Stik... vorige editie heeft geen titel meegekregen. Op Opslaan geklikt voor de ingeving gevallen was, denk ik. Deze aflevering wel weer een motto:
Als het golft, dan golft het goed,
niet te stuiten, niet te sturen,
duurt het dagen, duurt het uren,
als het golft dan golft het goed
Omdat we op de heenreis zo'n 60 mijl hoog aan de wind hebben liggen hakken besluiten we om de terugreis iets later in te roosteren. Stroomatlassen erbij, verse windverwachtingen gedownload, tijd om te puzzelen. Het antwoord luidt: middernacht afvaren. Leuk! In het donker varen is echt heel mooi, we kijken er naar uit en maken de boot vaarklaar in de schemering.
En als het dan eindelijk twaalf uur slaat, gaan de trossen los op weg naar het havenstoplicht. Dag Lowestoft, tot de volgende keer!
Het zeetje is rustig, de wind over bakstag en net geen 10 knopen, de lucht totaal onbewolkt en de maan driekwart. Idyllisch.
En eigenlijk valt over dit stuk verder niet zoveel te zeggen. Ja, rond vier uur gaat het weer licht worden, dat is dan wel weer bijzonder. Jammer alleen dat we dan nog minder wind krijgen.
We genieten van de stilte, slechts doorbroken door het monotone gebonk van wat later vermoedelijk de bouw van een windmolenpark is. Een rotherrie dus.
Maar kijk naar die gezichten, ik zie toch echt vrolijkheid! Iets zegt me dat dat te maken heeft met de positieve invloed van de zon.
Er moet maar weer eens koffie gezet worden, hier het bewijs dat je best filterkoffie onder helling kan maken. Of zou de fotograaf scheef gestaan hebben??
Bij de shipping lanes valt de wind dusdanig weg dat ik de motor erbij zet. Anderhalf uur kachelen, dat moet lukken. We ontmoeten 2 schepen waarvoor we even de koers een tikje verleggen. Had niet gehoeven, voelt gewoon prettig.
En zo verstrijkt de tijd met het kabbelen van het water, tot we de zuidkant van het verkeersscheidingsstelsel (prachtig scrabble-woord trouwens) bereiken. Yes, we hebben weer voorrang!
Nouja, als er wind is dan. Voorlopig is dat er niet dus we geven maar wat gas bij. Er drijft wel een hoop troep in het water zeg.
Voor iemand beseft dat die troep eigenlijk niet zo best is, slaat de motor af. Een dikke rookpluim uit de uitlaat. Ik ren naar binnen, luik open, niets bijzonders. Geen vastloper dus, maar wat dan wel? De schroef?
Treamos gaat een kijkje nemen.
Dat is een beste bos meuk zeg! Schroefas vastgelopen dus. Nu we bijna stil dobberen zien we hoe lang de tros is die daar onder de boot bungelt.
Er zal iemand het water in moeten om de schroef te bevrijden, want we drijven naar de shipping lane toe en dat is nou net niet de bedoeling. Of zullen we hulp inroepen?
Nee. We gaan het eerst zelf proberen. Het enige bemanningslid dat een maritieme training heeft gedaan offert zich op om geheel vrijwillig aan de on board miss wet t-shirtverkiezing mee te doen. Na een voorbereiding waarin we de veiligheidsaspecten doornemen, gaat ze het 13 graden warme (koude) Noordzeewater in.
Vier keer verdwijnt ze onder water. Vier keer is ze na 10 seconden uitgeput weer boven en moet ze een paar minuten bijkomen. Maar haar trofee mag er wezen.
We zijn als bemanning apetrots dat zij dit voor elkaar gekregen heeft en nemen onze hoed af voor deze dappere meid.
De motor heeft dus weer wat te doen, al gaat het niet hard. Met het gas driekwart open, lopen we net 3 knopen. Dat wordt weer een latertje vandaag... En als dan ook nog de Low battery weer gaat piepen (die accu is echt niet goed meer) hebben we het even helemaal gehad. Maar he, zegt Hen3, we hebben toch tijd genoeg om dat laadprobleempje te repareren? Verrek... dat is waar. Terwijl Azi en Trea buiten de wacht houden, gaan Hen3 en ik eens op zoek naar de oorzaak. Kabeltje volgen vanaf de accu, en bij de derde afslag is het raak: er hangt een stekkertje los en volgens het boordschema is dat stekkertje bedoeld om in het laadstroomrelais te zitten. Motor uit, stekkertje erin, motor aan: 14 volt op de service-accu!
Met een dikke glimlach ga ik naar boven om het nieuws te vertellen. We zijn in een klap wat zorgen kwijt! De avond nadert en dan is een geladen accu wel zo prettig qua verlichting he. Goed. Gas erop en gaan.
...
Ik zei: gas erop en gaan!
...
Ik kan de gashendel bewegen wat ik wil, er gebeurt bepaald niet veel. Gaskabel gebroken. Krijg nou toch wat! Nou ja, dat is niet dramatisch en aangezien Hen3 en ik nog in de Buurman en Buurman-stand zitten, gaan we maar meteen aan de slag. Er wordt een dyneema lijntje gespannen vanaf de motor naar de gashendel, zodat we gas kunnen geven door te trekken aan het touwtje.
Dat kan handiger, vind ik. Knoop het touwtje eens om dat teleflex-bevestigingspunt?
En met een elastiekje erbij om het terugveren te bevorderen hebben we weer een werkende gashendel. Dat kost me wel een kooi, maar dat moet dan maar eventjes.
Door al dit gedoe zijn we wel weer heel veel tijd kwijt. De zon gaat alweer vallen, er komen wat wolken aan de horizon en we maken wat grappen over mist.
En dat waren de foto's voor deze dag. Het werd namelijk ineens erg druk!
Er kwam toch een mistbank opzetten, waardoor ik mooi de gelegenheid had om mijn persoonlijke misthoorn uit te proberen (die is goedgekeurd, want er werd meteen teruggetoeterd) en ach, mist, daar werden we niet meer bang van. Ook kwam daarna de wind er in: de oorspronkelijke 2 knopen wind maakten plaats voor 15 tot 18 knopen. Zeilen! Helaas moesten we te hoog lopen om Stellendam te bereiken dus we besluiten om uit te wijken naar Roompot. Mede vanwege het schroefasverhaal (nog lang niet alles is eruit) durf ik geen lange stukken op de motor aan.
Helaas zijn we er zeker nog niet. Het wordt al maar donkerder, we zitten aan de zuidkant van de Oosterscheldekering en volgen de tonnetjes hoog aan de wind varend. Ik binnen achter de plotter, Hen3 buiten aan het roer. Af en toe klik ik wat op de plotter en stuur nieuwe waypoints naar de stuurman, soms help ik met waarschuwen voor boeien (vooral als we er bijna tegenaanvaren). Naarmate we meer naar het oosten varen besef ik ineens dat met deze wind en stroming de zuidelijke aanloop heel erg vervelend wordt: we moeten een halve mijl noordwaarts, schuin tegen de stroom en recht tegen de golven in. Op de motor. Voor het eerst vind ik deze tocht best wel eng want die gele tonnetjes van de kering liggen echt heel dichtbij. Gaan we het redden tegen de stroom in? Ik bereid noodscenario's voor en leg de marifoon klaar. Kijk nog eens kritisch naar de route: kunnen we nog ergens optimaler dwars oversteken? De zeilen gaan neer, de motor aan en daar gaat ie dan. Turend naar mijn plotterschermpje zie ik dat we wel wegdrijven naar de kering, maar dat het schip nog voldoende reserve heeft om weg te sturen... we houden ongeveer een knoopje over en dat is precies genoeg! We maken klappen op de golven, alles dreunt en trilt, de stuurautomaat sneuvelt, Treamos lukt het eindelijk om te vliegen op het voordek, maar het blijft verder heel en als we eenmaal tussen de pieren van de sluis zijn keert de rust weer. Een hele dikke zucht. We kijken elkaar aan en weten dat we het weer gered hebben.
De rest van deze dag is een eitje. Via de Roompotsluis gaan we naar binnen, we zetten direct koers naar de Roompot Marina en leggen om 1 uur nederlandse tijd aan. Exact 24 uur na vertrek uit Lowestoft zijn we toe aan een bier, een nabespreking van jewelste en dan nog een hele grote borrel.
Dinsdag worden we wakker (sommigen van ons beleven de ochtend wat minder helder) en beseffen dat we een rare dag gaan krijgen. Varen zit er met de prop in de schroef niet in, er moet een duiker komen en Treamos moet op tijd thuis zijn. Hoe we die puzzel oplosten komt nog wel. We weten dat we alles aan kunnen en ik kan alvast verklappen dat hier een goed werkend team heeft gestaan dat aan alle kanten creatief, humorvol en dapper te werk is gegaan; met oog voor elkaar en voor de boot. Het was zeer bijzonder om in deze absolute puinhoop drie fantastische opstappers mee te hebben. Ik had jullie niet willen missen.