Afdrukken
Hits: 25900
Nu de wind weer wat prettiger snelheden heeft aangenomen (alleen Ericsson3 zit nog met 30 knopen, de rest rond de 25 knopen wind) is het tijd om het slagveld eens te overzien.
Allereerst natuurlijk de hartelijke felicitaties aan Ericsson 4 die hun 24-uursrecord nog verder hebben kunnen aanscherpen tot 602.66 mijl. Dat is ongeveer 40 mijl meer dan het vorige record! Niemand van de huidige vloot komt zelfs maar in de buurt van dat aantal; zelfs de nummer 2 (PUMA) zit nog onder het oude record van ABN AMRO 2 (NB: volgens mij zijn nog niet alle data in het race data centre bijgewerkt dus morgen kan blijken dat ik ernaast zit).
Op de VOR-site zijn een paar erg fraaie filmpjes te vinden van het power-sailing waar de vloot de afgelopen dagen mee te maken heeft gehad. Spoelt er een golf over het dek, staat de stuurman tot zijn knieën in het water. Bij het tonen van deze beelden aan mijn zoontje vroeg hij 'papa, dat ga jij toch niet ook doen he?'. Hij moest eens weten hoe graag ik dat mee zou willen maken...

Power sailing @ E4

Goed, de rest van het veld. Nummer 2, PUMA, zit ongeveer op dezelfde lijn als E4 maar dan 51 mijl erachter. Nog geen dag geleden konden ze elkaar zien, E4 gijpte voor PUMA langs op een twintigtal bootlengtes afstand. Green Dragon heeft het tempo ook niet bij kunnen houden en kijkt nu tegen een achterstand van 133 mijl aan. Zij zijn alvast een zuidelijker koers gaan varen. Tien mijl verder naar achteren, maar tegelijk zo'n 60 mijl noordelijker, vinden we Ericsson 3 terug. Met hun noordelijke koers houden ze voorlopig nog de stevige wind in de zeilen. De beide Telefonica-boten zitten daar dan weer achter, maar ook zij hebben de steven naar het zuiden gewend.
En dan rest ons nog Team Delta Lloyd en Team Russia. Waar we bang voor waren is helaas werkelijkheid geworden: ze zijn van de bus gevallen. Bij elke nieuwe position report was het weer schrikbarend hoeveel mijlen ze verder achterop geraakt waren: nu eens 19 mijl in 3 uur, dan 28, en zo ging het maar door. Op dit moment bedraagt de afstand tussen Ericsson4 en DL maar liefst 371 mijl en ze moeten op gaan passen dat de Russen niet ook nog voorbij komen.

De race is nog niet over, Kaapstad is nog 1492 mijl verderop. De verwachting is dat de hele vloot na het passeren van het lagedrukgebied te maken krijgt met een behoorlijke windstilte. Dat biedt de achterhoede kans om het verlies weer enigszins in te lopen.