweg naar/van een actie met de reddingboot, een heel vaag iets van verkeer hoorde op de marifoon. Diep in de ruis nauwelijks te verstaan. Na wat omzwervingen op zoek waar het vandaan kwam bleek het slechts 2 mijl verder te zijn met een portofoon. Een gebroken trimaran. Ze zaten op 1 romp met de porto. Het bereik is dus zó beroerd, dat je je zelf compleet voor de gek houdt als je denk dat het op groot water de lading dekt.
In dit geval hadden die mensen geen keus, want de mast was er ook af.

En zo heb ik nog wel wat verhalen over portofoons die slechter te ontvangen waren dan je kon zien.

Doe je voordeel er mee, maar ga niet lopen zeiken dat het tegenvalt of iemand hier gezegd heeft dat je het er wel meer redt.
Een portofoon is voor ERBIJ!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 11:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 09:31 #1536592

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Calidris schreef :
Ik hier al eerder eens verhaal geschreven dat wij onderweg naar/van een actie met de reddingboot, een heel vaag iets van verkeer hoorde op de marifoon. Diep in de ruis nauwelijks te verstaan. Na wat omzwervingen op zoek waar het vandaan kwam bleek het slechts 2 mijl verder te zijn met een portofoon. Een gebroken trimaran. Ze zaten op 1 romp met de porto. Het bereik is dus zó beroerd, dat je je zelf compleet voor de gek houdt als je denk dat het op groot water de lading dekt.
In dit geval hadden die mensen geen keus, want de mast was er ook af.

En zo heb ik nog wel wat verhalen over portofoons die slechter te ontvangen waren dan je kon zien.

Doe je voordeel er mee, maar ga niet lopen zeiken dat het tegenvalt of iemand hier gezegd heeft dat je het er wel meer redt.
Een portofoon is oor ERBIJ!

De gebruikelijk ZF angst zaaien. Hel en verdoemenis zal U ten deel zijn ! Roepen we vanaf de kansel.
Overigens zittend op een float van een omgelagen trimaran zal de vaste marifoon het ook wel niet zo goed doen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 09:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 10:53 #1536609

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Mijn Standard Horizon HX210 had ik met de als optie verkrijgbare SMA to BNC adapter verbonden met de mastantenne.
Geweldige ontvangst maar zenden hield niet over, hooguit 10 zeemijl, zie mijn post elders.
Voor weinig heb je een prima vaste marifoon, de hh kun je erbij houden voor bv communicatie in een sluis.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 11:26 #1536622

3Noreen schreef :
De gebruikelijk ZF angst zaaien. Hel en verdoemenis zal U ten deel zijn ! Roepen we vanaf de kansel.

Mijn grootvader was dominee, maar hij heeft nooit over marifoons gepreekt.
En de hel en verdoemenis liet hij over aan gefrustreerde ouderlingen en aan 3n.

Maar afgezien van dat, eet ik van twee walletjes. Ik doe het met 1 tot 3 vaste marifoons samen met 1 of 2 handmarifoons.
De vaste hebben mij nooit in de steek gelaten, de losse wel. Door te verdwijnen in ruim 13, door hard te vallen aan dek of door lege batterijen (en vooral dat laatste).
De combinatie vast/los is gewoon de beste. Waarbij de losse voor "erbij" is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 11:42 #1536627

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1345
Berghout-2 schreef :
4 bladzijden met argumenten voor of tegen handhelds.
En dan voeg ik nòg eentje toe.
Handhelds hebben zin in zwemmen, vooral op momenten als het druk is aan boord.
Van mij ligt er eentje in de Oude Maas en eentje bij Lemmer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die kans is wel flink te verkleinen hoor, Wim. Ik haak de handheld aan mijn broekriem voordat ik het luik naar boven open doe. Hij kan nog wel zwemmen, maar dan zwem ik ook.

Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 11:43 #1536629

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Ik hier al eerder eens verhaal geschreven dat wij onderweg naar/van een actie met de reddingboot, een heel vaag iets van verkeer hoorde op de marifoon. Diep in de ruis nauwelijks te verstaan. Na wat omzwervingen op zoek waar het vandaan kwam bleek het slechts 2 mijl verder te zijn met een portofoon. Een gebroken trimaran. Ze zaten op 1 romp met de porto. Het bereik is dus zó beroerd, dat je je zelf compleet voor de gek houdt als je denk dat het op groot water de lading dekt.
In dit geval hadden die mensen geen keus, want de mast was er ook af.

En zo heb ik nog wel wat verhalen over portofoons die slechter te ontvangen waren dan je kon zien.

Doe je voordeel er mee, maar ga niet lopen zeiken dat het tegenvalt of iemand hier gezegd heeft dat je het er wel meer redt.
Een portofoon is oor ERBIJ!

De gebruikelijk ZF angst zaaien. Hel en verdoemenis zal U ten deel zijn ! Roepen we vanaf de kansel.
Overigens zittend op een float van een omgelagen trimaran zal de vaste marifoon het ook wel niet zo goed doen.

Ik kom met 2 keiharde ervaringen van de vele. Dat je met een portofoon overal berei hebt langs de kust is gewoon niet waar, je kan niet overal langs de kust de kustwacht bereiken met een portofoon. dat je wel iets kan horen is wat anders. Op het wad idem, ook blinde vlekken. Je verhaal klopt gewoon niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 11:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 11:43 #1536630

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26391
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Ik hier al eerder eens verhaal geschreven dat wij onderweg naar/van een actie met de reddingboot, een heel vaag iets van verkeer hoorde op de marifoon. Diep in de ruis nauwelijks te verstaan. Na wat omzwervingen op zoek waar het vandaan kwam bleek het slechts 2 mijl verder te zijn met een portofoon. Een gebroken trimaran. Ze zaten op 1 romp met de porto. Het bereik is dus zó beroerd, dat je je zelf compleet voor de gek houdt als je denk dat het op groot water de lading dekt.
In dit geval hadden die mensen geen keus, want de mast was er ook af.

En zo heb ik nog wel wat verhalen over portofoons die slechter te ontvangen waren dan je kon zien.

Doe je voordeel er mee, maar ga niet lopen zeiken dat het tegenvalt of iemand hier gezegd heeft dat je het er wel meer redt.
Een portofoon is oor ERBIJ!

De gebruikelijk ZF angst zaaien. Hel en verdoemenis zal U ten deel zijn ! Roepen we vanaf de kansel.
Overigens zittend op een float van een omgelagen trimaran zal de vaste marifoon het ook wel niet zo goed doen.

Mja. Hier moet ik toch even Jugo gelijk geven.
Van een portofoon moet je niet teveel verwachten. In de buurt van Dordt vaar ik nog wel eens met de mast plat en gebruik dan de portofoon om me aan- en af te melden bij Sector Dordrecht. Als ik uit het Wantij kom, bijvoorbeeld, en richting de bruggen ga. Het is me al meerdere malen overkomen dat ik van Sector Dordrecht te horen kreeg dat de ontvangst bar slecht was. We praten dan over een afstand van pakweg 2,5 km.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 11:44 #1536631

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
daan1508 schreef :
Berghout-2 schreef :
4 bladzijden met argumenten voor of tegen handhelds.
En dan voeg ik nòg eentje toe.
Handhelds hebben zin in zwemmen, vooral op momenten als het druk is aan boord.
Van mij ligt er eentje in de Oude Maas en eentje bij Lemmer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die kans is wel flink te verkleinen hoor, Wim. Ik haak de handheld aan mijn broekriem voordat ik het luik naar boven open doe. Hij kan nog wel zwemmen, maar dan zwem ik ook.


Je hebt een portofoon altijd met een riem over je arm achter je nek om over je andere schouder, toch?
Op de foto moet je zo diep bukken om te praten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 11:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 11:46 #1536633

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1345
Calidris schreef :
Je hebt een portofoon altijd met een riem over je arm achter je nek om over je andere schouder, toch?
Op de foto moet je zo diep bukken om te praten.

Het touwtje zit aan de voorzijde van mijn broek vast en komt mooi op ooghoogte uit hoor.
(en het is maar 'voor er bij' overigens)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 12:16 #1536642

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Als eigenwijsheid een deugd is, bevind ik me hier in UITSTEKEND gezelschap...! :) :laugh: :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 13:28 #1536651

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Wadloper schreef :
We praten dan over een afstand van pakweg 2,5 km.

Ik moet zeggen dit herken ik met mijn icom HH niet. Als dit mijn ervaring was dat een afstand van 2500 meter een probleem is dan was het hele ding thuis in de bak met onbruikbaar prullaria terecht gekomen. Laten we wel wezen als zo'n ding van € 170-350 die afstand niet kan overbruggen voel je jezelf toch behoorlijk bekocht.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 13:33 #1536652

daan1508 schreef :
Die kans is wel flink te verkleinen hoor, Wim. Ik haak de handheld aan mijn broekriem voordat ik het luik naar boven open doe. Hij kan nog wel zwemmen, maar dan zwem ik ook.

Ik heb de apparaten met een touwtje om mijn nek en zet ze in mijn borstzak.
Die in de Oude Maas flipte uit mijn borstzak toen ik bukte en bij het overeind komen haakte de porto achter een bolderpen, waarbij het lusje van de porto brak.
Die bij Lemmer had ik veilig op een luik gelegd omdat ik iets moeilijks met een touw zou doen. Het touw maakte een zwieper waarna de porto met een uiterst gracieuze boog het ruime sop koos.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 13:39 #1536654

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26391
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
We praten dan over een afstand van pakweg 2,5 km.

Ik moet zeggen dit herken ik met mijn icom HH niet. Als dit mijn ervaring was dat een afstand van 2500 meter een probleem is dan was het hele ding thuis in de bak met onbruikbaar prullaria terecht gekomen. Laten we wel wezen als zo'n ding van € 170-350 die afstand niet kan overbruggen voel je jezelf toch behoorlijk bekocht.

Je moet even op de kaart kijken.

www.google.nl/maps/@51.8086203...388,14.75z?entry=ttu

De mond van het Wantij ligt enigszins 'om de hoek' t.o.v. de standplaats van Sector Dordrecht Tot voor kort t.h.v. het Mallegat, nu t.h.v. de Drechttunnel (Dordtse kant). Op het moment dat je het wantij uitkomt 'ziet' de antenne van je portofoon de verkeerspost niet. Ook hier speelt het verschil tussen een hoge en lage antenne een rol. Niet dat een hoge antenne op dat punt de verkeerspost wel ziet, maar toch speelt het probleem met de vaste marifoon niet.

Mijn portofoon is overigens een Icom M71. Jij zou met je eigen Icom HH op die plek hetzelfde probleem hebben.
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 13:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:00 #1536661

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
De hele discussie over vaste Marifoon vs HH en "veiligheid" bij pleziervaart in het algemeen is natuurlijk ingegeven door "eigenwijsheid" van de schipper. Er ligt niet veel vast en iedereen roept of vindt er maar wat van.

Als auto bestuurder discussier je niet over wel/geen airbags of bv de impact-rate van kreukelzones; die liggen gewoon vast in regelgeving, kenteken toelating of worden in testen medogenloos onderuit gehaald als ze niet op gelijkwaardig niveau liggen van andere merken.

Als zeiler moet je maar een beetje uitzoeken of je volgepakt met elektronica en reddingvlot het IJsselmeer over wilt steken of met een HH en buis-reflectortje naar de East-coast toert.

Ik neig een beetje naar zo min mogelijk, maar sta wel open voor praktijkervaringen. Als een HH regelmatig onvoldoende scoort om binnen 5M communicatie te waarborgen, dan kan ie wat mij betreft ook beter vervangen worden door een handmic van een vaste Marifoon.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 14:09 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:13 #1536665

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7864
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef :
De gebruikelijk ZF angst zaaien. Hel en verdoemenis zal U ten deel zijn ! Roepen we vanaf de kansel.

Mijn grootvader was dominee, maar hij heeft nooit over marifoons gepreekt.
En de hel en verdoemenis liet hij over aan gefrustreerde ouderlingen en aan 3n.

Maar afgezien van dat, eet ik van twee walletjes. Ik doe het met 1 tot 3 vaste marifoons samen met 1 of 2 handmarifoons.
De vaste hebben mij nooit in de steek gelaten, de losse wel. Door te verdwijnen in ruim 13, door hard te vallen aan dek of door lege batterijen (en vooral dat laatste).
De combinatie vast/los is gewoon de beste. Waarbij de losse voor "erbij" is.

Dit laatste kan ik onderschrijven. Te vaak geen antwoord gehad op de porto en wèl op de vaste. Ik overweeg zelfs daarom de porto van boord te mikken en de vaste een extra station te geven. Alleen daarvan heb ik nog geen serieus te nemen draadloze gevonden. Wel bedraad uiteraard.

En nee, een vaste marifoon doet t niet best als de mast onder water ligt. Wat overigens bij een tri een flink grotere kans en risico heeft dan bij een monohull, die "gewoon" gewichtsstabiel is, en die schuin gaat als het te hard waait.
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 14:15 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:17 #1536667

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 723
Berghout-2 schreef :
De combinatie vast/los is gewoon de beste. Waarbij de losse voor "erbij" is.

Helemaal mee eens. Waarbij ik nog wil aantekenen dat ook de vaste marifoon (ook) bij de stuurstand/het stuurwiel/ de helmstok hoorbaar en bedienbaar moet zijn.
Die losse is erg handig als je ergens aan boord de boel even beter wilt bekijken. Voorop ofzo, of boven op de kajuit. Bij het ankeren solo. Of in je bijboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:28 #1536670

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16394
We hebben een andere marifoon aangeschaft met een handset voor buiten terwijl we toch ook een HH hebben.
Drie keer raaien waarom :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:32 #1536672

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Volgende vraag:
In het voorjaar gaat de mast eraf en dan trek ik een nieuwe coax kabel door de mast. Bovenin zit nu ook een antenne, dus het vervangen moet niet moeilijk zijn.
Maar:... daarna vaar ik de boot van Huizen naar Balk en dan moet het hele spul onder de A6 door. Tegen die tijd zal het waterpeil wel weer gezakt zijn, maar dan nog is de doorvaarthoogte zo'n 13 meter en mijn mast + antenne zijn dat ook. Dat past dus niet. Ik kan natuurlijk alles monteren behalve de antenne en dan in de mast klimmen na de brug (even aanleggen in Marina Muiderzand bijv.).
Heeft iemand een idee of dat te doen is, of wordt dat een hopeloos geklungel?

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:38 #1536673

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Joop66 schreef :
Wat overigens bij een tri een flink grotere kans en risico heeft dan bij een monohull, die "gewoon" gewichtsstabiel is, en die schuin gaat als het te hard waait.

Geeft wel aan hoe je er in staat. :lol:


Het vervolg op dit onderwerp is verplaatst naar:
zeilersforum.nl/index.php/foru...it?start=200#1536740
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 jan 2024 15:24 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:44 #1536674

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Watermaat schreef :
De hele discussie over vaste Marifoon vs HH en "veiligheid" bij pleziervaart in het algemeen is natuurlijk ingegeven door "eigenwijsheid" van de schipper. Er ligt niet veel vast en iedereen roept of vindt er maar wat van.

Als auto bestuurder discussier je niet over wel/geen airbags of bv de impact-rate van kreukelzones; die liggen gewoon vast in regelgeving, kenteken toelating of worden in testen medogenloos onderuit gehaald als ze niet op gelijkwaardig niveau liggen van andere merken.

Als zeiler moet je maar een beetje uitzoeken of je volgepakt met elektronica en reddingvlot het IJsselmeer over wilt steken of met een HH en buis-reflectortje naar de East-coast toert.

Ik neig een beetje naar zo min mogelijk, maar sta wel open voor praktijkervaringen. Als een HH regelmatig onvoldoende scoort om binnen 5M communicatie te waarborgen, dan kan ie wat mij betreft ook beter vervangen worden door een handmic van een vaste Marifoon.

Het lijkt er op dat het in NL anders is dan in de UK waar mijn ervaring ligt. Varend op de Orwell ter hoogte van Pinmill kan ik prima de Harwich VTS oproepen. Ook Dover poort control is al op voldoende afstand berijkbaar. Maar als het ding de hier beschreven prestaties zou hebben was die al heel lang in de bak thuis beland.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 14:44 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 14:48 #1536677

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26391
holtere schreef :
We hebben een andere marifoon aangeschaft met een handset voor buiten terwijl we toch ook een HH hebben.
Drie keer raaien waarom :laugh:

Voor in het reddingsvlot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl