Mijn Menu

ZeilersWiki

What's up

Wedstrijdkalender

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Welkom, Gast

Wat mag de maximale laadspanning zijn?
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat mag de maximale laadspanning zijn?

Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 12:55 #191158

Afgelopen jaar had mijn dynamo het begeven en naar het blijkt ook de regelaar (externe regelaar). Ik heb onlangs de boel laten doormeten door een gerenomeerd bedrijf en de dynamo die ik geruild heb doet het prima met een nieuwe regelaar. Ik heb de boel ingebouwd, maar vind dat de laadspanning best nog wel hoog oploopt, ook bij laag toerental. Ik meet regelmatig 14.6 - 14.8 Volt. Dit lijkt mij aan de hoge kant aangezien 14.6V volgens mij al de maximale laadspanning mag zijn ivm knalgasvorming. Op internet kom ik nog andere waarden tegen die hoger zijn en waarbij men zegt dat het geen kwaad kan. Maar ik heb zo mijn twijfels.

Ik laad twee accu's (service en startaccu) via een diodeblok. Wat mag dan de maximale laadspanning zijn om geen schade te krijgen aan de accu's (zeker bij langduriger varen op de motor)?
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 13:57 #191173

Wallaby schreef :
Afgelopen jaar had mijn dynamo het begeven en naar het blijkt ook de regelaar (externe regelaar). Ik heb onlangs de boel laten doormeten door een gerenomeerd bedrijf en de dynamo die ik geruild heb doet het prima met een nieuwe regelaar. Ik heb de boel ingebouwd, maar vind dat de laadspanning best nog wel hoog oploopt, ook bij laag toerental. Ik meet regelmatig 14.6 - 14.8 Volt. Dit lijkt mij aan de hoge kant aangezien 14.6V volgens mij al de maximale laadspanning mag zijn ivm knalgasvorming. Op internet kom ik nog andere waarden tegen die hoger zijn en waarbij men zegt dat het geen kwaad kan. Maar ik heb zo mijn twijfels.

Ik laad twee accu's (service en startaccu) via een diodeblok. Wat mag dan de maximale laadspanning zijn om geen schade te krijgen aan de accu's (zeker bij langduriger varen op de motor)?


Waarmee heb je die laadspanning gemeten en hoe weet je of die meter wel goed aanwijst?
Eerst maar eens checken ( bij een garage samen met hun meter een willekeurige accu meten) voor dat je je verder zorgen maakt.
Ad

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 14:09 #191178

Mijn GPS kan ook als accumonitor dienen en op mijn display van de GPS lees ik dus de genoemde waarden af. Deze geeft dezelfde waarden af (uit het verleden) als mijn multimeter, vandaar dat ik de gegevens wel betrouwbaar acht.
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 15:47 #191197

De maximale laadspanning zoals ik die ken is 14,2 tot 14,4 Volt en daar ligt die van jou boven. Er wordt altijd gezegd dat 14,4 Volt de gasspanning is waarboven de accu erg gaat gassen.
Dat betekent dan dat de spanning in jouw geval te hoog is.
Vraag: kan het zijn dat de nieuwe regelaar abusievelijk hoger is ingesteld om een diode laadstroomverdeler te compenseren? Dat is nl. meestal ook zo'n 0,6 volt om het spanningsverlies van de diode te compenseren!
Remedie; regelaar lager laten afregelen .

Ad

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 16:13 #191201

....of een dikke diode in het laadcirquit opnemen....

Gr Rob
  • roblisto
  • Offline
  • Berichten: 1296
  • 17 sept 2008
------------------------------------------------
Clever 23
één boot op het water is ontspanning, twee een regatta
Laast bewerkt: 26 apr 2011 16:13 Door roblisto.

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 16:20 #191202

Wallaby schreef :
Mijn GPS kan ook als accumonitor dienen en op mijn display van de GPS lees ik dus de genoemde waarden af.


ik zou dat toch zo niet vertrouwen, die meting.
Ik heb 3 Raymarine ST60 Multi displays, die kunnen ook Voltage weergeven, en het is leuk om te zien dat ze op hetzelfde moment alle drie iets anders aangeven, zo tot meer dan een halve volt verschil....

Als het echt boven de 14.4V is dan is het te hoog. Dat kost je je accu's.
groet
t

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 18:09 #191232

Bij onze AGM accu's:

boast 14,6 tot 14,8 volt
laden 14,2 tot 14,6 volt
float 13,5 tot 13,8 volt
opslag 13,2 tot 13,5 volt
leeg 10,8 volt.

Snelladen alleen met temperatuur compensatie.
Gasspanning 14,34 volt.

Lege accu's worden wel eens gered met 15,2 volt.

Laden met 14,8 volt op de dynamo is gevaarlijk bij langdurige tochten op de motor. Je accu's raken vol worden warm en kunnen uit elkaar klappen.

groet Zonsnel
  • Zonsnel
  • Offline
  • Berichten: 2004
  • 16 aug 2008
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 18:23 #191238

Bedankt allen,

Dat langdurig bij hoge spanning laden de accu's lijden weet ik, ik kan via het contact het laden wel stoppen als het nodig is.

Wat betreft de regelaar, dit is een externe regelaar (nieuw) waar 14V op staat. Dit zou dus de maximale spanning moeten zijn volgens mij. Regelaar is niet gecompenseerd voor het diodeblok. Hoe moet je een regelaar verder afregelen? Een van de zaken die ik tegen kwam over het onderwerp is dat als wanneer de massa/min/aarde van de regelaar niet voldoende aangesloten is dat er een te hoge laadspanning mogelijk zou zijn. Klopt dit? Dat zou dan misschien een verklaring kunnen zijn en waard om verder te onderzoeken als ik dit verander. Zal ook voor alle zekerheid nog een keer uitlezen met mijn multimeter of de waarde in mijn GPS display klopt (is zo'n multimeter wel te vertrouwen overigens???). Zou het diodeblok nog een rol hierbij kunnen spelen vraag ik me ondertussen ook nog af?

Op zich ben ik niet rauwig om snel te laden in een korte tijd, maar wel om hoge laadspanning gedurende lange tijd.

Nog genoeg te puzzelen, voel vrij om mee te puzzelen......
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 18:37 #191245

14,4 volt wordt bij mastervolt laders in de bulk fase gehanteerd voor een maximale tijd van 4 uur. Als maximale laadspanning wordt 14,55 aangegeven.
Zeker bij warme temperaturen zijn de waarden die je aangeeft gevaarlijk.
  • jouzers
  • Offline
  • Berichten: 5144
  • 28 aug 2002
.

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 19:25 #191268

De externe regelaar is niet goed.
deze spanning mag in een gesloten ruimte niet behaald worden.
  • dehler
  • Offline
  • Berichten: 1844
  • 10 juli 2009
Dehler Optima 101
Nog steeds een snelle rakker!

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 19:28 #191269

dehler schreef :
De externe regelaar is niet goed.
deze spanning mag in een gesloten ruimte niet behaald worden.


Wat voor een externe regelaar zou het dan moeten zijn? Heb je hier specificaties voor?
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 26 apr 2011 19:40 #191272

Het is heel eenvoudig.
Een spanning regelaar mag aan boord niet boven de 14.3 volt komen bij een omgeving temperatuur van 20 graden Celsius.
Hier boven gaan de conventionele accu's gassen en vormen H2 oftewel waterstofgas.
Grote kans op explosie bij vonk vorming.
Derhalve de regelaar terug brengen of af laten regelen.
  • dehler
  • Offline
  • Berichten: 1844
  • 10 juli 2009
Dehler Optima 101
Nog steeds een snelle rakker!

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 27 apr 2011 05:12 #191309

Wallaby schreef :
Ik meet regelmatig 14.6 - 14.8 Volt. Dit lijkt mij aan de hoge kant aangezien 14.6V volgens mij al de maximale laadspanning mag zijn ivm knalgasvorming. Op internet kom ik nog andere waarden tegen die hoger zijn en waarbij men zegt dat het geen kwaad kan. Maar ik heb zo mijn twijfels.

Naast alles wat er al gezegd is nog dit. Het hangt een beetje van het type accu af of het echt kwaad kan. Calcium-accu's, bijvoorbeeld, kunnen een hogere laadspanning aan dan conventionele lood-accu's. Laadregelaars die gebruikt worden in combinatie mat dergelijke accu's worden ook vaak wat hoger afgesteld dan 14,4 V omdat het de enige manier is om calcium-accu's volledig te laden.

--
stegman
Laast bewerkt: 27 apr 2011 05:14 Door lodewijk stegman.

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 27 apr 2011 07:06 #191324

Wat nog zou kunnen is dat de externe regelaar een te lage spanning "ziet" door slechte aansluitingen bijvoorbeeld.ga eens bij de regelaar meten als de sccu's worden geladen. Die spanning moet uiteraard gelijk zijn aan de laadspanning.
Anders de aansluitingen bij de regelaar en de dynamo checken.

Ad

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 27 apr 2011 11:38 #191378

Nou mis ik in de hele draad (volgens mij) één heel belangrijk punt: wat voor accu's zijn het. Voor een standaard loodaccu is de genoemde spanning idd te hoog maar aangezien de zaak over een diodeblok laadt is er dus sprake van een permanente spanningsval van 0,7V en is het probleem daarmee opgelost.

Tweede vraag: wat voor regeleaar is het? Een 'extrene regelaar' kan van alles zijn dus de vraag hoe deze afgeregeld moet worden is op die manier ook niet echt eenvoudig te beantwoorden.

Als laatste: de zaak is doorgemeten door een gerenomeerd bedrijf maar er komen toch dergelijke hoge spanningen uit? Dat kan tot twee dingen leiden: het bedrijf is misschien wel gerenomeerd maar heeft niet zulke denderend kennis van zaken of de meting die een te hoge spanning aangeeft is niet juist. Of ik begrijp het niet helemaal goed uiteraard
  • sigdock
  • Offline
  • Berichten: 2794
  • 20 feb 2007

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 27 apr 2011 12:54 #191404

Mijn service accu is een Calcium-accu (deep cycle), mijn start accu een lood-accu. De externe regelaar is een HC Cargo, 14V (productcode 130679). Deze is de vervanger van mijn oude Hüco 14V (productcode 130723. De draden D+ (van contact naar regelaar), DF+ (van regelaar naar F dynamo) en E (van E dynamo naar massa motor) zijn allen nieuw, 2.5 mm2. De enige draad die nog oud is is de min draad van de regelaar. Ook de laadkabel van de dynamo naar het diodeblok is nieuw (25 mm2).
Wat betreft het bedrijf, dat vertrouw ik echt wel zoals alle autobedrijven, botenbedrijven en andere bedrijven die enigzins te maken hebben met 6V, 12V of 24V techniek hier in de omgeving. Als iedereen hier komt zal het aan de kennis denk ik niet ontbreken.
Wat me trouwens verbaasd, als over een diodeblok een spanningsverlies van 0.6 - 0.7V optreedt zou ik toch ook een lagere spanning verwachten, toch?


Rest mij denk ik het volgende te doen:
1. Met mijn multimeter nog een keer alles nameten tijdens het laden
2. De min draad van de regelaar vernieuwen voor alle zekerheid en alles nameten

Mis ik nog wat?
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 27 apr 2011 13:37 #191418

Misschien een overbodige vraag maar waarom heb je eigenlijk een externe regelaar?
Zit er in de dynamo niet ook een? En zo ja ,storen beide elkaar niet?

Als tweede vraag; als ik het ged begrijp regelt de externe regelaar op grond van de laadspanning op de dynamo. Als je die draad nu eens bij de accu aansluit waar je die te hoge spanning meet.
Theoretisch zou de regelaar dan de spanning terug moeten regelen tot zijn afstelling.
dat gebeurt ook als e een diodebrug gebruikt maar dan wart de spannng van de dynamo juistverhoogd om bij de accu op de juist spanning te komen.

Ad

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 27 apr 2011 13:47 #191420

Van oudsher zat er een externe regelaar in bij een dynamo zonder interne regelaar. Toen die de geest gaf heb ik vervangingsexemplaar gehaald, wederom zonder interne regelaar. Dat is de enige reden.

Zal ook eens de laadkabel rechtstreeks op de accu zetten en dan kijken wat er gebeurd. Misschien geeft dat nog meer informatie.
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 28 apr 2011 07:26 #191529

Wallaby schreef :
Mijn service accu is een Calcium-accu (deep cycle), mijn start accu een lood-accu. De externe regelaar is een HC Cargo, 14V (productcode 130679). Deze is de vervanger van mijn oude Hüco 14V (productcode 130723. De draden D+ (van contact naar regelaar), DF+ (van regelaar naar F dynamo) en E (van E dynamo naar massa motor) zijn allen nieuw, 2.5 mm2. De enige draad die nog oud is is de min draad van de regelaar. Ook de laadkabel van de dynamo naar het diodeblok is nieuw (25 mm2).
Wat betreft het bedrijf, dat vertrouw ik echt wel zoals alle autobedrijven, botenbedrijven en andere bedrijven die enigzins te maken hebben met 6V, 12V of 24V techniek hier in de omgeving. Als iedereen hier komt zal het aan de kennis denk ik niet ontbreken.
Wat me trouwens verbaasd, als over een diodeblok een spanningsverlies van 0.6 - 0.7V optreedt zou ik toch ook een lagere spanning verwachten, toch?


Rest mij denk ik het volgende te doen:
1. Met mijn multimeter nog een keer alles nameten tijdens het laden
2. De min draad van de regelaar vernieuwen voor alle zekerheid en alles nameten

Mis ik nog wat?


Meet eerst de uitgangspanning avn de regelaar zelf goed na, ook bij verschillende toerentallen. Meet daarna de spanning achter het diodebloke. Als het een -echt- diodeblok is zal de spanning daar 0,7V lager moeten liggen, als het een FET-blok is dan heb je geen spanningsverlies.
En wat zegt de documentatie van de externe regelaar over de uitgangsspanning? Is die regelbaar of is dat een vast ingestelde waarde?
  • sigdock
  • Offline
  • Berichten: 2794
  • 20 feb 2007

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 28 apr 2011 11:01 #191569

@Sigdock: de regelaar is volgens mij een vastgestelde regelaar, alles is ingegoten behalve de polen aan de buitenkant. Ik heb er verder geen documentatie daarbij, had alleen een doosje met beschrijving zoals ik hier eerder heb weergegeven. Ik weet zeker dat het een diodeblok is en geen FET. Zal binnenkort eens aan de slag met meten, want dat is tenslotte weten toch?
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 28 apr 2011 11:39 #191579

'Twee keer meten, één keer zagen' maar dat is hier weer wat minder van toepassing...

Misschien is dit wel een goed moment om een meertrapslaadregelaar te plaatsen. Kost wat meer maar dan heb je ook wel wat. Sterling heeft ze ondermeer in het assortiment en Compass levert ze. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het nou precies zit met alle metingen.
  • sigdock
  • Offline
  • Berichten: 2794
  • 20 feb 2007

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 28 apr 2011 11:52 #191581

Wallaby schreef :
@Sigdock: de regelaar is volgens mij een vastgestelde regelaar, alles is ingegoten behalve de polen aan de buitenkant. Ik heb er verder geen documentatie daarbij, had alleen een doosje met beschrijving zoals ik hier eerder heb weergegeven. Ik weet zeker dat het een diodeblok is en geen FET. Zal binnenkort eens aan de slag met meten, want dat is tenslotte weten toch?


"Meten is weten, als je weet wat je meet", zei mijn leraar op de HTS altijd.
Make boats, not war.
www.bartloeff.nl

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 28 apr 2011 12:07 #191582

als je maar niet meer met een elastiekje, dan is de uitkomst variabel
  • Toxiq
  • Offline
  • Berichten: 8080
  • 23 juni 2009
Met een hamer past alles

- De Goulashmeister

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 28 apr 2011 18:34 #191657

Ik heb zo'n Sterling regelaar. Op zich een prima ding. Het ding levert op dat je gedurende langere tijd met een hoge stroom blijft laden. Dat is handig want de normale (automotive) regelaars schakelen snel terug in laadstroom (amperes)

Bij 2500 toeren kan ik met 30 A laden bij 14,2 volt. Gaat lekker snel als je een dag je koelkast hebt gebruikt.
  • zeehond
  • Offline
  • Berichten: 1921
  • 07 jan 2008
de adviezen in bovenstaande tekst zijn gegeven door een goedbedoelende amateur. Het opvolgen van deze adviezen is dan ook geheel voor de verantwoording van degene die dat doet.
zeehond

Re: Wat mag de maximale laadspanning zijn? 01 mei 2011 16:42 #192022

Vervolgje: meting gedaan vandaag en de volgende waarden worden gevonden.

Bij lopende motor meet ik op de laadkabel (direct aan de dynamo) 15V
Op de D+ van de regelaar meet ik 14.4V, op de DF+ maar 11.8V
Op de aansluiting van de laadkabel aan het diodeblok meet ik ook 15V, op de polen van de accu meet ik 14.4V (lees ik uit op scherm GPS en multimeter!).

Ergo, het lijkt er dus op dat de regelaar te weinig spanning ziet richting de dynamo? Dus een andere regelaar hier neerzetten?
  • Wallaby
  • Offline
  • Berichten: 8311
  • 14 okt 2006
Zeilgroeten Eric
"Vrijheid is mogen niet moeten"
------------------------------------
Waarschip 870 (Halftonner)
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.33 seconden