Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Geschikt zeiljacht voor wereldreis

Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 13:36 #73720

Hallo,

Wij hebben het idee om een wereldreis te gaan maken met een zeiljacht. We hebben al behoorlijke zeil ervaring op de noordzee, golf van biskaje en de Oostzee met onze v/d Stadt Pion.

Nu willen wij echter 1 tot 2 jaar weg om een wereldreis te maken. Nu hebben wij ons oog laten valen op een Grand soleil 45 uit 1991. In mijn ogen een degelijke en stevige boot, welke met gemak de oceanen aankan. De bavaria, Beneteau's etc zijn misschien wel geschikt voor de oversteek naar de carieb alleen niet echt geschikt voor de pacific, dan gaat alles kapot.

Graag zou ik jullie reacties willen weten over deze boot. Misschien hebben jullie andere idee. Het is wel de bedoeling dat het schip iets van 43 to 50 ft is.

Gr. Wouter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 15:40 #73728

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik kan je verhaal niet bevestigen. Dat een bavaria of een Beneteau alleen geschikt zou zijn voor een Caraïbische oversteek lijkt me niet in overeenstremming met de werkelijkheid.
Uwe Rottgering zeilde in zijn FanFan (Dick Zaal ontwerp, Grey One) over menig oceaan. En snel ook. Merkgericht kopen in deze is volledige dwaasheid. Ontwerpgericht kopen lijkt me een betere solutie maar dat kun je pas doen na er eerst op gezeild te hebben. Een Frans Maas 40 Standfast doet het gigantisch goed op de Pacific. Om maar een voorbeeld te noemen. Diverse Transpac's bewijzen dat. De heersende Pacifische winden zijn Oost-West, dus zoek een boot die het goed doet in dat soort windrakken. Aan de VS westkust zijn de schepen spot en spot goedkoop, waarom? Omdat het eenrichting verkeer is. Wat eenmaal westwaarts gaat komt slechts moeizaam terug.
Hawai ligt vol met "Lost Dreams" en voor een paar centen (vergeleken bij Nederland) koop je een schip die je hier drie maten te groot zou zijn.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 17:02 #73743

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Ha Wouter,

Goed plan. Wij hebben dezelfde droom en ook hierover natuurlijk nagedacht.

Ik ben het met Lannes eens dat je je niet op een merk moet focussen, maar op een ontwerp. Hierbij moet je een aantal zaken afwegen

- grootte (groot is handig als het gaat om leefomgeving en opbergruimte, echter het moet wel allemaal hanteerbaar blijven - ik ben zelf van mening dat 38-40 ft de beste maat is)
- staal of polyester (staal is zwaar, maar onderhoud en reparaties zijn onderweg zelf redelijk uit te voeren, materialen overal ter wereld voorhanden - polyester is lichter en onderhoudsvriendelijker)
- rompsnelheid (actieradius is ook een veiligheidsmiddel!! - 1500 mijl met 5 knopen of met 7 knopen scheelt al gauw 4 etmalen varen met minder kans op vermoeidheid etc. etc.
- zeewaardigheid
- etc. etc.

Succes ermee en laat ons weten wanneer je vertrekt!

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 18:44 #73759

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Een vette baltic 42 DP (oeps te klein) en helemaal kaal maken en opnieuw opbouwen of als het budget het toelaat een Atlantic van NL makelij.

Ik ken je budget niet en ook niet de wijze waarop je de wereld rond wilt. (Alle kapen onder alle omstandigheden of kusthoppen en bijna altijd land in zicht). Ga je ijsberen kijken en de Zuidpool aan doen of moet het steeds minimaal 25 graden zijn. Dat maakt nogal een verschil.

Persoonlijk zou ik gaan voor een extreem en dat is een oud ontwerp kopen van Koopmans, Baltic of iets dergelijks welke nu verlaten en alleen op de kant staat. Alles eruit en opnieuw opbouwen. Nieuw electra, leidingen, roerlagers, rubbers en/of luiken, winches, tuigage ... echt alles. Alleen de romp en kiel zouden voor mij van belang zijn.

Wil je turn key kopen dat kan ook. Zal ook vast goedkoper zijn maar dan heb ik zelf de vrees dat ik of niet weet hoe het schip in elkaar zit of dat het mogelijk nu wel allemaal werkt maar straks niet meer. Ja ja, ik weet .... zeer subjectief maar zoals ik zei ..... zo zou ik het doen.

Voor de rest .... als ik zie waar er allemaal mee de wereld mee wordt rond gevaren ..... take your pick. Heb je muntjes en wil je snel .... een dikke J zou ook een optie zijn. Wel een heel verschil een Dikke J of een Atlantic met een hefkiel. Beiden zouden mij veilig genoeg zijn.

O ja, schiet me wat te binnen. Toen we nog jong en naief waren hebben we eens naar een 15 meter dikke jongen staan kijken met die koffiemolens aan dek. Een echte oude racer. Zeilen lagen verrot in de boot en er zat niks in. Moest maar 70.000 Euro kosten. Mast wat inkorten en de helft van de lieren eruit. Je hebt dan nog steeds een naar verhouding snelle jongen met een zeeeeer grote kuip. Daar kan je dan in dansen. je moet er wel zin in hebben in zo'n project.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 18:53 #73760

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Baltic is typisch een merk en type gebouwd voor de grote reizen.
Kijk maar eens hoe de kuip eruit ziet:
www.schepenkring.nl/index.php/...tails/yachtid,18754/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 18:59 #73761

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Heb nog overleg gehad met de werf wat er zou gebeuren als er onder een 42 DP een vleugelkiel gebouwd zou worden. Ze moesten niet lachen, bleek al 3 keer eerder gedaan te zijn. Hier in NL is 2,45 diepgang wel een beetje veel van het goede .... ahum.

Mijn hart zegt een Baltic 45+ het liefst van de ontwerper Dick Peterson (DP). En nu geen plaatjes meer laten zien want dan ben ik zo weer bootjes aan het kijken. Zijn een stuk goedkoper geworden dan 4 jaar terug.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 19:50 #73768

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Beauty en Intruder, ik kan het het niet meer(=Meer) met jullie eens zijn.
TurnKey is niet beter en uitsluitend duurder.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 20:04 #73773

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Als ik me het goed herinner vanop bootshows ed, hebben de Grand Soleils een mooi interieur, dat me echter niet altijd even handig lijkt op zee(en daar ga je toch een hele tijd zijn).Ik weet niet in hoeverre Grand Soleils ontworpen zijn voor open water, ik zie ze meestal enkel voorbijracen op de wedstrijdbaan.
Enkele modellen waar je (volgens mij) naar kan kijken:
Sigma 38(http://www.botenbank.nl/boot/128286/SIGMA_38_OD), Sigma 400(http://www.botenbank.nl/boot/123663/Sigma_sigma_400) en Sigma 41(http://www.botenbank.nl/boot/101864/Sigma_41). Dat zijn allemaal Engelse bootjes die zich al meer dan voldoende bewezen hebben. In Muiderzand staat ook een Wasa 41 al geruime tijd te koop, dat lijkt me ideaal voor zo een onderneming. Die heeft ook een diepe en veilige kuip en is ook een erg goede zeiler. Een pracht van een interieur!
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 20:25 #73777

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
www.boatshop24.com/web/en/werf...b/baltic/1740814.htm

Baltic 51 in Denemarken. EU Tax proberen terug te krijgen (hoogste in Denemarken) en dan tijdens je wereld reis zonder BTW varen. Verkopen in de US aan het einde van je reis en voila weer een nieuwe Bavaria 34 verdiend. Bij wijze van.

Als dat lukt vaar je deze voor rond of zelfs onder de 150.000 Euro. Zelfde bedrag aan refit (ook excl BTW) en je hebt zo goed als nieuw. Wil je hem blijven varen is de heffing bij terugkomst minder dan nu over de nieuwe spullen. (oude zeilen aanslaan, laatste 2 maanden niet wassen en poetsen en dan laten taxeren na een wereldreis)

Die Wasa is ook een zeer geschikte dame. Super kwaliteit, echt hufter proof. Doet niet onder voor de Baltic qua qualiteit. Zeileigenschappen van de Baltic zullen net wat sportiever zijn, een baltic is over het algemeen wat minder zwaar. Wat ook weer nadelen heeft ... en zo blijven we bezig.

Ik wil ook weg :cry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 20:50 #73794

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wouter,
Ik weet dat die Baltic 38 in 2007 een complete refit is ondergaan met een nieuw teak dek. In april stond-ie nog voor 198 K op de prijslijst.

Ik weet dat omdat de boot in onze haven te koop ligt. Heb er verder geen enkel belang, dat verzeker ik je.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 20:57 #73798

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De Baltic 51 ...... Help wat een schoonheid .........
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 21:35 #73808

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Waar ik me altijd vragen bij stel bij Baltics: door hun masttoptuigage hebben ze enorme lappen voorzeil, waarvan je dan ook nog een hele collectie nodig hebt voor de vele mogelijke windsterktes. Komt daar nog eens bij dat je ook grote zeilen mag gaan wisselen. Wat spreekt er eigenlijk voor een masttoptuigage?Met weinig bemanning zou ik een kleiner voorzeil verkiezen boven een kleiner grootzeil.Ook met veel bemanning overigens.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 21:42 #73811

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Christof ik heb daar ooit eens een lange discussie over gevoerd met Ed Dubois en Jongert. Allemaal kiezen ze voor masttop. Harder werken op het voordek, dat dus wel maar meer zeilvariatie. Op mijn vroegere Standfast 40 had ik altijd te weinig zeil, met name bij lichtere weersomstandigheden. Geef mij maar max van max, minderen kan altijd, meerderen niet.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 28 mei 2009 21:52 #73814

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Yep 8)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 00:02 #73818

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Verder Christof, een voorzeil trek ik in delen van een minuut omhoog, een grootzeil niet. Bevoorkeur de trekkracht uit een voorzeil dan uit een grootzeil.
Fractionele tuigages zijn snelle revers. Ik heb de pp aan reven. Voor de nachtwacht zet ik een rif. Maar dat is dan ook alles.
Bij de tonnetjesvaarders ligt het misschien iets anders. Maar dat is niet mijn zeilen. En wellicht ook niet het jouwe.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 06:43 #73824

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
Voor een wereldreis zou ik resoluut kiezen voor een Ovni 435 (of een Atlantic van Nl makelij zoals al aangehaald).
Het interesseert me niet om alleen maar van A naar B de wereld rond te crossen. Mijn verwachtingen zouden ook zijn: rivieren opkruisen om het binnenland te bewonderen, droogvallen op verlaten stranden, etc.

Kijk naar de reis van Sally Lightfoot http://www.sallylightfoot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 06:45 #73825

Hallo

Hartelijk dan voor jullie antwoorden. De keuze van de grand soleil is gekomen uit het feite dat dit type jacht al diverse keren is gebruikt voor een wereldreis. Het is het oude model, dus met een owners cabin achterin (slaapt wat lekkerder op open zee). De nieuwe types hebben deze cabine voorin en ik denk niet dat je dat wil al stuiterend op de golven proberen te slapen.

Ik las dat jullie erg possitief zijn over Baltics ik ga mij eens verdiepen in deze jachten, eens kijken wat de markt te bieden heeft.

Verder hoef het voor mij geen turn key jacht zijn alleen om helemaal opnieuw op te bouwen zie ik niet zitten. Een kaal compleet jacht is ook goed, deze ga ik zelf klaar maken voor de reis, denk dan aan generator, zonnepanelen, windvaan stuurinrichting, vooruit kijk sonar (walvissen containers), veiligheids uitrusting, de tuigage short handed maken etc,etc.

Ik wil het javht wel kopen in Europa, want om er een te gaan halen in Hawaii is niet echt een optie, dan heb ik al een halve wereldreis achter de rug voordat ik kan beginnen.

Gr. Wouter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 06:46 #73826

Helaas is een Atlantic of Omvi buiten ons budget, deze schepen kosten minimaal 250k

gr. Wouter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 07:58 #73832

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Zorg dat je ook een goede loodskooi hebt, dat je tenminste goed kan slapen als het wat ruiger wordt.
Ik heb even de links gezet naar te koop staande modellen van de modellen die ik aanhaalde in mijn eerder bericht.
Waar je ook eens kan naar kijken: een Winner 11.50(en ik denk dat ze nu nog een modelletje groter hebben ook).Dat zijn echt zeilboten in de volle betekenis. Ook RM heeft no-nonsens boten die echt gemaakt zijn om grote afstanden te varen. Die hebben standaard een genua én en HA op afzonderlijke rollers zitten. Geen super interieur maar echt gemaakt om te zeilen.
@Lannes: ik kan de voordelen wel inzien van masttop-tuigage, maar ik denk dat we daar gerust een paar weken een topic over kunnen vullen :D
Verder denk ik dat ook veel afhangt van welke windsterkte je wil kunnen zeilen, hoe zwaar een boot id ed...
Op zich ben ik wel een tonnetjesvaarder(maar nog niet lang en geen hoog niveau), dus daar moet ik je wel teleurstellen. Maar mijn doelen liggen eerder in wedstrijden op langere afstand dan in 3 uurtjes rond de boeien racen.(wat zeker zijn charme heeft hoor)
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 09:27 #73841

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ Christof - We zullen het er t.z.t. nog eens over hebben ... we zullen elkaar deze zomer wel ergens tegenkomen......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 11:55 #73848

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Dat zou ik fijn vinden :D
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 12:09 #73853

Ik heb jullie suggesties eens bekeken. Er zitten een aantal potentiele schepen tussen. Echter vind ik het belangrijk dat er een grote eigenaarshut is met een normaal bed (achterkajuit). We zijn tenslotte niet alleen maar aan het zeilen. een aantal weken op één plaats verblijven zit ook in het programma

gr. Wouter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 12:12 #73855

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Bedoel je dan een echt bed waar je aan beide kanten naast kan staan?
Of gewoon een achterkajuit met moderne afmetingen waar je met z'n tweeën naast elkaar kan liggen en voldoende plaats hebt?
Als je de eerste optie wil dan zal al een heel deel afvallen waarschijnlijk..
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 12:30 #73858

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Op de Baltic 51 heb je echt een inrichting voor 10 tot 12 man aan boord.
Die kooien zijn heerlijke stouwplekken of ombouw plekken voor tijdelijke kasten. Op de 42DP heb je een balroom achterin. Daar slaap je dus op zee nauwelijks met een beetje hobbel de bobbel. Je rolt er daar sneller uit. Voel je je wel de koning te rijk in de haven. Dit zou mijn bootje zijn voor zo'n trip. Op zee slapen in een hondekooi of "bunk" en in de haven of bij mooi weer echter elkaar aanrennen in de achterkajuit.

Ik denk overigens dat een Baltic 42 met een kleiner voorzeil dan te zeilen is met heersende windkracht menig moderne water verplaatsende cruiser/racer kan bij houden met een fractioneel tuigage. Een baltic is zelfs licht te noemen voor haar lengte wat haar verhouding zeiloppervlak versus displ al snel gunstig maakt. Toer schepen zitten rond of onder de 10M2 per ton en de ULD jachten al snel boven de 15M2 per ton in deze lengte.

Voor de passaat winden ,...... geef mij maar een Top tuig .... dikke lap aan de ene kant uitbomen, grootzeil aan de andere kant en rollen maar.
Ach ik praat ook maar wat ...... ik ben nu eenmaal een Baltic liefhebber en zou alles voor mezelf recht lullen wat krom zou zijn. Let maar niet meer op mij.

O ja,

Zorg wel dat mocht het eventueel een Baltic worden dat je er eentje koopt welke NIET in Zuid Afrika gemaakt is. Alles wat daar vandaan komt is er in delen naar toe verscheept, lokaal in elkaar gezet en dan als Baltic verkocht. Dit deed men om de economische beschermings maatregelen te kunnen ontduiken. Een schip moest gebouwd worden in Zuid Africa en mocht niet zonder forse heffingen geimporteerd worden. Dus men bestelde de Baltics maar in stukjes en zette ze zelf in elkaar ........ of liet het doen ..... maar in ieder geval was het geen Baltic welke kant en klaar uit de fabriek kwam.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geschikt zeiljacht voor wereldreis 29 mei 2009 13:11 #73862

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik ben ook wel een Baltic fan, maar meestal liggen de prijzen op een niveau dat ik zeg "toch maar even niet". Nu ligt dat natuurlijk anders maar zijn er weer andere beletselen.
Hoe denk je de BTW terug te halen van die Baltic in Denemarken. Wat je daar eenmaal aan de overheid betaalt zie je nooit meer terug.
Dan zou je dus buiten de EEG moeten wonen. En ook ingeschreven staan.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl