Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Waar zit een kiel onder een boot

Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:05 #164630

  • driesse1
  • driesse1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Wij gaan starten met een nieuw opknapproject. Hiervoor hebben we een body gekocht van 7 mtr lang. Body is gemaakt als zeilboot, maar er zijn geen tekeningen bij.
Nu zijn we aan het kijken waar de kiel moet komen ten opzichte van de mast en hoe zwaar deze moet zijn. Mastvoet is al geplaatst op ca. 1/3 vanaf de boeg

Zijn hier standaard vuistregels voor??
http://http://picasaweb.google.com/driessehugo/DropBox#5547635140429279442
Laatst bewerkt: 06 dec 2010 18:19 door driesse1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:18 #164633

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
vuistregels. tja, je hebt het oppervlak en gewicht, daar past weer een bepaald aantal M2 bij, ook afhankelijk van rompvorm.
kiel zit om structurele redenen rond het midden van het onderwaterschip, roer zo ver mogelijk daar achter. Als je die 2 samen met het oppervlak van het overige onderwaterschip optelt en in 1 punt samenvoegt heb je het lateraal punt.
Het gecombineerde krachtenspel van zeilen(en mast) komt ergens bovenwater uit als de boot met de goede kant omhoog ligt, en de hoogte daarvan heeft weer betrekking op de helling onder zeil. de positie langsscheeps hoort tussen de 4-11 procent voor lateraal punt te liggen, afhankelijk van rompvorm.

zoek met die termen het forum eens rond, er zijn al meer topics over geweest geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:24 #164635

Dus er is geen kiel bijgeleverd? Is wél de waterlijn ( nog )zichtbaar?
Als dat zo is 'gewoon' een kwestie van zwaartepunt bepalen ( dus in belaste toestand/waterverplaatsing )+ Gewicht bepalen van de romp ( weegbrug? )
Aan de hand daarvan gewicht ( + vorm? )bepalen van de ( ballast ) kiel, zwaartepunt kiel naar zwaartepunt romp.

Handiger is natuurlijk als iemand de romp ( scheepstype ) herkent.

Succes!

Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:28 #164637

Die 4 tot 11% word ook wel de lead verhouding genoemd, als je daar op gaat googlen kun je verschillende scheepstypen vinden met de voor hun vorm meest optimale verhouding.
Voor het bepalen van je lateraal punt, neem je niet het geometrische zwaarte punt van je kiel en roer, maar het dynamische zwaartepunt. Omdat de druk aan de voorkant van een kiel en roer hoger is dan aan het eind van het profiel, verschuift dit punt naar voren.

Maak dus eens een zijaanzicht van je tuigage en van je onderwaterschip. Zoek vervolgens het oppervlakte zwaartepunt van je zeilen op en ook die van het onderwatergedeelte van je romp. Zoek vervolgens ook deze punen voor je kiel en je roer, maar schuif deze 25% van de locale koorde lengte naar voren. Middel deze twee punten nu met je punt van de romp. Dit gezamelijke punt moet vertikaal gezien ongeveer 4 - 11% van je waterlijn lengte achter het geometrische opppervlakte punt van je tuigage liggen.

succes,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 dec 2010 18:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:29 #164638

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Zeilboot ontwerpen is een lastig iets en daar moet je eerst voor leren. Die wijsheid haal je ook niet even op een forum met aanwijzingen als een romp van 7 meter en de mastvoet hebben we op 1/3 van de boeg.

Ook al komen er goede en leuke adviezen en staat er wel wat te lezen hier op het Zeilersforum. Succes en welkom op het forum.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:32 #164641

Ik herken de boot uit een boek waarvan ik weet dat het zeilplan en lijnenplan erin vermeld staan, ik ga vanavond eens zoeken of ik het toevallig vinden kan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:37 #164643

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schrijft:
Ik herken de boot uit een boek waarvan ik weet dat het zeilplan en lijnenplan erin vermeld staan, ik ga vanavond eens zoeken of ik het toevallig vinden kan.

als ik mij niet vergis is het een Juno van van de Stadt.
lengte 6,78m
breedte 2,00m
klopt dat?

de tekeningen (incl kiel)staan in het boek en de CD:
EG van de Stadt Pionier in Jachtontwerpen

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:38 #164645

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Misschien ook wel handig als we de boot ook zien:



Lijkt inderdaad erg veel op een Juno:


Het lijkt me inderdaad een stuk handiger om van het bestaande ontwerp uit te gaan dan om zelf een kiel te gaan verzinnen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 dec 2010 18:48 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 18:41 #164646

Capolavoro schrijft:
Erikdejong schrijft:
Ik herken de boot uit een boek waarvan ik weet dat het zeilplan en lijnenplan erin vermeld staan, ik ga vanavond eens zoeken of ik het toevallig vinden kan.

als ik mij niet vergis is het een Juno van van de Stadt.
lengte 6,78m
breedte 2,00m
klopt dat?

de tekeningen (incl kiel)staan in het boek en de CD:
EG van de Stadt Pionier in Jachtontwerpen

groet
t

Ik dacht inderdaad ook aan een Juno, maar vd stadt heeft veel van dergelijke ontwerpen, dus ik was niet zeker. Ik heb een anderboek in gedachten, maar dat vdS boek moet het antwoord ook zeker weten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 06 dec 2010 21:49 #164702

  • driesse1
  • driesse1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Allen hartelijk bedankt. We waren nog heel erg aan het zoeken naar het begin van dit project en wat we als eerste moesten doen. Is dti toch een fantastisch medium, want met deze info komen we zeker verder. Dus nogmaals bedankt en ik hoop dat ik van de zomer een soortgelijke foto als hierboven kan tonen.

Wat betreft de reactie dat je eerst heel veel moet leren voordat je dit soort projecten start ben ik het niet zo mee eens. Goed kijken, informeren en zoeken naar de vuistregels kan met een beetje handigheid resulteren in een vaarbare boot. Is dan misschien een enorme snelle wedstrijdboot, maar voor recreatief gebruik voldoende. En eigenlijk is het alleen maar leuk als hij niet 100% optimaal is, want dan wordt de sport om dit weer aan te passen. Met een zelf gebouwde boot doe je dat sneller als met een gekochte boot. Ik kijk er dus naar uit om deze boot af te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 07 dec 2010 10:58 #164773

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
driesse1 schrijft:
... knip

Ik kijk er dus naar uit om deze boot af te maken.

Ha, succes! Volgens mij is het nog niemand gelukt om een boot helemaal af te krijgen!

Maar, veel plezier met jullie project!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 07 dec 2010 12:16 #164785

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@driesse1:
als het idd een Juno is (even de afmetingen checken!) dan staan de tekeningen ervan op de CD van het van de Stadt-boek (6 tekeningen incl kiel en zeilplan).
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 07 dec 2010 12:20 #164786

Je moet even een zeilboek kopen waar het lateraalpunt e.d. in staat. Dan kun je het zelf berekenen.


nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Zeiltheorie3.png

nl.wikipedia.org/wiki/Zeilen_%28varen%29

books.google.nl/books?id=Mtsyh...lateraalpunt&f=false

scheepsbouw.startpagina.nl/pri...epaling-lateraalpunt

succes ermee

gr

robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 09 dec 2010 21:19 #165181

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1212
Hij staat nu op Marktplaats zag ik net :blink:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 09 dec 2010 21:40 #165188

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Daar staat hij nog gewoon op? De advertentie bestaat al sinds 27-10-10, 14:57
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waar zit een kiel onder een boot 14 dec 2010 19:12 #165776

  • driesse1
  • driesse1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Klopt dat de boot nog op marktplaats stond. Verkoper had hem vergeten er af te halen. Romp gekocht voor 500 euro maar nog niet opgehaald. Gaan we over 2 weken pas doen. Ben benieuwd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl