Mijn Menu

ZeilersWiki

What's up

Wedstrijdkalender

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Welkom, Gast

Hermotorisering, elektromotor en groot water?
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hermotorisering, elektromotor en groot water?

Hermotorisering, elektromotor en groot water? 09 dec 2010 22:30 #165186

Ben aan hermotorisering van een Victoire 822 toe. Heeft nu een Volvo Penta MD7a (13 pk) met 110S saildrive. LOA 8.22m, LWL 6,50m, gewicht 2500 kg. Ik overweeg op een elektrische hulpmotor over te gaan. Opties zijn een POD motor onder het schip op de plek van de saildrive, of een elektromotor op de plek van de huidige diesel en een saildrive. Afgaand op de informatie in:

www.idtechnology.nl/files/zeil...0drive%20systems.pdf

is de accucapaciteit voor minimaal 4 uur op de motor varen niet zo'n probleem om te organiseren. Er is veel technische informatie te vinden en uit te rekenen. Maar ik ben op zoek naar praktijkervaringen, en wel op groter water zoals het IJsselmeer of stromend water als de Waddenzee. Heeft iemand ervaring met een elektrische hulpmotor op een schip van ongeveer dezelfde maten op groter water. Mijn vaargedrag is zo snel als mogelijk de motor uit en op zeil, maar met tegenwind of bij een brug of sluis wel met de (steeds meer gehaaste) meute mee willen kunnen komen.

Kokkel
  • Kokkel
  • Offline
  • Berichten: 16
  • 10 mei 2007

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 09 dec 2010 23:29 #165195

72 pagina's interessant leesvoer, bedankt alvast! Ik geloof alleen niet dat er hier heel veel praktijkervaring is die jij zoekt. Er zijn wel wat elektromotor-topics te vinden van mensen die met de ideeën aan het spelen waren, ik zal ze voor je opzoeken als ik uitgelezen ben
  • Delphi32
  • Offline
  • Berichten: 13190
  • 29 aug 2006
Dennis (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau SO 32.2 L'avalanche
Stuurwiel forever

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 09 dec 2010 23:47 #165199

Mooi initiatief!

Zoek het ook eens in de sloepenbranche, daar hebben ze veel meer ervaring met inbouw-elektromotoren. En kijk ook eens in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daar varen op al die meren heel veel huurbootjes van verschillende formaten, bijna allemaal met e-motor.
  • beewee
  • Offline
  • Berichten: 11831
  • 10 aug 2009

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 10 dec 2010 05:51 #165206

Ik herinner me een project van iemand die een benzine buitenboord transformeerde naar een elektrische. Ik meen me tevens te herinneren dat Delphi32 daar iets meer van kan vertellen omdat er zich tussen de beide heren een pikante (bitsige) discussie ontwikkelde waarin Delphi beweerde dat het onzinnig (lees niet economisch , wegens huidige accu technologie) was om zulk project te ontwikkelen.
Het dient gezegd , de bewuste forumgenoot heeft toen ondanks vele commentaren en kritieken van vele andere toch doorgezet. Een reportage met foto's achteraf toonde aan dat hij slaagde in zijn opzet. Uiteraard bleef de bottle nek het beperkte vermogen van de accubank.
Het was al bij al een zeer interessant project waarin beide genoemde heren wel gelijk hadden , en de ontwikkelaar zich wel van zijn beste ingenieuze kant liet zien.

Ben wel de link kwijt , maar wellicht weet Delphi nog waar die te vinden.

Beste groeten
  • sailbleu
  • Offline
  • Berichten: 1139
  • 09 juni 2008

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 10 dec 2010 09:59 #165216

Beste Kokkel,

Ik zou graag je motivatie om eventueel over te stappen naar een elektromotor horen.

Voor het millieu lijkt met niet je vaart zoals je zelf zegt amper op de motor.
Voor de actieradius vanzelfsprekend niet.
....
ik ben benieuwd.
Op blz.100 van de Zeilen van December 2010 staat een vergelijk tussen een buitenboormotor elektrisch en een op benzine. Geen vergelijk waar jij je keuze uit kan maken maar mogelijk toch het lezen waard.

Met zeilsegroet,

Geert
  • groom
  • Offline
  • Berichten: 6253
  • 24 sept 2007

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 10 dec 2010 10:34 #165219

Afgelopen zomer nogal wat sloepen op accu voorbij zien komen met mooi weer zonder wind. Ook mensen langszij met de vraag of ze nog thuis konden komen, na twaalven weggegaan, want het ging steeds langzamer aan het eind van de middag. Wanneer je niet een reservemotor tot de beschikking hebt lijkt het voor een zeilboot zonder andere voortstuwingsmiddelen niet haalbaar om als het nodig is op elk moment met de meute mee te kunnen. Hoe wanneer het weer omslaat?. Vergeet je snelheid niet die je op stroom moet kunnen maken en de kracht om tegen wind en golven in te varen. Maak je een langere tocht, moet je ook daar waar je overnacht stroomvoorziening hebben dus rustig in de natuur liggen is er niet bij.
  • Proost
  • Offline
  • Berichten: 8467
  • 23 juni 2008

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 10 dec 2010 13:36 #165252

Het lijkt allemaal prachtig, geruisloos varen net als zeilen.
Maar dan komen de problemen met vermogen en actieradius.
Een enorme zware en dure accubank, die na een paar jaar vervangen moet worden.
En altijd aan de walstroom om de accu`s in conditie te houden.

Ik ben ook erg geeintresseerd geweest in electra voortstuwing, en met name die van torqeedo.
Ben toch blij dat ik dat niet heb gedaan en een fijne betrouwbare 4t bbm heb genomen.

Laat je goed informeren, niet door de verkopers van, maar vooral door mensen die werkelijk zelf electrisch varen.
Vraag naar hun ervaringen, die kunnen je opjectief vertellen hoe het bevalt.

Nu verstook je ws amper een tank diesel per seizoen, en diesel kan je overal verkrijgen.
  • Lis-jolle
  • Offline
  • Berichten: 889
  • 15 feb 2009
Bootervaring: Veerse jol, Edel 5, friendship 22, Atlas 20, Waarschip 600, Lis-jolle.

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 10:52 #165348

Beste mensen,

bedankt voor alle reactie tot nu toe. Blijf graag praktijk ervaringen geven. Groom vraagt om mijn motivatie. En Friendship 22 geeft aan dat het voor het milieu niet uit maakt. Ja het klopt dat ik nog geen tank diesel per seizoen verbruik. Dus hoeveelheid CO2-uitstoot valt wel mee, maar kan minder, zeker met bijladen via zon en wind. Belangrijk argument is toch wel geluid. Tegen is beperkte actieradius. Vermogen maak ik me geen zorgen om. Ik vaar bij Sailwise. Op Loosdrecht hebben ze twee zeilschepen waar je met elektrische rolstoelen op kunt. Beiden hebben een elektromotor als hulpmotor. Prima te doen, en lekker eenvoudig in de bediening. Maar ja, daar is het meestal haven uit - haven in, en soms een wat langere tocht.
Grootste 'contra' is misschien wel het toch op tijd naar een stopcontact moeten. Meerdere dagen niet naar een haven is dus geen optie. En even aan de stroom tijdens inkopen doen is te kort.
Ik ga zeker even op de Duitse fora naar ervaringen zoeken.

Kokkel
  • Kokkel
  • Offline
  • Berichten: 16
  • 10 mei 2007

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 12:25 #165351

Als je bij lange tochten inderdaad wel eens capaciteit te kort zou kunnen komen zou je, om nog wat opte kunnen laden tijdens het boodschappen doen, dus accu's moeten hebben die je ook vrij snel op kunt laden, en een extra snellader daarvoor moeten hebben.

Alternatief: een generator? is een beetje de omgekeerde wereld... Eigenlijk zou je een mini-generator op diesel aan boord moeten hebben voor de langere tochten. Zoiets? www.powerchair-review.co.uk/powerchair-engine.htm
  • beewee
  • Offline
  • Berichten: 11831
  • 10 aug 2009

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 14:43 #165362

@kokkel:
Dus hoeveelheid CO2-uitstoot valt wel mee, maar kan minder,

En electra verbruik draagt ook bij tot CO2 uitstoot. Soms heb ik wel eens het gevoel dat men denkt dat elektrisch groen is. (niet gezegd dat jij er zo over denkt)
Daarnaast verbruik ik alleen diesel wanneer ik vaar op de motor. Met een electra motor moet ik naast het opladen van mijn verbruikte vermogen ook nog mijn zelfontlading compenseren. En als mijn accu's af zijn moet ik ze vervangen wat ook weer een extra millieu belasting betekend.
Inderdaad ze zijn stiller. Dus dat is een goed motief in mijn ogen.
Het gebruik van de motor op onze boot ook haven in en uit en evt. bij slecht weer. En juist bij dat laatste heb je meestal een redelijk vermogen nodig voor een mogelijk onbepaalde tijd. Dit laatste zou voor mij de doorslag geven om het niet te doen. Een sloep welke in de zomer zijn vaste rondjes afwerkt bij mooi weer heeft daar minder last van.
  • groom
  • Offline
  • Berichten: 6253
  • 24 sept 2007
Laast bewerkt: 11 dec 2010 14:46 Door groom.

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 14:59 #165365

Hee Kokkel,
Als ik lees: Waddenzee zou ik toch voor diesel gaan. Voor klein binnenwater is electrisch absoluut OK, maar als je na 6 uur stampen en rollen vlak voor de ingang van Vlieland moet omdraaien omdat je batterij op is ben je zuur.
Een benzinegenerator aan boord nemen is een optie, maar voor een serieuze (3 - 4 kW) ben je een paar centen kwijt, zit je alsnog met je onderhoud en heb je er toch nog 50 kilo gewicht + een potentieel brandbommetje bij.

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 17:56 #165375

Volgens mij is de combi met een klein diesel aggregaatje het overwegen waard.

Voor alleen de haven in en uit gebruik je de accu's en als je een keer lang moet motoren dan gebruik je langdurig de aggregaat.

Van die kleine stukjes slijt je diesel dan niet, dat is waar bij een zeilboot de grootste slijtage van komt.

Enneh, voorlopig schijn je de aggregaat op RODE diesel te mogen draaien, ook als je de aandrijving er op aansluit.
  • OOOO
  • Offline
  • Berichten: 1937
  • 22 juli 2001
Sven Heesterman

In het land der blinden is eenoog een zonderling

Re:Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 19:42 #165386

Kokkel schrijft:
Ben aan hermotorisering van een Victoire 822 toe. Heeft nu een Volvo Penta MD7a (13 pk) met 110S saildrive. LOA 8.22m, LWL 6,50m, gewicht 2500 kg. Ik overweeg op een elektrische hulpmotor over te gaan. Opties zijn een POD motor onder het schip op de plek van de saildrive, of een elektromotor op de plek van de huidige diesel en een saildrive. Afgaand op de informatie in:

www.idtechnology.nl/files/zeil...0drive%20systems.pdf

is de accucapaciteit voor minimaal 4 uur op de motor varen niet zo'n probleem om te organiseren. Er is veel technische informatie te vinden en uit te rekenen. Maar ik ben op zoek naar praktijkervaringen, en wel op groter water zoals het IJsselmeer of stromend water als de Waddenzee. Heeft iemand ervaring met een elektrische hulpmotor op een schip van ongeveer dezelfde maten op groter water. Mijn vaargedrag is zo snel als mogelijk de motor uit en op zeil, maar met tegenwind of bij een brug of sluis wel met de (steeds meer gehaaste) meute mee willen kunnen komen.

Kokkel
De verbouwing naar electrische voortstuwing wordt m.i. zeker twee maal zo duur als een nieuwe motor. Daar kun je je hele verdere zeilersleven gasolie voor kopen
  • douwe
  • Offline
  • Berichten: 2005
  • 24 mrt 2008
Kleine Bm,16m2,Sharpie,Topklasse,Finnjol,Friendship 26, Maxi 1000
Met de kop in de wind
is wat ik lekker vind

Re:Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 20:21 #165392

Actieradius en voldoende energie over hebben als het kritisch wordt lijkt de flessenhals te zijn. En daarnaast wordt de prijs van het hele systeem als argument 'tegen' genoemd. Ik ga er maar eens goed aan rekenen; motor, aandrijving, accu's, regelaar, lader en een generator. Een benzine- of dieselgenerator vind ik geen optie. Benzine risico explosiegevaar. Diesel te zwaar. Kijk dus naar brandstofcel (www.efoy.com, www.kerlan.nl). Moet eens rekenen aan de totale kosten, maar ook aan wat ik maximaal aan bijlaad-capaciteit tijdens het varen nodig heb. Het blijft per slot van rekening een zeilboot. Het is me wel duidelijk dat de prijzen in Duitsland beduidend lager liggen, en dat prijzen nu snel aan het dalen zijn.

Kokkel
  • Kokkel
  • Offline
  • Berichten: 16
  • 10 mei 2007

Re:Hermotorisering, elektromotor en groot water? 11 dec 2010 20:30 #165394

Rationeel gezien ben ik het helemaal eens met Douwe, maar dan zul nooit genieten van geruisloos motorvaren.
Ik denk dat de sensatie van GERUISLOOS superelaxed in de kuip zittend met een bakje koffie niet te evenaren is door wat dan ook.

Ik vergelijk het maar met lekker voor de wind, met alleen de genua uit terug naar de haven zeilen.

Ook hier geld weer dat niet alle electro aandrijvingen even stil zijn.
Er zijn motoren welke onderwater zitten als een torpedo onder je boot, en inbouw welke saildrive of schroefas aandrijven.
De laatste zijn minder stil dan de onderwaterversie, maar wel veel service vriendelijker.

En dan komt nog het accu verhaal, conventionele loodaccus zijn goedkoop maar zwaar en groot.
Speciale deepcycle lood-gel accu`s zijn alweer vele malen duurder.
En superlichte lithium-ion zijn voor vermogens welke je wil hebben op je boot zo duur dat het niet in verhouding meer staat t.o.v een diesel.
  • Lis-jolle
  • Offline
  • Berichten: 889
  • 15 feb 2009
Bootervaring: Veerse jol, Edel 5, friendship 22, Atlas 20, Waarschip 600, Lis-jolle.

Re:Hermotorisering, elektromotor en groot water? 12 dec 2010 10:08 #165425

Overigens kan je als toch bereid bent om te investeren kiezen voor een hybride aandrijving, diesel-electrisch.
Dus een electromotor in lijn met de diesel, genieten van electrisch varen en toch de ``veilige`` diesel achter de hand.
  • Lis-jolle
  • Offline
  • Berichten: 889
  • 15 feb 2009
Bootervaring: Veerse jol, Edel 5, friendship 22, Atlas 20, Waarschip 600, Lis-jolle.

Re:Hermotorisering, elektromotor en groot water? 12 dec 2010 10:11 #165426

En dat allemaal inbouwen op een Victoire 822!!.
  • Proost
  • Offline
  • Berichten: 8467
  • 23 juni 2008

Re:Hermotorisering, elektromotor en groot water? 12 dec 2010 10:24 #165427

Een Duitse collega zweert bij benzine inboard motortje: clarc-yacht.com.
Is klein, licht, met het handje te starten, maakt minder herrie.
Zelf hoef ik hem niet, maar smaken verschillen.
Groets, Ruud

Re:Hermotorisering, elektromotor en groot water? 28 mrt 2011 09:31 #185684

Voor zover het nog actueel is, ik kwam toevallig deze site tegen: www.elektrobootsantrieb.de/
  • beewee
  • Offline
  • Berichten: 11831
  • 10 aug 2009

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 28 mrt 2011 10:38 #185692

Van dat elektrische naast een dieseltje gaat je bootje van goed 8 meter wel wat dieper liggen. Alleen zo'n el. motor weegt al 65 kg, dan minimaal 4 accu's van 20 kg (80 kg), plus een dieseltje met ook een startaccu (100 kg), naast je standaard verbruikersaccu's (25kg). Goed voor de portemonnee van iemand, behalve die van de booteigenaar.

De boot goed trimmen wordt al een lastig punt zo niet onmogelijk.
  • Proost
  • Offline
  • Berichten: 8467
  • 23 juni 2008

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 28 mrt 2011 11:01 #185699

Degene die een accu en een kiel kan integreren/samenbouwen, zou wel goede zaken kunnen doen. Ik zie een stukje synergie: een loodaccu, en een loden kiel... de loden kielaccu!

Maar of een loodaccu de aangewezen soort accu voor zoiets is...?
  • beewee
  • Offline
  • Berichten: 11831
  • 10 aug 2009

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 28 mrt 2011 11:03 #185700

Ik ben ervan overtuigd dat het kan, een electromotor.
Naast vrijwilliger bij Sailwise, net als Kokkel trouwens, ga ik ook de Groene Wens varen. Zie www.groenewensboot.nl.
Deze voor mensen met een beperking aangepaste motorboot vaart in de Weerribben en is volledig electrisch bemotord. Accu-capaciteit moet ruim voldoende zijn voor een dag varen. Bij de maidentrip enkele weken geleden is er in één dag van Grouw (de werf) naar Ossenzijl (de ligplaats) gevaren zonder problemen.
Komend weekend gaan we de boot met de andere schippers bekijken en uitproberen. Ik ben benieuwd welke accu-capaciteit er in ligt. Ik neem aan dat er een 48V motor gebruikt wordt, die zijn wat effectiever dan 12V of 24V exemplaren.

Terug naar het topic: een electromotor als hulpmotor op een zeilboot. Ik zie een paar bezwaren:
- Het bergen van voldoende accu's (omvang en gewicht) in relatie tot de gewenste actieradius. Wat doe je op een windstille dag op vakantie? Of wind tegen en kruisen is geen optie?
- Het laden van de accu's: lig je iedere dag aan een walstroomaansluiting die genoeg stroom kan leveren? Als je wilt laden op wind of zonlicht, heb je echt een flinke installatie nodig.
- Kosten. Een electromotor hoeft niet duurder te zijn dan een diesel, maar daar komen de accu's, bekabeling, lader, etc. nog bij. Accu's hebben zeker niet het eeuwige leven, die zul je om de paar jaar moeten vervangen.

Best een interessante discussie...

Bart
Make boats, not war.
www.bartloeff.nl

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 28 mrt 2011 11:05 #185701

Ik weet dat Hoora tegenwoordig een torenvalk bouwt met ingebouwde elektromotor.
Het fijne weet ik er niet van, maar dat kan interessant zijn om dat eens verder uit te zoeken.
  • wybeslot
  • Offline
  • Berichten: 3386
  • 29 aug 2010
Efsix 1323, Effugio
Efsix 1100, project
Ligplaats Enschede

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 28 mrt 2011 11:09 #185703

Hoora heeft de schroef daarvan zelfs mooi in de kiel ingebouwd, was op de vorige Boot Holland te zien. Ik heb er ergens nog een foto van meen ik.

Nu hebben we het over zeilboten, de actieradius van een elektromotor hoeft natuurlijk niet de halve Noordzee te bedragen.. maar de dreiging van een lege accu terwijl je 'm net nodig hebt, ik snap 't wel ja.

Verder heeft een elektromotor weer minder onderhoud nodig, dus dat compenseert de kosten van de accu's weer.
  • beewee
  • Offline
  • Berichten: 11831
  • 10 aug 2009

Re: Hermotorisering, elektromotor en groot water? 28 mrt 2011 11:43 #185705

Kijk ook eens bij Arka in Giethoorn. Die hebben een flink assortiment (buitenboord, pod en inboard) en de nodige ervaring, in de Wieden en Weerribben vaart de hele huurvloot electrisch plus de boten van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer.

Er zijn ook subsidieregelingen voor electrisch varen. Friesland heeft er een gehad, maar die is al afgelopen, dacht ik. En in Steenwijkerland krijg je 25% subsidie als je je boot ombouwt naar electrisch.

Bart
Make boats, not war.
www.bartloeff.nl
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.34 seconden