Mijn Menu

ZeilersWiki

What's up

Wedstrijdkalender

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Welkom, Gast

vermogenverlies saildrive
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: vermogenverlies saildrive

vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 17:53 #145580

Gelukkig geen probleem dat zich bij mij voordoet, maar helaas wel bij vrienden...

Plots hebben ze een sterk verminderd vermogen aan de schroef.
De motor draait gewoon en normaal. Bij gas geven is het net of de schroef nauwelijks meer toeren krijgt.
Volgas heeft nu ongeveer hetzelfde effect als daarvoor rustig vooruit.

Er is geen touw in de schroef en de schroef is ook ok.
Aan welk deel van de saildrive ligt dit?
  • Ilex
  • Offline
  • Berichten: 2248
  • 30 dec 2008

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 18:02 #145583

Vooruit en achteruit slaan geeft gelijke effecten?
En is het alleen dat de boot niet op snelheid komt, of zijn korte, snelle klappen ook niet meer mogelijk?
Naast de saildrive kan je ook de motor verdenken: als er te weinig brandstof of lucht aangevoerd wordt, kan dat betekenen dat je onbelast niets merkt, maar onder belasting wel vermogen verliest.
Hoe is overigens vastgesteld dat aan de schroef niets mankeert? Optisch, of gemeten? Veranderde spoed van een schroefblad geeft ook rare effecten, hoewel je dat bijna altijd als trilling door onbalans merkt.
Wat voor schip/motor/saildrive/schroef hebben we het over?
  • Apae
  • Offline
  • Berichten: 3990
  • 06 aug 2009
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 18:19 #145585

Oei, nu vraag je wat!
Motor komt wel in toeren en lijkt verder heel normaal te reageren op de gas.
Boot komt niet op snelheid en korte snelle klappen geeft geen beterschap.
Boot heeft in de kraan gehangen voor inspectie. Optische controle dus.
Of er een verschil is in vooruit of achteruit slaan... dat weet ik niet.
Schip is C-Yacht 11.30ds. Type motor enzo... weet ik ook al niet. Ahum.
Zal eens navragen.
  • Ilex
  • Offline
  • Berichten: 2248
  • 30 dec 2008

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 18:26 #145587

Het kan een slippende koppeling zijn

Kom de volgende keer een met wat meer informatie over hoe de motor reageert als die in zijn werk staat

Komt de motor normaal op volle toeren en wat is dit dan zowel voor als achter uit in werk natuurlijk.

Zit er nog wel olie in de saildrive?


Hoe weet je dat er geen touw in zit en dat de schroef oké is? Simpel de motor komt (niet) of langzaam optoeren en motor rook zwart op vol last (maar visueel inspectie is wel wenselijk)

Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Laast bewerkt: 29 aug 2010 18:30 Door Fer.

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 18:40 #145589

Kleinere saildrives bevatten, eenmaal "in de versnelling", geen koppeling die kan slippen. Ik weet niet hoe dat met grotere is.

Het is dan dus alles of niets, en niet 'een beetje', tenzij het met een hevig tandengeknars gepaard gaat, en/of de 'versnelling' niet volledig ingeschakeld is (probleem aan de bedieningkabels, eenvoudig uit te sluiten door die af te koppelen en het heveltje met de hand te bedienen)
  • web
  • Offline
  • Berichten: 4468
  • 26 juli 2009
Maxi 77 "Polymeermin" @zeilmarcel
VB2, SRC, zwemdiploma en strikdiploma
Laast bewerkt: 29 aug 2010 18:40 Door web.

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 19:00 #145591

Maar vraag me nu ook even af wat voor schroef er onder zit wel of geen klapschroef.

Als het een klapschroef is dan zou daar wat mee kunnen zijn saidrive zijn over algemeen zeer betrouwbaar.

Een saildrive gaat gepaar met een klapschroef als deze niet goed meer klapt dan zal deze dus ook niet zijn werk meer goed doen


Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Laast bewerkt: 29 aug 2010 21:56 Door Fer.

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 20:10 #145617

Eerst flink gas geven in de vooruit of achteruit en dan gas terugnemen. De schroef kan moeite hebben met uitklappen.
  • Proost
  • Offline
  • Berichten: 8466
  • 23 juni 2008

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 21:47 #145651

Tussen motor en schroef zit niets anders dan een schakelkast, die je in neutraal , vooruit of achteruit zet.
Dus een koppeling zit er niet tussen.
Hooguit een rubber klos die de eerste klap opvangt.
Er kunnen maar twee dingen zijn.
De schroef zit niet vast aan de schroefas , of als er een klap schroef opzit dat de bladen niet helemaal uit gaan.
Maar tussen de krukas van de motor en de schroefas is normaal een starre ( wel met div. tandwielen )verbinding.
  • TonDini
  • Offline
  • Berichten: 2424
  • 22 mrt 2007

Re:vermogenverlies saildrive 29 aug 2010 21:52 #145653

Bij kleine niet maar ik ken ook drive’s die wel een koppeling hebben maar niet zoal je bij een normale aandrijflijn.

Zoal ik al eerder hen gepost ga ik voor de klapschroef

Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Laast bewerkt: 29 aug 2010 21:56 Door Fer.

Re:vermogenverlies saildrive 06 sept 2010 12:02 #146968

Heb ondertussen wat meer info (nu niet van de vrouw, maar van de man verkregen ).
Het gaat om een Yanmar SD-40. Het probleem zou gekend zijn bij dit type Yanmars: de koppelingsconus zou verbranden omdat er te weinig olie bijgeraakt. Hierdoor zou de koppeling slippen. Het probleem doet zich harder voor in achteruit.
Motor heeft amper 500 uren op z'n teller...

Heeft m'n Penta MD 2030D met saildrive S110 of S120 ook zo'n ding? Lijkt me een erg dure reparatie!
  • Ilex
  • Offline
  • Berichten: 2248
  • 30 dec 2008

Re:vermogenverlies saildrive 06 sept 2010 18:09 #147050

Alle saildrives hebben een koppeling en ja het is niet goedkoop maar wel te overzien hoor, een koppeling is net zoals bij een auto een slijt deel.

Maar dat de motor nog maar 500 op de teller heeft staan is erg weinig voor een koppeling maar het kan natuurlijk wel gebeuren dat hij er uitfikt.

Het olie pijl regelmatig nakijken toch wel belangrijk en verder adviseer ik je om even met Yanmar Nederland in kontact te gaan over hoe dit kan en of ze je te gemoet kunnen komen want na 500 uur en nieuwe koppeling is erg snel (garantie verlopen ben ik bang maar toch even proberen)

Meest waarschijnlijk is dat de koppeling niet goed was afgesteld waar door de koppeling niet goed ingreep, overging is het een simpele koppeling het zijn eigenlijk twee bloempotten die in elkaar grijpen als die niet voldoen in elkaar grijpen dat slijten ze sneller.

Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Re:vermogenverlies saildrive 07 sept 2010 23:33 #147376

Klinkt als een behoorlijke ontwerpfout als er altijd voldoende olie in zat en de koppeling is toch zo zwak. 500 uur is niet veel. Kan ook misbruik zijn natuurlijk, volgas vooruit *RAM* volgas achteruit, dat soort "van dik hout zaagt men steigerpalen" inparkeerwerk.

En een koppeling die eenmaal een tijdje flink geslipt heeft kun je weggooien, daar gaat nastellen ofzo niet meer aan helpen.

Helaas is het handboek wat ik heb wat onduidelijk over hoe het bij de 110S in elkaar zit. Het LIJKT zo op de foto's/tekeningen/omschrijvingen een 'normaal' schakelmechanisme, die 'm, eenmaal ingeschakeld, met tanden "lockt" en dus niet na het schakelen nog uitsluitend op frictiekoppeling als overbrenging blijft vertrouwen.

Als de overbrenging mechanisch is NA het schakelen, dient de koppeling alleen ter synchronisatie, beetje analoog aan hoe het in auto-versnellingsbakken gaat (die met de voetjes in de lucht ook prima zonder koppelen kunnen synchroniseren en schakelen), alleen dan met wat forsere synchronisatie conussen. Maar dat kan ook gerust wishful thinking zijn... (en voor dit geval niet eens relevant, sorry, zit alleen wat hardop te denken...)
  • web
  • Offline
  • Berichten: 4468
  • 26 juli 2009
Maxi 77 "Polymeermin" @zeilmarcel
VB2, SRC, zwemdiploma en strikdiploma

Re:vermogenverlies saildrive 08 sept 2010 11:04 #147440

web schrijft:
Klinkt als een behoorlijke ontwerpfout als er altijd voldoende olie in zat en de koppeling is toch zo zwak. 500 uur is niet veel. Kan ook misbruik zijn natuurlijk, volgas vooruit *RAM* volgas achteruit, dat soort "van dik hout zaagt men steigerpalen" inparkeerwerk.


Dat zal wel meevallen, manoeuvreren doen ze op dat soort bakken altijd uitsluitend met de boegschroef
  • FMJ
  • Offline
  • Berichten: 3203
  • 11 sept 2009

Re:vermogenverlies saildrive 08 sept 2010 12:53 #147477

Bij dat laatste zit je juist denk ik

Als iemand nog extra info heeft over de Penta-saildrive...

Rondspeurend naar het probleem bij de Yanmar, kom je erg veel gelijkaardige gevallen tegen en bijna allemaal met erg weinig uren op de teller!
Yanmar zou een garantie-reparatiekit hebben klaarliggen. Ook zou dit onderdeel in bepaalde landen geschrapt zijn uit de garantievoorwaarden.
Dan toch Yankmaar?
  • Ilex
  • Offline
  • Berichten: 2248
  • 30 dec 2008

Re:vermogenverlies saildrive 08 sept 2010 18:48 #147575

Yanmar gebruikt een mechanisch koppeling deze hoor er in te klappen dit is normaal bij een mechanisch bak. (je hoor hem schakelen,klappen)

Voor Volvo geld het zelfde maar dit betekent niet dan deze ook zulke probleem heeft
.
Er zijn verschillende merken voor motoren en saildive’s en wat ik weet is dat het net zo als de wasmiddelen gaan de een is beter dan de ander maar komen vaak uit de zelfde fabriek en worden ergens ander verpakt

Dit geld ook voor veel boot motoren worden geboud bij B.v. Mitsubshi en gemarineerd door Yanmar, Volvo,Vetus (begrijpen jullie waar ik heen wil)

Wat voor informatie wil je hebben LLex

Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Re:vermogenverlies saildrive 08 sept 2010 18:58 #147583

Hoe het schakelmechanisme bij de Volvo saildrive (110S of 120S) juist werkt.
M.a.w. hoe komt het dat ik zonder te schakelen, zoals bij een auto, in vooruit en achteruit kan zetten zonder dat het kraakt
  • Ilex
  • Offline
  • Berichten: 2248
  • 30 dec 2008

Re:vermogenverlies saildrive 08 sept 2010 19:16 #147591

Oké een auto heeft versnellingen (meerder tandwielen)een koppeling niet die gebruik voor vooruit maar een tandwiel en dit geld ook voor achteruit daar is een apart tandwiel voor.

De conus koppelingplaten of schijfkoppelingsplaten zorgen voor een start verbinding tussen de tandwiel aandrijvingen en deze tandwielen hebben ook een speciale hoek in de tanden zo dat ze soepeler ingrijpen e dus tandenpoetsen niet mogelijk is.

Ik zal even kijken of in nog wat theorie in het archief heb over keerkoppelingen dan zal ik die opsturen (digitaal)

Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Re:vermogenverlies saildrive 08 sept 2010 22:20 #147690

Lijkt mij ook heel interessant! Dank!
  • web
  • Offline
  • Berichten: 4468
  • 26 juli 2009
Maxi 77 "Polymeermin" @zeilmarcel
VB2, SRC, zwemdiploma en strikdiploma

Re:vermogenverlies saildrive 09 sept 2010 18:43 #147915

Nog even terug komen op het probleem van LLex zijn vriend ik bedenke me vannacht opeen dat ik dit probleem eerder ben tegen gekomen maar dat bij een ander type Yanmar saildrive

Het probleem bij deze saildrive is dat de kering kan gaan leken bij de schroef en daar door olie verlies optreed of water naar binnen komt, dit is een probleem wat bij Yanmar speelde

De keringen gaan soms niet zo lang mee wat ik zeker weet is dat alle saildrive vervroeg of laad hier problemen mee krijgen

Het ging overigen om de SD20

Als er mensen zijn die willen weten hoe je de keringen moet vervangen dan hoor ik het wel
Ik heb wel een beschrijvingukje voor in een Word bestand.

Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Re:vermogenverlies saildrive 09 sept 2010 19:42 #147925

ik bedenke me vannacht opeen


Schitterend toch hoe de geest werkt!
Ik heb ook de neiging 's nachts wakker te worden (of te blijven liggen) door een probleem. Al dan niet met een oplossing.
  • Ilex
  • Offline
  • Berichten: 2248
  • 30 dec 2008

Re:vermogenverlies saildrive 09 sept 2010 22:21 #147973

Ik niet vinden of er nu een klapschroef onder zit, als dit wel het geval is, kan het ook de schroef zijn.
Er is een serie van Gori (niet de eerste de beste) waar het rubber tussen de hub(deel waar de bladen in zitten) en de steekas(het deel wat over de as schuift) niet sterk genoeg is. Het lijkt wel of er teveel speling op de as zit, maar dit is niet zo. Het is het rubber tussen de hud en steekas wat kapot is of gaat. Uiteindelijk gaat de hub "slippen" op de as en komt het vermogen niet meer bij de bladen. Dit komt voor bij de 2 bladsschroeven.


Gr M
  • monster
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 01 sept 2010

Re:vermogenverlies saildrive 10 sept 2010 11:24 #148064

drieblads klapschroef, merk onbekend
  • Ilex
  • Offline
  • Berichten: 2248
  • 30 dec 2008

Re:vermogenverlies saildrive 10 sept 2010 15:44 #148130

dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan, jammer een schroef is altijd veel goedkoper als een saildrive revisie.

Gr M
  • monster
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 01 sept 2010

Re:vermogenverlies saildrive 10 sept 2010 19:56 #148168

Ook een twee of drie klapschroef heeft liefde nodig (onderhoud) het kan zijn dat een schroef niet goed uitklapt.

Ik heb hier wel wat informatie over voor de liefhebber

Mvg Fer
  • Fer
  • Offline
  • Berichten: 6329
  • 24 apr 2010
Dieseldokter.nl

Facebook.com/dieseldokter

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Re:vermogenverlies saildrive 11 sept 2010 13:10 #148228

Helemaal eens Fer, maar het probleem van het kapot gaan van de verbinding tussen de hun en steekas komt vaak bij de 2 blads voor i.v.m. de trillingen, een 3 bladsschroef is gewoon rustiger. Maar een beetje TLC voor de schroef wordt vaak vergeten

GR M.
  • monster
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 01 sept 2010
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.33 seconden