Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: UK-Pinkstertrip met de Santana

UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 10:24 #128992

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
TEAM Santana (eigenaar Pieter, Willem-Jan, Peter (m'n pa) en ik) kwam op een leuke manier tot stand. Pieter wilde graag als opstapper mee maar alle plaatsen waren helaas al vergeven waarna ik heel brutaal een mailtje stuurde of we niet zelf een team konden vormen maar dan op z'n eigen boot?

Na wat mailtjes en een eerste kennismaking begon de bal te rollen en heeft Pieter nog e.e.a. aan z'n uitrusting toegevoegd zodat een oversteek verantwoord was. Willem-Jan heeft enorm veel ervaring met de Contest 29 aangezien z'n ouders er al jaren mee varen, hij kent blijkbaar elk schroefje wat ook een goed gevoel geeft.

Na een kennismakings- en proefvaart met z'n 4-tjes weten we het zeker, we kunnen! Aangezien ik de boot nog niet kon was het wel even wennen met een windje 4-5 vol tuig het gangboord tot het water te trekken. De boot helt snel maar is daarna erg stabiel en voor een 29 voeter lekker rap.

Donderdag 20/05
Aangekomen in Naarden laden we de boot vol om 12.30h los te gooien en koers naar IJmuiden te zetten. Weinig wind en recht op de kop dus hebben we helaas alles op de motor moeten doen.
Onderweg komen we al snel langs Pampus:


Vlak voor Amsterdam komt er nog een oud maar leuk marine bootje langs:


10 minuutjes later is het even wachten tot de Schellingwouderbrug draait en we de Oranjesluizen door kunnen:


Op het Noordzeekanaal is het niet bijster druk, de enige grote jongen die we tegen kwamen:


Vlak voor de sportsluis van IJmuiden komen we ineens 3 boten van de Marechausee tegen. Op de kant staan nog wat busjes van politie, douane en weet ik niet wat nog meer. Later horen we dat er een tweede boot met 3000 kilo onderschept is, deze dus:


M'n pa in de sluis:


En een kwartiertje later liggen we 18.30h vast op de M steiger zo'n 20 plaatsten van de Beauty. Tijd voor voer dus ik werp me op de nasi van thuis met gehaktballetjes en een komkommersalade en precies als het klaar is komen Ger en haar man van de Markiezin net langs (alsof ze het ruiken!). Een gezellig praatje met een biertje of wijntje in de kuip en tussen 23.00 en 24.00h ligt iedereen te kooi.

Vrijdag 21/05
10.45h staat Willem-Jan voor de poort met al z'n spullen en een Spi. Na 2x lopen ligt alles aan boord en komt Michel van de Beauty nog even op bezoek. Komt goed uit want hij helpt nog even met een klusje aan het ankergerei (thanx!) waarna we 12.00h eindelijk kunnen vertrekken. Zijn woorden: "wegwezen nu, of hebben jullie geen zin?".

Al tussen de pieren gaan de zeilen erop en zodra het kan wordt de koers op 270 gezet en gaan met die banaan. Met een constante 3 uit NW en een erg rustig zeetje lopen we net geen 5 knopen, alles boven de 4 is goed...

Na een goed uur doemt er mist op en al snel zitten we er midden in. Zicht is nog geen 200 meter:


Zoals je aan deze boei kan zien:


Plots om 13.30h zien we ineens een tweemaster op zo'n 150 meter op tegengestelde koers welke niet op AIS te zien was. Het lijkt wel een spookschip en zo snel als ze verscheen verdwijnt ze ook weer in de grauwe massa om ons heen.

De mist zit echt overal:


De wind neemt iets toe en de snelheid varieert van 4,5 tot 5,5 knopen. Om 16.45h zien we de Maria op de AIS en die komt wel in onze buurt dus even oproepen op de marifoon. "Maria, Maria, this is sailingyacht Santana over?" "Santana, this is Maria, go ahead". "Afternoon sir, have you seen us and any change for collision?". "Santana, this is Maria. It's getting close but we'll adjust course and go behind, maintain course and speed".
"Maria, Santana here, we maintain course and speed, thank you sir, Santana out".

Vanuit de mist klinken de stoten op z'n misthoorn in de verte. Langzaam komen ze dichterbij en horen we het geronk van de motoren. Vlak achter ons horen we de laatste stoten 'so close' maar zien echt niets, voor de lol antwoorden we nog even met de mond-hoorn maar of ze het zullen horen....?

Tijd voor een powernap á 2 uurtjes...

De hele f*cking nacht mist, mist en nogeens mist. Het is echt stervens koud, vochtig en eigenlijk dodelijk saai omdat je niets ziet. Aan de andere kant is het juist enorm spannend om diezelfde reden.

04.00h voelen we ineens de boeggolven van een grote jongen maar de AIS laat niets in de buurt zien, geen fijn gevoel natuurlijk.

Na 19 uur niks dan mist wordt het in de ochtend iets beter en hebben we vlak voor de kust godzijdank weer 0,8 mijl zicht. Na de eerste boei van het Stanfordchannel lopen we met 2,5 knoop stroom mee al snel naar de haveningang. Even wachten op een visser die naar buiten komt en dan krijgen we toestemming en 'krabben' richting de pieren.

Na 21 uur meren we 08.00h plaatselijke tijd eindelijk af in Lowestoft en is Pieters eerste overtocht een feit!

Pieter en Peter gaan de stad verkennen, Willem-Jan en ik blijven achter en wachten tot de Engelsman tussen ons en de steiger vertrekt. Als we eenmaal aan de steiger verhalen kunnen we eindelijk 3 uurtjes slaap inhalen, ik ben gelijk verdwenen in diepe slaap...

Na een heerlijke douche gaan we de steigers eens verkennen en zien net Albert op de steiger stappen die ons dirigeert even bij Zeebeest aan boord te gaan. Wat een gezelligheid en warm welkom met een kouwe rakker ;) (zie verslag van Groom voor de foto)

Na het biertje wordt vanaf de steiger geroepen dat we op de wal gaan eten dus nemen we afscheid en spreken af vanavond samen te komen bij het strand.

Leuk om in het Harbor Inn het team van Dennis nog tegen te komen en een goede maaltijd naar binnen te werken.

Zo ziet een zeilmeeting in het donker eruit, lol:


Erg gezellig was het wel en ook leuk om op deze manier iedereen eens tegen te komen!

Zondag 23/05
Na het ontbijt maken we ons klaar voor vertrek. Als we op het punt staan los te gooien komt ineens Team Bagheera nog even kennis maken. Aangezien we net toestemming hebben de haven te verlaten is het wat kort maar toch leuk elkaar nog even te zien.

12.00h zijn we los en laten de engelse kust achter ons:


Niet via Stanfordchannel maar de haven uit straight onn scheelt het een stukje. Met een halve wind zetten we koers op IJmuiden waar nog wat tankers voor anker liggen, hier de 'Fair Seas':


Na wat uurtjes besluiten we de Spi te hijsen, iets wat we uren eerder hadden moeten doen...


Dankzij Willem-Jan die als enige ervaring heeft hiermee (is ook zijn Spi) staat hij in 'no time' prachtig bol:


Willem-Jan die laat zien hoe je de Spi trimt:


Fantastisch om te zien hoe we van 4,5 ineens 6,5 knopen lopen zonder extreem scheef te gaan wat ik wel had verwacht met zo'n lap zeil. De genua is 27 m2, de Spi is 56! Voor de nacht besluiten we het toch zonder Spi te doen aangezien Pieter en ik er geen ervaring mee hebben en Willem-Jan ook wil slapen natuurlijk.

Na een mooie zonsondergang:




gaan we de nacht weer in waar deze nog even met 15 knopen voorbij loopt:


Eigenlijk verloopt de rest van de terugreis voorspoedig zodat we 07.45 in IJmuiden zijn en Willem-Jan weer van boord gaat. Trouwens sneller dan de heenreis dus een nieuw record voor ons :)

Hier nog even een foto van Pieter na een geslaagde (en eerste) oversteek:


Voor ons volgt nog de boot naar Naarden te brengen dus nog even door de sluis van zout naar zoet:


Na zo'n oversteek is het een lange ruk maar uiteindelijk ben ik tegen 17.00h weer thuis, gebroken en wel maar kan terug kijken op een mooie, spannende en leuke oversteek. Leuk aan de overkant gezichten bij bekende namen te kunnen plaatsen en ervaringen te wisselen.

Als het aan mij ligt, volgend jaar weer maar dan zonder mist!

Namens m'n pa en mij: Pieter & Willem-Jan, thanx voor een goede trip en de gezelligheid aan boord! Was top!


André
Laatst bewerkt: 25 mei 2010 10:30 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 11:26 #129005

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Leuk verhaal! Dank!

Als ik het zo lees houden wij het voorlopig maar ff bij de radar. Spookschepen in dichte mist lijkt me niet helemaal je dat :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 11:30 #129006

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
wij schrokken er ook van ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 13:44 #129020

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Mooi verhaal Andre. Wij hadden gelukkig radar en geen mist ook een goede combinatie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 13:47 #129021

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Nou, zoals ik eerder meldde in een berichtje...
Wij hadden ook mist én radar.
ik zat buiten te sturen en hoorde een misthoorn. Deze werd steeds luider, en ik dacht dat het schip best dichtbij moest zijn... Even op de radar kijken en ja hoor, 7 mijl bij ons vandaan!

Even later, nog een misthoorn... ik denk, nou die klinkt veel verder, dus zal wel goed zitten. toch maar even op de radar kijken.... SLIK! op ongeveer 0.5 mijl kwam ie ons tegemoet!

Blijft een rare ervaring in de mist varen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 13:52 #129023

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ik zou niet alleen bij het horen van een toeter op de radar kijken ;)
Wij hadden de radar continu bij staan met een straal van 6 mijl. Elk binnenkomend schip werd gepijld. Van ieder stipje wisten waar en waarheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 14:29 #129025

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Uiteraard stond de radar continue bij, maar we zaten tussen calais en cherbourg op een stuk waar bijna geens cheepvaart komt, dus was eens in de zoveel tijd kijken meer dan voldoende..

En ondanks de 0,5 mijl was er nog zat tijd en ruimte om uit te wijken hoor. Het moest alleen voor het verhaal natuurlijk wel spannender lijken dan het eigenlijk was ;)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 25 mei 2010 19:29 #129081

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2083
Veiligheidsvoorzieningen kunnen altijd beter natuurlijk.

Toch is er veel te zeggen voor een AIS transponder. Je weet zeker dat de beroepsvaart je ziet en dat jij de beroepsvaart ziet. Ook zie je gegevens zoals koers, koerswijziging, snelheid, positie en naam. Je kan het schip dus oproepen voor een praatje als je je eenzaam voelt of als je wilt weten of hij jou gezien heeft en wat hij er aan gaat doen!
Het nadeel is echter dat pleziervaart vaak nog geen transponder heeft en dat vissers het soms uitzetten. Hoewel zoiets tijdens dichte mist toch wel dicht bij een misdaad komt naar mijn mening.


Nog beter is radar én AIS.

Het allerbeste is natuurlijk thuis blijven achter de tv op de bank....

Ik ben blij dat ik de tocht begonnen ben en ik ben van mening dat het varen met AIS transponder in dichte mist op zee een aanvaardbaar risico met zich meebrengt.

Die hekgolf waar Ronin over spreekt was vreemd. We hebben namelijk niets gehoord aan motor geluiden (terwijl we dat van anderen die dichtbij waren steeds wel hoorden). Ik denk dus dat die golf afkwam van een schip dat wat verderweg vaarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 07:08 #129135

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Wij hebben het er ook nog even over gehad en waren eigenlijk ook wel van mening dat AIS nog meer zekerheid biedt. Echter zijn we met de radar al aardig ingedekt, dus komt het er voorlopig niet!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 08:07 #129143

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Ook ik heb in de mist gevaren naar Lowestoft. Ik heb sinds 2 jaar AIS (reciever) en Sea-me aan boord. En deze combinatie werkte goed. Via de AIS kon ik de schepen zien naderen EN zien hoe ze hun koers wijzigde om ons te ontwijken. De volgende uitbreiding van de apparatuur wordt een AIS transpnder.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 08:13 #129145

Het verhaal is leuk geschreven en de foto's maken het geheel mooi af.

Wat ik echter het prachtigste vind is dat jullie boot de Santana noemt en je een schip met de naam Maria tegenkomt. Zelf zou ik het niet kunnen laten om bij het oproepen een kleine "Maria, Mariaaaaaaaaa, you remind me of a west-side storyyyyy" te lanceren.
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 12:17 #129192

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
... heeft Pieter nog e.e.a. aan z'n uitrusting toegevoegd zodat een oversteek verantwoord was.
Misschien lees ik er overheen maar effe voor mijn idee: welke toevoegingen waren er nog nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 12:23 #129193

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Voornamelijk AIS en ook nog digi-kaarten voor de oversteek (naast de papieren uiteraard)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 14:21 #129207

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
MurtenSaerbi schrijft:
Wat ik echter het prachtigste vind is dat jullie boot de Santana noemt .

ik wil mijn schip altijd al De Mayday noemen....
zou dat mogen denken jullie?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 15:03 #129215

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Capolavoro schrijft:
ik wil mijn schip altijd al De Mayday noemen....
zou dat mogen denken jullie?
In Lowestoft kwam een boot binnenlopen met op de boeg 52° 14.12'N (o.i.d...). Ook lekker handig over de marifoon...

"Hier de 52° 14.12'N, positie 48° 4.45'N...."
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 15:05 #129216

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
'Save Our Souls' lijkt mij ook wel een naam, die reactie zal geven... :silly:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 15:06 #129218

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Noem 'm dan meteen Jor Ukklie, doet 't bijzonder goed in het Engels ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 15:28 #129220

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Wat dacht je van "Ledikant"? Doet het ook heel goed over de marifoon. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 19:35 #129274

Mooi verhaal is dit geworden! Foto's zijn ook goed! Zelfs die in de mist zijn goed gelukt. Als je heel goed op de eerste mistfoto kijkt, lijkt het wel of ik een spookschip zie…

André, nu weet ik ook waarom ik me op een gegeven moment even moest omdraaien, dacht dat je me al turend in de eindeloze verte op de foto wilde zetten... ;)


Voor vertrek in IJmuiden, op de boot v.l.n.r. Pieter2, de pa van Ronin en Ronin.
Op de steiger de schipper van de Beauty, die ons had geholpen met een probleempje met het voorstag/anker.



Onderweg op de heenweg weinig foto’s gemaakt ivm de mist…

André (Ronin) had de taak op zich genomen om ons culinair te verwennen, het geen zeer goed lukte. Hier zie je hem gebraden haantjes prepareren!



Uploaded with ImageShack.us


Dit is het zuidelijke havenhoofd van Lowestoft (van binnenuit). Ik verbaasde me over de breedte van de havenmond. Het is niet veel breder dan een meter of 30. Vandaar dat ieder schip dat in of uit wil toestemming aan Port Control moet vragen. Wij moesten bij invaart wachten tot een vissersbootje van en meter of 7 buiten was!



Uploaded with ImageShack.us

De haven lag al behoorlijk vol met leden van de Toerzeilers. De ochtend dat wij aankwamen waren zij nog aan het bijkomen van het galadiner in de jachtclub de vorige avond…


Ons uitzicht vanuit de kuip in Lowestoft:



Uiteraard een foto van het sjieke clubhuis van de Royal Norfolk en Suffolk Yachtclub.
Let ook op de Jeanneau rechtsachter op de foto.



Uploaded with ImageShack.us

We dronken wat op de Fisherman’s Wharf met uitzicht op het strand van Lowestoft:



Uploaded with ImageShack.us

’s avonds aten we in de Harbour Inn:


Met dank aan Bindrif deze foto's van ons vertrek vanuit Lowestoft:

img33.imageshack.us/img33/2672...test29lowestoft1.jpg
img257.imageshack.us/img257/67...test29lowestoft3.jpg
img176.imageshack.us/img176/86...ntest29lowestoft.jpg

Pieter2, de eigenaar in een karakteristieke houding, achter de laptop met AIS.




En nog een plaatje onderweg…


Hebben jullie trouwens op de terugweg het door de buurman meegenomen landvast nog opgehaald in Muiderzand?
Laatst bewerkt: 26 mei 2010 19:46 door Contest 29.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 20:30 #129290

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Hey WJ,

Leuke toevoeging met leuke foto's!

Dat landvast zou Pieter achteraan gaan, even kijken via de havenmeester aldaar. Altijd leuk he diezelfde blauwe lijnen aan boord...

Zal je nog wat foto's met die spi sturen, die stond leuk !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 26 mei 2010 22:11 #129323

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2083
Hi Mannen,

Mooie foto's bij deze sterke verhalen. Dank daarvoor!
Ik heb inmiddels contact met de eigenaar van het buurman-schip. Hij telt momenteel zijn lijnen.
Ik ben inmiddels uitgerust. Wanneer gaan we weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 04 juni 2010 21:20 #131241

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2083
Hier nog een plaatje van de AIS info zoals ontvangen door kuststations en doorgegeven op internet. De rechte lijn in het midden is dus niet de werkelijke route geweest! (Hoewel wij inderdaad zeer goed kunnen koershouden)
Big brother is watching you!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 06 juni 2010 09:37 #131311

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Waar vind je deze AIS historie?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 06 juni 2010 15:50 #131342

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je niet zo'n mooie rechte lijn had gevaren was je minstens een uur eerder aan de overkant geweest.. Of heef tie gewoon geïnterpoleerd tussen de eerste en de laatste positieontvangst door respectievelijk de Nederlandse en de Engelse grondstations?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met de Santana 06 juni 2010 18:37 #131360

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
FMJ schrijft:
Of heef tie gewoon geïnterpoleerd tussen de eerste en de laatste positieontvangst door respectievelijk de Nederlandse en de Engelse grondstations?
Bingo! Een spelletje "connect the dots" met een lokaal gebrek aan dots.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl