Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Forumlid Susho is aanwezig bij de Alicante In Port Race, de start van de Volvo Ocean Race 2008-2009. Lees hieronder zijn verslag.

Donderdag 2 oktober

We stapten de terminal uit, en meteen zagen we een Volvo met de bekende VOR-logo's, later bleek dat er ongeveer een 50 van zulke auto's door de stad reden. Tijdens de rit naar het hostel werden we werkelijk overspoeld met VOR. Overal posters, vlaggen, spandoeken, en aan de lantaarns vlaggetjes. zelfs de tram was helemaal in teken van de promotiecampage die de stad er aan gehangen had.
Nadat we de spullen gedumpt hadden zijn we meteen maar naar de race village gelopen. Wat een werk hebben ze er van gemaakt! Een grote tentachtige ingang. met een beveiliging strenger dan die van vliegveld Charleroi. Ik kwam daar zonder piepen door de detectiepoortjes, iets wat me niet bij de race village lukte.
Eenmaal binnen was Puma de eerste die opviel. Een gebouw van 18 containers met een bar, terras, winkel, en kantoren, daarna 2 grote Volvo gebouwen, Ericsson, en een gedeeld Green Team/Rusland/Delta Lloyd gebouw. Daarna nog een eettent en een plein met groot podium. En dat voor een zeilwedstrijd!
De boten waren ook indrukwekkend. Delta Lloyd liet zich nog even niet zien, maar de rest van de boten lag al aan de kade, er zal een meter of 3-4 tussen de boten en toeschouwers gezeten hebben. 
Verschil in rompvormen was goed te zien, en opvallend was hoe licht deze boten gebouwd zijn. Overal is aan gedacht. Zo zijn de lijnen bijna allemaal gesplitst, nergens een rvs sluiting of iets dergelijks te bekennen
(als composiet boten bouwer bij het bedrijf waar de Delta Lloyd ook gebouwd is weet ik dat er kosten noch moeite gespaard worden voor elke mogelijke gram die er af kan).
Op het plein waren overdag en 's avonds diverse optredens, dus genoeg vermaak.
's Middags laat zijn we de stad ingegaan. Eten is er prima te doen voor weinig geld, en dan maakt het eigenlijk niet uit of je bij een toeristische plek zit of niet.
Daarna weer terug naar de race village, erg verslavend die sfeer daar. er was een of andere kerala show met bellen, trommels, dans en raar opgemaakte mensen. De zeilers, shore crew, en publiek stonden verbaasd te kijken wat het voor moest stellen, niemand snapte er wat van..

Vrijdag 3 oktober
Race village open om 10 uur, en wij waren er half elf. Lekker rustig, beetje op een bankje zitten bootjes kijken, met een zonnetje en warm briesje.
Mijn zusje had een shirt aan van de Splash wk in 2006, wat knal oranje was, met NED achterop, dus ze werd al snel door een Nederlander van Delta Lloyd aangesproken. Na even met ze gepraat te hebben bleek dat de Delta Lloyd 's middags naar de kade kwam. Er bleek 's middags een hele presentatie van bemanning en boot. Ook werd de vlag er op gehangen door Max, een Optimistzeiler van zeilvereniging De Maas, waar de boot ook bij hoort. Dit moest in een geïmproviseerde vlaggenstok, want de antennemast stond nog niet achterop.

Verder de race village bezocht, overal evenementen, en genoeg te zien. Extreme 40's, foiling moth's, de oude Ericsson en Brasil 1/Telefonica trainingsboot, Amstel lounge bar enz.


Zaterdag 4 oktober: de in port race.
Vandaag rond 10 uur naar de race village, de boten vertrokken half 11.
Bij het vertrek van elke boot werd een theme song gespeeld. Na het uitzwaaien van de laatste boot, Bouwe Bekkings Telefonica Azul, nog een ronje door de race village gedaan en ons op het dakterras van Puma geplant. De eerste keer alle boten bij elkaar, indrukwekkend!
We hadden een prima uitzicht, en er hing een prima sfeer, allemaal verschillende nationaliteiten die allemaal kwamen voor het zeilen. 
Puma lijkt te gaan voor een Code Zero, maar gooit toch de fok weer omhoog, vlak voor de start
Het startschot, Delta Lloyd zit nog tussen de boten, maar wordt al snel weggezeild. Het team is nog geen 24 uur bekend, en 7 uur dezelfde morgen werd de licentie pas afgegeven. Ze eindigen op een laatste plek , 10 minuten na hun voorganger, de Russen.
Na wat uitstel een 2e start. De Russen varen bij de Delta Lloyd naar binnen, en rammen het commissieschip ook nog, waar je mensen ziet vallen. Puma is snel weg, en is deze keer voor hun Code Zero gegaan, en is aan de wind niet bij te houden. De Delta lloyd zakt al snel weer naar achter vanaf een 5e plek, maar weet de Russen achter zich te laten tot de finish. Het 2e rak probeert het Green Dragon team de Code Zero ook, maar krijgt niet de snelheid van Puma door een slechtere handeling. Ericsson blijft in het midden hangen, en de Telefonica boten zitten op weg naar de finish achter Puma aan. Bouwe Bekking weet vlak voor de finish nog net Puma voorbij te varen, en wordt eerste. Delta Lloyd wordt zesde in het totaalklassement, ze hadden hetzelfde aantal punten als de Russen, maar finishten de laatste race eerder, dus hoger in het klassement, en Ericsson 3 is gaan varen met een illegale kiel(met holtes, in het reglement staat duidelijk solid, maargoed ) en krijgt per in port race, scoring gate en leg strafpunten. Bij de binnenkomst werden alle boten op klassement neergelegd, dus Bouwe Bekking met de Telefonica Azul eerste, gevolgd door Telefonica Negro, Puma, ER4, Green Dragon team, Ericsson 3( nog geen strafmaatregel voor de kiel opgelegd gekregen ), Delta Lloyd en Team Rusland. Het gat in de Delta Lloyd bleek kleiner dan de verhalen deden vermoeden( natuurlijk..) en leek niet door beide huidlagen te gaan.

Nadat alle zeilers rakeling bij het publiek gestuurd werden was er de prijsuitreiking, waarbij het hele zeilteam op het podium kwam te staan.

Nadat Puma van het podium verdwenen was, haalde Bouwe nog een gedeelte shoreteam er bij op. Hun shore team is trouwens 65 man groot, tegen de 8 van Delta Lloyd!
De oudste man in de race, Magnus Olssen, had een tattoo laten zetten, liet ie aan de ander bemanningsleden van de Ericsson 3 zien. Hij wilde eigenlijk Ericsson hebben we nog verstaan, maar niet gezien wat het nou was. Later bleek dat ze bij Team Rusland plaktattoo's verkocht, in kader van hun "save the whale" project. Toen konden wij wel raden wat die grapjas voor tattoo had ;) ( hij is die kerel van het filmpje op de VOR site "teams arrive in allicante")
's Avonds was er een optreden van Bryan Adams, vast erg leuk, maar uitverkocht helaas.. dus wij hebben de stad eens wat beter bekeken.

zondag 5 oktober, de laatste dag voor ons,
In de race village was het stervensdruk, terwijl de boten een race met bobo's en pers aan boord deden, deze zijn we vanaf het strand gaan kijken, en dat was ook prima te doen, met je voeten in het 20 graden warme zeewater. Na de finish zijn we naar het hoogste punt van de stad gelopen. Hier kwamen we langs de leuke plekken van de stad, het oude gedeelte met het echte mediterrane sfeertje(en een hele hoop trappen).
Na de beklimming van het kasteel hadden we een prachtig uitzicht over de stad en omgeving. De race village was leuk, maar dit ook, voor de verandering ;)

Na het eten weer naar de race village. Nog steeds vrij druk, maar geen zeilers of shore crew meer te bekennen. Wel ligt in de tent bij de Delta Lloyd, die inmiddels alweer droog stond, samen met de russen en ER4. mijn zusje en ik nog even meedoen met de grinder competition. Mijn zusje wist met haar 18 seconden op het leaderboard voor de vrouwen te komen, ik met mijn 14,53 kwan niet eens bij de 9 seconden die er stond in de buurt. Later was er ook nog een one man show, een grappenmaker in het spaans. De mensen die het konden verstaan vonden het in ieder geval grappig, maar voor ons was het weer tijd om tassen in te pakken.

   
   
   
   
© Zeilersforum.nl