Mijn Menu

ZeilersWiki

What's up

Wedstrijdkalender

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Welkom, Gast

Onderwerp: Marifoon en AIS

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 07:12 #348911

voor een dsc bericht maakt het niet uit op welk kanaal jouw marifoon staat, als ik jou een dsc bericht wil sturen dan voer ik jouw mmsi nr in met een door mij te bepalen voorkeurskanaal in mn marifoon en druk op verzenden. jij krijgt dan een geluidsignaal en een kanaalnr te zien waar ik jou wil hebben.
sommige marifoons gaan automatisch naar het voorkeurskanaal.
de rode knop op jou marifoon is puur en alleen bedoeld voor noodgevallen, als er een gps op aangesloten is dan zal er bij het bedienen van deze noodknop jouw positie en mmsi nr verzonden worden. dus ze weten wie je bent en waar je zit.

ps de rode knop is geen speelgoed maar een serieuze noodknop.
  • b100
  • Online
  • Berichten: 2498
  • 17 juni 2009
groeten bennie

Qua patet orbis
Laast bewerkt: 20 dec 2012 07:13 Door b100.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 08:08 #348919

Ik heb een SH GX2100E en hij bevalt uitstekend. Zowel het marifoongedeelte als de AIS-ontvanger. De marifoon stuurt de ontvangen AIS-informatie, via een zelfgemaakt NMEA-USB-omvormertje, naar de usb-poort van mijn laptop. En dan kan ik op bijv SeaClear2 alle AIS-informatie plotten.
Ik vind het prettig om de AIS-ontvanger te combineren met de marifoon. Het scheelt een extra antenne en is goedkoper dan twee systemen. En ik was niet van plan om zelf mijn positie te gaan uitzenden.
Prettig aan de SH vind ik de draaiknoppen voor zowel volume, squelch en kanaalkeuze. Prettiger dan met een numeriek toetsenbordje.

Gr.

Wim
  • Vitara
  • Offline
  • Berichten: 188
  • 28 sept 2008

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 08:10 #348921

Wellicht is het toch verstandig om je marcom b te gaan halen. Die heb je nodig voor veel toepassingen.
Daarnaast kan er je van alles uitgelegd worden, en dat doet eenieder hier ook graag, maar als je niet weet wat MMSI, ATIS,AIS en DSC is, is het ook zeer te betwijfelen of je deze middelen , die tenslotte voor veiligheid en herkenbaarheid dienen, wel kunt gebruiken. En indirekt dus een schijnveiligheid voor jezelf creeërt.
Official Proud Defender of the 100 series by Bavaria!
Sailing on the edge; when you take it right up there and move over....

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 08:16 #348925

Domper,

Misschien moet je naast je marifoon papiertje ook even een Marcom B of SRC cursus volgen en in die die stof examen doen. Het is niet moeilijk maar je krijgt wel wat informatie binnen over dingen die je nu duidelijk mist.

Dan krijg je ook pas een MMSI nummer en pas als je die programeert in je marifoon komen de DSC functies van je marifoon beschikbaar, als het goed is eerder niet. sowieso mag je die functies pas na zo'n extra examen pas gebruiken! Dat is niet voor niks als ik je kennis over die zaken nu inschat.
  • Philip
  • Offline
  • Berichten: 4289
  • 22 mrt 2002

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 08:20 #348927

Faran schreef :
Deze marifoon ontvangt AIS.
www.georgekniest.nl/Catalogus/...GX2100E/product.aspx

Marifoons, die AIS uitzenden, zijn er bij mijn weten (nog) niet.


En laat mij daar nou net op wachten.
Dit moet vroeg of laat toch op de markt komen , kan niet anders.

Beste groeten
  • sailbleu
  • Offline
  • Berichten: 1139
  • 09 juni 2008

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:07 #348962

WadnWind 21.30,

De Ais zender op land had ik ook aan gedacht, maar het ding bewoog en niet via een stratenplan, maar in rechte lijn zo over een bergrug heen.
Dan denk je aan het ding in een vliegtuig, maar daarvoor ging het niet snel genoeg. En hoe neem je een accu mee in een vliegtuig waar je ook niet mag zenden.

En dit was ook niet de enige, er waren er meer. En de aangegeven snelheid was rond de 6 knoop, dit kwam niet overeen met de beweging snelheid over de kaart. Heb een paar afdrukken meer gemaakt.

Ik kan me voorstellen dat, wanneer het startpunt aan één zijde van land ligt en de actuele positie aan de ander kant, dat dan de koerslijn een verbinding is tussen deze punten omdat je later inlogd.
Maar dat was hier niet het geval.

Voor mij een raadsel.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:16 #348963

Philip schreef :
sowieso mag je die functies pas na zo'n extra examen pas gebruiken! Dat is niet voor niks als ik je kennis over die zaken nu inschat.

Dat niet alleen: misschien moet ook even de vraag worden gesteld of Domper die marifoon zelf heeft gekocht. Of zat ie al in de boot toen hij die kocht? In het laatste geval is het niet onwaarschijnlijk dat er al een MMSI in zit. Die van de vorige eigenaar. De marifoon is in dat geval geheel klaar voor DSC-gebruik en zenden met 25 watt op alle kanalen. En Domper is dan nú al illegaal bezig..

--
stegman

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:34 #348967

Palomine schreef :
Faran schreef :
Palomine,

Ik heb geen ervaring met die Standard Horizon. Ik vind hem wel heel betaalbaar, gelet op de functionaliteit.
Ik zou gaan voor een standalone apparaat met eigen antennes en meer instelmogelijkheden. Bij voorbeeld:

www.georgekniest.nl/Catalogus/...ate+850/product.aspx

Forumlid Albert 45 heeft er één en is daar zeer te spreken over.


Dank je Arjan, dat is ook het apparaat dat ik bij ANDO aan boord heb gezien en hij is er ook erg over te spreken. Zoals je zelf ook zegt, die SH is wel erg betaalbaar, en aangezien ik dit voorjaar Marcom-B wil halen en om dat ook in de praktijk te gaan gebruiken mijn Atis marifoon ga vervangen door een DSC marifoon denk ik dat die SH een betaalbare oplossing is om dan tegelijk (beperkte) AIS functionaliteit aan boord te brengen.

Grt, Michiel


Weet je zeker dat je marifoon niet ook GMDSS aankan? De meeste marifoons van na ongeveer 2001 kunnen dat
namelijk als je tenminste je MMSI erin programmeert. Soms kunnen ze ook door een dealer worden omgeprogrammeerd als combi die dan zowel ATIS ( binnen) als GMDSS/DSC functie heeft.

Wat betreft een AIS functie op die marifoon. Inderdaad een heel mooie optie waarbij je wel moet bedenken dat de weergave heel wat minder handig is als op een plotter met AIS mogelijkheid of op een laptop of tablet met de benodigde navigatiesoftware. Vooral op een plotter zijn de mogelijkheden veel uitgebreider.
Met bijv. een ontvangertje van Nasa ( kan mooi nog met de verzamelinkoop van Snelem) ben je dan voor ongeveer €130 klaar waarbij nog wel kosten komen voor een Serial to USB kabeltje ( voor een laptop of tablet) en een antenne of spitter.
Ad

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:36 #348970

Saeftinghe schreef :
WadnWind 21.30,

De Ais zender op land had ik ook aan gedacht, maar het ding bewoog en niet via een stratenplan, maar in rechte lijn zo over een bergrug heen.
Dan denk je aan het ding in een vliegtuig, maar daarvoor ging het niet snel genoeg. En hoe neem je een accu mee in een vliegtuig waar je ook niet mag zenden.

En dit was ook niet de enige, er waren er meer. En de aangegeven snelheid was rond de 6 knoop, dit kwam niet overeen met de beweging snelheid over de kaart. Heb een paar afdrukken meer gemaakt.

Ik kan me voorstellen dat, wanneer het startpunt aan één zijde van land ligt en de actuele positie aan de ander kant, dat dan de koerslijn een verbinding is tussen deze punten omdat je later inlogd.
Maar dat was hier niet het geval.

Voor mij een raadsel.


Voor mij is het geen raadsel hoor, heb tracks/boten op de meest vreemde plekken neergelegd.
1. Met mijn Android telefoon, die zijn positie naar marinetraffic.com stuurde op ons rondje lunchwandelen en naar huis rijden (A50)
2. Door wat softwaregeknutsel, waarbij je gewoon een willekeurige positie in een AIS boodschap zet, en die naar marinetraffic.com stuurt. (Een schip van 50 meter in een slootje in de Mastenbroekerpolder)

Een jaartje geleden stond er rondom het Agentschap Telecom in Groningen een prachtige klok van 12 schepen voor de getallen, en twee schepen als wijzer, een met een vector van 5 knopen en een met een vector van 10 knopen (kleine en grote wijzer)
groet'n
Hans Fix

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:39 #348971

En wat dacht je van deze:

25jaar.png

Shiptron 25 jaar!

500m lang, 100m breed!
groet'n
Hans Fix
Laast bewerkt: 20 dec 2012 10:43 Door It Paradyske.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:48 #348975

Het valt mij wel erg op hoeveel misverstanden er over ATIS , GMDSS , DSC en MMSI en ook over AIS worden geschreven in dit draadje.
En dat terwijl je op internet toch alle info erover kunt vinden door gewoon te googelen op de betreffende afkortingen.
Voor de diverse opties van een marifoon is het vaak handig om een handleiding van het betreffende apparaat te downloaden en die en heel zorgvuldig door te lezen. Daar staat eigenlijk alles in.
Aardige voor marifoon is ook wel deze:
www.frequentieland.nl/maritiem/index.htm
of gewoon :
www.agentschaptelecom.nl/onder...epvaart/Pleziervaart
of bijvoorbeeld deze voor AIS:
www.hollandmarinehardware.nl/i...e=Beschrijving%20AIS

En inderdaad , Wiki weet ook altijd wel raad.
Ad

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:52 #348978

Yellow Boat schreef :
Weet je zeker dat je marifoon niet ook GMDSS aankan? De meeste marifoons van na ongeveer 2001 kunnen dat
namelijk als je tenminste je MMSI erin programmeert. Soms kunnen ze ook door een dealer worden omgeprogrammeerd als combi die dan zowel ATIS ( binnen) als GMDSS/DSC functie heeft.

Weer zo'n sweeping statement.
Het feit is gewoon dat er zogenaamde zeevaart-marifoons en binnenvaart-marifoons zijn.
Een binnenvaart-marifoon waar vanuit de fabriek geen DSC-functie is ingebouwd, kan niet door wat slim programmerwerk daar wèl geschikt voor worden gemaakt. Het rooie knopje voor de automatisch nooduitzending zit er bijvoorbeeld niet op en waarschijnlijk is er ook geen ingang voor de GPS aanwezig.

--
stegman
Laast bewerkt: 20 dec 2012 10:52 Door lodewijk stegman.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 10:57 #348979

It Paradyske schreef :
En wat dacht je van deze:

25jaar.png

Shiptron 25 jaar!

500m lang, 100m breed!



Tja , van die leuke plaatjes kun je wel vaker vinden.
Dat gaat trouwens nog mooier met Google Earth als je daar de AIS bij inzet ( gaat ook op de Marinetraffic pagina).
Dan zie je gelijk alle AIS signalen die via een walstation of ook wel vast zeestation ( zoals een productieplatform) worden doorgegeven aan Marinetraffic.
Een tijdje terug was er ook iets heel interessants te zien aan AIS signalen in Groningen.
Is ook heel simpel als je gewoon die gegevens invult bij het Agentschap en een MMSI etc. aanvraagt.
Maar volgens mij is het eigenlijk wel verboden net als het gebruik van een (hand) marifoon aan land ( tenzij je een speciale vergunning daarvboor hebt).
Overigens zijn er veel meer AIS stations die een signaal geven en geen schip zijn want veel vuurtorens en alle boorplatforms en productieplatforms hebben er ook een.
En over niet al te lange tijd zelfs de grotere aanloopboeien.

Dit soort rare plekken geeft trouwens ook aan waarom een AIS weergave op bijv. een amrifoon of die AIS Radar van Nasa maar zeer beperkt bruikbaar zijn.
Op een plotter zie je wel waar het signaal vandaan komt op de kaart en zul je je niet gauw vergissen.

Ad
Laast bewerkt: 20 dec 2012 10:59 Door Yellow Boat.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:03 #348981

wanneer je naar de kaart van gr canaria, ja ik hou ons aller wubbootje in de gaten, staat er een schip midden in de bergen aan het eind van een bergweg. geankerd aangemeerd, zonder naam.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:08 #348982

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Weet je zeker dat je marifoon niet ook GMDSS aankan? De meeste marifoons van na ongeveer 2001 kunnen dat
namelijk als je tenminste je MMSI erin programmeert. Soms kunnen ze ook door een dealer worden omgeprogrammeerd als combi die dan zowel ATIS ( binnen) als GMDSS/DSC functie heeft.

Weer zo'n sweeping statement.
Het feit is gewoon dat er zogenaamde zeevaart-marifoons en binnenvaart-marifoons zijn.
Een binnenvaart-marifoon waar vanuit de fabriek geen DSC-functie is ingebouwd, kan niet door wat slim programmerwerk daar wèl geschikt voor worden gemaakt. Het rooie knopje voor de automatisch nooduitzending zit er bijvoorbeeld niet op en waarschijnlijk is er ook geen ingang voor de GPS aanwezig.

--
stegman


Sorry maar vrijwel alle moderne marifoons zijn tegenwoordig combi's.Zelfs de goedkope voor amper €100.
En die kunnen zowel DSC als ATIS binnenvaart.
Maar inderdaad , er zijn ook nog.specifieke zeevaart en binnenvaartmarifoons te koop al zijn dat vooral de professionele..
Alleen voind je in de bekende winkel;s vrijwel alleen nog combis. Kijk maar eens bij Kniest en co.
Zelfs mijn oude Mtech van €136 uit 2003 is al een combi.
Aleen handmarifoons die beide kunnen zijn er maar heel weinig.

Ad

En ik zou Stegman willen vragen eens op te houden met steeds aanvallen op mijn persoon.
Ik probeer iets bij te dragen en sta uiteraard open voor commentaar maar graag zonder die vervelende toevoegingen als "Weer zo'n sweeping statement. ".
Misschien iets voor een moderator?
Laast bewerkt: 20 dec 2012 11:09 Door Yellow Boat.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:08 #348983

Yellow Boat schreef :

Wat betreft een AIS functie op die marifoon. Inderdaad een heel mooie optie waarbij je wel moet bedenken dat de weergave heel wat minder handig is als op een plotter met AIS mogelijkheid of op een laptop of tablet met de benodigde navigatiesoftware. Vooral op een plotter zijn de mogelijkheden veel uitgebreider.

Dat maakt niet uit: die marifoon kan de AIS gegevens ook sturen naar laptop of plotter. Ten opzichte van een losse AIS ontvanger zonder schermpjes die je aan je plotter wilt hangen heb je dus een EXTRA schermpje. Alleen maar voordelen voor minder geld (als je toch een marifoon wilt kopen).
Of zelfs twee schermpjes extra, met extra marifoon bediening in de kuip zie ik daar ook AIS gegevens.
  • Philip
  • Offline
  • Berichten: 4289
  • 22 mrt 2002
Laast bewerkt: 20 dec 2012 11:12 Door Philip.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:15 #348989

Philip schreef :
Yellow Boat schreef :

Wat betreft een AIS functie op die marifoon. Inderdaad een heel mooie optie waarbij je wel moet bedenken dat de weergave heel wat minder handig is als op een plotter met AIS mogelijkheid of op een laptop of tablet met de benodigde navigatiesoftware. Vooral op een plotter zijn de mogelijkheden veel uitgebreider.

Dat maakt niet uit: die marifoon kan de AIS gegevens ook sturen naar laptop of plotter. Ten opzichte van een losse AIS ontvanger heb je dus een EXTRA schermpje. Alleen maar voordelen voor minder geld (als je toch een marifoon wilt kopen).
Of zelfs twee schermpjes extra, met extra marifoon bediening in de kuip zie ik daar ook AIS gegevens.


Dat is uiteraard juist en een extra schermpje is leuk alleen betaal je dan wel flink meer voor die marifoon .
Als je echter nog helemaal geen AIS hebt en ook een nieuwe marifoon nodig hebt is het inderdaad een prima alternatief.
Het ging mij meer om aan te geven dat een weergave op een plotter veel meer mogelijkheden biedt.
Ik gebruik dat al jaren na eerst alleen zo'n AIS Radar van Nasa te hebben gehad ( al sinds 2003 of zo) en weet waarover ik het heb hoor.
Ik heb daarom ook heel aardig de enorme toename van AIS zien gebeuren , met name voor kleinere schepen.
Ad
Laast bewerkt: 20 dec 2012 11:18 Door Yellow Boat.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:38 #348998

Paradijske 11.36,

Wanneer ik het goed begrijp waren die 2 loodsbootsignalen dus afkomstig van zoiets als een telefoon van de schipper en als grapje bedoeld.
Het venster met de scheeps informatie gaf wel een geloofwaardig bericht dat het een schip was.

Dit kan dus ook gewoon op zee gebeuren wanneer iemand in een roeibootje dit doet?

De snelheid van bewegen over het scherm was duidelijk meer dan die 6 en 8 knts, maar te laag voor zelfs een klein vliegtuigje.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:46 #348999

paradijske schreef:

De snelheid van bewegen over het scherm was duidelijk meer dan die 6 en 8 knts, maar te laag voor zelfs een klein vliegtuigje.

Ik weet niet precies naar welk AIS signaal je refereert ( de plaatjes zijn nogal onduidelijk heelaas) maar er zijn ook schepen die veel sneller gaan . Bijv 40 knopen voor een Catamaran veerboot of nog sneller voor een speedboot , draagvleugelboot of Hovercraft ( alhoewel die laatsen zeldzaam zijn geworden).
Ad

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:57 #349006

Yellow,
Het plaatje IN het plaatje waar de scheeps gegevens geprint staan.
De snelheid over de kaart klopt niet met de snelheid in het venstertje.
Waar wordt dit gegeven dan vandaan gehaald?

En ik begrijp dat je iets kunt faken, maar meerdere gelijktijdig en beide pilotboots, dat vind ik vreemd.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:14 #349012

Sietse,
Ik heb even naar dat ´schip´ op die berg gekeken, ontdekte er 2.
Maar zijn dat niet vaste merktekens, waar een speciaal weggetje naar toe loopt?

Die staan op vele plaatsen.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:17 #349013

Saeftinghe schreef :
Sietse,
Ik heb even naar dat ´schip´ op die berg gekeken, ontdekte er 2.
Maar zijn dat niet vaste merktekens, waar een speciaal weggetje naar toe loopt?

Die staan op vele plaatsen.


ik weet het niet, maar als ze nu overal een ais zender aan vast gaan binden zie je straks door de ais de boten niet meer.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:48 #349025

Saeftinghe schreef :
Paradijske 11.36,

Wanneer ik het goed begrijp waren die 2 loodsbootsignalen dus afkomstig van zoiets als een telefoon van de schipper en als grapje bedoeld.
Het venster met de scheeps informatie gaf wel een geloofwaardig bericht dat het een schip was.

Dit kan dus ook gewoon op zee gebeuren wanneer iemand in een roeibootje dit doet?

De snelheid van bewegen over het scherm was duidelijk meer dan die 6 en 8 knts, maar te laag voor zelfs een klein vliegtuigje.


Nee, je hoeft dus echt niet in een roeibootje op zee te zitten, ik kon vanuit huis, een schip op iedere gewenste positie plaatsen op marinetraffic, met iedere gewenste snelheid. Wat jij gezien hebt kan een scala aan oorzaken hebben gehad:
GPS van de AIS gaf onjuiste data.
AIS signaal is onjuist opgevangen door walstation,
Fout in dataoverdracht van walstation naar marinetraffic,
fout bij marinetraffic,
fout in jouw browser,
hobbyist die leuk wat extra targets toevoegd,
enthousiasteling die AIS via z'n mobieltje doet,
etc,
etc.


Iets anders geldt eigenlijk ook voor AIS op de VHF:
Er kan een zender op de wal staan die doet alsof ie een uiterton is, en de positie van de uiterton aangeeft, even opletten dan als je langs die ton vaart, want als ie per ongelijk 50 meter is verschoven, dan denk je dat je er langs vaart op je AIS monitor, maar je zit er zomaar bovenop!
(In de praktijk zijn er overigens ook tonnen waar de AIS wel echt in zit.
groet'n
Hans Fix

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:51 #349026

Saeftinghe schreef :
Yellow,
Het plaatje IN het plaatje waar de scheeps gegevens geprint staan.
De snelheid over de kaart klopt niet met de snelheid in het venstertje.
Waar wordt dit gegeven dan vandaan gehaald?

En ik begrijp dat je iets kunt faken, maar meerdere gelijktijdig en beide pilotboots, dat vind ik vreemd.


Dat is inderdaad wel erg raar want de gegevens in het venster zijn als het goed is de gegevens die de AIS transponder uitzend en dat zijn de berekeningen die hij uit de gps posities haalt of van een plotter.
Of je daar wat verkeerd aan kunt instellen weet ik ook niet maar ik kan me voorstellen dat als je op een plotter bijv. km i.p.v. zeemijlen instelt er iets mis gaat omdat dan ook de snelheid niet meer in knopen is.
Zijn trouwens de eenheden van de kaart wel gelijk aan die in het windowtje met gegevens?
Ik kan het heelaas op mjn ( toegegeven goedkope) laptop niet lezen.
Ad
Laast bewerkt: 20 dec 2012 12:52 Door Yellow Boat.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:52 #349027

sietse-ten schreef :
Saeftinghe schreef :
Sietse,
Ik heb even naar dat ´schip´ op die berg gekeken, ontdekte er 2.
Maar zijn dat niet vaste merktekens, waar een speciaal weggetje naar toe loopt?

Die staan op vele plaatsen.


ik weet het niet, maar als ze nu overal een ais zender aan vast gaan binden zie je straks door de ais de boten niet meer.


Als je met Street View rond die plaatsen kijkt, dan zie je grote zendmasten staan.
  • Faran
  • Offline
  • Berichten: 8674
  • 21 okt 2007
Arjan (Team Zeilersforum.nl)

Oost, west, thuis is het ook niet alles
Jeanneau Sun Odyssey 37
Tijd voor maken pagina: 0.39 seconden