Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wat kost lood.???

wat kost lood.??? 13 mrt 2008 17:35 #29232

  • henki666
  • henki666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik moet binnenkort een nieuw te bouwen kiel met lood gaan vullen.
Gieten.wel te verstaan.
Welk lood is het beste geschikt om te smelten, en wat kost dat per kilo.???

b.v.d. sylvair
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat kost lood.??? 13 mrt 2008 19:18 #29239

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Kan je opzoeken, actuele loodprijs van maart 2008,
3250,= US dollar per ton.

Was een kleine 4 jaar geleden rond de 500,= US dollar per ton.

Goede belegging dus :!:

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat kost lood.??? 13 mrt 2008 19:32 #29245

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Welk lood is het beste geschikt om te smelten,
Vragen bij een accu recyclingbedrijf. Het lood van accuplaten schijnt een prima legering te zijn voor loden kielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat kost lood.??? 13 mrt 2008 22:06 #29264

Als in de kiel gaat gieten is de kwaliteit (sterkte) van het lood niet van belang. Ga een kiel van lood gieten (is nog niet zo simpel) heb je een lood legering nodig voor de sterkte.
Ik heb mijn kiel vol, nou ja tot 1.30 hoogte, bij Claushuis in Zeewolde laten gieten.
Niet echt heel goedkoop maar wel precies volgens de gemaakte afspraken en zeer kundig en serieus (ze hebben een waterbak van ruim 2 meter diep). Lood "laten gieten is beter voor je gezondheid en oud lood, dat je al verzameld heb,kan je bij ze " inruilen".
Zeilen moet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lood 13 mrt 2008 22:08 #29265

Een aantal jaren geleden heb ik loodbroodjes gekocht bij een oud-ijzer boer.
Het koste toen (10 jaar geleden) 2 gulden 50 de kilo, nu zullen de prijzen wel anders liggen. Even googlen of in de gouden gids kijken naar oud-ijzer, zij zullen ook lood hebben of weten waar je het kunt krijgen.
Het smeltpunt van lood is over het algemeen gelijk, afhankelijk van de vervuiling.
Met een dikke brander en een gasflessegie kom je een heel eind maar is een langzaam proces. Probeer van een kampeerboerderij of zeilschool een zogenaamde HOCKER te krijgen. Een grote gaspit welke op de grond staat zodat je het niet op een fornuis hoeft te doen en de afstand en tilhoogte beperkt is.

Groeten, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat kost lood.??? 21 mrt 2008 11:06 #29758

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik heb zelf de bulb voor mijn kiel gegoten van lood. Een mal gemaakt van zandcement. Daarin een een frame van betonijzer en pijpjes op de plaats waar de kielbouten kwamen. Bij de oudijzerboer 350kg loodafval gehaald (vooral veel daklood). Bij Arbo-rent een grote propaanbrander gehuurd voor dakdekkers. Toen het lood stuk voor stuk in de mal gesmolten. Kies wel een winderige dag en blijf boven de wind staan want er komt veel looddamp vrij en dat is erg slecht voor je gestel. Na 2 dagen de cementmal kapot geslagen en ziedaar een prima bulb. Transport mbv een palletwagen waar ik de bulb op kon rollen want 350 kg is erg zwaar blijkt dan.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat kost lood.??? 11 apr 2008 15:25 #30778

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Claushuis heeft ook loodgrit, ik denk dat dat veel fijner is om te verwerken!

Zal in prijs niet veel schelen en alleen minder geschikt zijn als je een racekiel wil hebben. En als het perse gegoten moet worden zou ik zeggen, laat claushuis het doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl